Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kiezen: 50 teken of kaal...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

joe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door joe »

Eline* schreef:
joe schreef:Heb de spray ook al gehad. Op advies van de DA kreeg ik de pipet, omdat de spray niet goed bij zijn ondervacht kwam. Ik mocht het neit beide gebruiken. Het een of het ander. Geen van tweeen werkte dus.
Was wel jmmer, want dit was het enige merk waar hij goed tegen kon
Onzin..je kan een spray toch inmasseren? Je gebruikt een spray toch niet alsof je hem haarlak opspuit? Ik rag altijd druk door de vacht heen als ik gesprayd heb.
Deed ik ook hoor...en ik was heus niet zuinig met dat spul.
Waarschijnlijk had het toch niets uitgemaakt, aangezien Frontline bij ons in de regio niet helpt.
Ik hoor het van veel hondenbaasjes. Het enige wat bij hen hielp was de Bolfoband. Die is dus kei agressief......
Onze kat had ook een paar teken bij zijn kop en sinds de band niet meer en die kan er gelukkig wel tegen :wink: Frontline hielp bij hem ook niet. daarbij komt dat de hond altijd de kat aflikt en dat leek me met die sprat niet echt goed..
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

joe schreef:
Marion. schreef:
Eline* schreef:Kaalscheren..ach kom nou toch! :evil: Gewoon fatsoenlijk voor je hond zorgen, klaar!!! Dan doe je hem zelf maar een muilkorf om om de boel te controleren. Allemachtig....
Ehhh, ik neig hier ook een beetje naar eigenlijk. Snap ook niet goed waarom ze die pikzwarte beestjes op haar gouden hondje niet kan zien lopen....

Ik ging ervan uit dat hij teek-vrij was, aangezien ik iedere maand de Frontline pipet gaf. Dus mij valt niets te verwijten, vind ik.

En een muilkorf was tot op een paar maanden na geen optie, omdat hij helemaal in paniek raakte. Mijn overbuurvrouw had mij zo'n ding geleend. Aangezien hij weinig vertrouwen in mensen had, wilde ik hem dit niet aandoen, dus heb ik voor de langste, maar beste route gekozen.
Hem langzaam laten wennen aan het borstelen. En gelukkig met succes!
Nu kan hij dus naar de trimsalon en nu kan ik hem best aardig borstelen.
Dus dat probleem is bijna de wereld uit.
En het teken en kaalheid probleem binnenkort hoop ik ook.
Ik had je op een blaadje kunnen geven dat Frontline wel zorgt dat een hond minder teken heeft, maar niet geheel teekvrij is.
En dan nog, jeetje mina hoe kan je in godesnaam over 50 teken heen aaien! Een beetje kroelen en je voelt die dingen! Bij ons is het echt een automatisme.
Afbeelding
joe
Zeer actief

Wil de hond schreef:Hoi Esther,

Als ik me niet vergis zijn kleine teken jonkies. Misschien heeft hij die hele zwerm wel opgelopen toen hij door een nestje teken heen liep. Dat gebeurt nogal eens.
Ik hoop het. Dan heeft hij gelukkig niet lang met zoveel beestjes in zijn huid rondgelopen :wink:
Ik heb van veel mensen hele positieve berichten gelezen over de Scalibor-band. Die heeft een synthetische pyretrine, een vrij onschuldig middel. Het grappige van die band is dat het middel de parasieten niet dood, maar het effekt geeft van "hete" pootjes. Als de parasiet een tijdje op de vacht rond heeft gelopen krijgt hij het gevoel alsof hij op een heet oppervlak loopt, en laat zich er af vallen.
Kan je die bij de DW of DA kopen?
Pipetten en sprayen hebben naar ervaring bij teken niet voldoende nut, zeker als je in een omgeving woont met vééél teken.
Ja,, wij wonen in het bos, dus eeeeeerggg veel teken.
Ik heb er ook iedere week 1. Misschien moet ik ook maar een bandje om :mrgreen:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

joe schreef:Deed ik ook hoor...en ik was heus niet zuinig met dat spul.
Waarschijnlijk had het toch niets uitgemaakt, aangezien Frontline bij ons in de regio niet helpt.
Ik hoor het van veel hondenbaasjes. Het enige wat bij hen hielp was de Bolfoband. Die is dus kei agressief......
Nogmaals...
Ik gebruik geen chemische middeltjes. Mijn honden hebben teken ja. Maar die heb ik er meestal wel uit, voordat ze zich aan het bloed van mijn hond kunnen volvreten. Controleren. Meer is het niet...
joe
Zeer actief

