Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stertopic : Aangelijnd of los wandelen met je hond

Hier mag je polls plaatsen die hond-gerelateerd zijn

Moderator: moderatorteam

Los of aangelijnd

Overal aangelijnd
5
11%
Aangelijnd waar dat nodig is en los waar het kan.
22
48%
Aangelijnd waar loslopen niet toegestaan is en los waar het wel mag
10
22%
Overal los waar ik vind dat het kan
7
15%
Los op eigen terrein/erf
1
2%
Anders n.l.
1
2%

Totaal aantal stemmen: 46
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Stertopic : Aangelijnd of los wandelen met je hond

Ongelezen bericht door Branka »

Hammetime schreef: 17 jan 2022 00:09
Crescent schreef: 16 jan 2022 22:16 Natuurlijk, je heb als hondenbaasje de verantwoordelijkheid om precies niets op niets te laten klappen.
Juist daarom heb ik graag de fiets er tussen als honden elkaar passeren.
Alleen loopt jouw hond aan de tegenovergestelde zijde van waar de meeste mensen hun honden hebben lopen.
Verder kies jij er zelf voor om jouw op een manier uit te laten waarin jij als eigenaar/geleider minder stevig staat (of eigenlijk zit). Dat is jouw keuze en verantwoordelijkheid, niet die van de andere hondeneigenaren. Wij leerden onze honden daarom ook het commando “doorlopen!” Wat inhield dat ze de andere hond moesten negeren en vlot door moesten draven. Dit waren trouwens ook regelmatig los lopende honden die we op zo’n moment tegenkwamen.

Ik denk dat we op het forum allemaal erg goed weten hoe de honden etiquetten zijn en iets te makkelijk er vanuit gaan dat elke hondeneigenaar dat ook weet of er net zo over denkt.
Het antwoord “mijne doet niets hoor” als een hond wel op een ander afvliegt is volgens mij nogal standaard. De meeste mensen zien niet eens dat hun hond irritant naar anderen toe is (net zoals veel kinderen) en het is ook vaak om een excuus voor dat ongewenste gedrag te geven. Mijn standaard reactie was op een gegeven moment dat die van ons wel wat deden en ik dat graag voorkwam. Liever dat mensen denken dat het een klojo was en hun hond bij zich hielden dan dat ze op elkaar klapten. Kwam ook voort uit het feit dat onze eerste Golden Retriever niet van vreemde honden (en dan vooral vreemde reuen van zelfde formaat of groter) te dicht bij zich wilde. Meneer had een nogal groot aura kunnen we wel zeggen. Dus dan moet je voorkomen dat je hem in een ongemakkelijke situatie brengt waarin honden op elkaar kunnen klappen. Dus soms moet je je dan even aanpassen aan de situatie ondanks je op dat moment correct met jouw hond bezig bent. Je kan nog zo gelijk hebben, het krijgen is iets anders.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Eigenlijk is het voor mij onbelangrijk hoe en met wat iemand mij tegemoet loopt. Ik heb normaliter 1 hond links aan de lijn en de ander rechts.
Als ik zie dat een andere hond gaat fixeren, of al uit zijn pan gaat gaan mijn beide honden aan 1 kant, en ik kies dan de kant het verst weg van de uitvallende andere hond zodat ik zelf dus als buffer fungeer mocht die andere hond lijn krijgen of los schieten.

In het voorbeeld van Qaatje denk ik dat ik ook overvallen zou zijn door het gedrag van een relatief jonge hond, en dat deze plots lijn krijgt en gelegenheid om op een hond te klappen die feitelijk geen contact maakte.
Zelf maak ik toch ook nog dat soort situaties mee.

Afhankelijk van hoe er op wordt geklapt zal ik reageren, maar in eerste instantie zal ik mijn eigen honden korter pakken en wel laten draaien richting de hond zodat we hem allemaal zien als hij nog eens komt. En ik geef mijn honden en met name Aki een vrij heftig doorkomend commando om hem uit de adrenaline te krijgen en controle te hebben. Als ik dat niet zou doen wordt het gegarandeerd knokken, en hij is sterk.

Tot nu toe nog geen hele sterke types gelukkig gehad, want het waren vaak minder sterke (onzekere) honden die al een pas achteruit deden als ik mijn stem verhief richting Aki, maar ook richting hond en baas op die momenten.
Maar ik laat zeker niet mijn lijnen los, ook al worden ze uitgedaagd.

