Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wordt een hond slomer van castreren/steriliseren?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

MARC_S schreef:
maxcola schreef: Ik heb liever een gezonde en gecastreerde reu dan een reu die - zijn hormonen achterna rennend - plat gewalst wordt op een zeer drukke doorgaande weg ,Marc. Daarom heb ik het laten doen.
En ik heb er nog geen sekonde spijt van gehad ook! Het enige wat er bij Max veranderd is, is dat ie dat niet meer doet. En ja, hij luistert goed. Maar dat deed ie voor die tijd ook al , al is hij nooit een slaaf geweest.......
Maar waarom laat je je hond daar los dan? Een reu kan ook prima luisteren en de reuen die ik ken lopen geen wegen over om bij een teef te komen. Je kan je hond trainen nooit over te steken.
Katten/konijnen? Gaat je hond daar niet achteraan? De ogen kunnen immers niet verwijderd worden om ook dat ongemak weg te nemen :mrgreen:
Ik kon indertijd niet dagelijks naar bos of hei, en moest het dus met het enige stukje losloopgebied hier: een stadspark dat ingeklemd ligt tussen allerlei drukke wegen die richting Pleyroute gaan :mrgreen:
En katten? Als ik ze eerder zie dan hij is er niks aan de hand, maar hij ruikt ze op kilometers afstand al.
Echt, een gecastreerde hond hoeft beslist geen dik haardkleedje te worden die niet geinteresseerd is in wat er om hem heen gebeurt. Max is het in elk geval niet geworden; die loopt de godganse dag de tuin in en uit ( als we niet in het bos of zo zijn) en bewaakt nog steeds met verve huis,haard en harem :ok:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

tsss, mensen vinden een hond actief en speels als hij zonder probleem een half uurtje wandelt. Een hond is actief en speels als je er geen huis mee kunt houden. Zo is dat nu eenmaal. Als je een hond hebt, dan moet je ervoor leven. Je slaapt, je gaat werken, boodschappen doen... veel tijd heb je niet voor je hond, zelfs dat is dan nog te veel voor velen.
Een reu die als een bezetene achter teven aanholt, is gewoon een hond die geen andere afleiding heeft. Ik ken veel reuen, bij ons op de club ga ik zelfs trainen met een loopse teef, en de reuen in de club vinden dat wel lekker ruiken, maar ze gaan niet uit de bol... die honden hebben wel hun afleiding, zij mogen iets meer doen dan dagelijks het blokje om, en voor de rest 'hou je maar bezig in de tuin', want in dat geval is de reuk van de loopse teef de enige impuls die die hond krijgt, en dan gaat hij als een bezetene eracher aan.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

MARC_S schreef:Reuen: Redenen om een reu te castreren zijn hele andere dan een teef steriliseren. Reuen worden HEEEEL VAAK gecastreerd om het karakter te veranderen. TE dominant (slecht opgevoed) Vechtlustig, veel plassen, ontstekingen aan de voorhuid, weglopen, te wild, aandachtvragen etc. Medische redenen komen nauwelijks voor en die zijn natuurlijk zeker te verantwoorden.

Iedereen loopt hier nu te zeggen dat het bij een reu geen enkel verschil maakt, ze merken niks aan hun hond. Waarom heb je het in vredesnaam dan gedaan als het toch geen verschil maakt???????????????
Dat is dus gelul en iedereen met een gecastreerde reu moet dat voor zichzelf verantwoorden.

Een reu staat nl elke dag van het jaar onder invloed van zijn hormonen, leeft constant gestuurd door die hormonen en is buiten met niks anders bezig dan daarop reageren. Zijn lichaam en zijn spieren zijn geheel onderhouden door die hormonen, vallen die weg, valt dat lichaam weg. Een reu zonder hormonen is geen reu, dat kan domweg niet nl.

Ik ken nu 3 recent gecastreerde reuen, 2 te dik, alledrie sloom en veel makkelijker in de omgang. Schaduwen van wat ze ooit geweest zijn. Er wordt veel mee gewandeld maar ik herken ze niet meer, ongemotiveert, en alleen bezig met het zoeken naar eten, een grote plas met de benen wijd en verder lopen ze gezellig en ongecompliceert achter de baas aan.

