Dus ik doe het maar ff zo
Die "wegstuur" oefening, om hem vervolgens weer te roepen is in Nederland uit het G&G 1 programma gehaald omdat zelfs Cynophilia het kennelijk wel een beetje een stomme oefening vond

Het voor roepen en afstoppen (hier in de G&G 3 eerst STAAN en na nog een keer roepen AF en daarna voor roepen) vind ik eigenlijk iets minder lastig/stom

Het hangt er van af hoe je het oefent natuurlijk, maar Rana en ik kunnen daarbij best lol maken

Bovendien is dat het appèl oefenen d.m.v. een "kunstje"

Ik bedoel van tevoren heeft de hond geen vrij gekregen.
Een hond vrij geven en meteen weer zeggen dat ie terug moet komen is nogal frustrerend voor een hond denk ik.
Uiteindelijk maak je van die oefening een appèl oefening want je gaat hem een kunstje leren om goed uit de bus te komen op een proef. Terwijl het eigenlijk gaat om roepen vanuit een vrije situatie

Op de training lieten we aan het einde van de avond de honden lekker los, dan liepen we een stuk richting auto en dan kregen we van de trainer de opdracht om de hond te roepen.
Dat lijkt meer op het weer terug onder appèl nemen zoals dat eigenlijk de bedoeling is van die oefening.
Ik ken één jachtkeurmeester die het liefst samen met de baas en de hond een stukje het veld op gaat lopen en de hond vrij laat geven.
Als de hond dan lekker aan het snuffelen is geeft hij de opdracht om te roepen. Dat kost op een proef natuurlijk veel te veel tijd hé? Dus die keurmeester krijgt zijn zin niet.
Ik denk dat je het onder appèl staan van de hond trouwens bij de andere jachtproeven ruimschoots kunt meten.
Dus de noodzaak van die oefening zie ik ook al niet