Branka schreef:
joe schreef:
Marion. schreef:
Eline* schreef:Kaalscheren..ach kom nou toch! :evil: Gewoon fatsoenlijk voor je hond zorgen, klaar!!! Dan doe je hem zelf maar een muilkorf om om de boel te controleren. Allemachtig....
Ehhh, ik neig hier ook een beetje naar eigenlijk. Snap ook niet goed waarom ze die pikzwarte beestjes op haar gouden hondje niet kan zien lopen....

Ik ging ervan uit dat hij teek-vrij was, aangezien ik iedere maand de Frontline pipet gaf. Dus mij valt niets te verwijten, vind ik.

En een muilkorf was tot op een paar maanden na geen optie, omdat hij helemaal in paniek raakte. Mijn overbuurvrouw had mij zo'n ding geleend. Aangezien hij weinig vertrouwen in mensen had, wilde ik hem dit niet aandoen, dus heb ik voor de langste, maar beste route gekozen.
Hem langzaam laten wennen aan het borstelen. En gelukkig met succes!
Nu kan hij dus naar de trimsalon en nu kan ik hem best aardig borstelen.
Dus dat probleem is bijna de wereld uit.
En het teken en kaalheid probleem binnenkort hoop ik ook.
Ik had je op een blaadje kunnen geven dat Frontline wel zorgt dat een hond minder teken heeft, maar niet geheel teekvrij is.
En dan nog, jeetje mina hoe kan je in godesnaam over 50 teken heen aaien! Een beetje kroelen en je voelt die dingen! Bij ons is het echt een automatisme.
Ik heb de teekjes bij de trimsalon in het badje zien liggen en ze waren ienie-miennie. Zij voelde ze ook niet, maar bij het laagje voor laagje knippen zag ze ze.
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Scalibor kan je bij de dierenarts kopen.
Groet,
Dorien
joe
Zeer actief

Marion. schreef:
joe schreef:Deed ik ook hoor...en ik was heus niet zuinig met dat spul.
Nogmaals...
Ik gebruik geen chemische middeltjes. Mijn honden hebben teken ja. Maar die heb ik er meestal wel uit, voordat ze zich aan het bloed van mijn hond kunnen volvreten. Controleren. Meer is het niet...
Maar als ze eenmaal vastgehecht zijn, kan het toch ook al fout gaan? Of is dat pas als ze "" bolletjes"worden?
Ik heb ook gelzen dat ze pas kwaad kunnen als ze gif gaan spuiten.
joe
Zeer actief

Dorien schreef:Scalibor kan je bij de dierenarts kopen.
:ok: Ik ga er morgen direct langs!
Marion.

joe schreef:Zij voelde ze ook niet, maar bij het laagje voor laagje knippen zag ze ze.
Je blijft nog steeds smoesjes zoeken...
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Marion. schreef:
joe schreef:Zij voelde ze ook niet, maar bij het laagje voor laagje knippen zag ze ze.
En jij spijkers op laag water...
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Lees dit verhaal nu pas, maar wil toch nog even reageren.
Iedere hond loopt wel eens een teek op, maar 50 :80: . Sorry hoor, maar dan ben je niet echt met het verzorgen van je hond bezig.
Wij hebben 4 goldens, we gaan iedere dag naar het bos en na de wandeling worden ze nagekeken. Wij gebruiken geen frontlijn, bolfo of andere middelen. Om de een of andere reden hebben mijn honden ook niet zoveel teken. Maar je zult gewoon na iedere wandeling moeten controleren.

