ranetje schreef:
Hij toont in het eerste filmpje best vrij, nog wel een beetje behoedzaam.
En een knuffel van jou is ook best fijn (wel met lagere staart, maar niet verontrustend laag

)
Met Amy is al inderdaad een stuk vrijer

Toch is hij ook daar nog wel een klein beetje op zijn hoede.
Maar het is vooral leuk

Ja, in het laatste filmpje is hij op zijn hoede omdat ik ernaast sta te filmen

En het is fijn om te merken dat hij me toch steeds uit zichzelf opzoekt en het knuffelen begint te waarderen, ook al vindt hij het tegelijk ook nog een beetje spannend.
Het gaat heel erg de goede kant op. Die angst die ik zag toen hij hier de auto uit kwam, heb ik gelukkig niet meer gezien. Hij zoekt me meer en meer op, schrikt ook niet meer als ik gewoon langsloop, opeens iets zeg of opsta en schrikt in het algemeen minder; hij is natuurlijk meer gewend aan de geluiden etc. hier, maar ook meer ontspannen. Het gaat tot nu toe netjes in een stijgende lijn steeds beter. Hij speelt en rent veel met Amy en maakt een vrolijke indruk. Natuurlijk is hij nog voorzichtig, maar met wat meer levenservaring en zelfvertrouwen zal hij denk ik ook steeds wat meer durven, maar dat voorzichtige zit natuurlijk ook gewoon in zijn aard.
Kleine dingen oefenen (reageren op zijn naam, meebewegen met druk op de lijn, de bench in gaan, door deuropeningen gaan, etc.) gaat prima, zolang er een andere hond bij is die aan de oefening/training meedoet. Als hij alleen is met mij en ik wil iets van hem, voelt hij meteen te veel druk (alle aandacht gaat naar hem), maar met een andere hond erbij, doet hij gewoon mee. Ik hoef hem ook nooit te roepen, want ik roep Amy en dan komt hij mee
Amy helpt met training:
https://www.youtube.com/watch?v=7sp4w2x ... e=youtu.be