Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ze zijn er !!!
Moderator: moderatorteam
- Arona
- Actief
- Contacteer:
ik kan gerust wel wat zwakke punten opnoemen van mijn honden en ik weet best dat ze niet perfect zijn, daar proberen we naar te streven. Boreas is eerste generatie fok die van degelijke kwaliteit afkomstig is. Aan hem zelf vind ik momenteel weinig slechte punten buiten het feit dat hij wat meer masker mag hebben en een wat stevigere rug.
Ik let voornamelijk op een goed hoofd met goede stop & zwart masker, ze moeten een lang lichaam hebben, een goede borstkas en goede hoekingen, goede kleur ogen enz enz. Daarom dat we bvb de combinatie maken van onze Tirsa met Boreas, haar hoekingen zijn niet schitterend achteraan, die van Boreas zijn vele beter. Ook heeft zijn dan weer een beter masker maar hij betere kleur ogen, heeft zij betere rug hij dan weer een beter hoofd... aan de poten hecht ik weinig belang omdat niemand anders die het ras fokt en die ik ken dat ook doen, er wordt enkel gelet dat ze kattevoeten hebben. Misschien als het op 2 gelijkwaardige honden in de ring zou aankomen dat er dan op bekritiseerd wordt ok tot daar toe maar als fokker vind ik het geen uitsluitende fout.
Ik let voornamelijk op een goed hoofd met goede stop & zwart masker, ze moeten een lang lichaam hebben, een goede borstkas en goede hoekingen, goede kleur ogen enz enz. Daarom dat we bvb de combinatie maken van onze Tirsa met Boreas, haar hoekingen zijn niet schitterend achteraan, die van Boreas zijn vele beter. Ook heeft zijn dan weer een beter masker maar hij betere kleur ogen, heeft zij betere rug hij dan weer een beter hoofd... aan de poten hecht ik weinig belang omdat niemand anders die het ras fokt en die ik ken dat ook doen, er wordt enkel gelet dat ze kattevoeten hebben. Misschien als het op 2 gelijkwaardige honden in de ring zou aankomen dat er dan op bekritiseerd wordt ok tot daar toe maar als fokker vind ik het geen uitsluitende fout.
Dogo Canario fokker - België
Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;

-
- Actief
sorry hoor maar ik heb toch echt neergezet dat ik een gok deed omdat ik er niks vanaf weet. Dus dan heof je niet zo te reageren ik zeg het toch al van te voren. Weet ik veel dat zwakke polsen niks met dun te maken hebben. Jij leeft volgens mij al tientalle jaren in het honden wereldje in ongeveer vier jaar echt beginnen met interreseren. Jij moest toch ook beginnen met leren.v.d Lupinehof schreef:sorry hoor maar jullie bijden moet toch nog een hoop leren over extreur van de hond ,zwakke polsen om dat ze dun zijn![]()
en dan nog het er op gooien dat hij langzaam groeit, nou al word die hond 500 jaar ze polsen worden er echt alleen maar minder op ,en nee niet hoe dun of dat ze zijn, jezus![]()
mol

doggies for ever
- Arona
- Actief
- Contacteer:
Mol, wil je even uitleggen wat je juist bedoeld met zwakke pols en wat dat juist inhoudt (risico's?..) want daar heeft me nog nooit iemand enige uitleg over gegeven. en ik wil graag wat bijleren als dat kan, mijn kennis komt hoofdzakelijk van wat ik van anderen opsteek, ....

