Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanhopig door steeds terugkerende giardia..

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Mloedy
Actief
Mijn ras(sen): Onherleidbaar bastaard
Aantal honden: 1

Re: Wanhopig door langdurige giardia...

Ongelezen bericht door Mloedy »

Dank je. Ik heb daar ook al alle topics doorgespit over giardia en de tips opgevolgd. Zonder succes.

Op dit moment zit ik er zodanig doorheen (verdrietig) dat Puck dat ook merkt. Niet goed.. ik vraag me oprecht af of ik haar weg moet doen.. Ze krijgt overal zo snel stress van wat nadelig is voor de giardia en dat past echt niet bij ons gezin. Kan dit persoonlijk langer niet meer aan. Wat een kloten dilemma zeg.. Na ons verdrietige jaar van onze vorige hond die een hernia had en die we in hebben moeten laten slapen hadden we gehoopt op weer lol met een jonge hond.. en dan dit.. Mijn dochtertje van 4 denkt nu dat honden altijd zo snel weg gaan nadat we onze vorige hond hebben laten inslapen en nu dit met Puck. :ugh:
Lizfun
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Friese stijbij/bordercollie

Ongelezen bericht door Lizfun »

Misschien had je het al gedaan hoor, naar was je je hond ook 1 keer per week helemaal. Had van iemand de tip gehad om de hond 1 a 2 keer per week te wassen. Want als ze zich schoonlikken dan komen de eitjes weer binnen.

En die is er zo vanaf gekomen
Mloedy
Actief

Ja heb me het afgelopen half jaar rot gewassen.

Maar standaard 1x id week badderen heb ik nog niet gedaan. Kan ik nog doen. Geeft haar wel weer stress wat op de darmen slaat.

Heb net de uitslag en zoals verwacht is ie weer positief.
Krijg nu voor 7 dagen antibiotica en voor 10 dagen panacur waar een stopweek in zit. Als dit niet werkt.. moet op elke 3e en 5e dag weer wassen dus dat wordt me weer een hectiek. Dit is de laatste keer dat ik dit zo doe.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wat ontzettend naar dat het maar niet wil stoppen. Sterkte !
Afbeelding
yvon
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvon »

Het aller belangrijkste is schoonmaken en nog eens schoonmaken zowel buiten als binnen anders raak je het echt niet kwijt en zal het altijd terug komen
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Stoomreiniger, alles wassen doe je al.
Loopt die hond ook veel in eigen tuin?
Anders blijft het een vicieuze cirkel van steeds weer herbesmetten.
Hoe dan ook, sterkte!!
Afbeelding
Lizfun
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Friese stijbij/bordercollie

Ongelezen bericht door Lizfun »

Ik had dus gehoort als ze giardia hebben en ze likken hun kont dan krijgen ze het weer binnen en dan blijft het maar doorgaan.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Re: Wanhopig door langdurige giarda

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik snap dat je je hopeloos voelt op deze manier, ik heb een broodfok hondje gehad die 2 jaar lang alleen op rijst. kipfilet, doppertjes of peentjes heeft geleefd.
Anders kreeg ze ook bloederige diarree toen was nog weinig bekent over giarda of zo
De DA deed ook zijn best regelmatig kreeg ze weer een kuurtje
Met die rijstmaaltijden ging ze heel goed na die 2 jaar gingen we langzaam andere dingen toevoegen en als ze toen 1 of 2 keer in het jaar last had was het veel
maar nu raden ze rijst en zo niet meer aan
Ik hoop echt dat je het juiste weet te vinden
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Wat een narigheid. Hopelijk is het dit keer sneller onder controle omdat de weerstand toch langzamerhand omhoog gaat.
Afbeelding
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Lizfun schreef: 19 apr 2022 13:03 Ik had dus gehoort als ze giardia hebben en ze likken hun kont dan krijgen ze het weer binnen en dan blijft het maar doorgaan.
Dat maakt het er doorgaans ook niet beter op nee. Dus hond wassen lijkt me in dit geval zeker goed.
In elk geval een ellendige situatie.
Afbeelding
Mloedy
Actief