Er zullen best mensen zijn met minder heftige veranderingen in hun hond, maar dat het niks uitmaakt is gewoon gelul, biologisch gezien, fysiologisch gezien en karaktermatig gezien, dat moet, kan niet anders.
Waarom heb je het anders gedaan? Alle problemen zijn weg en je hond is 10 keer makkelijker, dat scheelt werk, dat is bij de meeste honden de reden en het werkt, dus het maakt wel degelijk een wereld van verschil.

Triest dat daar overheen gewalst wordt alsof het helemaal niks voorsteld!
Hoi Marc,

Ik kan een heel eind meegaan in jouw opvattingen. In de eerste plaats heb je volkomen gelijk als je zegt dat kastratie wel degelijk invloed heeft op het karakter van een reu. Uitsluitend ter voorkoming van ongewenste dekkingen wordt er denk ik niet zo heel vaak gekastreerd.

Meestal gaat het denk ik toch om het bereiken van een gedragsverandering.

Vaak wordt er veel te makkelijk besloten tot kastratie. Er zou gewoon alles aan gedaan moeten worden om te voorkomen dat deze ingreep noodzakelijk is. Training, opvoeding, houding van de eigenaren, zorgen voor voldoende sociaal kontakt met andere honden...

Mijn ervaring is echter toch dat veel honden eigenlijk in handen zijn van mensen die niet de juiste baas zijn voor die hond. De kombinatie van karakters van eigenaar(s) en hond en de leefsituatie is vaak niet optimaal. Wat niet weg neemt dat de hond er al is, en dat er gewoon het beste van gemaakt moet worden. Dát is de realiteit.

Nu kan een eigenaar op voorhand al besluiten tot kastratie, hiermee dus te kort schietend in zijn verantwoordelijkheden naar de hond. Ook kan een eigenaar alles proberen wat binnen zijn mogelijkheden ligt, met soms een beter resultaat, en soms een onvoldoende resultaat. Dat niet elke eigenaar in de omstandigheden verkeert om voldoende te doen is gewoon en gegeven wat je zult moeten accepteren. En dat er eigenaren zijn die ondanks dat ze alles hebben gedaan wat mogelijk is tóch niet ver genoeg komen is ook een feit. Dat mensen die de noodzaak hebben om een gedragsverandering te bewerkstelligen op een gegeven moment het punt bereiken waarop ze gewoon moeten kiezen tussen kastreren of de hond van de hand doen is vervelend. In zulke gevallen kán een kastratie er dan wel voor zorgen dat de betreffende hond niet naar het asiel moet met het etiketje "probleemgeval". Ik voor mij geef dan duidelijk de voorkeur aan kastratie.

Een andere situatie is die waarin een hond dusdanig onder de invloed van zijn hormonen verkeert dat er slechts één weg is. Het enorm beperken van de bewegingsvrijheid van zo´n hond. Waardoor de hond dus steeds verder wegzakt in het moeras van zijn hormonen. Uiteindelijk staat zo´n dier dan konstanthaast op springen, omdat hij geen gevolg kan geven aan de hormonale drijfveer die schreeiwt om voortplantingsgedrag. Terwijl zo´n zelfde hond ná een kastratie gewoon een rijk en gevariëerd leven kan leiden.

Je kunt in alle door mij aangegeven gevallen dan wel beweren dat de baas tekort schiet, en dat hij/zij maar een teef had moeten nemen. Maar het is in de eerste plaats onmogelijk om van een pup te voorspellen hoe hij zich als volwassen hond zal gaan gedragen. Ook is het gewoon zo dat veel mensen al doende leren hoe zo optimaal mogelijk met een hond om te gaan. Niet iedereen is een perfekte hondenbaas voordat de hond in huis komt. Dit kun je ook van niemand eisen. Ikzelf bvb. heb bemerkt dat elke volgende hond die bij me kwam zijn voordeel deed met de lessen die ik van de eerdere honden heb gekregen. Al doende leert men, als het goed is.

Aan de ene kant is er de gewenste optimale situatie, en aan de andere kant is er de realiteit. Helaas is het zo dat we met die realiteit moeten leven. Hoogstens kan ieder voor zich streven naar een ideale situatie, hierbij altijd maximaal bereikend wat voor hem/haar binnen de bestaande situatie mogelijk is, met de hond die zij in handen hebben. Niet alle honden zijn hetzelfde, evenmin zijn alle bazen hetzelfde.