- Mol
- Zeer actief
zwakken polsen houd in dat de hond doorzakt op het polsgewricht dit hoord recht te wezen.
een hond hoord recht op zijn poten staan en er niet achter en dat doet deze reu wel. hier moet je op gaan letten in je fok want dat gaat van kwaat tot erger
zwakheid in de polsen dus het door zakken van de pols achter de voet is een erfelijke kwestie en een min punt op show
mol
een hond hoord recht op zijn poten staan en er niet achter en dat doet deze reu wel. hier moet je op gaan letten in je fok want dat gaat van kwaat tot erger
zwakheid in de polsen dus het door zakken van de pols achter de voet is een erfelijke kwestie en een min punt op show
mol

- Arona
- Actief
- Contacteer:
Ja, ik weet wel wat zwakke polsen zijn. Want dat heb je juist beschreven.zwakken polsen houd in dat de hond doorzakt op het polsgewricht dit hoord recht te wezen.
Maar wat kan je eraan doen want dat weet ik dus niet?
Misschien wat extra calcium ofzo?
Wat ik mij ook afvraag is of zwakke polsen enkel erfelijk is of dat er nog andere factoren een rol spelen, want zowel de moeder als de vader van deze reu staan recht op de poten, en ook de honden achter moederskant hebben dit probleem niet.
Nico

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- Mol
- Zeer actief
het is een kweste van selectief fokken ik persoonlijk zal deze reu niet snel gebruiken in de lijn die je zelf hebt want als ik het goed begrijp is het toch allemaal fam. van elkaar.Arona schreef:Ja, ik weet wel wat zwakke polsen zijn. Want dat heb je juist beschreven.zwakken polsen houd in dat de hond doorzakt op het polsgewricht dit hoord recht te wezen.
Maar wat kan je eraan doen want dat weet ik dus niet?
Misschien wat extra calcium ofzo?
Wat ik mij ook afvraag is of zwakke polsen enkel erfelijk is of dat er nog andere factoren een rol spelen, want zowel de moeder als de vader van deze reu staan recht op de poten, en ook de honden achter moederskant hebben dit probleem niet.
Nico
als je een combinatie maakt tussen 2 honden dat geld zowel in lijnteeld als in out cross is dat je honden moet vergelijken met elkaar,dus je moet zoeken naar een reu die de min punten van je teef kan op heffen en ook de plus punten om dit juist te versterken, en in je lijnteeld vast te zetten in je lijn en dan het liefst met dierecete fam. vader dochter combine ,maar aangezien dit niet mag dan oom nicht combi en dan nest broer van vader.
zo kan je dus ook je zwakheid in je polsen er uit fokken, en het zijn Zeker punten waar je op moet letten.
mol

- kimpie
- Vaste gebruiker
- Hutsje
- Zeer actief
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Even nog een vraag Jessica moet dan in de eerste weken zijn of kan het ook later komen? Draait dit allemaal om de voeding in het eerste levensjaar?Hutsje schreef:Het hoeft niet alleen een kwestie van erfelijkheid te zijn, voeding heeft er heel veel mee te maken.
Is dit een HD verhaal?
Kan een hond op latere leeftijd zwakke polsen krijgen of komt het gewoon later aan het licht omdat er meer gewicht op rust?
(Sorry gewoon louter belangstelling ben geen fokker en heb ook geen enkel plan in die richting maar dat weten jullie vast wel)
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- Hutsje
- Zeer actief
Goede voeding is in de groei (die het hardst gaat tot 7 a 8 maanden) heel erg belangrijk. Maar ook daarna, om de botten hard te houden moet je goede voeding bijven geven. Ik denk dat een hond op latere leeftijd ook wel zwak in de polsen kan worden als hij erg eenzijdige, slechte voeding krijgt. Zie Ouwe Deur. Hij zal niet altijd zo op zijn poten gestaan hebben, en sinds wij hem hebben en hij hele goede voeding en voedingssupplementen krijgt is hij al een stuk vooruit gegaan. Vergelijk maarRataplan schreef:Even nog een vraag Jessica moet dan in de eerste weken zijn of kan het ook later komen? Draait dit allemaal om de voeding in het eerste levensjaar?Hutsje schreef:Het hoeft niet alleen een kwestie van erfelijkheid te zijn, voeding heeft er heel veel mee te maken.
Is dit een HD verhaal?
Kan een hond op latere leeftijd zwakke polsen krijgen of komt het gewoon later aan het licht omdat er meer gewicht op rust?
(Sorry gewoon louter belangstelling ben geen fokker en heb ook geen enkel plan in die richting maar dat weten jullie vast wel)

