Marie-Josée schreef:Ik verwacht en hoop dat Sancho het ook nog jaren volhoudt, als ik bekijk hoe goed hij nu op lijkt te knappen.En jullie ervaringen geven me moed.
Maar die rare onverwachte pijn vond ik beangstigend. Als hij zich uitwendig pijn doet gilt hij eigenlijk nooit en dan trilt hij zeker niet. Ik hoop niet dat het zijn hartje was, of iets door de medicatie maar ik ben wel bang dat het van binnenuit kwam. Vanwege dat angstige trillen.
Zijn ademhaling is al bijna op een normaal ritme, dus dat is fijn
Ik heb inmiddels aan alle betrokkenen wat nakomelingen betreft laten weten wat er aan de hand is en heb iedereen de boodschap van de echodame doorgegeven; neem een hartruis altijd serieus. Laat als je wil fokken met een hond met hartruis altijd eerst een echo maken.
Marie-Josée het spijt me heel erg om dit te lezen. Maar weet dat je zeker niet de enige bent, er zijn er veel te veel Havanezers met hartproblemen. |Ik heb zelf eentje in huis. Hij is zo rond zijn 9-de gediagnosticeerd, daarvoor was zijn hart wel helemaal goed. Hij is nu 12. Hij kreeg toen voor het eeerst een ruisje en wetende dat MVD in het ras speelt heb ik gelijk een echo laten maken die idd MVD bevestigde. Hij is toen gelijk op medicijnen gezet ook al had hij op dat moment nog geen klachten omdat er bewezen is dat preventief geven van Vetmedin de klachvrije tijd kan verlengen.
Daarnaast zoals ik al zei ken ik er nog heel veel Havanezers met dit probleem helaas. In sommige gevallen is het natuulijk een ouderdoomsprobleem waarbij de kleppen vroetijdig slijten, maar er zijn ook honden die al jong de issue hebben die niet te horen is met een stethoscoop want er hoeft niet eens altijd een ruis hoorbaar te zijn. Alleen een echo heeft zekerheid.
Ik fok zelf ook Havanezers en al mijn honden zijn door middel van echo/Doppler op hartproblemen getest. MVD (Mitralis klep degeneratie) is een serieus issue en als we als fokkers niet snel wat veranderen eindigen we nog als Cavaliers. Een hond met een ruis hoort ALTIJD te worden onderzocht, en al helemaal als die voor de fok wordt ingezet. Een onschuldig hartruisje welke pups af en toe hebben hoort op den duur te verdwijnen. Zelf heb ik de instelling dat mocht ik ooit zo'n pup hebben deze altijd een echo zal krijgen voordat die mag verhuizen om er zeker van te zijn dat het inderdaad een onschuldig ruisje betreft. Zo'n test is niet zo duur en fijn voor ieders gemoedsrust en je weet zeker wat er aan de hand is. Fokkers roepen altijd dat kopers onderzoeksplicht hebben, maar fokkers hebben die natuurlijk ook als ze op zoek zijn naar een reu.
Mocht ik je ergens mee kunnen helpen of als je wilt praten stuur me gerust een bericht. Ik kan me voorstellen dat je je enorm veel zorgen maakt nu. Heel veel sterkte en hopelijk slaan de medicijnen snel aan en heb je weer je vrolijke Sancho terug. Het is heel eng als ze benauwd zijn! We hebben vorig jaar zomer een enge crisis gehad hier. Hitte is super gevaarlijk voor deze honden.