Mocht op een gegeven moment blijken dat een kastratie voor een hond een goede oplossing is voor die hond én zijn omgeving, dan moet daar gewoon voor gekozen kunnen worden.

Ik kan dit zeggen omdat ik persoonlijk vele gekastreerde honden heb leren kennen, en dat bij de overgrote meerderheid niets te bespeuren was van wat jij en anderen wel hebben gezien. Als de meeste honden na kastratie in een dikke lusteloze zielepiet zouden veranderen dan zou ik vast en zeker nog meer jouw ideëen onderschrijven.

Tot slot wil ik nog even opmerken dat het feit dat de gekastreerde honden die ik heb ontmoet nog steeds volop in staat waren om zich met allerhande aktiviteiten diepgaand te vermaken voor mij aangeeft dat de hormonen voor een reu zeker niet de enige drijfveer zijn. Dat zijn het voor ons mannen toch ook niet? Buiten de drang tot voortplanten en alles wat daaruit voortkomt is er echt wel meer waarmee een hond inhoud aan zijn leven kan geven.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat bij mensen toch meer uit hormonen voortkomt dan je je kan voorstellen Wil.
Wat te denken van het rondkijken als je op straat loopt, het er leuk uit willen zien voor het geslacht waar je op valt, het beginnen en streven naar relaties, seks, het verzorgen van jezelf om niet weg te glijden en dus onaantrekkelijk te worden. Als je goed nadenkt kom je toch op een hele berg zaken die voortkomen uit hormonen, zelfs je karakter is bepaald door je hormonen. Als man ben je anders dan een vrouw, dat ligt aan niks anders dan weer die hormonen. Al je gedragingen stammen op een of andere manier basaal uit hormonaal gestuurde processen.

Nu is dat bij een hond niet allemaal net zo belangrijk als bij een mens, dat ben ik met je eens, maar stel dat een hond lekker achter stokken aangaat en speelt, dan kun je die hond gelukkig noemen, zal hij ook wel zijn. Maar voor hoeveel honden is de enige afleiding niet het wandelingetje, het snuffelen en de interactie met andere honden? Dat alles is weer wel gestuurd door hormonen. Kroelen op de bank weer niet natuurlijk, maar het roedelleven weer wel.

Maargoed, ik ben niet in alle gevallen tegen castratie hoor. De honden die ik ken zijn een twijfelgeval, ze vochten onderling, en een ervan beet mensen, de andere plaste binnen (markeren) en er kwam een baby in het gezin. In dat geval, de honden zijn 7 en 8 jaar denk ik dat herplaatsen een minder goede optie is dan castratie waarmee al die problemen opgelost waren (dat is ook echt opgelost nu). Maar reuen met 9 maanden castreren vind ik nooit of te nimmer een verantwoorde daad, het is dan altijd een eigenaar die tekort schiet ten koste van de hond. Een opgefokte hormoonbal kan het niet zijn want daar is hij te jong voor en alles is met 9 maanden nog te sturen toch?
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

MARC_S schreef:
Reuen: Redenen om een reu te castreren zijn hele andere dan een teef steriliseren. Reuen worden HEEEEL VAAK gecastreerd om het karakter te veranderen.

Iedereen loopt hier nu te zeggen dat het bij een reu geen enkel verschil maakt, ze merken niks aan hun hond. Waarom heb je het in vredesnaam dan gedaan als het toch geen verschil maakt???????????????
Dat is dus gelul en iedereen met een gecastreerde reu moet dat voor zichzelf verantwoorden.
Even als reactie hierop, de vraag was of de hond slomer was geworden ;) , niet of het karakter verder veranderd was.

Danco is destijds gecastreerd vanwege zijn dominantie, hij kon nauwelijks loslopen omdat hij met iedere hond die hij tegenkwam vocht, reu of teef, maakte hem niets uit. Na 4,5 jaar met dit gedrag geleefd te hebben, en zelfs een gedragstherapeut geraadpleegd te hebben, hebben mijn ouders in overleg met de dierenarts voor castratie gekozen. Met name mijn moeder baalde ontzettend van dit gedrag van Danco, zij durfde nauwelijks hem nog uit te laten.
Danco is niet slomer geworden maar zijn karakter is wel veranderd. Hij is gezeglijker geworden, valt niet iedere hond meer aan, en speelt zelfs tegenwoordig met enkele honden.