Hier steunt hij er zelfs vol op

Het zal nooit meer goed komen maar verbeteren konden we in dit geval dus wel. Als zwakke polsen aangeboren zijn kun je er nog zulke goede voeding tegenaan gooien, je zal het misschien iets kunnen verbeteren, maar goed krijg je het niet. Goede polsen krijg je wel slecht door mindere voeding. Het is trouwens niet alleen een kwestie van botwerk, maar ook van pezen en banden.

- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
- Arona
- Actief
- Contacteer:
- Mol
- Zeer actief
nou de polsen zijn gewoon zwakArona schreef:euh sorry hoor huts maar als je vind dat Boreas zulke poten heeft als die ene hond hier boven dan heb je wel een bril nodig hoor 8O . Boreas heeft helemaal zo geen platvoeten.

en dit is van een hond van ff 7 maanden zoals je zelf zegt
en die word nog wat zwaarder dus er echt beter op worden doet het echt niet
mol

- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Arona
- Actief
- Contacteer:
- Hutsje
- Zeer actief
[/quote]Arona schreef:euh sorry hoor huts maar als je vind dat Boreas zulke poten heeft als die ene hond hier boven dan heb je wel een bril nodig hoor 8O . Boreas heeft helemaal zo geen platvoeten.
Ik zeg nergens dat Boreas zulke polsen heeft, ik heb 3 foto's geplaats met voorbeelden. Dat jij het meteen zo persoonlijk opvat is jouw probleem. Trouwens ik vind het verschil tussen de 2e en de 3e foto niet zo'n groot verschil met Boreas hoor. Bovendien had ik het over de polsen, niet over de platvoeten. De hond op de foto is 9 en een half. Wat denk je, zal een hond met zwakke polsen op den duur ook geen platvoeten kunnen krijgen doordat het zwaartepunt van het loopvlak verder naar achter ligt? Of praat ik echt onzin volgens jou?
Laatst gewijzigd door Hutsje op 27 apr 2004 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

- Hutsje
- Zeer actief
Ik vind het nog mee vallen, zupersterk zijn ze niet, maar ook niet zo erg als Boreas. Vind wel dat hij redelijk platte voeten heeft, als ik hoor dat ze katvoeten horen te hebben. Maar dat vroeg je nietlittle-wolf schreef:ik heb ff een foto van balou opgezocht, waar je zn poten op kan zien.
als ik het goed heb, heeft balou ook zwakke polsen?

- little-wolf
- Zeer actief
ik heb geen idee wat kattenvoeten precies zijn.Hutsje schreef:Ik vind het nog mee vallen, zupersterk zijn ze niet, maar ook niet zo erg als Boreas. Vind wel dat hij redelijk platte voeten heeft, als ik hoor dat ze katvoeten horen te hebben. Maar dat vroeg je nietlittle-wolf schreef:ik heb ff een foto van balou opgezocht, waar je zn poten op kan zien.
als ik het goed heb, heeft balou ook zwakke polsen?.

kzal es kijken of ik nog een foto van zn poten kan maken.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
- Hutsje
- Zeer actief
- little-wolf
- Zeer actief
- little-wolf
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
nee hoor je hoef je bij dapper en niet druk om te maken tis een licht type hondje ,het probleem doet zich voor bij de zwaare rassen en met namen na de leeftijd van 5 a 6 jaar dan gaan ze door hangen in de voorhand door fde schouders en polsen en zijn ze dan te zwaar lopen ze zowat op het kussentje op het pols gewricht en de kans op atrose is zeker aanwezigMartijn schreef:Dapper heeft slechte polsen.
Ik denk dat dat ook met slechte voeding in de groei te maken heeft gehad. Nu krijgt hij natuurlijk al heel lang prima te eten dus helemaal bijtrekken doet het niet.
Kan het kwaad als hij ouder wordt? Moet ik ergens rekening meehouden wat hij niet mag?
mol

