En dan nu. We zijn intussen een paar weken verder en gelukkig is er vooruitgang!
Het punt waar we op zaten was dus niet het tuig om kunnen krijgen. Mee naar buiten kon niet meer en mijn vloerkleed werd bekleed met puppypads zodat die wat bespaard zou blijven want dat was haar poep- en plasplek. Als ik weg was of slapen dan ging ze in de bench waar ze gelukkig bijna altijd zelf in ging met eten. Ik heb haar een paar keer een jachtlijn omgedaan om haar de bench in te krijgen. Ik vreesde al dat het in de bench gaan een probleem ging worden, want dan had ík een probleem (los in huis laten kon niet ivm katten en onzindelijkheid). Maar gelukkig viel het mee en gaat dat nu prima. Ze blaft vaak wel als ik wegga of naar boven, gelukkig maar kort.
Eten ging redelijk. Het klinkt vreemd maar ik ben haar minder gaan voeren. Eerst voerde ik haar zo'n 5x per dag een beetje, om haar maag en darmen niet te erg van streek te brengen. Maar met 2 of 3x per dag voeren werd haar eetlust beter, dus sinds het braken stopte en ontlasting weer vaster was ben ik nog maar 2x per dag gaan voeren. En dat werkt beter voor haar. Aankomen doet ze wel en moet sowieso niet te snel, dus dit is prima zo. Ik heb helaas geen weegschaal, maar het is duidelijk te zien dat ze een betere conditie heeft. Nog altijd echt te mager, maar niet extreem meer. Spieren beginnen te komen en kracht in haar lijf is duidelijk beter.
Verder heb ik haar dus dagenlang maar gelaten. Rond de jaarwisseling was er al wat extra spanning en daar wilde ik niet nog meer druk bovenop leggen. Daarna nog dagenlang niks van haar verwacht. Wel aandacht geven als ze wilde etc. want ze komt heus ook wel eens graag een aai over haar snoet halen. Maar verder enkel slapen, slapen en slapen. Niks van enige vorm van druk. Tuigje om krijgen lukte dus ook niet. Sneu wel, want ondanks dat ze het spannend vond merkte ik wel dat ze soms best mee naar buiten wilde.
Na een week merkte ik wel dat ze steeds wat vrijer werd met knuffelen, maar ik merkte ook dat ze nog genoeg momenten had dat ze blokkeerde. Bijvoorbeeld als ze in haar bench zat en ik wilde dat ze eruit ging (zodat ik die schoon kon maken of eten kon geven) dan bleef ze stokstijf stilzitten en keek me glazig aan. Dan kon ik dus niks met haar en als je dan iets druk legt is het bijten. En zoals ik eerder zei, ik ben niet goed met bijters. Dan komt bij mij meteen de rem erop waardoor ik ook niet snel opnieuw probeerde het tuig om te doen.
Maar na nog een aantal dagen merkte ik wel dat er nog wat vooruitgang in zat. Faja werd alerter, wat meer wakker. Kluiven vindt ze heerlijk. Ze kwam wat meer momentjes aandacht vragen. En ze begon haar smoel open te trekken. Dat laatste was ik niet zo blij mee en kennelijk vaart ze er het beste op wanneer ik dan echt even streng ben. Bv als ze meent een kat af te snauwen (kijk, als ze in haar bench gaan snap ik dat, maar niet als ze gewoon op een paar meter langslopen) dus dan kreeg ze een duidelijke 'eh' en dat werkt. Ik denk dat als ik haar had laten doen ze het gedrag ook zo had uitgebreid. Natuurlijk een soort zelfbescherming vanuit haar, maar niet nodig en dat moet ze ook maar leren hier
Maar er is intussen nog wat vooruitgang
Begin deze week is Fabiola met Lente op bezoek geweest. Bezoek vindt Faja wel gezellig, ze blaft eerst als aankondiging (waaks dus wel) maar dat is maar kort en daarna wordt bezoek vrolijk begroep en gaat ze aaitjes halen. Ze vindt het wat spannend, maar geniet wel en als je stopt met aaien duwt ze haar neus weer in je hand. Wel het liefst enkel haar kop aaien, meer laat ze wel toe maar liever pas wanneer ze je beter kent.