Toeval of niet.... Toen Nika als pup van 7 weken bij mij kwam was Danco nog niet gecastreerd. De eerste tijd ging het behoorlijk moeizaam. Nika heeft dagen lang op haar rug gelegen als klein pupje met een grommende reu boven haar. Het duurde enkele weken voordat Nika volkomen geaccepteerd was.
Toen Marouck als pupje van 7 weken kwam was Danco wel gecastreerd. Marouck heeft hij vanaf het eerste moment in zijn hart gesloten, hij heeft haar nooit gedomineerd, vanaf het eerste moment wilde hij spelen.
Duidelijk verschil, wat naast de castratie natuurlijk ook met zijn leeftijd te maken kan hebben, bij Nika was hij 3,5 jaar oud, bij Marouck 6,5 jaar oud.

Overigens heeft Danco als complete reu nooit echt op loopse teven gereageerd, loops of niet, het enige waar hij toen in geïnteresseerd was was vechten. :? Nu reageert hij er nog steeds niet op, Marouck doet tijdens haar loopsheid flink haar best om Danco te verleiden, maar hij lijkt niet te snappen wat ze wil :mrgreen: :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief

Met danco geef ik je dus ook gelijk als je voor castratie kiest. Herplaats je zo'n hond dan wordt hij toch gecastreerd en als mensen er niet meer mee durven lopen binnen het gezin heb je wat mij betreft na 4,5 je best gedaan.

Ik ben er dus niet standaard tegen. Maar wat betreft slomer worden, dat moet wel. Hij heeft immers een hoop minder dingen te doen, reuen zoeken waar hij eerst de hele dag mee bezig schijnt te zijn geweest valt weg, plassen en markeren vallen weg, net als vechten.
Rustiger maken van honden wordt ook vaak gedaan met castratie dus ook dat effect is er gewoon. Labradors in de eerste 2-3 jaar zijn echt heel wild, daar raden heel veel dierenartsen castratie aan en het werkt, het werkte bij alle ADHD labjes die ik ken, ze zijn nu allemaal sloom en mollig. Ze spelen wel en apporteren nog wel, maar dat natuurlijk alleen op zondagmiddag en dat is net effe te weinig om hun figuur te houden.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Even hoor, hoe kom je erbij dat plassen en markeren wegvalt? 8O
Mijn reuen plassen en markeren nog net zoveel als ongecastreerde reuen.
En hun houding naar andere reuen is daardoor ook niet veranderd, alleen de constante onrust/nerveusiteit is verdwenen.
Ik vind het dan ook jammer dat in je mening ook meteen een aantal dingen worden meegenomen zoals alleen op zondag een beetje spelen met de hond. Dat heeft er toch totaal niks mee te maken?
Meeste mensen vinden mijn honden eerder te mager dan te dik. :roll:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
marian*
Erelid
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:tsss, mensen vinden een hond actief en speels als hij zonder probleem een half uurtje wandelt. Een hond is actief en speels als je er geen huis mee kunt houden. Zo is dat nu eenmaal. Als je een hond hebt, dan moet je ervoor leven. Je slaapt, je gaat werken, boodschappen doen... veel tijd heb je niet voor je hond, zelfs dat is dan nog te veel voor velen.
Een reu die als een bezetene achter teven aanholt, is gewoon een hond die geen andere afleiding heeft. Ik ken veel reuen, bij ons op de club ga ik zelfs trainen met een loopse teef, en de reuen in de club vinden dat wel lekker ruiken, maar ze gaan niet uit de bol... die honden hebben wel hun afleiding, zij mogen iets meer doen dan dagelijks het blokje om, en voor de rest 'hou je maar bezig in de tuin', want in dat geval is de reuk van de loopse teef de enige impuls die die hond krijgt, en dan gaat hij als een bezetene eracher aan.