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Hutsje
- Zeer actief
Super foto's Martijn! Wat een heerlijk ding is het toch, dat lekkere bekkie!
Ik denk niet dat je zorgen hoeft te maken zolang je hem goede voeding geeft, niet te dik laten worden en voldoende, eerlijke beweging. Daarmee bedoel ik dus niet 1 keer in de maand 3 uur naar het bos, maar regelmatige beweging. Maar dat doe je al. Meer kan je niet doen. Misschien nog een voedsingssupplement geven, vit. C of een glucosamine/chondroitine preparaat. Maar als hij nu nergens last van heeft en het wordt niet erger dan is het ws niet nodig. Ik geef het Deur wel omdat hij mankt hij wel erg zwak in de polsen was. Gelukkig zijn zijn polsen wel een stuk verbeterd.
Ik denk niet dat je zorgen hoeft te maken zolang je hem goede voeding geeft, niet te dik laten worden en voldoende, eerlijke beweging. Daarmee bedoel ik dus niet 1 keer in de maand 3 uur naar het bos, maar regelmatige beweging. Maar dat doe je al. Meer kan je niet doen. Misschien nog een voedsingssupplement geven, vit. C of een glucosamine/chondroitine preparaat. Maar als hij nu nergens last van heeft en het wordt niet erger dan is het ws niet nodig. Ik geef het Deur wel omdat hij mankt hij wel erg zwak in de polsen was. Gelukkig zijn zijn polsen wel een stuk verbeterd.

-
- Actief
- Contacteer:
Hai,
Ik heb nog even dit topic door gelezen en ik wilde graag nog even mijn steentje bijdragen aan het zwakke polsen verhaal.
Zonder iemand te beledigen of af te doen aan zijn of haar ding natuurlijk.
Even gespit en gegoogled en mijn idee is dat de koten van de DC zowiezo wat langer moeten zijn dan die van de BM. Verder staat bij de BM vermeld in de raseigenschappen dat de koten recht moeten zijn. Bij de DC wordt hier helemaal geen kennis over gegeven. Bij de PC daarintegen staat dat de metacarpalen(koten) gemiddeld 14 cm moeten zijn. Wat is het gemiddelde bij de BM?
Al mijn honden hebben de zelfde lange koten als Boreas, dus ook al ben ik niet zeker of dit een zwakte is in het ras of juist rastypisch, ben ik van mening dat dit hoort en geen fout is.
De voorbenen moeten wel recht staat en zijn, niet doorzakken of overgeknikt zoals het voorbeeld eerder gegeven bij die BM. Maar de foto van Boreas kan bedriegen natuurlijk.

Hier een foto van mijn teef Mabi. Lange koten, maar ze staat wel recht.
Wellicht hebben jullie een betere voorpoten foto van Boreas?

