Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angst-agressie bij ‘giant’ van >60kg

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Cuddie_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Petit Brabancon, Leonberger
Aantal honden: 3

Re: Angst-agressie bij ‘giant’ van >60kg

Ongelezen bericht door Cuddie_ »

Nee ik kan mij voorstellen dat meer honden dat niet 'accepteren'. Ik ben echter mijn andere 2 honden gewend en de hond die ik daarvoor had. Die lieten altijd alles keurig toe bij de DA. Dus voor mij was het best even schrikken dat hij zijn lip optrekt en dat hij daadwerkelijk hapte richting DA. Al helemaal vanwege zijn formaat.

De rest van je verhaal, heel duidelijk.. dankje voor het delen.
Ik ben inderdaad gestopt met de adviezen hier allemaal omtrent het omgaan met hem tijdens het wandelen. Dat heb ik ook aangegeven. In samenwerking met de hondenschool én de fokkers zijn we het nu op een bepaalde manier aan het aanpakken, die tot nu toe ook het beste lijkt te werken. Daar zijn héél veel mensen het niet mee eens hier, maar daar volg ik inderdaad mijn eigen gevoel.

Naar mijn idee heb ik ook een hele goede baas-hond-band met hem, ondanks een groot deel hier zal zeggen dat dat niet mogelijk is met dit 'probleem'...
Hij laat mij zo vaak zien écht op mij gericht te zijn en hij laat ook echt zo veel vertrouwen zien vaak. Bijvoorbeeld wat ik aangaf, teken verwijderen, op pijnlijke plekken, geen kik. Hij straalt zo'n vertrouwen uit naar mij, dat wat ik ook met hem doe... het zal wel goed zijn.
Zelfde met in het bos wandelen aan de flex, hij draait zo vaak om, zoekt even contact met mij, wacht tot ik wat dichterbij ben en loopt dan pas weer door.

Ik heb er ook vertrouwen in dat wij er gaan komen. Ik weet dat ik realistisch moet zijn wat het 'meest haalbare' gaat worden, maar ben er van overtuigd dat we daar in ieder geval zullen komen samen.

Jouw geval is nog veel erger natuurlijk, want bij mij is het natuurlijk niet zo heftig dat herplaatsen/inslapen o.i.d. überhaupt naar boven zou komen (gelukkig).
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Als ik er zelf bij kan zijn om vast te houden doe ik geen korf op. Mijn da weet ook dat als ik ze vasthou hij 100% veilig is. Twijfel ik (bijv de plek waardoor ik niet goed de hond kan vasthouden) doe ik er een korf om. Wil de da het zelf (laatst bij t titeren ivm corona moest de partner van de da de hond vasthouden en hij vond dat eng dus de da vroeg of hij gekorft mocht worden) is dat ook geen probleem. Is wel een andere da dan mn eigen da.
Dus neem gewoon uit voorzorg maatregelen als je t niet vertrouwd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Wat ook nog kan helpen bij de dierenarts is de ogen bedekken , met een handdoek ofzo en uiteraard ook de korf als er kans op happen is.
Ik ken een hond ,een echt loeder in dat opzicht , waarbij dat prima werkt.
Hij is dan zo mak als een lammetje.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

dagmar88 schreef:
Cuddie_ schreef:Ik ga even algemeen op jullie allemaal reageren, gezien het allemaal dezelfde strekking heeft.

Ik weet het niet zeker, echt niet. Ik DENK niet dat het patsen is, omdat hij gewoon zo onzeker lijkt altijd met honden. Ik heb misschien niet heel veel vertrouwen meer in de GT, maar ik mag toch een beetje hopen dat ze op z'n minst wel de hond kan 'lezen' en op die manier goed kan beoordelen of het onzekerheid of 'patsgedrag' is?