@Hammatime, het voelt soms onrechtvaardig, echt ik weet het dondersgoed. Ook met mijn vorige stel dingen meegemaakt tot politiemeldingen aan toe, waarop ik op een bepaald moment maar tegenmeldingen ben gaan maken omdat het uitlokken werd. Die gebeurtenissen van toen hebben dusdanig veel impact op me gehad dat ik zelfs in situaties waarbij mijn honden aangevallen worden ik eis dat ze naast me in de zit gaan of dat ik hem (de reu) in de af laat gaan. Als er namelijk schade ontstaat vanuit een gevecht ben je alsnog de lul namelijk als je hond sterker is.
Kleinere honden zijn sowieso al kwetsbaar.

Bluf mijn herder teef werd bijvoorbeeld eens gebeten door Jol, van mijn vriend die toen nog niet bij me woonde. Het deed zeer en Bluf beet/snauwde terug. Finn mijn reu die toen ook nog leefde had het conflict gezien en deed ook nog een duit in het zakje, hij grauwde Bluf weg en Jol kreeg ook nog een veeg uit de pan. Resultaat was wel een diepe haal in de dunne poot van Jol, die moest worden gehecht.
Dierenarts zag dat het me enorm aangreep, en ik dus behoorlijk twijfelde over gedrag van Bluf/mate van reactie. Maar Bluf bleek in de lip gebeten te zijn door Jol.. en DA verzekerde me dat als Bluf écht kwaad had gewild de poot of Jol zelf er veel ernstiger aan toe had geweest.
Enfin, Bluf en Jol kwamen op een bepaald moment bij elkaar te wonen, en na een wat gespannen korte periode gingen de twee teven verder prima met elkaar om.
Met dit voorbeeld probeer ik aan te geven dat het echt noodzaak is om je herder niet in conflict te laten belanden, of een riem te laten schieten. Hun reacties zijn negen van de tien keer domweg te pittig voor het vergrijp wat een andere hond doet.
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Hammetime »

Branka schreef: 17 jan 2022 09:53
Hammetime schreef: 17 jan 2022 00:09
Crescent schreef: 16 jan 2022 22:16 Natuurlijk, je heb als hondenbaasje de verantwoordelijkheid om precies niets op niets te laten klappen.
Juist daarom heb ik graag de fiets er tussen als honden elkaar passeren.
Alleen loopt jouw hond aan de tegenovergestelde zijde van waar de meeste mensen hun honden hebben lopen.
Verder kies jij er zelf voor om jouw op een manier uit te laten waarin jij als eigenaar/geleider minder stevig staat (of eigenlijk zit). Dat is jouw keuze en verantwoordelijkheid, niet die van de andere hondeneigenaren. Wij leerden onze honden daarom ook het commando “doorlopen!” Wat inhield dat ze de andere hond moesten negeren en vlot door moesten draven. Dit waren trouwens ook regelmatig los lopende honden die we op zo’n moment tegenkwamen.
Ja elke hondeneigenaar kiest zijn eigen methode en ik zie er heel veel die ze los laten lopen waar dat verboden is. Maar fietsen met een aangelijnde hond is toegestaan en dus heb jij dat maar te accepteren dat ik dat recht gebruik.
Hammetime
Zeer actief