Je kan dan wel heel vrolijk zeggen "ik gebruik een middel, dus mij valt niets te verwijten" dit vind ik behoorlijk kort door de bocht. Wanneer je voor een dier kiest hoort daar ook de verzorging bij. Dus buiten het feit of je nu een tekenmiddel gebruikt, je moet je hond na de wandeling controleren. Een borstel beurt hoort gewoon bij de golden, of hij het nou leuk vind of niet. Jij bepaalt wat er gebeuren gaat.

Zoals al beschreven is een golden met klitten toch echt niet nodig. Klitten doen vreselijk zeer en gaan broeien met alle gevolgen van dien. Onze golden meiden hebben ook een ontzettend dikke vacht en er wil wel eens een klitje voor komen (onder de oksel bv) maar een golden helemaal in de klit. Dan verzorg je hem gewoon niet.

Ik vind zoals overigen hier ook zo vinden, dat je nogal laks met je hond omgaat.
Marion.

Wil de hond schreef:
Marion. schreef:
Zal best. Maar ik ben allergisch voor goldens die slecht verzorgd worden. Vergeef me mijn hobby-deformatie :wink:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Oh ja,

Dat vergat ik nog te zeggen. Bij de Scalibor-band duurt het een dag of tien voordat het middel zich voldoende verspreidt heeft door de vacht om bescherming te bieden.
Marion.

Wil de hond schreef:Dat vergat ik nog te zeggen. Bij de Scalibor-band duurt het een dag of tien voordat het middel zich voldoende verspreidt heeft door de vacht om bescherming te bieden.
Voordat de rotzooi zich in je hond kan nestelen. Dat bedoelt Wil :wink:
joe
Zeer actief

Nono schreef:Lees dit verhaal nu pas, maar wil toch nog even reageren.
Iedere hond loopt wel eens een teek op, maar 50 :80: . Sorry hoor, maar dan ben je niet echt met het verzorgen van je hond bezig.
Wij hebben 4 goldens, we gaan iedere dag naar het bos en na de wandeling worden ze nagekeken. Wij gebruiken geen frontlijn, bolfo of andere middelen. Om de een of andere reden hebben mijn honden ook niet zoveel teken. Maar je zult gewoon na iedere wandeling moeten controleren.

Je kan dan wel heel vrolijk zeggen "ik gebruik een middel, dus mij valt niets te verwijten" dit vind ik behoorlijk kort door de bocht. Wanneer je voor een dier kiest hoort daar ook de verzorging bij. Dus buiten het feit of je nu een tekenmiddel gebruikt, je moet je hond na de wandeling controleren. Een borstel beurt hoort gewoon bij de golden, of hij het nou leuk vind of niet. Jij bepaalt wat er gebeuren gaat.

Zoals al beschreven is een golden met klitten toch echt niet nodig. Klitten doen vreselijk zeer en gaan broeien met alle gevolgen van dien. Onze golden meiden hebben ook een ontzettend dikke vacht en er wil wel eens een klitje voor komen (onder de oksel bv) maar een golden helemaal in de klit. Dan verzorg je hem gewoon niet.

Ik vind zoals overigen hier ook zo vinden, dat je nogal laks met je hond omgaat.
Makkelijk praten als je geen verwaarloosde en mishandelde golden hebt :ok:
Ik heb hem 2,5 jaar geleden van een student gekregen die hem uit het asiel had geplukt. Hij zat al helemaal onder de klitten.
Toen ik hem na een anti klit bad, wilde gaan borstelen, merkte ik dat dit dus niet ging. En de rest moet je maar lezen, alvorens zo snel te oordelen.

Bah..zeg, als iemand goed voor zijn dieren is, ben ik het wel. Ik weet niet alles, maar doe er wel alles aan om het goed te doen.
En het komt misschien arrogant over, maar ik word er een beetje pissig van. Alhoewel ik de (kortzichtige) reacties wel begrijp. :wink:
joe
Zeer actief