Heb ik liever dat hij een patser is dan een onzekere sul, ja.. ook al vind ik dat ook niet ideaal, ik zou het minder erg vinden en het lijkt me makkelijker om aan dominantiegedrag te werken dan aan onzekerheid. Of ik daar gelijk in heb weet ik niet, maar dat is hoe het mij lijkt.
:wink: Het een sluit het ander niet uit he. Patsen is bluf, je letterlijk groter voordoen dan je bent, en dominantie natuurlijk overwicht.
Juist de reuen die opgepompt op stramme poten aan komen klieren zijn meestal de seutjes.
Mijn dominante hond snapt heel goed dat die hem stiekem te indrukwekkend vinden en probeert te laten zien dat ie echt niet eng en heel gezellig is :mrgreen:
Dacht ik ook. Bluffend lopen patsen en als de andere hond dan dichterbij komt, idioot lopen doen aan de lijn omdat het toch wel heel spannend is. Op zich niet heel raar voor een puberende reu. Diepzittende angst is het volgens mij niet. Geen spinnenfobiegeval in ieder geval.
Ik blijf erbij dat ik alternatief gedrag zou aanbieden in de vorm van een taak: aandacht op jou / commando uitvoeren / voerdummie dragen.

Misschien moeten jullie eens samen wandelen Dagmar :mann:
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Alfilillo schreef: Dacht ik ook. Bluffend lopen patsen en als de andere hond dan dichterbij komt, idioot lopen doen aan de lijn omdat het toch wel heel spannend is. Op zich niet heel raar voor een puberende reu. Diepzittende angst is het volgens mij niet. Geen spinnenfobiegeval in ieder geval.
Ik blijf erbij dat ik alternatief gedrag zou aanbieden in de vorm van een taak: aandacht op jou / commando uitvoeren / voerdummie dragen.

:LOL: Haha ja hoor. Noord-Beveland.

Ik zou het sowieso eens vragen omdat je zelf twijfels hebt hoe je hem en de gedragstrainers in moet schatten.
Wie weet woont er wel iemand in de buurt die eens mee kan wandelen.
Cuddie_
Zeer actief

Tineke schreef:Wat ook nog kan helpen bij de dierenarts is de ogen bedekken , met een handdoek ofzo en uiteraard ook de korf als er kans op happen is.
Ik ken een hond ,een echt loeder in dat opzicht , waarbij dat prima werkt.
Hij is dan zo mak als een lammetje.
Ik weet dat vogeltjes daar rustig van worden, maar honden ook? :mrgreen:
Ik kan me voorstellen dat het dat nóg enger kan maken? Als ze niet meer zien wat er gebeurt. Maar dat zal per hond wel verschillen natuurlijk.
Cuddie_
Zeer actief

Alfilillo schreef:
dagmar88 schreef:
Cuddie_ schreef:Ik ga even algemeen op jullie allemaal reageren, gezien het allemaal dezelfde strekking heeft.

Ik weet het niet zeker, echt niet. Ik DENK niet dat het patsen is, omdat hij gewoon zo onzeker lijkt altijd met honden. Ik heb misschien niet heel veel vertrouwen meer in de GT, maar ik mag toch een beetje hopen dat ze op z'n minst wel de hond kan 'lezen' en op die manier goed kan beoordelen of het onzekerheid of 'patsgedrag' is?

Heb ik liever dat hij een patser is dan een onzekere sul, ja.. ook al vind ik dat ook niet ideaal, ik zou het minder erg vinden en het lijkt me makkelijker om aan dominantiegedrag te werken dan aan onzekerheid. Of ik daar gelijk in heb weet ik niet, maar dat is hoe het mij lijkt.
:wink: Het een sluit het ander niet uit he. Patsen is bluf, je letterlijk groter voordoen dan je bent, en dominantie natuurlijk overwicht.
Juist de reuen die opgepompt op stramme poten aan komen klieren zijn meestal de seutjes.
Mijn dominante hond snapt heel goed dat die hem stiekem te indrukwekkend vinden en probeert te laten zien dat ie echt niet eng en heel gezellig is :mrgreen:
Dacht ik ook. Bluffend lopen patsen en als de andere hond dan dichterbij komt, idioot lopen doen aan de lijn omdat het toch wel heel spannend is. Op zich niet heel raar voor een puberende reu. Diepzittende angst is het volgens mij niet. Geen spinnenfobiegeval in ieder geval.