Wie zegt jou dat mijn hond alleen in de tuin komt :twisted: en zich daar maar moet vermaken??????????
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Met danco geef ik je dus ook gelijk als je voor castratie kiest. Herplaats je zo'n hond dan wordt hij toch gecastreerd en als mensen er niet meer mee durven lopen binnen het gezin heb je wat mij betreft na 4,5 je best gedaan.

Ik ben er dus niet standaard tegen. Maar wat betreft slomer worden, dat moet wel. Hij heeft immers een hoop minder dingen te doen, reuen zoeken waar hij eerst de hele dag mee bezig schijnt te zijn geweest valt weg, plassen en markeren vallen weg, net als vechten.
Rustiger maken van honden wordt ook vaak gedaan met castratie dus ook dat effect is er gewoon. Labradors in de eerste 2-3 jaar zijn echt heel wild, daar raden heel veel dierenartsen castratie aan en het werkt, het werkte bij alle ADHD labjes die ik ken, ze zijn nu allemaal sloom en mollig. Ze spelen wel en apporteren nog wel, maar dat natuurlijk alleen op zondagmiddag en dat is net effe te weinig om hun figuur te houden.
Ok...ff terug naar het slomer worden ;)
Voordat Danco gecastreerd werd liep hij voornamelijk aan de lijn, hij kon alleen los in een bos op een kwartier rijden. Daar reden mijn ouders of ik regelmatig naartoe, maar dat lukte niet dagelijks.
Na zijn castratie kon hij op meer plaatsen loslopen, werd er door mijn moeder, die overdag alleen aanwezig was destijds, meer met hem gewandeld en ze is met hem gaan fietsen. Tegenwoordig loopt hij vrijwel dagelijks in een bos dichterbij hun huis...los ;) Zelfs tijdens het uitlaten in de buurt kan hij vaak even loslopen.

Danco is niet merkbaar slomer geworden, in tegendeel....juist omdat er nu meer met hem gelopen wordt en hij vaker los kan lopen, is zijn conditie stukken verbeterd.

Hij is nu ruim 8 jaar en kerngezond. Je merkt de laatste tijd wel dat ie ouder aan het worden is, overdag trekt hij zich vaker terug om een dutje te doen. Ik weet echter niet of dat met zijn castratie te maken heeft, de oudste boxer die wij gehad hebben is maar 7,5 jaar oud geworden (gestorven aan kanker, niet gecastreerde teef). Boxers worden helaas maar gemiddeld een jaar of 10, blijven lang "pup" maar verouderen dan vaak ook ineens heel snel. Ik hoop echter dat mijn ventje nog heel lang bij ons is.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef: Rustiger maken van honden wordt ook vaak gedaan met castratie dus ook dat effect is er gewoon. Labradors in de eerste 2-3 jaar zijn echt heel wild, daar raden heel veel dierenartsen castratie aan en het werkt, het werkte bij alle ADHD labjes die ik ken, ze zijn nu allemaal sloom en mollig. Ze spelen wel en apporteren nog wel, maar dat natuurlijk alleen op zondagmiddag en dat is net effe te weinig om hun figuur te houden.
Klopt, een dierenarts die ik laatst had toen Marouck een bijtwondje bij haar ooglid had, adviseerde mij ook haar te laten castreren om haar drukke gedrag aan te pakken.
Marouck wordt echter niet gecastreerd, tenzij medisch noodzakelijk.
Groetjes Inge
Afbeelding

laeken
Zeer actief

Roelfien schreef:Even hoor, hoe kom je erbij dat plassen en markeren wegvalt? 8O
En hun houding naar andere reuen is daardoor ook niet veranderd, alleen de constante onrust/nerveusiteit is verdwenen.
Ik vind het dan ook jammer dat in je mening ook meteen een aantal dingen worden meegenomen zoals alleen op zondag een beetje spelen met de hond. Dat heeft er toch totaal niks mee te maken?
Meeste mensen vinden mijn honden eerder te mager dan te dik. :roll:
Waarom denk je dat ik het over jou heb? Omdat je gecastreerde reuen hebt?
Je weet toch net zo goed als ik dat die zondag voor de meeste honden gewoon realteit is?