blondie schreef: 17 jan 2022 10:39 @Hammatime, het voelt soms onrechtvaardig, echt ik weet het dondersgoed. Ook met mijn vorige stel dingen meegemaakt tot politiemeldingen aan toe, waarop ik op een bepaald moment maar tegenmeldingen ben gaan maken omdat het uitlokken werd. Die gebeurtenissen van toen hebben dusdanig veel impact op me gehad dat ik zelfs in situaties waarbij mijn honden aangevallen worden ik eis dat ze naast me in de zit gaan of dat ik hem (de reu) in de af laat gaan. Als er namelijk schade ontstaat vanuit een gevecht ben je alsnog de lul namelijk als je hond sterker is.
Wat ik vooral jammer vind is dat ik al mijn uiterste best doe om te voorkomen dat mijn herder op een andere hond klapt door haar aangelijnd en kort te houden, doch alleen maar op onbegrip en boze reacties stuit als ik vraag om wat medewerking. En vooral de suggestie dat ik er voor kies om te fietsen met mijn herder vind ik erg gezocht want als ik dat niet doe zeggen ze dat mijn hond te weinig beweging krijgt. :lol1:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ik zie het naast de fiets lopen niet anders dan met los laten lopen: je hoort jouw hond onder appèl te hebben als je er mee op pad gaat.
De mensen die daar met hun aangelijnde hond lopen maken ook gebruik van hun recht.
Het is een kwestie van geven én nemen, dus beide eigenaren moeten problemen voorkomen.
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef: 17 jan 2022 08:37 Als je niet kunt uitwijken, dan stop je toch gewoon even tot er wél ruimte is, als je weet dat doorrijden kan betekenen dat jouw hond op die andere hond gaat klappen? Leg de verantwoordelijkheid eens gewoon helemaal bij jezelf in plaats van bij de ander. Als iedereen dat zou doen, zou dat flink wat problemen schelen. Maar leg niet de verantwoordelijkheid bij de ander, omdat die ander zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Jij hebt geen invloed op welke verantwoordelijkheden een ander neemt, alleen op wat je zelf doet.
Ik loop overigens meestal links, behalve op de stoep, met mezelf tussen de honden en het verkeer. Zie ik een fietser met hond aan komen, kijk ik wat de meest handige oplossing is op dat moment: in de berm gaan staan, aan de andere kant gaan lopen. En ik verwacht dat zo'n fietser ook doet wat hij kan om problemen te voorkomen en dus aan de andere kant van het pad passeert dan waar ik sta of loop. Hier remmen de meeste van zulke fietsers even wat af en geven inderdaad zo veel mogelijk ruimte
Het gaat me niet om wie de verantwoordelijkheid heeft maar ik stel domweg logisch nadenken op prijs want dat scheelt en kan onnodige ruzies voorkomen. En de meeste hondeneigenaren die ik tegenkom denken gelukkig logisch na zodat we elkaar passeren zonder dat de ene hond op de andere klapt. :cheer:
Hammetime
Zeer actief

Branka schreef: 17 jan 2022 15:31 Ik zie het naast de fiets lopen niet anders dan met los laten lopen: je hoort jouw hond onder appèl te hebben als je er mee op pad gaat.
De mensen die daar met hun aangelijnde hond lopen maken ook gebruik van hun recht.
Het is een kwestie van geven én nemen, dus beide eigenaren moeten problemen voorkomen.
De hond aangelijnd naast de fiets hebben kan je wel zien als los maar dat is het niet volgens de wet. Verder helemaal mee eens! :ok:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hammetime schreef: 17 jan 2022 15:30
blondie schreef: 17 jan 2022 10:39 @Hammatime, het voelt soms onrechtvaardig, echt ik weet het dondersgoed. Ook met mijn vorige stel dingen meegemaakt tot politiemeldingen aan toe, waarop ik op een bepaald moment maar tegenmeldingen ben gaan maken omdat het uitlokken werd. Die gebeurtenissen van toen hebben dusdanig veel impact op me gehad dat ik zelfs in situaties waarbij mijn honden aangevallen worden ik eis dat ze naast me in de zit gaan of dat ik hem (de reu) in de af laat gaan. Als er namelijk schade ontstaat vanuit een gevecht ben je alsnog de lul namelijk als je hond sterker is.
Wat ik vooral jammer vind is dat ik al mijn uiterste best doe om te voorkomen dat mijn herder op een andere hond klapt door haar aangelijnd en kort te houden, doch alleen maar op onbegrip en boze reacties stuit als ik vraag om wat medewerking. En vooral de suggestie dat ik er voor kies om te fietsen met mijn herder vind ik erg gezocht want als ik dat niet doe zeggen ze dat mijn hond te weinig beweging krijgt. :lol1:
Ik ben het dus niet met je eens dat jij je uiterste best doet. Want in een situatie dat jij te dicht zou moeten passeren ga je door in plaats van te stoppen totdat er wel ruimte is om ruim te passeren. Jij laat het nog te veel afhangen van de medewerking van anderen. Regel gewoon eerst dat jouw hond uit de problemen blijft, ongeacht of anderen zich aan (geschreven en ongeschreven) regels houden, dan boeit de rest bar weinig meer.

Ik heb laatst de vraag gekregen of ik nou voor iedereen die kans kwam het gras in moest. Mijn antwoord: het hoeft niet per se, maar ik wil dat mijn honden geen last voor anderen opleveren. Dat was op een fietspad met veel overzicht en aan beide kanten minstens 5 meter gras. En ja, ik ben er dus op gekleed om desnoods bijna in de rietkraag te gaan staan als dat nodig is om voldoende afstand tussen mijn honden en anderen te garanderen. Moet dat? Nee, ik heb evenveel recht om over dat fietspad te wandelen als dat die wielrenner heeft om daar met 40km/u te rijden. En ja, natuurlijk waardeer ik het als zo iemand even afremt tot een 20km/u of rustiger en ruim op tijd kenbaar maakt dat ie eraan komt als hij me achterop komt. Maar verplicht? Ik moet zelf ook gewoon goed opletten
Hammetime
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef: 17 jan 2022 16:59
Hammetime schreef: 17 jan 2022 15:30
Ik ben het dus niet met je eens dat jij je uiterste best doet. Want in een situatie dat jij te dicht zou moeten passeren ga je door in plaats van te stoppen totdat er wel ruimte is om ruim te passeren.
O nee hoor, ik stop ook wel veel vaker dan wenselijk zelfs. :scratch:

Maar geeft niet, denk wat je denken wilt het is nota bene een vrij land. Doch ben ik niet het onderwerp dus graag terug on topic. :cheer:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Hammetime schreef: 17 jan 2022 15:37
Branka schreef: 17 jan 2022 15:31 Ik zie het naast de fiets lopen niet anders dan met los laten lopen: je hoort jouw hond onder appèl te hebben als je er mee op pad gaat.
De hond aangelijnd naast de fiets hebben kan je wel zien als los maar dat is het niet volgens de wet. Verder helemaal mee eens! :ok:

Volgens mij wordt er bedoeld dat ze vind dat je met aangelijnd naast de fiets net zo goed rekening moet houden met anderen als dat je de hond los hebt. En het zo goed je hond onder apèl.

En daar ben ik het mee eens.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Hammetime
Zeer actief

Chihuahua-paws schreef: 18 jan 2022 08:31

Volgens mij wordt er bedoeld dat ze vind dat je met aangelijnd naast de fiets net zo goed rekening moet houden met anderen als dat je de hond los hebt. En het zo goed je hond onder apèl.

Natuurlijk doch kan je als fietser je aangelijnde hond niet even naar links toveren, anders deed ik dat met plezier! :goeie:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Hammetime schreef: 18 jan 2022 16:32

Natuurlijk doch kan je als fietser je aangelijnde hond niet even naar links toveren, anders deed ik dat met plezier! :goeie:
Nee maar je kunt wel even stoppen. Kleine moeite :ok:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ik stopte met mijn duo ook niet hoor. Tenzij het écht heel link zou worden.
Maar ik kwam met regelmaat mensen met 4 uitvallende herders tegen, liet ze altijd als ik achterop kwam weten dat ik in aantocht was zodat zij hun honden onder controle konden pakken. En als ze mij aan zagen komen dan gingen ze zelf al wat verder staan, zij bleven overigens zelf wel stilstaan en soms omklemden ze zichzelf met honden om een lantaarnpaal, écht waar.

Als ik had staan wachten dan zouden die van mij ook flink gaan fixeren en dat zag ik niet zo zitten.

Ik gaf die van mij een fiks commando "doorlopen!" versnelde als ik zag dat ze de honden korter hadden gepakt en ging er rap langs.

Spreek dan wederom over wegen binnen de bebouwde kom waarbij zij op de stoep liepen en ik op de weg of over fietspad, afhankelijk van waar ik fietste.

Een enkele keer is voorgekomen dat een kleinere hond in de bil van Finn hing, of 2 honden die losklapten en op hem doken. Tsja dan kun je niet anders dan stil blijven staan en gaf ik wel mijn hond wat meer lijn om zichzelf te kunnen verdedigen.

Hier fietst er vaak een man met een Duitse dog die het op Aki heeft voorzien. Van die man vind ik het ook altijd wel fijn dat hij door blijft fietsen en ik door blijf lopen waarbij ik Aak dus ook de richting op trek het verst bij die hond vandaan, want ook Aki vindt die hond niet leuk :roll: , zacht uitgedrukt is dat. Is een van de weinige honden waarbij ik echt tegenkracht moet geven omdat ook Aak hem wil grijpen als de hond uitvalt.
blondie
Zeer actief

Hammetime schreef: 15 jan 2022 16:54
alm@ schreef: 15 jan 2022 15:48
Hammetime schreef: 15 jan 2022 15:15
Een herder van acht maand moet nog leren kort aan de lijn te wandelen en vindt dat vaak helemaal niet zo leuk. Dat zo'n jonge hond echt op een andere 'klapt' lijkt me stug want op die leeftijd zijn ze nog vriendjes met iedereen.