Ja wat we nu voornamelijk proberen te doen is hem laten zitten. Dus dat is zijn 'taak' op het moment dat er een hond passeert. Niks meer niks minder. Alleen zitten. Als hij dit zo goed blijft doen, zonder uit te vallen, kan ik de focus wat meer proberen te vragen van hem (hij lijkt het nu zo spannend te vinden dat die hond daar loopt dat hij het niet geregeld krijg om de aandacht op mij te houden, hij doet enorm zijn best en kijkt me even snel aan maar weet niet hoe snel hij terug naar de hond moet kijken). Misschien dat dat een punt van oefening is als hij iets verder is in het ontspannen zitten bij passeren.
Cuddie_
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Alfilillo schreef: Dacht ik ook. Bluffend lopen patsen en als de andere hond dan dichterbij komt, idioot lopen doen aan de lijn omdat het toch wel heel spannend is. Op zich niet heel raar voor een puberende reu. Diepzittende angst is het volgens mij niet. Geen spinnenfobiegeval in ieder geval.

:LOL: Haha ja hoor. Noord-Beveland.

Ik zou het sowieso eens vragen omdat je zelf twijfels hebt hoe je hem en de gedragstrainers in moet schatten.
Wie weet woont er wel iemand in de buurt die eens mee kan wandelen.
Iedereen is welkom om mee te wandelen. Weet niet of iemand hier in zuid-limburg woont. Zou zeker niet verkeerd zijn als iemand hem IRL kan beoordelen.
dagmar88
Zeer actief

Cuddie_ schreef: Iedereen is welkom om mee te wandelen. Weet niet of iemand hier in zuid-limburg woont. Zou zeker niet verkeerd zijn als iemand hem IRL kan beoordelen.
Je hebt meer kans als je daar even een apart topic voor opent met de locatie in de titel.
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Kijk ook eens kritisch naar de beloning die je inzet als hij gewenst gedrag vertoont bij het ontwaren en/of passeren van honden. Volgens mij heb ik je ergens zien schrijven dat je hem dan met woorden prijst. Grote kans dat deze beloning veel te laag is en dus niet werkt als bekrachtiger. Zelf zou ik de clicker gebruiken om die halve seconde dat hij naar je kijkt kijkt goed te kunnen vangen en vervolgens belonen met een dot slagroom / een stuk frikadel / gedroogde runderlong of wat hij maar fantastisch lekker vindt.
Afbeelding
Cuddie_
Zeer actief

Ik begrijp je, maar ben bewust van het voer-belonen afgestapt omdat hij daar helemaal niet beter op leek te reageren dan op stem/kriebeltjes.
Vanalles geprobeerd, van knakworsten tot (wat jij ook aangaf toevallig) gedroogde runderlong en andere lekker ruikende snoepjes. Maar hij was nergens echt heel happig op.

Ben uiteindelijk eens even gestopt daarmee en hem beloond met uitbundige 'goedzooo, jaaaa, brave kerel!!' etc. én daarbij enthousiaste kroelbeurten.. Daar lijkt hij meer van te genieten dan de lekkertjes.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Cuddie_ schreef: Ja wat we nu voornamelijk proberen te doen is hem laten zitten. Dus dat is zijn 'taak' op het moment dat er een hond passeert. Niks meer niks minder. Alleen zitten. Als hij dit zo goed blijft doen, zonder uit te vallen, kan ik de focus wat meer proberen te vragen van hem (hij lijkt het nu zo spannend te vinden dat die hond daar loopt dat hij het niet geregeld krijg om de aandacht op mij te houden, hij doet enorm zijn best en kijkt me even snel aan maar weet niet hoe snel hij terug naar de hond moet kijken). Misschien dat dat een punt van oefening is als hij iets verder is in het ontspannen zitten bij passeren.
Kun je al raden wat ik hier ga zeggen? Te spannend, dus afstand is te klein. Meer afstand houden, zodat voor hem de spanning van de hond er af is en je dus zijn aandacht kunt vragen en vasthouden. Nu bouwt hij alleen maar spanning op en verander je dus niets aan het feit dat hij andere honden spannend vindt. Je bevestigt hem eerder in de spanning
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Cuddie_ schreef:Ik begrijp je, maar ben bewust van het voer-belonen afgestapt omdat hij daar helemaal niet beter op leek te reageren dan op stem/kriebeltjes.
Vanalles geprobeerd, van knakworsten tot (wat jij ook aangaf toevallig) gedroogde runderlong en andere lekker ruikende snoepjes. Maar hij was nergens echt heel happig op.