Marion. schreef:
Wil de hond schreef:Dat vergat ik nog te zeggen. Bij de Scalibor-band duurt het een dag of tien voordat het middel zich voldoende verspreidt heeft door de vacht om bescherming te bieden.
Bedankt voor de vertaling, Marion.
Als er iets rotzooi is, dan zijn het wel teken die zich in je hond nestelen!
Hij gaf toch aan dat het een veilig middel is????
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik had het niet zo willen benoemen, maar ook ik vind dat je het allemaal wel erg laks neemt. Het excuus dat Joe gerafeld bij jullie is geplaatst, is na verloop van tijd wel erg slap want dat beestje moet toch goed uitgeborsteld kunnen worden en had je allang op dat niveau kunnen brengen waar je hem hebben wilt. Als je er maar tijd en energie in wilt steken als je daar ook ZIN in hebt. En die tijd kost eigenlijk helemaal niks, gewoon iedere avond een half uur een 'kroelsessie' houden op de grond en af en toe 's een kam of borstel er doorheen halen en wat voelen. En tussendoor vind je dan echt wel wat teken die je dan gelijk eruit kunt draaien.
En wat Wil schrijft, kan zeker zo zijn, maar dan ZIE je bij thuiskomst al dat er zoveel teken over zijn poten/buik lopen en begin je al met het verwijderen van die losse teken. Dan weet je toch al dat je niet alle teken eraf hebt en moet je juist extra alert zijn op die teken die zich wel hebben vastgezogen.
En ik zou zelf een beetje voorzichtig zijn met al die zooi die je op je hond spuit en omdoet. Het belangrijkste blijft toch dat jij ook een groot deel zelf kunt voorkomen door regelmatig je hond goed te verzorgen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Wat een zeiktrut ben jij toch. :roll:

Heb jij toevallig zélf geen last van rotzooi die zich in je hersenpan genesteld heeft en de hele boel daar in de klit heeft geholpen?
Marion.

joe schreef:Toen ik hem na een anti klit bad
Na een anti-klit-bad? En je had gedacht dat toen de klitten als sneeuw voor de zon zouden verdwijnen?
joe schreef:wilde gaan borstelen, merkte ik dat dit dus niet ging.
Heeeeeel vreemd. Dat dit niet zomaar ging...
Branka
moderator

Marion. schreef:
Wil de hond schreef:
Marion. schreef:
Zal best. Maar ik ben allergisch voor goldens die slecht verzorgd worden. Vergeef me mijn hobby-deformatie :wink:
Ik lijd vermoedelijk aan dezelfde deformatie Marion :wink:
Als je een Golden in huis haalt, haal je dus een hond in huis die kwa vachtverzorging het een en ander vraagt. En daar hoort regelmatig borstelen en kammen bij, maar ook het regelmatig nalopen van de huid op dingen. Je ziet nu eenmaal minder dan bij een korte en gladharige hond. Dus moet je je handen gebruiken. En als je dat standaard doet dan voel je alles.
Wij voelen echt miniscule teekjes als we met de honden bezig zijn. En dan niet eens bewust. De zoekactie wordt pas bewust als we ook werkelijk een teek vinden.
Afbeelding
Marion.

joe schreef:Bedankt voor de vertaling, Marion.
Als Wil het zegt, is het goed dus?
Naar mijn idee zijn nog altijd chemische banden iets meer rotzooi dan teken. Maar goed, je denkt maar wat je wilt hoor.
joe
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Ik had het niet zo willen benoemen, maar ook ik vind dat je het allemaal wel erg laks neemt. Het excuus dat Joe gerafeld bij jullie is geplaatst, is na verloop van tijd wel erg slap want dat beestje moet toch goed uitgeborsteld kunnen worden en had je allang op dat niveau kunnen brengen waar je hem hebben wilt. Als je er maar tijd en energie in wilt steken als je daar ook ZIN in hebt. En die tijd kost eigenlijk helemaal niks, gewoon iedere avond een half uur een 'kroelsessie' houden op de grond en af en toe 's een kam of borstel er doorheen halen en wat voelen. En tussendoor vind je dan echt wel wat teken die je dan gelijk eruit kunt draaien.
Deze zin neem ik dus echt niet serieus, hoor! Wat denk je wel, muts.
[ b]En wat Wil schrijft, kan zeker zo zijn, maar dan ZIE je bij thuiskomst al dat er zoveel teken over zijn poten/buik lopen en begin je al met het verwijderen van die losse teken.[/b] Dan weet je toch al dat je niet alle teken eraf hebt en moet je juist extra alert zijn op die teken die zich wel hebben vastgezogen.
Ik ben van het bos naar de trimsalon gereden, dus het zou WEL kunnen.
Marion.