Herders kunnen behoorlijk redirect zijn ook op die leeftijd. Wie weet hoelang die hond al spanning aan het opbouwen was wat er ineens uitkwam toen die hond de vrije lijn kreeg. Dus dat lijkt mij niet stug.
Een herder van acht maand is amper pup af, die bouwt nog geen spanning op tenzij er dierenmishandeling in het spel is.
Dit ben ik trouwens niet met je eens.
En wederom, ik bedoel het niet om jou op je huid te zitten hoor, écht niet!

Bij Aki ben ik altijd vrij voorzichtig geweest met spontane hond ontmoetingen, toen hij pup was meestal met honden die ik kende laten oplopen, en op vreemd terrein liet ik hem ook niet op alles afrennen.
Deed hij uiteraard wel in zijn jonge jaren, ook eens in duin naar een vrouw die bewust al de rust had opgezocht en een paar van haar rottweilers had aangelijnd. Hoppa daar ging Aki :schrik:
Ze bleken om andere redenen vast te zitten dan agressief, maar toch :wink:

Bij hem merkte ik ook dat hij naarmate hij wat ouder werd, hij wat brutaler werd, ging checken hoever hij kon gaan bij andere honden en bijvoorbeeld dus eens een ook jonge golden maar even te verblijden met een rijbeurt waarbij die hond even in de grote zwin kwam te liggen en Aki hem domweg bleef berijden.
Dat was ook een vorm van spanning en wellicht ook al wat dominante trekjes. Hij was toen denk ik een maand of 7.

Dat was ook de periode waarbij hij merkte dat soms honden bang voor hem waren. En waarbij hij drukke spelende honden leuk vond, maar hij daarbij zelf veel te geprikkeld raakte en dan ging happen, kuiten bijten en billen happen of honden onderuit zou willen schoffelen bij het najaagspel, wat voor veel honden spel is en blijft, maar bij een herder vaak kan omslaan in gericht opjagen en spanning opbouwen.

Enfin, ik was me daar terdege van bewust en aangezien ik daar bij andere DH's een bloedhekel aan heb omdat het zoveel angst bij andere honden oplevert, hebben wij daar strak opgezeten ook al was hij maar een jonge hond van een maand of zeven :oops:

En ook trouwens wat alm@ zegt beaam ik. Juist heel veel herders gaan uitvalgedrag vertonen vanaf een maand of 5/6 naar andere honden. Veel mensen zien dat te laat in, en doen er niets aan of weten niet hoe ze dat kunnen ombuigen.
Vaak als ze jong zijn is het nog frustratie omdat ze erheen willen en dat niet mag, later wordt het een gewoonte en als andere honden dan ook nog eens lelijk zelf doen dan komt daar ook de waak- en beschermdrift van de honden nog eens bij kijken.
Dat maakt dus dat er in mijn ogen ontzettend veel met name Duitse herders en witte, flink uitvallen aan de lijn naarmate ze ouder worden.
blondie
Zeer actief

Van mijzelf merk ik trouwens wel dat ik de manier waarop en hoe vaak ik los laat lopen laat afhangen van karakter en gehoorzaamheid van mijn eigen honden.
En ook inschatting of hond mouwen op zou stropen bij evt. confrontatie of meer conflictvermijdend gedrag in zich heeft.

Finn vroeger toen ik hem alleen had was altijd los. Ook vaak in de bebouwde kom en zelfs naast de fiets kon hij los mee.
In begin was er ook bijna nooit conflict, hij was geen speelhond, maar een normale kennismaking met andere honden reu of teef klein of groot, was allemaal prima. Hij leek soms bijna in dienst te staan van mij bij wijze van spreken, want als ik maar een handbeweging op afstand maakte dan wist hij wat ik bedoelde en kwam, of ging af al naar gelang het gebaar dat ik maakte. Heel bijzonder.

Het ging een periode wat stroever toen hij van achter een paar keer domweg werd aangevallen, zijn en mijn gevoel richting andere honden toe werd toen al wat meer gespannen. Ook bleek hij een kwaal te hebben wat hem ongemak gaf, waardoor hij minder tolerant werd naar lompe honden toe.
Toen ik ook nog een mooie teef erbij kreeg was het wat meer opletten, we vormden een trio waarbij met name Finn helemaal niet meer op ongenode gasten zat te wachten.
Ik ben toen dus sneller aan gaan lijnen ipv alles maar op zijn beloop te laten met als risico een conflict.
Toen deed ook het lopen aan flexlijnen zijn intrede, toch veel vrijheid maar wel rap kort bij me kunnen houden als dat nodig was.