Ben uiteindelijk eens even gestopt daarmee en hem beloond met uitbundige 'goedzooo, jaaaa, brave kerel!!' etc. én daarbij enthousiaste kroelbeurten.. Daar lijkt hij meer van te genieten dan de lekkertjes.
dat zou dan weer kunnen passen bij stress want een hond dit gespannen is vreet niet of nauwelijks... maar goed t gaat er dus om dat je iets hebt wat werkt en voor hem echt een beloning is en lichamelijk contact stelt hem misschien dan net weer gerust
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Haha, je klinkt mij wel. :tongue:
Xavi wilde ook nooit iets aannemen, of met lange tanden.
"Jaa hij vindt beloning met stem ook helemaal prima hoor!"

Onzin. Een hond die geen snoep aan wil nemen is er gewoon met de kop niet bij.
Xavi vreet het thuis uit mn handen en gaat er voor op zn kop staan.
Buiten zoek je het maar lekker zelf uit. Duizend en 1 dingen die belangrijker zijn.
En al helemaal als er een andere hond in de buurt komt.
Een hond leert dan echt niet hoor.

Ik heb ergens een topic over soort van BAT-training die ik met Xavi heb gevolgd een tijd geleden.
Dat heeft heel wat bloed, zweet, tranen en tijd gekost om hem uberhaupt een snoepje aan te laten nemen.
Of te willen spelen met een speeltje (dat ging beter, was een betere beloning ook).

Als je hond het niet hoeft gaat er iets verkeerd.
Het is inderdaad te spannend, je wilt te snel (god dit heeft echt zó veel tijd nodig, ik heb t al lang opgegeven), te dichtbij etc.
Maar dat zegt iedereen hier geloof ik al. :)
Afbeelding
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Ja jouw Bat training had ik opgezocht en een linkje hier neergezet .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

fenneke schreef:Ja jouw Bat training had ik opgezocht en een linkje hier neergezet .
:ok:

Leuk, heb het zelf ook weer even doorgelezen.
Wat een werk is dat he.

@ts, zoals je in dat topic van mijn training met Xavi kan lezen... kon ik dus helemaal niks met hem als ik in de buurt kwam van bijvoorbeeld gras(afleiding). Alleen die geuren al maakte hem onbereikbaar.

Als zelfs Xavi voer aan kan nemen na een hele lange ontdooit tijd en veel werk en moeite.. durf ik met zekerheid te zeggen dat als jouw hond niks aan wil nemen, hij dus niet bereikbaar is. En dus ook niks leert op zo'n moment!

Wat oefeningen betreft ook.. als je een heeeel klein beetje teveel vraagt kunnen ze ineens de emmer vol hebben en alsnog uitvallen (of de neiging hebben, zoals Xavi deed op de training).
Het zit in zulke ontzettende kleine mini stapjes. Dat zie je zonder begeleiding echt niet altijd. Tis een heel leerproces en je moet lang volhouden.
Dat is mij helaas nooit gelukt want dat was na 3 maanden echt nog lang niet klaar.
En nu gelukkig ook niet meer nodig sinds we zijn verhuisd. :tongue:

Zoek het iig wel bij jezelf. Jij moet het hem leren en hem sturing geven. En dat kan niet als je hem niet (goed genoeg) kunt bereiken.
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ja, maar dat sturen moet je eerst wel zelf leren.
Hoe dat werkt bij jouw hond.
Je kunt wel steeds op het verkeerde knopje drukken maar dat werkt niet.
En idd, als je niet consequent bent (ik ben dat dus niet) dat wordt het wel heel erg lastig met zulke honden.
Maar consequent vasthouden aan de verkeerde methode voor je hond schiet ook niet op.

Edit: jemig, je haalt ineens de helft van je bericht weg! :tongue:
Afbeelding
Afbeelding
Cuddie_
Zeer actief

Even terugkomend op het stukje 'geen snoep aannemen'. Dat is niet wat ik zei. Ik zei dat hij er 'niet heel happig' op is. Hij neemt het aan, hij eet het op.
Hij is niet zo onbereikbaar dat hij geen lekkers meer aanneemt.
Wat ik zei, is dat hij niet minder blij lijkt te zijn met lieve woordjes en knuffels.

