Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Ongelezen bericht door Hammetime »

Ik hoop dat het wat zoden aan de dijk zet, want het valt me niet mee een pup opvoeden.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Nee, soms is een pup een makkie maar ik heb vaak in mijn puogroepen toch wel huilende mensen dat 't zwaar is dus daar ben je niet alleen in.
Wat vind je niet meevallen?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hammetime schreef:Ik hoop dat het wat zoden aan de dijk zet, want het valt me niet mee een pup opvoeden.
Troost je, daar ben je niet de enige in! Al eens eerder gezegd, Aak was mijn eerste pup en ik was heel blij dat ik al wat verschillende manieren van aanleren van dingen en signalen van de hond wist te herkennen.
Dus op de cursus ga je sowieso dingen leren, probeer daar ook voor open te staan.
En ik hoop dat de manier van trainen of dingen aanleren aansluit op de manier waarop jij graag met de hond om wilt gaan.
Maar geef niet te snel op, en houdt voor ogen dat het een kleine jonge hond is, die alles nog moet leren dus óók moet leren om de aandacht wat meer naar de baas te verleggen. En soms is dat lastig voor zo'n ukkepuk want alles is nieuw en interessant :mrgreen:
En vergeet jezelf ook niet, ook jij moet van alles leren als het gaat in de omgang met haar.

Je geeft zelf al aan dat je je met katten wel raad weet, na verloop van tijd gaat het hopelijk net zo in de omgang met de hond.

Dus probeer jezelf open te houden en te stellen op de training vanavond, en het zal niet allemaal even makkelijk gaan.

Vb. ik kreeg eens een oefening dat mijn hond zelf contact moest maken met me. Zonder dat ik wat zei of aandacht trok.
Dat duurde en duurde, en ik vond het verschrikkelijk.. ik wilde gewoon geluidjes maken om gewoon maar even die kop omhoog te zien gaan voor oogcontact :hmmm:, uiteindelijk had ik er geen geduld voor en ben geluidjes gaan maken... heel zacht :mann: Dit ging niet om de pup maar om mijn 2de duitse herder, zij was vaak gericht op veel dingen behalve op mij.. erg frustrerend, maar dat is later goed gekomen :wink:
Hammetime
Zeer actief

De eerste gehoorzaamheidstraining zit er op en de cursusleidster is wel te spreken over mijn pup. De volgende keer krijgt Benthe privéles.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Hammetime schreef:De eerste gehoorzaamheidstraining zit er op en de cursusleidster is wel te spreken over mijn pup. De volgende keer krijgt Benthe privéles.
En hoe vond je het zelf gaan?
Hammetime
Zeer actief

Laura84 schreef:Nee, soms is een pup een makkie maar ik heb vaak in mijn puogroepen toch wel huilende mensen dat 't zwaar is dus daar ben je niet alleen in.
Wat vind je niet meevallen?
Vooral het wandelen aan de lijn vind ik vies tegenvallen omdat ze zo onrustig is tijdens de wandeling en steeds trekt en alle kanten op schiet. Daar kijk ik al tegenop. En af en toe ga ik toch maar weer met haar naar het bos zodat ze los kan lopen en zich vrijelijk tegoed kan doen aan paardenstront.

Nu ben ik bezig Benthe 'af' te leren en in haar mand te blijven en dat is net aerobics zo vaak moet ik overeind. :wachten:
Hammetime
Zeer actief

Persistence schreef:
Hammetime schreef:De eerste gehoorzaamheidstraining zit er op en de cursusleidster is wel te spreken over mijn pup. De volgende keer krijgt Benthe privéles.
De behandelde commando's zit en lig beheerst ze al vrij goed, maar volgen blijft lastig en resulteert in getrek en gespring. Ook de anderen honden reageert ze heel heftig op d.m.v. hard trekken en er op af willen stormen. Als we dat er uit kunnen trainen zodat ik met los hangende lijn aan de wandel kan met mijn hondje, ben ik tevreden.
Hammetime
Zeer actief

Cleva schreef:Of je het zwaar vindt of niet ligt niet aan de pup.
Dat moet je met jezelf uitveteren.
Ja, geduld is een schone zaak en mijn pup traint het mijne intensief. O, daar is ze weer!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hammetime schreef:
Persistence schreef:
De behandelde commando's zit en lig beheerst ze al vrij goed, maar volgen blijft lastig en resulteert in getrek en gespring. Ook de anderen honden reageert ze heel heftig op d.m.v. hard trekken en er op af willen stormen. Als we dat er uit kunnen trainen zodat ik met los hangende lijn aan de wandel kan met mijn hondje, ben ik tevreden.
Daarom waarschijnlijk ook de privé training?
Lijkt me een uitstekend idee, want zo wordt het wel een beetje veel tegelijk om te oefenen.