Dat schoonmaken doen we al vanaf het begin extreem goed. Meteen stoomreiniger aangeschaft. Slaapplaatsen worden id kookwas gegooid. Ze heeft maar 2 speeltjes die ik kan uitkoken. Ik was haar volledig op de 3e en 5e dag van de kuur. Id tuin komt ze alleen met muilkorf en ze doet daar nooit haar behoeftes. Bij thuiskomst van wandelen wordt haar bips afgeveegd en pootjes met billendoekjes. Water en voerbak worden dagelijks ontsmet. Ik ken een hoop mensen die minder deden en er eerder van af kwamen. Waarschijnlijk heeft ze dit al haar hele leven en zijn haar darmen zo zwak dat ze de parasiet super snel oploopt. Die parasiet is namelijk overal buiten. Ik kan moeilijk haar poten en bips stoomreinigen bij thuiskomst. :80:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mloedy schreef: 19 apr 2022 14:52 Dat schoonmaken doen we al vanaf het begin extreem goed. Meteen stoomreiniger aangeschaft. Slaapplaatsen worden id kookwas gegooid. Ze heeft maar 2 speeltjes die ik kan uitkoken. Ik was haar volledig op de 3e en 5e dag van de kuur. Id tuin komt ze alleen met muilkorf en ze doet daar nooit haar behoeftes. Bij thuiskomst van wandelen wordt haar bips afgeveegd en pootjes met billendoekjes. Water en voerbak worden dagelijks ontsmet. Ik ken een hoop mensen die minder deden en er eerder van af kwamen. Waarschijnlijk heeft ze dit al haar hele leven en zijn haar darmen zo zwak dat ze de parasiet super snel oploopt. Die parasiet is namelijk overal buiten. Ik kan moeilijk haar poten en bips stoomreinigen bij thuiskomst. :80:
Nee dat zou ik maar niet doen :schrik: :lol1:

Geef je eigenlijk ook weerstandsverhogende supplementen?
Echinaforce is misschien nog een extra ondersteuning
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Mloedy
Actief

Echinacorce heb ik lang gegeven en dat hielp een poosje. Maar uiteindelijk niet meer. Geef nu resistentia van Puur, veendrenkstof en nog giardex. Maar met giardex ga ik stoppen als het op is want dat doet dus ook totaal niks bij haar. Als ze parasiet vrij is na de kuur geef ik een kuur van Puur parasitus om haar darmweerstand te verhogen. Daarnaast krijgt ze nog probiotica.
Sam!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam! »

Bah, wat een rot nieuws.
Ik had zo gehoopt dat jullie de ellende eindelijk achter de rug hadden.

Ik heb geen advies voor je, want volgens mij doe je alles wat je kunt doen.
Misschien is het nog een optie om contact op te nemen met Tannetje Koning https://www.centrumoase.nl/

Het kan slopend zijn als je hond zo lang al ziek is 😔.
Sterkte
Mloedy
Actief

Ik ga Tannetje Koning zeker contacteren want je bent nu de 2e die deze tip geeft!

Momenteel zit Puck midden in haar heftige kuur van metrobactin en panacur. Ik was straks na de kuur ook standaard met antibacteriele balance handzeep 1x id week (in overleg met de dierenarts. De antibacteriele zeep van hun krijgt ze jeuk van). Ze vindt dat verschrikkelijk maar we zijn op een punt gekomen dat we haar zorgeloos willen kunnen aaien en knuffen voor de bonding. Dus wassen is noodzakelijk. Ik doe het maar 1x id week omdat ze ondanks een fleece "badjasje" het een halve dag koud heeft na het wassen. Ze heeft een extreme ondervacht voor een kortharige hond waardoor ze heel lang nat blijft. Roemeentje hè. En dat koud hebben lijkt me ook niet goed voor de weerstand. Bovendien is het wassen en opdrogen voor haar stressvol.

Voor het wassen..
Afbeelding

Na het wassen.. de arme ziel :cry:
Afbeelding

Als ze het na een maand na deze kuur weer oploopt ondanks alle maatregelen ga ik haar niet meer wassen en de vloer nog maar 1x id week schoonmaken. Voerbakken wel elke dag. En slaap plaatsen, vloerkleed plus speelgoed 3 x id week.
Omdat ik anders niet weet hoe ik het vol moet houden en schoonmaken helpt blijkbaar ook niet. Ik zal haar wel gewoon de kuren blijven geven wanneer nodig.
twinkeltje
moderator

Oei die blik naar het wassen, maar het is voor het goede doel
Afbeelding
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Jongens wat een ellende. Ik kan inhoudelijk niks toevoegen, nul ervaring hiermee, maar wens jullie eindelijk wat beterschap!! Arm ding :ugh:
alm@
moderator