Dat jij je niet kan voorstellen dat ik er een 'maandenland tournee' van maak Cleva, dat kan ik begrijpen. Ik ben er, achteraf gezien, ook zeker niet blij mee. Maar op het moment dat een GT je deze weg instuurt en aangeeft dat het wel maanden kan duren, dan ga ik er inderdaad vanuit dat zij weet wat ze zegt en dan ga ik braaf die maanden aan de slag met hem.
Cuddie_
Zeer actief

Over de hondenschool van gisterenavond:

Mijn vader heeft met hem gelopen tijdens de les. Hij heeft het wederom goed gedaan. Paar kleine momentjes dat hij even wilde snauwen, maar dat staat niet in verhouding met hoe vaak hij honden gepasseerd heeft of zich heeft laten passeren door honden zonder een kik! Zeg een keer of 3 poging tot snauwen en >30x passeren/gepasseerd worden tijdens de les. Naar mijn idee dus echt súper gegaan!! Degene die les geeft, gaf ook aan dat hij het goed doet en dat als hij op deze manier verder gaat, met gewoon tussen de honden in zijn, hij er echt wel gaat komen.

Na de les wederom los, met muilkorf. Het was goed te merken dat hij dit keer meer wist wat er ging gebeuren. De vorige keer snauwde hij naar een hond, waarop hij een snauw terugkreeg waarvan hij best onder de indruk was. Dit keer was hij beter op de hoogte van wat hij wel en niet kan doen daar. Hij heeft los dan ook naar geen enkele hond gesnauwd (wel zijn lip opgetrokken/gegromd). Maar een andere, dominante, leo-reu daar die duidelijk 'the man' is daar, die liet Moos ook gewoon merken waar hij stond. Hij gromde naar Moos en markeerde over alles heen waar Moos geweest was. En blijkbaar was dit duidelijk. Moos vond hem maar al te interessant leek het wel, liep af en toe een beetje dichterbij...
Daarnaast is het echt duidelijk dat ze naar hun soortgenootjes trekken... hij is sowieso gek op de pup van onze fokker, maar daarnaast was er nog een grotere leo-pup van een maand of 9 ofzo, daar ging het ook heel goed mee.

Een van de andere honden (geen idee welk ras... ca 40cm hoog in ieder geval) ging tegenover Moos staan, blaffend. Hij reageerde hier verder NIET op, bleef gewoon rustig staan en uiteindelijk liep hij gewoon weg.

Moos gaat ingeschreven worden om vanaf 30 augustus weer gewoon mee te doen met de cursus daar. Gezien mijn 'gesteldheid' zal mijn vader deze cursus met hem gaan doen.
Hylos
Zeer actief

Cuddie_ schreef:Even terugkomend op het stukje 'geen snoep aannemen'. Dat is niet wat ik zei. Ik zei dat hij er 'niet heel happig' op is. Hij neemt het aan, hij eet het op.
Wat ik zei, is dat hij niet minder blij lijkt te zijn met lieve woordjes en knuffels.

Dat jij je niet kan voorstellen dat ik er een 'maandenland tournee' van maak Cleva, dat kan ik begrijpen. Ik ben er, achteraf gezien, ook zeker niet blij mee. Maar op het moment dat een GT je deze weg instuurt en aangeeft dat het wel maanden kan duren, dan ga ik er inderdaad vanuit dat zij weet wat ze zegt en dan ga ik braaf die maanden aan de slag met hem.
Ik weet dat je dat zei, er zit natuurlijk een verschil in helemaal niks aannemen of iets aannemen maar er niet happig op zijn.
Ik ga nu even puur op dit stukje in hoor.
Maar hoe kun jij jouw hond belonen als hij de beloning op dat moment heel matig vindt?
Je kunt een hond niet belonen in een situatie die hij te stressvol, afleidend of spannend vind.
En dat hoeft in jouw ogen helemaal geen spannende situatie te zijn maar voor de hond wel.

Als die basis er al niet is, dat jouw hond niet iets wilt doen wat jij wil omdat hij te afgeleid is etc, dan heb je toch geen leerproces?