Verder is markeren een reden tot castratie en ik neem aan dat dat wel helpt dan :? Verder is vechten met reuen een reden dus de interactie met reuen lijkt me toch veranderd, wat heeft castreren anders voor nut in het verhaal dat Inge net schreef?
Moddervette labradors zonder ballen zijn hier in ieder geval aan de orde van de dag. Vette dikke tekkels, ronde bulldoggen etc. Allemaal gecastreerd.

De ex-reuen die ik ken markeren niet meer, die doen 2 of 3 grote plassen in plaats van de eerdere 50 kleine, maargoed, dat zal inderdaad niet voor elke ex-reu hetzelfde zijn natuurlijk.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:Even hoor, hoe kom je erbij dat plassen en markeren wegvalt? 8O
Danco ook ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Niet bij elke hond heeft castreren invloed op het vechtgedrag, wij hebben wat dat betreft met Danco geluk gehad. Mijn ouders hebben er nooit spijt van gehad, ik vind dat lege zakje nog steeds een beetje een raar gezicht hoor ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Inge schreef:
Danco ook ;)
En Tirsa als gecastreerde teef markeert de hele wandel weg. Al zit er echt geen drupje meer in, ze moet er echt even over heen.
laeken
Zeer actief

Neeltje schreef:
Inge schreef:
Danco ook ;)
En Tirsa als gecastreerde teef markeert de hele wandel weg. Al zit er echt geen drupje meer in, ze moet er echt even over heen.
Dat doet mijn teef ook, dat is dominantie door gebrek aan vrouwelijke hormonen. Intacte teven doen dat zelden nl. Alleen als ze vruchtbaar worden of zijn. Verder is het alles in twee of drie grote plassen eruit gooien voor de meeste teven op de echte dominantjes na.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Mijn teef vecht daardoor ook veel meer en sneller. Valt gecastreerde reuen zonder pardon aan en is geintresseerd in loopse teven :roll:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wil de hond schreef:[Een andere situatie is die waarin een hond dusdanig onder de invloed van zijn hormonen verkeert dat er slechts één weg is. Het enorm beperken van de bewegingsvrijheid van zo´n hond. Waardoor de hond dus steeds verder wegzakt in het moeras van zijn hormonen. Uiteindelijk staat zo´n dier dan konstanthaast op springen, omdat hij geen gevolg kan geven aan de hormonale drijfveer die schreeiwt om voortplantingsgedrag. Terwijl zo´n zelfde hond ná een kastratie gewoon een rijk en gevariëerd leven kan leiden.
Ook dat zou je kunnen scharen onder een te weinig dominante eigenaar. Een reu, die echt als nummero laatst in de roedel staat mag helemaal niet dekken, niet markeren en ga zo maar door. Dat zijn allemaal statusdingen gerelateerd aan ranghogere honden.
Castratie omdat je problemen hebt in een roedel met meerdere reuen vind ik een optie, castratie omdat je zelf niet voldoende overwicht hebt op je hond vind ik gewoon wel erg ver gaan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
laeken
Zeer actief

Eline* schreef: Ook dat zou je kunnen scharen onder een te weinig dominante eigenaar. Een reu, die echt als nummero laatst in de roedel staat mag helemaal niet dekken, niet markeren en ga zo maar door. Dat zijn allemaal statusdingen gerelateerd aan ranghogere honden.
Castratie omdat je problemen hebt in een roedel met meerdere reuen vind ik een optie, castratie omdat je zelf niet voldoende overwicht hebt op je hond vind ik gewoon wel erg ver gaan.
Goed dat je dit aanhaalt, ik had het ook al in mijn hoofd. Reuenproblemen zijn vrijwel altijd gerelateerd aan dominantieproblemen in de roedel.
Inderdaad mogen ondergeschikte reuen nooit voortplanten en inderdaad markeren die niet, dat zou de alfa veel teveel uitdagen in een hondenroedel. Goed getrainde honden als herders die werken hebben nooit dit soort problemen, die knokken niet snel, dat mag immers niet, verder markeren ze alleen indien toegestaan want stel dat ze tijdens hun werk zouden gaan markeren? Verder laten die honden loopse teven links liggen anders was er ook niet mee te werken gedurende de lente wanneer het barst van de loopse teven op straat. Net wat mechelaarfan zei, je zou een hond onder appel gewoon moeten kunnen trainen met loopse teven op het veld, pas dan heb je je hond onder de duim en heb je dus ook nooit reuenproblemen.
Afbeelding
Neeltje

