Ferro was onze eerste eigen hond. Ik was opgegroeid met een leuke Golden, uw standaard perfecte gezinshond. Daarna na een paar jaar hier in Utrecht in het asiel gaan werken. En gevallen voor de eerste de beste die op zijn rug ging liggen bij me op de speelweide. Ik moest en zou hem hebben.
Ferro was echter eigenlijk geen beginnershond. Het gevolg is dat ik in het begin teveel heb lopen aanklooien met hem. Hij viel uit naar van alles en nog wat, vooral andere honden. Ik denk nu dat als ik dat van het begin af aan wat steviger had aangepakt dat dat een stuk effectiever was geweest. Het advies van de hondenschool was om het uitvalgedrag te negeren en vooral te trainen op aandacht voor de baas. In principe een methode die best goed kan werken denk ik, maar bij Ferro was het niet voldoende. Ik en koekjes konden niet op tegen andere honden. Bij het zien van een andere hond draaide hij zo door dat hij volledig onbereikbaar was. Als ik bij het wandelen een andere hond tegen gekomen was (en nu bedoel ik binnen een straal van 30 meter) kon ik wel weer naar huis gaan want er was niks meer mee te beginnen.
Buiten deze stresssituaties was de band tussen hem en ons eigenlijk heel sterk en daar hadden we veel meer gebruik van moeten maken. Als die band er niet zo sterk is en je gaat al snel wat harder straffen kun je veel kapot maken. Bij Ferro zijn we pas echt vorderingen gaan maken op het moment dat ik hem (overigens door een verhaal op het hondenforum) wat steviger ben gaan aanpakken. De eerste keer dat ik hem in zijn nekvel greep toen hij uitviel naar een andere hond (ik denk dat we hem toen al 1,5 jaar hadden) schrok ik me dood. Hij gilde het uit. Niet van pijn, weet ik nu, want dat deed helemaal geen pijn. In ontspannen situaties kan ik hem zo vasthouden zonder dat ie op of om kijkt. Puur schrik en frustratie die eruit kwam. Oftewel eindelijk een manier om hem te bereiken. Het heeft daarna nog zeker een a anderhalf jaar geduurd voor we daarmee bereikt hadden waar we nu zijn: een hond die redelijk normaal andere honden kan passeren (nog steeds niet te dichtbij, maar je moet er ook niet te veel van verwachten) en meestal niet uitvalt omdat hij weet dat het van mij niet mag. Op de momenten dat hij wel zijn scheur open trekt is dat meestal omdat we door onverwachte situaties ineens vlak bij een andere hond staan (plaat-voor-de-kop types die loslopen in een niet-losloopgebied bijvoorbeeld, of onoverzichtelijke hoekjes etc.) maar dan heb ik hem redelijk snel weer terug in het gareel en kunnen we normaal onze weg vervolgen.
Als we dit eerder wat kordater hadden aangepakt waren we een stuk sneller geweest waar we nu waren en was het gedrag denk ik minder uit de hand gelopen.
Met Nora hebben we denk ik niets fout gedaan, want dat kon niet meer. Nora was ruim 10 en uitstekend sociaal onderlegd toen we haar kregen. Niets meer aan doen, gewoon van genieten

Ze mag ook erg veel van me (meer dan Ferro) maar ook bij haar is er ergens wel een grens natuurlijk, en dat weten we beiden precies

.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)