Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Niet alleen kunnen zijn

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Niet alleen kunnen zijn

Ongelezen bericht door DeDiana »

dagmar88 schreef:
Jion schreef: Ik heb het sindsdien niet meer geprobeerd om haar alleen zonder Duende thuis te laten. Zou ik eigenlijk eens uit moeten proberen.
Maar een tweede hond was hier dus de oplossing.
Dat vindt naap lastig. Niet eens het alleen blijven, hij is gewoon stikjaloers.
Ook dan houd je je dwingerige gilsnuit maar binnen 30 seconden, anders wordt mama boos.
Heeft Taartje ook. Dat is gewoon protestblaffen, ze is het er dan helemaal niet mee eens dat zij niet mee mag (verder geen stress of paniek o.i.d.). Ik heb haar een keer een flinke verbale uitbrander gegeven en toen deed ze het niet meer, maar na de verhuizing is ze er weer mee begonnen.

Amy heeft het ook heel even gedaan toen ze net goed genoeg opgeknapt was om te wandelen. Ze was toen al een week of zes bij mij en al die tijd zonder problemen alleen thuisgebleven als ik met Mila ging wandelen. Maar toen ze eenmaal zelf dat wandelen begon te ontdekken, wilde ze ook steeds mee als ik met Mila wegging. Bij haar verhielp een Kong dat helemaal en die krijgt ze nog steeds als de drie andere honden meegaan en zij echt alleen thuis moet blijven.

@Hilde: als hij inderdaad wel goed alleen kan blijven in een andere ruimte terwijl jij gewoon thuis bent, zou ik ook eerst beginnen met honderd keer per dag in en uit lopen, eerst na de wandeling zonder jas en tas en daarna op andere momenten en ook met jas. Dat heeft bij al mijn honden eigenlijk heel goed gewerkt om het moment van vertrekken minder beladen te maken. Dat in en uit lopen begint na een uur wel een keer oninteressant te worden ;-)
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Soooof schreef:
veertje schreef:Geef je hem wel eens uit handen tijdens lessen/workshops/op het werk? Ik ben daar met Tess vrij makkelijk mee. Dan duw ik haar lijn gewoon bij iemand in de handen als ik even terug naar de auto moet of moet piesen. Meestal bij een bekende, maar heb haar ook wel eens aan een wildvreemde meneer gegeven op show :Q: Het is dan niet echt alleen zijn, maar het laat haar wel zien dat de wereld niet vergaat als ik even weg ben en dat het soms zelfs extra leuk is, want van vreemden krijg je altijd vanalles :tongue:
Laat hem bijvoorbeeld eens tijdens je werk uitgelaten worden door iemand anders. En dan zelf heel koel blijven hè :wink: "doei Elmo, veel plezier" *geeft riem uit handen* en omdraaien en wegwezen.
Als je hem een beetje van je kan losweken, dan is hij denk ik zelfverzekerd genoeg om snel te leren dat het niet erg is als hij even alleen is. En dan als je dat voor elkaar krijgt voor 5 minuten, dan kun je dat denk ik snel opbouwen naar een paar uurtjes.
Dit is (bij Rex in elk geval) toch ook niet helemaal hetzelfde als alleen zijn... Rex heeft geen enkel probleem met alleen thuis blijven, als ik mn werktas pak kijkt ie me de deur uit omdat dat betekent dat er wat lekkers voor hem bij is en ook de camera bewijst dat ie gewoon de hele tijd ligt te maffen. Maar de riem uit handen geven en even naar de wc gaan kan ik vergeten. Dan kun je een complete voorstelling verwachten van het onrecht dat hem wordt aangedaan en als ie maar even de kans ziet ontsnapt ie dan uit z'n tuig (deze momenten komen doorgaans voor als ie zn hardlooptuig aan heeft, met een halsband lukt het hem niet :mrgreen: ) en loopt mij gewoon achterna. Op zich vormt dat niet echt een probleem, ik zet hem op zulke momenten gewoon in de auto. Want alleen blijven in de auto, op diezelfde locatie, dat is dan weer geen probleem. :piew: :hmmm: Dat is zíjn auto, dus daar kun je rustig liggen wachten. Maar voor Rex dat is dus een levensgroot verschil.