Wil de hond schreef:Heb jij toevallig zélf geen last van rotzooi die zich in je hersenpan genesteld heeft en de hele boel daar in de klit heeft geholpen?
Nee, gelukkig nog geen last van. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk.
joe
Zeer actief

Marion. schreef:
Ja, hij heeft tenminste een brede kijk op dingen.
Naar mijn idee zijn nog altijd chemische banden iets meer rotzooi dan teken. Maar goed, je denkt maar wat je wilt hoor.
Vind ik niet...maar daar ging je al vanuit, toch????
Er is nog nooit een hond doodgegaan t.g.v. een tekenband.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Naar ik heb begrepen verhoogt handmatig verwijderen de kans op besmetting van de hond via een teek enorm. Door in de teek te knijpen zet je deze aan om wat van zijn lichaamsinhoud in de hond te spuiten. Ziekteverwekkers inbegrepen.

Voorkomen dat een teek zich vastbijt lijkt mij dan ook te verkiezen boven het handmatig verwijderen.
Marion.

joe schreef:
Marion. schreef:
Pffffffff............

Lamaar.

Ik heb het echt geprobeerd.
Denk dat de mensheid echt gelijk heeft qua mening over Golden-bazen.

Plaatsvervangende schaamte.

Zwaar kut gewoon voor de hond......
Branka
moderator

Wil de hond schreef:Naar ik heb begrepen verhoogt handmatig verwijderen de kans op besmetting van de hond via een teek enorm. Door in de teek te knijpen zet je deze aan om wat van zijn lichaamsinhoud in de hond te spuiten. Ziekteverwekkers inbegrepen.

Voorkomen dat een teek zich vastbijt lijkt mij dan ook te verkiezen boven het handmatig verwijderen.
Idd Wil en dus moet je tijdens en na de wandeling goed op je hond letten of er teken op hem/haar lopen en die verwijderen.
Maar helaas bijten soms teken zich toch nog vast en dan moet je ze verwijderen anders zuigen ze zich vol bloed.
Afbeelding
joe
Zeer actief

Marion. schreef:
joe schreef:
Marion. schreef:
Pffffffff............

Lamaar.

Nee, hoor. Zwaar k*t voor jou, dat je zo kortzichtig en gefrustreerd bent.
Het gaat je goed.

Ik ben het met Wil eens, dat het veel beter is te voorkomen dat de teken zich vastbijten. Ik haalde daarom ook hele kleine teken er niet direct uit, omdat dit heel moeilijk gaat en ik bang was dat hij daardoor zijn maaginhoud ging kegen. Als ze iets groter waren, kon ik ze er zo uitdraaien. Ook een tekentang, doet de teek "pijn"waardoor hij kwaad kan, dus deze genruikte ik zowieso al niet.

Maar goed, ik ga morgen de band kopen ter preventie en de hond na elke wandeling supergoed controleren :ok:
En nu ga ik slapie doen :slaap:
Laatst gewijzigd door joe op 25 jul 2004 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Branka
moderator

Marion. schreef: Lamaar.

Vertel, wat is de mening van de mensheid over Golden-bazen? Ik hoor graag wat de mensheid voor mening heeft over o.a. ons? :mrgreen:
Doe eens shokerend :N:

Maar ben het met je eens. En als Esther (Joe) idd net naar het bos is geweest en daar met haar hond door een zwerm teken is gewandeld dan had ze toch wel minstens een paar van die 50 teken gezien?
Afbeelding
joe
Zeer actief

Branka schreef:
Marion. schreef: Lamaar.

Vertel, wat is de mening van de mensheid over Golden-bazen? Ik hoor graag wat de mensheid voor mening heeft over o.a. ons? :mrgreen:
Doe eens shokerend :N:

Maar ben het met je eens. En als Esther (Joe) idd net naar het bos is geweest en daar met haar hond door een zwerm teken is gewandeld dan had ze toch wel minstens een paar van die 50 teken gezien?
Hihi...nog even dan.
Laat me raden: lui en makkelijk :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”