Deze BM heeft duidelijk kortere koten dan mijn teef.
Misschien is het de herder invloed van de Majorero die de lange koten aan de DC gegeven heeft?
Lieven/Nico, je had ook geschreven dat jullie dierenarts aanbevolen had om de pups al met 3 weken te enten? Zou ik niet doen, weggegooid geld. De 1e zes weken van het puppenleventje teren ze nog op de antistoffen van de mama die ze meekrijgen met de melk. Ik weet dat jullie de pups bijvoeren, maar zelfs in dat kleine beetje melk zitten de antistoffen in.Volgens mij is het gewoon een manier van geld verdienen. Vraag je Da anders even om zijn verhaal te onderbouwen en met feiten te komen, want volgens mij is een grote BS!!!! Zelfs de 1e enting op 6 weken die de meeste fokkers geven als extra attentie naar de koper is BS. De pups hebben nl. zelf nog steeds antilichamen in hun lijfje en pas de 7e of 8e week wordt het eens tijd de puppen de Parvo/Weil enting te geven. Maar goed dit is nog discutabel, het ene onderzoek zegt dit en het ander dat......
Maar 3 weken.....nahhhhh!
Groetjes
Ik heb nog even dit topic door gelezen en ik wilde graag nog even mijn steentje bijdragen aan het zwakke polsen verhaal.
Zonder iemand te beledigen of af te doen aan zijn of haar ding natuurlijk.
Even gespit en gegoogled en mijn idee is dat de koten van de DC zowiezo wat langer moeten zijn dan die van de BM. Verder staat bij de BM vermeld in de raseigenschappen dat de koten recht moeten zijn. Bij de DC wordt hier helemaal geen kennis over gegeven. Bij de PC daarintegen staat dat de metacarpalen(koten) gemiddeld 14 cm moeten zijn. Wat is het gemiddelde bij de BM?
Al mijn honden hebben de zelfde lange koten als Boreas, dus ook al ben ik niet zeker of dit een zwakte is in het ras of juist rastypisch, ben ik van mening dat dit hoort en geen fout is.
De voorbenen moeten wel recht staat en zijn, niet doorzakken of overgeknikt zoals het voorbeeld eerder gegeven bij die BM. Maar de foto van Boreas kan bedriegen natuurlijk.

Hier een foto van mijn teef Mabi. Lange koten, maar ze staat wel recht.
Wellicht hebben jullie een betere voorpoten foto van Boreas?

Deze BM heeft duidelijk kortere koten dan mijn teef.
Misschien is het de herder invloed van de Majorero die de lange koten aan de DC gegeven heeft?
Lieven/Nico, je had ook geschreven dat jullie dierenarts aanbevolen had om de pups al met 3 weken te enten? Zou ik niet doen, weggegooid geld. De 1e zes weken van het puppenleventje teren ze nog op de antistoffen van de mama die ze meekrijgen met de melk. Ik weet dat jullie de pups bijvoeren, maar zelfs in dat kleine beetje melk zitten de antistoffen in.Volgens mij is het gewoon een manier van geld verdienen. Vraag je Da anders even om zijn verhaal te onderbouwen en met feiten te komen, want volgens mij is een grote BS!!!! Zelfs de 1e enting op 6 weken die de meeste fokkers geven als extra attentie naar de koper is BS. De pups hebben nl. zelf nog steeds antilichamen in hun lijfje en pas de 7e of 8e week wordt het eens tijd de puppen de Parvo/Weil enting te geven. Maar goed dit is nog discutabel, het ene onderzoek zegt dit en het ander dat......

Maar 3 weken.....nahhhhh!
Groetjes
- Hutsje
- Zeer actief
-
- Actief
- Contacteer:
zwakke polsen hebben wel te maken met de lengte van de koot.
Voor de verduidelijking.
Ik heb een Peruaanse Paso, geen hond maar een paard en dit ras staat bekend om zijn weke en lange koten. Bij de Paso is dit gewenst tot een bepaalde hoogte omdat het het rijcomfort verhoogd.
Er moet bij dit ras er goed op gelet worden dat de koten idd niet te lang en te week worden ivm blessures etc.
Maar misschien is dit bij honden anders?
Voor de verduidelijking.
Ik heb een Peruaanse Paso, geen hond maar een paard en dit ras staat bekend om zijn weke en lange koten. Bij de Paso is dit gewenst tot een bepaalde hoogte omdat het het rijcomfort verhoogd.
Er moet bij dit ras er goed op gelet worden dat de koten idd niet te lang en te week worden ivm blessures etc.
Maar misschien is dit bij honden anders?