MARC_S schreef:
Neeltje schreef:
Inge schreef:
Danco ook ;)
Dat doet mijn teef ook, dat is dominantie door gebrek aan vrouwelijke hormonen. Intacte teven doen dat zelden nl. Alleen als ze vruchtbaar worden of zijn. Verder is het alles in twee of drie grote plassen eruit gooien voor de meeste teven op de echte dominantjes na.
Voor d'r castratie deed ze het ook al............
Neeltje

MARC_S schreef:Mijn teef vecht daardoor ook veel meer en sneller. Valt gecastreerde reuen zonder pardon aan en is geintresseerd in loopse teven :roll:
Nee, verder is ze vaak 'n held op sokken. Staat ze op 'n afstand 'n hond te bekijken die haar richting uit komt en als die er dan bijna is loopt ze snel weg.... maar na even snuffelen gaat het vaak beter.

Echter soms gaan honden ook meteen plat op de grond liggen als we er gewoon aan komen gewandeld. Anderen verzetten geen poot meer.......
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Tja, ik heb hier ook een intacte teef die over spoortjes achterlaat: met name over poep van andere honden is het zeer prettig pissen :P
Moritz, gecastreerd dus, plast ook tientallen kleine plasjes buiten om te markeren :?

Maar goed, dat zullen dan wel de uitzonderingen zijn. Ik weet het zo langzamerhand allang niet meer wat nu wijsheid is inzake castratie..... met een reu zou ik het zeker niet meer zo snel doen, maar een teefje? pfffff...... :?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Eline* schreef:Ook dat zou je kunnen scharen onder een te weinig dominante eigenaar. Een reu, die echt als nummero laatst in de roedel staat mag helemaal niet dekken, niet markeren en ga zo maar door. Dat zijn allemaal statusdingen gerelateerd aan ranghogere honden.
Is dat inderdaad zo? Mijn reu (anderhalf, Border Collie en intact, BTW) markeert ook vaak tijdens de wandeling, maar ik vind hem toch echt niet dominant naar mij toe. Hij loopt wel graag een eind voorop en gaat graag eerst door een deur, maar ik wijt dat meer aan jeugdige onstuimigheid en karakter dan aan dat hij nu zo graag de macht wil overnemen.

Verder heb ik geen enkel probleem met hem. Hij luistert uitstekend, gaat zonder mopperen van de bank of bed als ik ergens wil zitten/liggen, laat alle aanrakingen toe en is al onder de indruk als ik mijn stem een beetje verhef.
Heb ik dan gelijk als ik denk dat ik hoger in rang sta dan hem of ben ik nu zo blind dat ik alle signalen mis en is hij al bezig op te klimmen? 8O
marian*
Erelid
Contacteer:

Stang schreef:Tja, ik heb hier ook een intacte teef die over spoortjes achterlaat: met name over poep van andere honden is het zeer prettig pissen :P
Moritz, gecastreerd dus, plast ook tientallen kleine plasjes buiten om te markeren :?

Maar goed, dat zullen dan wel de uitzonderingen zijn. Ik weet het zo langzamerhand allang niet meer wat nu wijsheid is inzake castratie..... met een reu zou ik het zeker niet meer zo snel doen, maar een teefje? pfffff...... :?

