Alleen loopt jouw hond aan de tegenovergestelde zijde van waar de meeste mensen hun honden hebben lopen.
Verder kies jij er zelf voor om jouw op een manier uit te laten waarin jij als eigenaar/geleider minder stevig staat (of eigenlijk zit). Dat is jouw keuze en verantwoordelijkheid, niet die van de andere hondeneigenaren. Wij leerden onze honden daarom ook het commando “doorlopen!” Wat inhield dat ze de andere hond moesten negeren en vlot door moesten draven. Dit waren trouwens ook regelmatig los lopende honden die we op zo’n moment tegenkwamen.
Ik denk dat we op het forum allemaal erg goed weten hoe de honden etiquetten zijn en iets te makkelijk er vanuit gaan dat elke hondeneigenaar dat ook weet of er net zo over denkt.
Het antwoord “mijne doet niets hoor” als een hond wel op een ander afvliegt is volgens mij nogal standaard. De meeste mensen zien niet eens dat hun hond irritant naar anderen toe is (net zoals veel kinderen) en het is ook vaak om een excuus voor dat ongewenste gedrag te geven. Mijn standaard reactie was op een gegeven moment dat die van ons wel wat deden en ik dat graag voorkwam. Liever dat mensen denken dat het een klojo was en hun hond bij zich hielden dan dat ze op elkaar klapten. Kwam ook voort uit het feit dat onze eerste Golden Retriever niet van vreemde honden (en dan vooral vreemde reuen van zelfde formaat of groter) te dicht bij zich wilde. Meneer had een nogal groot aura kunnen we wel zeggen. Dus dan moet je voorkomen dat je hem in een ongemakkelijke situatie brengt waarin honden op elkaar kunnen klappen. Dus soms moet je je dan even aanpassen aan de situatie ondanks je op dat moment correct met jouw hond bezig bent. Je kan nog zo gelijk hebben, het krijgen is iets anders.