Het is zeker niet hetzelfde als alleen zijn, maar het is wel een moment zonder de baas. En als (plotselinge) momenten zonder de baas normaal worden, dan heb je weer een goede basis om aan het alleen zijn te werken.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Nanna schreef:
ellen en de birmanen schreef:ik zal dan wel een ontaarde hondeneigenaar zijn maar ik ga gewoon weg. als ze janken hebben ze pech, ik kom toch niet eerder terug. uiteindelijk vallen ze in slaap omdat ze te moe worden.
Ja, dat is aardig als je geen buren hebt. Maar als dat wel het geval is zul je daar toch echt rekening mee moeten houden.
ik heb buren naast mij, boven mij, kortom ingesloten door buren. als ik een nieuwe hond heb dan verwittig ik mijn buren en dat ik niet weet wat deze gaat doen. gelukkig werken al mijn buren en maken ze er geen probleem van. zeker niet als het overdag is.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Heavy schreef: Als ik hier mijn sleutels pak is iedereen wakker :19:
Die zitten altijd in mijn jaszak.

Ik zou er gewoon geen halszaak van maken en vanaf nu iedere dag 5 minuten weggaan, in echt weggaan en weer terugkomen en nergens aandacht aangeven. Hij kan de pot op, als ik weg moet, ga ik weg. Ik kom vanzelf weer terug.

En natuurlijk even je buren informeren.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Cleva schreef:
Hilde schreef:Ik reageer later even uitgebreid, dank voor alle reacties.
Laten gillen is om veel redenen geen optie:

Nogmaals. Het zal nooit alleen dit of dat kunstje zijn.
Het is niet volgende week of maand opgelost.
Als je die insteek hebt kun je beter helemaal niets doen.

Maak gewoon meer werk van je hond. Zorg dat hij over een maand of zes wat beter beslagen ten ijs komt en probeer het dan maar opnieuw. Vanaf het begin.
Stuur hem nou gewoon een keer met iemand anders naar de markt. Ga desnoods op cursus.
Maak er een hond van.

Verplicht hem ghewoon een paar keer een uur of twee in de mand te blijven als je wel thuis bent.
Die eeuwige multiple choice is fnuikend voor een jonge hond.
Bepaal nou een keer waar hij moet zijn als hij 5 is en bewandel domweg de route.
Ik heb geen idee waar je het over hebt. Meer werk van hem maken? Met iemand anders naar de markt? Cursus? Wat voor cursus?
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Nanna schreef:Een schildercursus :lol1: Of nouvelle cuisine koken.
:O:
:LOL: :LOL: :LOL:
Afbeelding
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Soooof »

Heavy schreef:
veertje schreef:
Soooof schreef:
veertje schreef:Geef je hem wel eens uit handen tijdens lessen/workshops/op het werk? Ik ben daar met Tess vrij makkelijk mee. Dan duw ik haar lijn gewoon bij iemand in de handen als ik even terug naar de auto moet of moet piesen. Meestal bij een bekende, maar heb haar ook wel eens aan een wildvreemde meneer gegeven op show :Q: Het is dan niet echt alleen zijn, maar het laat haar wel zien dat de wereld niet vergaat als ik even weg ben en dat het soms zelfs extra leuk is, want van vreemden krijg je altijd vanalles :tongue:
Laat hem bijvoorbeeld eens tijdens je werk uitgelaten worden door iemand anders. En dan zelf heel koel blijven hè :wink: "doei Elmo, veel plezier" *geeft riem uit handen* en omdraaien en wegwezen.
Als je hem een beetje van je kan losweken, dan is hij denk ik zelfverzekerd genoeg om snel te leren dat het niet erg is als hij even alleen is. En dan als je dat voor elkaar krijgt voor 5 minuten, dan kun je dat denk ik snel opbouwen naar een paar uurtjes.
Dit is (bij Rex in elk geval) toch ook niet helemaal hetzelfde als alleen zijn... Rex heeft geen enkel probleem met alleen thuis blijven, als ik mn werktas pak kijkt ie me de deur uit omdat dat betekent dat er wat lekkers voor hem bij is en ook de camera bewijst dat ie gewoon de hele tijd ligt te maffen. Maar de riem uit handen geven en even naar de wc gaan kan ik vergeten. Dan kun je een complete voorstelling verwachten van het onrecht dat hem wordt aangedaan en als ie maar even de kans ziet ontsnapt ie dan uit z'n tuig (deze momenten komen doorgaans voor als ie zn hardlooptuig aan heeft, met een halsband lukt het hem niet :mrgreen: ) en loopt mij gewoon achterna. Op zich vormt dat niet echt een probleem, ik zet hem op zulke momenten gewoon in de auto. Want alleen blijven in de auto, op diezelfde locatie, dat is dan weer geen probleem. :piew: :hmmm: Dat is zíjn auto, dus daar kun je rustig liggen wachten. Maar voor Rex dat is dus een levensgroot verschil.