En troost je, niet alleen jouw pup doet zo. :wink:
Komt goed denk ik, maar rustig aan.
Eerst zelf zekerder worden in die privé training en daarna geleidelijk aan weer in de groep.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hammetime
Zeer actief

Cleva schreef:
Hammetime schreef:
Cleva schreef:Of je het zwaar vindt of niet ligt niet aan de pup.
Dat moet je met jezelf uitveteren.
Ja, geduld is een schone zaak en mijn pup traint het mijne intensief. O, daar is ze weer!
Je zit tegen je eigen verwachtingen aan te botsen als een roodborst op een keukenraam.

Diagonaal naderen is het devies.
De hond moet zich toch aanpassen aan een aantal basisregels. Zoals mijn rotzooi met rust laten en dat de mand haar plek is.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Dat is niet aanpassen, zij heeft geen idee van die basisregels. Jij moet je gedachtegang dus aanpassen en het eerst allemaal aanleren. En herhalen, herhalen en herhalen. Hopelijk bevalt de rest van de cursus en leer je een hoop!
Hammetime
Zeer actief

TessaThomas schreef:Dat is niet aanpassen, zij heeft geen idee van die basisregels. Jij moet je gedachtegang dus aanpassen en het eerst allemaal aanleren. En herhalen, herhalen en herhalen. Hopelijk bevalt de rest van de cursus en leer je een hoop!
Dat herhaling de beste leermeester is had ik al gemerkt ja. Ik probeer Benthe niet te veel op de huid te zitten en haar pup te laten zijn. Tegelijkertijd geef ik mijn grenzen aan zodat zij ze leert kennen. Ze ligt nu in haar mand op twee kussens van de bank. Om haar in de mand te krijgen was een flinke klus en toen ze daar eenmaal lag knaagde ze de voering van het kussen aan gort. Hier heb ik haar op aangesproken, 'foei Benthe, mag niet!' en ik merk dat de pup dat prima snapt. Wellicht zal ik het nog wat vaker moeten herhalen maar volgens mij slaapt ze nu. :engel:
Hammetime
Zeer actief

Benthe had vandaag een pechdag. Eerst werd ze gebeten door een hond waarvan het baasje zei dat die goed is met pups (zodat ik haar losliet) en later stootte ze haar kopje keihard tegen een bankje waar ze tegenop rende spelende met een keffer. Ze ging in het gras zitten en jankte. Later speelde ze gelukkig wel weer verder maar ik vond het erg zielig.
Hammetime
Zeer actief

Dank je! Ja de belichting was ook erg mooi dankzij de lage zon, dus ik heb snel mijn camera gepakt.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Hammetime schreef:Benthe had vandaag een pechdag. Eerst werd ze gebeten door een hond waarvan het baasje zei dat die goed is met pups (zodat ik haar losliet) en later stootte ze haar kopje keihard tegen een bankje waar ze tegenop rende spelende met een keffer. Ze ging in het gras zitten en jankte. Later speelde ze gelukkig wel weer verder maar ik vond het erg zielig.
Zo gaat dat opgroeien :F:
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

Vandaag heeft Benthe weer even gespeeld met haar grote broer uit Mechelen. Ik deed net alsof ik wegging om eens te kijken wat ze zou doen. Maar het duurde niet lang en daar kwam ze al aangerend. :love:

De gehoorzaamheidsles heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik benader de pup rustiger waardoor het wandelen aan de lijn al sterk verbeterd is. Ze begint nu ook waaks te worden en te blaffen als ze iets hoort dat ze niet kan plaatsen of als ze zichzelf in het raam weerspiegeld ziet lol. Volgende week zaterdag krijgt Benthe een privégehoorzaamheidsles. Het is duidelijk dat de pup heel graag werken wil, leergierig is en ook heel trouw.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Hammetime schreef:Vandaag heeft Benthe weer even gespeeld met haar grote broer uit Mechelen. Ik deed net alsof ik wegging om eens te kijken wat ze zou doen. Maar het duurde niet lang en daar kwam ze al aangerend. :love:

De gehoorzaamheidsles heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik benader de pup rustiger waardoor het wandelen aan de lijn al sterk verbeterd is. Ze begint nu ook waaks te worden en te blaffen als ze iets hoort dat ze niet kan plaatsen of als ze zichzelf in het raam weerspiegeld ziet lol. Volgende week zaterdag krijgt Benthe een privégehoorzaamheidsles. Het is duidelijk dat de pup heel graag werken wil, leergierig is en ook heel trouw.
:ok:
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Friesenfransman

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

Goed zo Benthe!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hammetime schreef:Vandaag heeft Benthe weer even gespeeld met haar grote broer uit Mechelen. Ik deed net alsof ik wegging om eens te kijken wat ze zou doen. Maar het duurde niet lang en daar kwam ze al aangerend. :love:

Klinkt goed :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hammetime
Zeer actief

Dank voor de reacties!

Benthe is al nagenoeg even groot als sommige volwassen Mechelaars die we onderweg tegenkomen. Het scheelt nog hooguit vijf tot tien centimeter schofthoogte. Is dat een teken dat ze een grote hond gaat worden of is de groei er met vier maanden bijna uit?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Heavy schreef:
Hammetime schreef:Dank voor de reacties!

Benthe is al nagenoeg even groot als sommige volwassen Mechelaars die we onderweg tegenkomen. Het scheelt nog hooguit vijf tot tien centimeter schofthoogte. Is dat een teken dat ze een grote hond gaat worden of is de groei er met vier maanden bijna uit?
Dat is normaal :wink: eerst groeien ze erg veel de hoogte in en dan gaan ze breder worden
Afhankelijk van het type. Kan zelfs binnen een nest verschillen. Mijn Kiara gaat gelijkmatig en compact en nestbroer RAF idd eerst de hoogte in en smal
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

Als Benthe op 11 aug. 11 weken oud was, is ze inmiddels toch al ruim 5 maanden?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nevache schreef:Als Benthe op 11 aug. 11 weken oud was, is ze inmiddels toch al ruim 5 maanden?
Volgens mij was ze van eind mei. Dus nu 4,5 maand
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Nevache schreef:Als Benthe op 11 aug. 11 weken oud was, is ze inmiddels toch al ruim 5 maanden?
Kun je rekenen? 11 weken is 2,5 maand (13 weken is 3 maanden). Het is nu bijna twee maanden later, dus bijna 4,5 maand. Zeker geen ruim 5 maanden
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje

Fotogravinnetje schreef:
Kun je rekenen? 11 weken is 2,5 maand (13 weken is 3 maanden). Het is nu bijna twee maanden later, dus bijna 4,5 maand. Zeker geen ruim 5 maanden
:scratch: Hmm, ja, op zich best wel goed zelfs, maar nog geen koffie achter de kiezen en wat afleidend geleuter ... Inderdaad 4.5 maand :D
Hammetime
Zeer actief

Nevache schreef:
Fotogravinnetje schreef:
:scratch: Hmm, ja, op zich best wel goed zelfs, maar nog geen koffie achter de kiezen en wat afleidend geleuter ... Inderdaad 4.5 maand :D
Ze is van 23 Mei 2019. Hoe kom je er bij dat ze nu ruim vijf maanden is? :blont:
Nevache
Zeer actief

Hammetime schreef:
Nevache schreef:
Fotogravinnetje schreef:
Ze is van 23 Mei 2019. Hoe kom je er bij dat ze nu ruim vijf maanden is? :blont:
Dat zei ik toch -nog geen koffie achter de kiezen en wat afleidend geleuter ... Inderdaad 4.5 maand ...
Hammetime
Zeer actief

O het ligt aan de koffie en het afleidend geleuter. Nou, fijn dat het tenminste niet aan jou ligt. ;)
Nevache
Zeer actief

Wat een agressieve ondertoon, Hammetime.
Ik stelde een neutrale vraag naar leeftijd, omdat jij vroeg naar groei en leeftijd daarvoor indicatief is.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dat ligt aan de individuele hond en jawel aan de lijnen.
De laatste hier groeide als een speer, maar is nu met 1 jaar iets groter dan Xygan maar nog steeds een normale acceptabel mechel/hollander formaat. Hij is zo goed als gestopt met t in de hoogte groeien dus nu nog max 2 jaar in de breedte.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”