Ik heb Xavi overigens nooit willen trainen op dat hij los met andere honden moet of überhaupt iets met honden moet.
Mijn doel was dat hij normaal naar een hond kan kijken zonder daar iets van te moeten vinden zodat je daardoor fatsoenlijker over straat kunt.
Wellicht is jouw training of doel ook gewoon erg anders en vergt dat andere aandacht.
Fijn dat het op de les goed ging. :ok:
Afbeelding
Afbeelding
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Fijn dat het op school zo goed ging, hopelijk zet dat zich door! En fijn dat je vader dat wil doen natuurlijk
Cuddie_
Zeer actief

Hylos schreef:
Cuddie_ schreef:Even terugkomend op het stukje 'geen snoep aannemen'. Dat is niet wat ik zei. Ik zei dat hij er 'niet heel happig' op is. Hij neemt het aan, hij eet het op.

Ik weet dat je dat zei, er zit natuurlijk een verschil in helemaal niks aannemen of iets aannemen maar er niet happig op zijn.
Ik ga nu even puur op dit stukje in hoor.
Maar hoe kun jij jouw hond belonen als hij de beloning op dat moment heel matig vindt?
Je kunt een hond niet belonen in een situatie die hij te stressvol, afleidend of spannend vind.
En dat hoeft in jouw ogen helemaal geen spannende situatie te zijn maar voor de hond wel.

Als die basis er al niet is, dat jouw hond niet iets wilt doen wat jij wil omdat hij te afgeleid is etc, dan heb je toch geen leerproces?

Ik heb Xavi overigens nooit willen trainen op dat hij los met andere honden moet of überhaupt iets met honden moet.
Mijn doel was dat hij normaal naar een hond kan kijken zonder daar iets van te moeten vinden zodat je daardoor fatsoenlijker over straat kunt.
Wellicht is jouw training of doel ook gewoon erg anders en vergt dat andere aandacht.
Fijn dat het op de les goed ging. :ok:
Hé matige beloning is nog steeds beloning he. :lol1:
Nee even zonder onzin, hij snapt dat hij beloond wordt. Of hij nu super happig is op zijn lekkers of niet, de link tussen ik doe het goed en ik krijg iets lekkers zal er toch zijn. Maar gezien hij alles behalve minder goed lijkt te reageren op woorden en knuffels, leek me dat effectiever.

Jij zegt: Als die basis er al niet is, dat jouw hond niet iets wilt doen wat jij wil omdat hij te afgeleid is etc, dan heb je toch geen leerproces.
Hij wílt het wel doen, maar is inderdaad eigenlijk iets te afgeleid waardoor hij het niet volhoud, dus daar zit naar mijn idee júist het leerproces? Als alles gewoon perfect ging, dan zou er geen probleem zijn? Dus ook geen leerproces nodig zijn.

Moos hoeft ook niet getraind op het los kunnen met andere honden en hij hoeft ook überhaupt niks met andere honden. Dat hij op de hondenschool los gaat mét andere honden op het terrein is puur voor zijn leerproces. Hij ziet zo júist dat hij helemaal niks met andere honden hoeft en andere honden ook niks van hem hoeven. Letterlijk dat er gewoon helemaal niks boeiends gebeurd.
Maar het blijkt wel dat juist door dit wat 'heftigere vorm van blootstellen' aan honden, het voor hem makkelijk gemaakt heeft om om te gaan met de honden die hij tijdens het wandelen op afstand tegen komt.
Het enige doel dat er is, is dat hij uiteindelijk honden kan passeren zonder hier verder op te hoeven reageren. Gewoon in negeer-modus netjes langslopen.
Cuddie_
Zeer actief

Doyaquba schreef:Fijn dat het op school zo goed ging, hopelijk zet dat zich door! En fijn dat je vader dat wil doen natuurlijk
Ik hoop het ook! Geeft wel echt een super goed gevoel om hem toch alweer wat rustiger te zien in een omgeving met redelijk wat honden. :mrgreen:

Ben ook heel dankbaar dat mijn vader dit allemaal wilt doen voor mij en mijn hond. Hij vond het gelukkig oprecht leuk om dit met hem te doen. :I:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maar zijn dit altijd dezelfde honden op de hondenschool?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Cuddie_
Zeer actief

malinois schreef:Maar zijn dit altijd dezelfde honden op de hondenschool?
Voor een groot deel. De ene keer waren er een paar honden niet, die dus de keer daarna 'nieuw' waren. Maar grootste deel is zelfde groep ja.
In augustus gaat dit dus wel weer een nieuwe groep worden.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cuddie_ schreef:
Voor een groot deel. De ene keer waren er een paar honden niet, die dus de keer daarna 'nieuw' waren. Maar grootste deel is zelfde groep ja.
Ik bedoel omdat ze na een paar keer een gelegenheidsroedel vormen dus niet vreemd meer zijn. Wil je een reele situatie hebben moet je steeds een wisselende samenstelling hebben denk ik.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

malinois schreef:
Cuddie_ schreef:
Ik bedoel omdat ze na een paar keer een gelegenheidsroedel vormen dus niet vreemd meer zijn. Wil je een reele situatie hebben moet je steeds een wisselende samenstelling hebben denk ik.
Daar heb je een punt.

Tenzij de hond echt een andere manier van accepteren van honden aanleert omdat hij inderdaad wellicht wat te onzeker was over ontmoetingen met vreemde honden.
Maar dat kun je m.i. ook alleen maar ondervinden als de samenstelling weer wisselt.
En toetsen aan zijn gedrag aan de riem buiten.

Mijn eerste reu vond het in ieder geval nooit fijn om plots door vreemde honden benaderd te worden, het maakte hem overigens ook geen fluit uit of het een reu of teef was.
Maar ik blijf nog steeds sterk het idee hebben dat lichamelijk ongemak daar de grootste reden van was.
Als namelijk bepaalde honden wel bekenden werden, en deze honden ook niet te wild reageerden dan was het goed.
Maar ook wel meegemaakt dat enthousiaste staande teef (waar we regelmatig lange wandelingen mee maakten), toch nog als ze onverwachts te enthousiast hem van achteren wilde komen begroeten dat zijn reactie direct zéér negatief was, hij reageerde vanuit een afweer reactie zonder eigenlijk te checken wie of wat het was.
Behoorlijk lastig moet ik zeggen, want om die reden wilde en kon ik nooit meer de gok nemen om het aan te kijken of een ontmoeting goed zou gaan.
En vermeed ik dus drukke wandelgebieden.

Maar goed, dat was mijn ervaring daarmee.
In gelegenheid roedels echter was er meestal niets aan de hand en kon hij normaal communiceren.
dagmar88
Zeer actief

Je moet ergens beginnen.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Overigens ben ik blij om te lezen dat je verbetering merkt, én dat je een vader hebt die dit voor jou op kan en wil pakken. :ok:
Cuddie_
Zeer actief

Heavy schreef:Ik denk dat dat best goed kan werken. Los in een groep in een afgezet terrein. Dan kan hij honden ruiken en zien op verschillende afstanden en gedrag observeren .

Maar ik zou wel duidelijk blijven naar hem dat aan de riem en op straat er geen contact met andere honden toegestaan is. Ook niet als je de auto uitloopt naar de hondenschool toe bijvoorbeeld. Niet even leuk snuffelen want ze kennen elkaar wel

En hoe doe je het nu in een uitlaatgebied ? Aangelijnd of los?
Precies dit. Ik ZIE het gewoon letterlijk werken :mrgreen: dat is echt prachtig! Hij blijft vooral wat op afstand, maar hier en daar waagt hij zich er toch aan íetsje dichterbij te gaan snuffelen. Echt heerlijk om te zien.

Aan de riem is sowieso geen contact, overkant vd straat is het meest dichtbij dat we bij andere honden in de buurt komen aan de riem. Naar de hondenschool toe lopen zelfde verhaal, we lopen op afstand van de andere honden.

We gaan niet naar losloopgebieden. Hij is dus overal gewoon aangelijnd. Standaard bij 'binnendoor' wandelingen aan de halti met een korte riem en in rustig bos-gebied aan zijn tuig met een flexlijn voor wat meer vrijheid. Bij de afgelegen plekken in het bos met water is hij los.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”