Jol was weer een hele makkelijke hond, dus die liep daar waar kon ook op plekken waar het eigenlijk niet mocht (rondje in de wijk bijvoorbeeld) vrijwel altijd los. Bluf kon dat ook, maar die was ook weer wat beschermend ingesteld maar in basis wel vriendelijk naar andere honden en mensen.
Lomp ook wel en impulsief, zij vergat soms dat ze heel groot was en veel mensen vonden haar door haar grootte en donkerwolfgrauwe vacht toch wel in eerste instantie wat eng.

Aki loopt los, maar bij vreemde honden roep ik eigenlijk altijd even bij me. Als het dan eens voorkomt dat op strand toch een hond ineens neus aan neus staat is er eigenlijk niet veel aan de hand, als de hond rustig kennis maakt dan is het goed en roep ik hem alsnog gewoon rustig mee om met mij verder te spelen. Maar liever heb ik het niet, omdat er ook best wel wat veel patsreuen zijn, of honden die vrij rap poten op een rug leggen of druk in speelhoudingen gaan vliegen of zich op de rug rollen voor overgave, terwijl hij daar geen aanleiding toe geeft.
Dan zie ik hem denken gewoon :denken: en weet hij niet zo goed wat hij ermee aan moet.

Chara gaat de laatste tijd vaker los en in combi met Aki mogen ze niet naar andere honden.
Omdat ik haar alleen wel al 2x mee heb gehad heb ik goed kunnen kijken naar haar gedrag t.o.v. andere honden. en ik was blij. Ze is vriendelijk, speelt graag, jaagt niet op maar kan het wel waarderen als een hond zogenaamd haar opjaagt :mann:
En met name om dat laatste schat ik in dat we dat beter niet kunnen toestaan als Aki los is, die zou dat verkeerd op kunnen vatten schat ik zo in :S:
Hammetime
Zeer actief

alm@ schreef: 18 jan 2022 18:12
Hammetime schreef: 18 jan 2022 16:32

Nee maar je kunt wel even stoppen. Kleine moeite :ok:
Door te stoppen escaleert het sneller.
Hammetime
Zeer actief

blondie schreef: 19 jan 2022 13:00
Hammetime schreef: 15 jan 2022 16:54
alm@ schreef: 15 jan 2022 15:48
Hammetime schreef: 15 jan 2022 15:15
Een herder van acht maand moet nog leren kort aan de lijn te wandelen en vindt dat vaak helemaal niet zo leuk. Dat zo'n jonge hond echt op een andere 'klapt' lijkt me stug want op die leeftijd zijn ze nog vriendjes met iedereen.

Herders kunnen behoorlijk redirect zijn ook op die leeftijd. Wie weet hoelang die hond al spanning aan het opbouwen was wat er ineens uitkwam toen die hond de vrije lijn kreeg. Dus dat lijkt mij niet stug.
Een herder van acht maand is amper pup af, die bouwt nog geen spanning op tenzij er dierenmishandeling in het spel is.
Dit ben ik trouwens niet met je eens.
En wederom, ik bedoel het niet om jou op je huid te zitten hoor, écht niet!
We mogen van mening verschillen, laat het me dan zo zeggen: mijn herder was met acht maand nog een pup die met elke hond wou spelen en later is dat veranderd. Eerst nam ik haar regelmatig mee naar het losloopgebied maar van de ene op de andere dag raakte ze slaags met een nieuwe hond en daarna met een andere. Ze was toen net een jaar. Dus sindsdien niet meer naar losloopgebieden want anders raak ik nog slaags met andere hondeneigenaren.
Bij Aki ben ik altijd vrij voorzichtig geweest met spontane hond ontmoetingen, toen hij pup was meestal met honden die ik kende laten oplopen, en op vreemd terrein liet ik hem ook niet op alles afrennen.
Deed hij uiteraard wel in zijn jonge jaren, ook eens in duin naar een vrouw die bewust al de rust had opgezocht en een paar van haar rottweilers had aangelijnd. Hoppa daar ging Aki :schrik:
Ze bleken om andere redenen vast te zitten dan agressief, maar toch :wink:
Ik heb mijn herder als pup ook met andere honden laten spelen maar dat zou ik achteraf niet gedaan hebben.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Dat doen veel honden eigenaren hoor, lekker laten spelen als ze jong zijn, is hartstikke leuk.. ik deed dat ook met mijn honden in het begin, wat heel goed loont is als je je pup ook leert honden te ontmoeten zonder dat ze er iets mee moeten,( gewoon tijdens de wandeling) daar kun je een heel leven lang profijt van hebben.. en heel wat honden zijn gewoon niet echt geschikt om gewoon los te gooien in losloopgebied , want bij heel wat honden draait het om in de puberteit..
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