Het is zeker niet hetzelfde als alleen zijn, maar het is wel een moment zonder de baas. En als (plotselinge) momenten zonder de baas normaal worden, dan heb je weer een goede basis om aan het alleen zijn te werken.
Opzich wel maar het ligt er ook wel aan hoe je woont denk ik. In een andere kamer in een villa is veel meer afstand dan in een andere kamer in een flat op dezelfde verdieping . Ik vraag me dan ook af hoe het gaat met even de post ophalen. Of er dan bewust afscheid wordt genomen of dat er stiekem weggeslopen wordt
Ja, das waar. (Zowel Veertje als Heavy. :mrgreen: )
Heavy schreef:Als ik hier mijn sleutels pak is iedereen wakker :19:
Dat had ik ook, maar dat heb ik opgelost door een keer de hele dag rond te lopen en mijn sleutels overal mee naartoe te nemen. Toen was de lol er snel af. :engel:
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Soooof schreef:
Heavy schreef:Als ik hier mijn sleutels pak is iedereen wakker :19:
Dat had ik ook, maar dat heb ik opgelost door een keer de hele dag rond te lopen en mijn sleutels overal mee naartoe te nemen. Toen was de lol er snel af. :engel:
Slim bedacht. :E:
Hilde
Zeer actief

Ik snap vooral niet hoe je hierbij komt: Elmo kan zo met iemand anders naar waar dan ook. Geen probleem. We zijn sinds de puppycursus niet gestopt met cursussen en Elmo is een heel beschaafd type. Die gaat gewoon ergens liggen als de aandacht niet bij hem ligt.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hilde schreef:Ik snap vooral niet hoe je hierbij komt: Elmo kan zo met iemand anders naar waar dan ook. Geen probleem. We zijn sinds de puppycursus niet gestopt met cursussen en Elmo is een heel beschaafd type. Die gaat gewoon ergens liggen als de aandacht niet bij hem ligt.
Ja maar hij moet naar de markt. :LOL:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

runninggirl schreef:
Hilde schreef:Ik snap vooral niet hoe je hierbij komt: Elmo kan zo met iemand anders naar waar dan ook. Geen probleem. We zijn sinds de puppycursus niet gestopt met cursussen en Elmo is een heel beschaafd type. Die gaat gewoon ergens liggen als de aandacht niet bij hem ligt.
Ja maar hij moet naar de markt. :LOL:
echt he, heb gij een probleem, dan ga je rondje markt en je problemen zijn opgelost :LOL:
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Het gaat niet om het rondje markt :wink: Het gaat erom dat je zijn mindset verandert, niet dat je hem het stil zijn wanneer hij alleen is aanleert. Leren dat er dingen kunnen gebeuren die hij niet in de hand heeft, maar dat er dan geen man overboord is. Zo begrijp ik het :wink:
En volgens mij heeft Elmo al best wat van die bagage, juist omdat hij overal mee naar toe mag. Hij kijkt niet op van nieuwe omgevingen, andere mensen, andere honden etc. Zoals je schrijft kan hij ook best alleen zijn, alleen weet hij verdraaid goed wanneer hij niet echt alleen hoeft te zijn. Want op de momenten dat het echt moet, lukt het wel :wink: Dus ik denk dat als je vooral jouw eigen gevoel kan uitschakelen, dat Elmo dan snel leert dat er niks te gillen valt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dat bedoeld hij niet volgens mij. Hij bedoeld dat de wereld niet om Elmo moet draaien. Hij mag niet slapen dat mag hij pas als jij weg gaat. Dus als hij bijna omtolt van de slaap. Hij mag niet eten als jij thuis bent pas als jij weg bent. Zodat t weggaan aan iets fijns gekoppeld wordt: eten als je weggaat, mogen slapen als jij weggaat. In principe werkt t wel zo, als ik een pup leer in de bench te moeten liggen dan krijgt hij ook zijn eten daarin met deurtje dicht. Eten op mag ie er weer uit... die tijd wordt echter wel steeds langer voor t deurtje weer opengaat. Als een pup hier moe wordt gaat ie in de bench. Elk snackje krijgt ie de eerste week alleen in de bench. Dat koppeld de bench aan iets prettigs.
Zo kun je dus ook zoiets koppelen aan weggaan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:
Dat laatste klopt natuurlijk niet helemaal :wink: een hond die het meteen op een gillen zet als jij de deur uitloopt kan je geen beschaafd type noemen . Dat hij beschaafd is in gezelschap geloof ik meteen maar ook al ligt de aandacht dan niet bij hem hij is wel aanwezig
Inderdaaf het is gruwelijk brutaal, niets beschaafds aan ;)
Het is hetzelfde als een opdringerige hond. Ik zou er ook snel klaar mee zijn hoor. Buuf ik moet even iets duidelijk maken aan mn hond dat kan wat krijsen meebrengen tijdelijk. Hij moet er maar even doorheen. Hij kan t overal behalve als ie er geen zin in heeft.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

