En vrienden hebben ook een collie, ooit eens een foto van geplaatst, maar die hond schroomt echt niet om te bijten als hij iets eng vind of als je hem ineens op een plek aanraakt waar hij het niet fijn vindt. Het is echt een hond met gebruiksaanwijzing, en ze hebben kleinkinderen die gelukkig met honden bekend zijn, maar het blijft in de gaten houden omdat hij ook echt wel ineens zonder echte waarschuwing of wel waarschuwen maar heel snel daarop kan reageren, en ook de eigenaar een keer flink heeft gebeten in een situatie waarvan je niet zou verwachten dat een hond zo zou inbijten.
Maar daar worden ook geen meldingen van gemaakt, en meerdere honden die toch wel geneigd zijn om wat sneller hun tanden te gebruiken, daar wordt ook geen melding van gemaakt omdat ze zo klein zijn dat ze geen schade aan richten.
Maar ik vind het eerlijk gezegd wel degelijk iets waar mensen die zo'n hond aanschaffen van bewust mogen worden of zijn, dat alles valt of staat met een bepaalde opvoeding.
En ook hier merk ik dat er vaak aan voorbij wordt gegaan aan het feit dat er felle donders tussen kunnen zitten, maar dat de schade die ze veroorzaken als ze niet beperkt worden in hun gedrag nihiel is dus dat het acceptabel is.
Ik zie het met honden die niet alles maar van hun kant laten glijden weer anders, en dat vind ik soms zo moeilijk. En zeker bij dit soort artikelen heb ik dan zoiets van.. is het allemaal wel zo zwart wit.
Maar goed, blijkbaar wordt ik gezien als iemand die het over kut keffers heeft, volgens mij heb ik dat weinig neer getikt hier.