S@ndr@ schreef: 20 jan 2022 10:11 Dat doen veel honden eigenaren hoor, lekker laten spelen als ze jong zijn, is hartstikke leuk.. ik deed dat ook met mijn honden in het begin, wat heel goed loont is als je je pup ook leert honden te ontmoeten zonder dat ze er iets mee moeten,( gewoon tijdens de wandeling) daar kun je een heel leven lang profijt van hebben.. en heel wat honden zijn gewoon niet echt geschikt om gewoon los te gooien in losloopgebied , want bij heel wat honden draait het om in de puberteit..
Dat ben ik zeker met je eens :ok:
Mijn honden mochten als pup spelen met door mij uitgezochte honden.
En anders liepen we door en speelden we zelf samen.
Heel handig als ze dat tenminste goed oppakken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Qaatje
Actief
Mijn ras(sen): Wetterhoun

Ongelezen bericht door Qaatje »

ranetje schreef: 20 jan 2022 11:09
S@ndr@ schreef: 20 jan 2022 10:11 Dat doen veel honden eigenaren hoor, lekker laten spelen als ze jong zijn, is hartstikke leuk.. ik deed dat ook met mijn honden in het begin, wat heel goed loont is als je je pup ook leert honden te ontmoeten zonder dat ze er iets mee moeten,( gewoon tijdens de wandeling) daar kun je een heel leven lang profijt van hebben.. en heel wat honden zijn gewoon niet echt geschikt om gewoon los te gooien in losloopgebied , want bij heel wat honden draait het om in de puberteit..
Zo doen wij het ook met Qaatje, en zo hebben we het ook altijd gedaan met onze vorige honden.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Qaatje schreef: 20 jan 2022 11:19
ranetje schreef: 20 jan 2022 11:09
Zo doen wij het ook met Qaatje, en zo hebben we het ook altijd gedaan met onze vorige honden.
Zo heb ik het ook met de teckels gedaan. Ze lopen met een boogje om honden heen die ze niet moeten en met andere honden is normale interactie. Nooit een probleem, zelfs de onzekere doet normaal al laat hij wel z'n zelfverzekerde maat de kat uit de boom kijken voor hij zelf komt. En merk ik 'reuenspanning' in een reuenontmoeting is een simpel doorlopen voldoende. De jongste is nog wat kinderlijk, hij heeft bij de vorige baas duidelijk een achterstand opgelopen maar dat is hij langzaam aan het inhalen.
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

S@ndr@ schreef: 20 jan 2022 10:11 en heel wat honden zijn gewoon niet echt geschikt om gewoon los te gooien in losloopgebied , want bij heel wat honden draait het om in de puberteit..
Inderdaad, de puberteit en vervelende ervaringen die zich sneller voordoen in een losloopgebied. Er werden ook vaak kuilen gegraven door de honden die vervolgens in die omgeving renden als gekken. Erg gevaarlijk als je het mij vraagt.
Qaatje
Actief
Mijn ras(sen): Wetterhoun

Ongelezen bericht door Qaatje »

Hammetime schreef: 20 jan 2022 16:18
S@ndr@ schreef: 20 jan 2022 10:11 en heel wat honden zijn gewoon niet echt geschikt om gewoon los te gooien in losloopgebied , want bij heel wat honden draait het om in de puberteit..
Inderdaad, de puberteit en vervelende ervaringen die zich sneller voordoen in een losloopgebied. Er werden ook vaak kuilen gegraven door de honden die vervolgens in die omgeving renden als gekken. Erg gevaarlijk als je het mij vraagt.
Bij ons is ook zo'n veld, daar heeft een hond van kennissen zijn poot gebroken toen hij ten val kwam in zo'n kuil, en een andere hond de kruisbanden gescheurd. Qaatje mag daar niet rennen van ons.
Hammetime
Zeer actief

Qaatje schreef: 20 jan 2022 18:57
Hammetime schreef: 20 jan 2022 16:18
Bij ons is ook zo'n veld, daar heeft een hond van kennissen zijn poot gebroken toen hij ten val kwam in zo'n kuil, en een andere hond de kruisbanden gescheurd. Qaatje mag daar niet rennen van ons.
Verstandig!
Asta01
Actief
Mijn ras(sen): Labrador wetterhoun

Ongelezen bericht door Asta01 »

Ik laat Aicko alleen los waar het mag, en dan op dit moment ook alleen als er honden zijn die hij Kent waar hij mee kan spelen. Hij is namelijk een beetje aan het puberen dus bananen in de oren. Als ik hem alleen loslaat gaat hij aaitjes halen en daar heb ik niet zoveel zin in.
Aangelijnd hou ik hem kort, tenzing het honden zijn waar die mee speelt en die ook eveb mogen ruiken aan de remember.