De hond moet erop kunnen vertrouwen dat je ook weer terug komt en dat doe je mede door niet een heel ding ervan te maken als je weg gaat. En ook niet overdreven blij doen als je weer thuis komt. Vlak voordat ik ga werken geef ik Shep nooit aandacht en zodra ze ziet dat ik mijn tas in pak rent ze al naar haar mand en gaat me zowat weg zitten kijken, want vertrekken betekent iets lekkers. Ze krijgt haar koekje in de mand en ik zeg standaard het vrouwtje is zo weer terug hoor (ja dat zeg ik ook als ik de hele dag ga werken) en dan ben ik weg. Wanneer ik thuis kom, zet ik eerst mijn tas weg en dan pas begroet ik haar, gewoon rustig.

Dat je hond door heeft wanneer je alleen maar naar de brievenbus bent, dat snap ik wel. Ik denk dat ze dat op bepaalde manier aanvoelen. Wanneer ik naar buiten ga om de kliko te halen, gaat Shep voor het raam staan. Terwijl als ik echt weg ga, ze in haar mand blijft liggen. Terwijl het vertrek op beide momenten hetzelfde is.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef:

Ik snap dat je Cleef niet snapt. Ik heb ook regelmatig behoefte aan een vertaling.
Maar ik dénk dat hij bedoelt dat Elmo en jij moeten leren dat hij niet het centrum van de wereld is. Dat zijn gefoeletjes over dingen niet altijd geweldig interessant en/of belangrijk zijn. Dat het leven soms gewoon niet zo lollig is als hij zou wensen en dat dat dan een gegeven is. Hij doet het er maar mee. Dat het personeel soms andere
prioriteiten heeft dan zijn bestaan dan wel zijn meningen over zaken. Nu even niet, er zijn belangrijker dingen.
Dat lees ik er ook uit!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef:
malinois schreef:
Kruimel53 schreef:

Ik snap dat je Cleef niet snapt. Ik heb ook regelmatig behoefte aan een vertaling.
Maar ik dénk dat hij bedoelt dat Elmo en jij moeten leren dat hij niet het centrum van de wereld is. Dat zijn gefoeletjes over dingen niet altijd geweldig interessant en/of belangrijk zijn. Dat het leven soms gewoon niet zo lollig is als hij zou wensen en dat dat dan een gegeven is. Hij doet het er maar mee. Dat het personeel soms andere
prioriteiten heeft dan zijn bestaan dan wel zijn meningen over zaken. Nu even niet, er zijn belangrijker dingen.
Dat lees ik er ook uit!
:cheer: :cheer:
Maakt je hele dag weer goed!! :cheer:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Kruimel53 schreef:

Helder(der), dankjewel. Al vind ik zijn gevoelens en meningen wel interessant én belangrijk. Om dat niet belangrijk te vinden, dat past me niet. Ik herken Elmo gewoon niet zo in dat geschetste beeld, hij is geen puberhoofd die gaat staan moeilijk doen als iets niet per se zijn idee was. Hij moet geregeld in bad, bijvoorbeeld. Of zijn tuig om. Of zijn nagels geknipt, zijn oren schoongemaakt. Dat vindt hij stom. Maar dan zet ik toch echt door (wat moet dat moet en het is beter voor je) en dan is hij binnen een vingerknip oké er mee. Echt. Hij is geen drammerd die alleen maar wil doen wat hij lollig vindt.