Tannetje Koning is inderdaad een goede tip!
Afbeelding
Mloedy
Actief

Bedankt voor het meeleven.. Ik zie dat Tannetje Koning met Bach bloesems werkt. Ik heb momenteel contact met iemand id buurt die hier ook mee werkt (is vlakbij en kan aan huis komen gezien Puck haar auto rijd angst). Alleen het zal enkel als steuntje id rug dienen en dat het opgelost zal worden kan niet gegarandeerd worden. Heb inmiddels nog 2 verschillende holistische artsen hier over gesproken en zij zeiden betzelfde. Ik weet nog niet of ik dit aandurf aangezien het wel weer bakken vol geld kost. Ben zelf ook onder therapie geweest van een Bach bloesem arts en mij heeft het niet geholpen. Ik wil het wel weer proberen als het na deze kuur weer terug komt maar niet nu direct. Is financiëel ook niet haalbaar aangezien er ook weer duur voer en supplementen aangeschaft moeten worden. Gaat niet allemaal tegelijk. De stichting is nu (al heel lang) aan het overleggen of ze me financiëel kunnen steunen. Ik hoop echt dat dit kan want dit is onwijs kostelijk allemaal. De hondenverzekering wil niets vergoeden dat met parasieten te maken heeft.. die weten kennelijk maar donders goed wat een kosten daarbij komen kijken inmiddels :vaag:
Mloedy
Actief

Heb net contact gehad met de dierenarts omdat ik dacht dat het me beter leek om de panacur maandelijks te blijven geven ipv steeds wachten totdat de parasiet weer helemaal de overhand neemt. De dierenarts was het daar mee eens want zoals we nu behandelen kan ook niet langer. De panacur is niet zo belastend als de antibiotica. Ze stelde voor om het dan 3 dagen te geven iedere maand. En dan nu eerst na 2 weken weer geven. Daarna een periode om de 3 weken. En dan een poos elke maand. En langzaam afbouwen naar om de 3 maanden.

Ik hoop echt dat dit ons gaat helpen.
twinkeltje
moderator

ik hoop het met je mee
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lijkt me best een goed idee :ok:
Hopelijk gaat dat werken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
alm@
moderator

Klinkt logisch. Ik hoop met je mee :ok:
Afbeelding
Buucootje
nieuw lid
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Buucootje »

Pfff, wat een ellende zeg.
Hier een hondje die ook maar aan de diarree bleef (ook afkomstig uit het buitenland). Maar hij bleef maar negatief testen op giardia. Uiteindelijk heb ik hem preventief behandeld met panacur. En daarna het darmprotocol van de groene os gevolgd. En inmiddels is hij een jaar diarree vrij.

Hopelijk helpt het bij jullie om regelmatig met panacur te behandelen.
Mloedy
Actief

Wat naar Bucootje. Hoe lang heeft je hondje giardia gehad? En hoe vaak heb jij toen preventief Panacur gegeven? En ook drie dagen of 5 dagen? Ik twijfel of ik toch 5 dagen zal doen in het begin.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Wat is het een rotparasiet. Duimen draaien hier dat deze aanpak gaat werken!
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Mloedy
Actief

Bedankt iedereen voor de steunende berichtjes. :D
Mloedy
Actief

Ik ben sinds vandaag toch weer aan het overstappen op vers vlees. Ik gebruik Rodi burgers van de supermarkt omdat daar geen botstukjes in zitten. Ik giet er de eerste paar dagen kokend water overheen, hopelijk kunnen haar darmen het dan beter verteren. Vers vlees is zoveel beter voor goede darmbacteriën en je hongert er die rot parasiet mee uit. Het voelt gewoon niet goed om dat dieetvoer te geven (is troep als je de ingrediënten leest). Ze deed het er wel lang goed op maar nu niet meer dus terug naar vers en dat houd ik zo. Ga niet meer veranderen.
Truus01
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): mix

Ongelezen bericht door Truus01 »

Sterkte en succes.

Even over het koud hebben en lang nat blijven na het douchen. Fleece neemt geen vocht op. Dus als ze die badjas aankrijgt als ze nog nat is, blijft ze ook langer nat (het vocht kan moeilijker verdampen). Een badstoffen/katoenen jas neemt wel vocht op. (Eventueel zelf te maken van een badlaken?) Even snel gezocht, zoiets bv: https://www.blijehuisdierenshop.nl/prod ... s-tot-6xl/
Katoen neemt veel vocht op! Fleece is synthetisch en doet dat niet, maar is juist wel lekker warm.
Mloedy
Actief

Dankjewel voor de tip! Ik heb het gemerkt inderdaad en dat was ook de oorzaak. Ik doe hem na een uur af en dan werkt het prima en is ze wel snel droog.

Bij paarden werkt het juist wel fijn een fleecedeken omdat het vocht door het fleece verdampt en de deken dan droog en dus warm blijft. Ik denk dat honden daarvoor te weinig lichaamswarmte afgeven.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”