Gecastreerde Max piest ook nog steeds graag ergens overheen. MET een opgetilde poot , dus niet door zijn achterpoten zakkend......zoals zoveel gecastreerde reuen dan schijnen te doen.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Eline* schreef:
Wil de hond schreef:[Een andere situatie is die waarin een hond dusdanig onder de invloed van zijn hormonen verkeert dat er slechts één weg is. Het enorm beperken van de bewegingsvrijheid van zo´n hond. Waardoor de hond dus steeds verder wegzakt in het moeras van zijn hormonen. Uiteindelijk staat zo´n dier dan konstanthaast op springen, omdat hij geen gevolg kan geven aan de hormonale drijfveer die schreeiwt om voortplantingsgedrag. Terwijl zo´n zelfde hond ná een kastratie gewoon een rijk en gevariëerd leven kan leiden.
Ook dat zou je kunnen scharen onder een te weinig dominante eigenaar. Een reu, die echt als nummero laatst in de roedel staat mag helemaal niet dekken, niet markeren en ga zo maar door. Dat zijn allemaal statusdingen gerelateerd aan ranghogere honden.
Ja helemaal gelijk.
Castratie kan helpen in een roedel wanneer er twee reuen aan elkaar gewaagd zijn en een oplossing niet nabij is.
Rataplan is nu twee jaar onder hetjuk van Scooby uit en heeft zich een heel scala van nieuw gedrag aangemeten.
Voeten worden bijna onzichtbaar geveegd.
8O Dat haalde hij vroeger niet in zijn hoofd.
Ookplaste hij nooit over de plas van Scooby andersom wel.
Ik vind het zelf bijzonder leuk om naar een roedel honden te kijken en de ondelinge relaties. Ik kon dat dagen doen.
Jammer dat ik nu niet in omstandigheden ben om een "roedeltje" te houden :?
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
granny
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door granny »

Stang schreef:Tja, ik heb hier ook een intacte teef die over spoortjes achterlaat: met name over poep van andere honden is het zeer prettig pissen :P
Ik heb ook zo'n dominante tutta. Voor haar sterilisatie plaste ze al vaak(dacht zelfs dat ze blaasontsteking had) en echt niet alleen wanneer ze loops moest worden. :roll:
Afbeelding
Peace sells, but who is buying?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

granny schreef:
Ik heb ook zo'n dominante tutta. Voor haar sterilisatie plaste ze al vaak(dacht zelfs dat ze blaasontsteking had) en echt niet alleen wanneer ze loops moest worden. :roll:
Nou ja, het schijnt dominantie te zijn, alhoewel ik Kaya nu echt niet zo dominant vind :? Ze is zeker niet onderdanig te noemen, weet exact wat ze wel of niet wil, maar niet echt extreem allemaal.

Kaya doet het ook altijd, heeft niks met haar loopsheid te maken. Wij dachten ook al aan blaasontsteking, maar dit bleek het dus niet te zijn.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

MARC_S schreef:[
Verder is markeren een reden tot castratie en ik neem aan dat dat wel helpt dan :?
Nee...castreren helpt daar voor geen meter tegen.
Verandert er niets aan hoor!
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

MARC_S schreef:Mijn teef vecht daardoor ook veel meer en sneller. Valt gecastreerde reuen zonder pardon aan en is geintresseerd in loopse teven :roll:
Vonya was al geinteresseerd in loopse teven voordat ze gecastreerd werd, dus bij haar heeft dat er niets mee te maken.
En reu of teef, doen ze het niet naar haar zin, merken ze dat. Geslacht maakt geen klap uit hoor...
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wendy! schreef:
MARC_S schreef:[
Verder is markeren een reden tot castratie en ik neem aan dat dat wel helpt dan :?
Nee...castreren helpt daar voor geen meter tegen.
Verandert er niets aan hoor!
Jawel, Marc heeft gewoon gelijk, alleen worden er dingen door elkaar gehaald. Markeergedrag in huis, dus ontstaande vanuit een rangordeconflict met de baas los je op door castratie.
Markeren buiten is niet zo zeer gericht naar de baas als wel naar de buurhond. Dat is dus iets anders en los je niet altijd op met castratie, hoewel de reu wel in status zakt door castratie en dus in het algemeen de reu zich ook minder zal willen bewijzen.
Castatie heeft in principe alleen effect op gedrag binnen de roedel omdat de reu gewoon een enorme klap terug maakt in de rangorde. Verder heeft het effect op gedrag naar loopse teven.
In principe hoeft gedrag naar andere reuen buiten de roedel er dus niet door te veranderen.
Teven worden wel degelijk dominanter/zelfverzekerder na castratie omdat de vrouwelijke hormonen wegvallen. Bij teven die in aanleg al pittig waren of agressie toonden is castratie dus niet aan te bevelen omdat je er Wuilusjes en Laika's van krijgt.
Kortom, Marc heeft gewoon gelijk.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Nancy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nancy »

Onze honden zijn niet slomer/dikker geworden na de castratie.Ik ben wel meer met ze gaan bewegen dan ik al deed om te voorkomen dat het zu gebeuren.Ze bezighouden en niet lui laten worden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”