Aandacht van Fabiola, wel wat onwenniger dan bij mij
Toen Fabiola er was heb ik voor het eerst toch maar weer geprobeerd het tuig om te krijgen. Dat ging verrassend goed. Dus Faja kon mee een rondje wandelen! Lente vond ze ook prima en dus daar gingen we. Ook dat ging goed, want zoals ik eerder al dacht, het wandelen zelf vindt ze eigenlijk juist wel leuk. Daarna heb ik het tuig om gelaten, want ik wist niet hoe ze er na deze keer op zou reageren. Het bezoek en wandelen kostte natuurlijk best wat energie, dus daarna weer slapen.
Hallo mevrouw, als Lente aandacht krijgt mag ik dan ook een aaitje?
Hm.. toch twijfel
En wandelen
Met Suze en Lente voorop
Het omlaten van haar tuig vond ze maar zo zo. Ze ging rollen in haar mand omdat het niet helemaal lekker zat. Gelukkig beet ze er niet aan ofzo. En het was verdomd handig om het wandelen weer op te bouwen. Want aanlijnen ging zo prima en eenmaal aangelijnd liep ze wel mee.
Na een paar dagen werkte ze al rollend haar poot door haar tuig waardoor ie helemaal scheef zat. Toen moest ik toch wat. Dus tuig maar afgedaan en het was al avond dus ik keek de volgende dag wel weer. En gelukkig lukt het nu weer haar tuig om te krijgen! Heel tof vindt ze het niet maar ze laat het wel toe. Het is wat klungelen omdat ze het niet heel fijn vindt als ik haar poot optil, maar nog minder fijn als de helft van het tuig onder haar bungelt en ik vier sluitingen moet dichtdoen. Dus ik doe het tuig over haar kop, hang em scheef zodat ze soort van zelf met haar poot in het gat stapt en dan kan ik daarna met aaien tussendoor de twee sluitingen dichtmaken. En zo gaat ze dus voortaan elke dag een wandeling mee! De wandelingen zijn nog steeds 1x per dag en duren nu steeds zo'n tien minuten, maar gisteren een wandeling van twintig minuten gedaan en dat ging ook goed. Zo bouwen we langzaam op.
Intussen begint er ook enige vorm van zindelijkheid te komen. Er is bijna altijd wel een plas of drol in de bench, maar ik merk niet meer zo veel en vaak als eerst. Eten gaat nu prima. Faja krijgt nu ook ongeveer een week pijnstilling. We wilden uitsluiten dat ze pijn had en daardoor zich zo gedroeg met dat bijten. Maar de avond vóór ik begon met de pijnstilling kreeg Faja ineens een opleving en ging het beter en nu een week verder merk ik weinig verschil. Ik ben benieuwd, vandaag de laatste pillen dus misschien dat ik toch wat merk als de pijnstilling gestopt is. We gaan het beleven.
In elk geval gaat het nu dus stukke beter. We zijn er nog lang niet, maar gaan de goede kant op! Eind deze maand staat ook Faja haar castratie gepland en wordt ze nog even heel goed gecheckt medisch. Aangezien Faja duidelijk wat meer energie begint te krijgen gaat ik binnen een paar dagen starten met twee wandelingen per dag. Nog even zien of ik dan haar tuig omlaat of niet, want het tuig omdoen blijft wel iets wat niet volledig ontspannen gaat.
Af en toe vind ik haar ook bloedirritant. Als ze in de weg staat en ik vraag of ze aan de kant gaat, of probeer te lokken, of weet ik wat. Ze blijft op haar kont zitten en kijkt me glazig aan. Als ik haar dan zacht opzij duw blijft ze zitten. Arghh. Als ik eten heb kan ze juist weer enorm opdringerig zijn en reken maar niet dat ze ook maar ergens op reageert, ook dan blijft ze vol in je gezicht staan en beweegt verder niet. Intussen ontdekt dat echt streng zijn en haar zicht volledig blokken het enige is dat helpt. Gelukkig begint ze door te krijgen dat er verschil is tussen háár eten en míjn eten. Maar goed, irritant is ze soms dus wel. Hopelijk leert ze snel wat de bedoeling wel is, dat is een stuk werkbaarder. Nouja, verder is ze in de basis wel een lief hondje dus ik kan ook veel van haar hebben en we werken rustig verder aan haar leren hoe het leven als huishondje werkt.
En voor iedereen die door alle tekst heen is gekomen. Of niet, maar wel behoefte heeft aan nog wat plaatjes, hierbij nog wat fotos van het Fajading
Kluiven!
En nog wat plaatjes van haar lieve snoet
Oké genoeg