En dan had ik van de week iemand met een kleine terrier die ze zo op een kort aangelijne Aicko liet alleen en gelijk hap. Aicko gillen, gelukkig geen erge schade. Maar de reactie ja soms doet ie dat wel en soms niet. Ik heb dus aangifte gedaan.
ranetje
Zeer actief

Asta01 schreef: 21 jan 2022 10:57 Ik laat Aicko alleen los waar het mag, en dan op dit moment ook alleen als er honden zijn die hij Kent waar hij mee kan spelen. Hij is namelijk een beetje aan het puberen dus bananen in de oren. Als ik hem alleen loslaat gaat hij aaitjes halen en daar heb ik niet zoveel zin in.
Aangelijnd hou ik hem kort, tenzing het honden zijn waar die mee speelt en die ook eveb mogen ruiken aan de remember.

En dan had ik van de week iemand met een kleine terrier die ze zo op een kort aangelijne Aicko liet alleen en gelijk hap. Aicko gillen, gelukkig geen erge schade. Maar de reactie ja soms doet ie dat wel en soms niet. Ik heb dus aangifte gedaan.
Aangelijnd wil ik geen contact met andere honden.
Aan de lijn wordt er niet aan elkaar geroken en ook niet gespeeld.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
blondie
Zeer actief

Aangifte?
Je hond had niets, en je stond blijkbaar zelf toe dat die hond bij jouw aangelijnde hond mocht komen.
Was het zo heftig dat je aangifte of melding hebt gemaakt? Of waren er andere mensen die ook slechte ervaringen met die hond hadden?
ranetje
Zeer actief

blondie schreef: 21 jan 2022 12:36 Aangifte?
Je hond had niets, en je stond blijkbaar zelf toe dat die hond bij jouw aangelijnde hond mocht komen.
Was het zo heftig dat je aangifte of melding hebt gemaakt? Of waren er andere mensen die ook slechte ervaringen met die hond hadden?
Hé?
Wat bedoel je? :denken:

Als ik iemand tegen kom en ik neem mijn hond kort naast me, sta ik dan toe dat een andere hond bij ons komt?
Je kunt het soms niet voorkomen.
Bijvoorbeeld omdat mensen juist als je elkaar passeert de lijn van de flex laten schieten.
Of de hond zich los trekt
Of je de hond niet kunt houden en achter hem aan naar je toe wordt getrokken.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Daarom vraag ik aan Asta01 wat de aanleiding was dat ze aangifte heeft gedaan.

"Aangelijnd hou ik hem kort, tenzing het honden zijn waar die mee speelt en die ook eveb mogen ruiken aan de remember.
En dan had ik van de week iemand met een kleine terrier die ze zo op een kort aangelijne Aicko liet alleen en gelijk hap. Aicko gillen, gelukkig geen erge schade. Maar de reactie ja soms doet ie dat wel en soms niet. Ik heb dus aangifte gedaan."

Voor mij niet helder wat er precies dan is gebeurd. Maar moet je bij een incident waarbij geen noemenswaardige schade is dan direct een melding bij politie maken? Dat is wat ik me afvraag, omdat ik daar hele nare ervaringen en bijsmaken van heb. Dat is waarom ik meer info vroeg.

Heb nare ervaringen als het gaat om meldingen, dat is alles vandaar dus dat ik vraag om extra info.
Asta01
Actief
Mijn ras(sen): Labrador wetterhoun

Ongelezen bericht door Asta01 »

Ik had Aicko kort en was aan de zijlant gaan staan zodat ze er langs kon. Ik kon nergens heen. Zij liet vervolgens haar lijn vieren en die hond rent op Aicko af en hap en Aicko gillen. Ik heb de hond eraf moeten halen.
Op zich is de schade niet erg, hij houdt er wel een litteken aan over. Maar de aangifte heb ik gedaan vanwege de houding van de eigenaren.
Dit was niet de eerste keer, en ze vinden het wel goed zo. Soms doet ie dit en soms niet. Ach alles valt wel mee toch.
En het was nog maar een hondje van 10 maanden. Die dat dus al eerder had gedaan.
Plaats reactie

Terug naar “Polls (hond-gerelateerd)”