En dat is ook niet wat hij doet bij het alleen zijn. Hij vindt dit gewoon écht spannend. En ik ga een hond die iets zo spannend vindt niet dwingen het te doen (ook al gil je een uur) omdat hij dan leert dat dingen soms ook stom zijn. Dat heeft hij al lang door. Als hij daarbij ook zo mieperig bleef doen, dan snapte ik deze theorie. Maar daar legt hij zich ZO snel bij neer dat ik me niet kan voorstellen dat hij daar in deze situatie dan ineens veel langer voor nodig zou hebben. Nog even los van eventueel de woningbouw op m’n nek.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Hilde schreef:Hij moet geregeld in bad, bijvoorbeeld. Of zijn tuig om. Of zijn nagels geknipt, zijn oren schoongemaakt. Dat vindt hij stom. Maar dan zet ik toch echt door (wat moet dat moet en het is beter voor je) en dan is hij binnen een vingerknip oké er mee. Echt.
En dat lijkt mij dus precies het verschil met hoe jij tegen het alleen zijn aankijkt: voor jou voelt dat niet als 'het moet en het is beter voor je' en daarom zend je heel andere signalen uit. En daarom doe jij dus ook geen vingerknip en is hij er niet okee mee.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Zamunda schreef:
Hilde schreef:Hij moet geregeld in bad, bijvoorbeeld. Of zijn tuig om. Of zijn nagels geknipt, zijn oren schoongemaakt. Dat vindt hij stom. Maar dan zet ik toch echt door (wat moet dat moet en het is beter voor je) en dan is hij binnen een vingerknip oké er mee. Echt.
En dat lijkt mij dus precies het verschil met hoe jij tegen het alleen zijn aankijkt: voor jou voelt dat niet als 'het moet en het is beter voor je' en daarom zend je heel andere signalen uit. En daarom doe jij dus ook geen vingerknip en is hij er niet okee mee.
Inderdaad. Hij heeft er niks van te vinden. Jij bepaalt, niet hij.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Hilde schreef:
Kruimel53 schreef:

Helder(der), dankjewel. Al vind ik zijn gevoelens en meningen wel interessant én belangrijk. Om dat niet belangrijk te vinden, dat past me niet. Ik herken Elmo gewoon niet zo in dat geschetste beeld, hij is geen puberhoofd die gaat staan moeilijk doen als iets niet per se zijn idee was. Hij moet geregeld in bad, bijvoorbeeld. Of zijn tuig om. Of zijn nagels geknipt, zijn oren schoongemaakt. Dat vindt hij stom. Maar dan zet ik toch echt door (wat moet dat moet en het is beter voor je) en dan is hij binnen een vingerknip oké er mee. Echt. Hij is geen drammerd die alleen maar wil doen wat hij lollig vindt.

En dat is ook niet wat hij doet bij het alleen zijn. Hij vindt dit gewoon écht spannend. En ik ga een hond die iets zo spannend vindt niet dwingen het te doen (ook al gil je een uur) omdat hij dan leert dat dingen soms ook stom zijn. Dat heeft hij al lang door. Als hij daarbij ook zo mieperig bleef doen, dan snapte ik deze theorie. Maar daar legt hij zich ZO snel bij neer dat ik me niet kan voorstellen dat hij daar in deze situatie dan ineens veel langer voor nodig zou hebben. Nog even los van eventueel de woningbouw op m’n nek.

Ik zou het dan dus ook echt aanpakken, alsof het een oefening is.
Ik snap cleva zijn methode hoor. Maar dat kun je ook op een andere manier verkrijgen.

Namelijk zo vaak in en uit lopen uit huis (en dat Elmo dus echt even alleen is, en niet bij collega's ), dat het hem gewoon gaat vervelen.

Als je de post kan pakken van beneden, doe je dan een jas aan? Zo niet, zou ik beginnen met de post halen, zoals je zou dan als je boodschappen gaat doen. Dus jas aan, sleutels mee, tas mee, schoenen aan. Etc. En dan inderdaad steeds even langer daarover doen.

Je kan evt. Dan aan de buren vragen, of zorgen voor een tweede mobiel, dat je die belt, en op 1 in huis laat liggen, zodat je weet of Elmo stil is of niet.

Een routine erin brengen van koekje als je weggaat ("post"pakt) en een koekje bij thuiskomst hielp hier altijd wel mee.

Oooh, ja. En je schuldgevoel uitzetten. Het is helemaal niet zielig dat je hond eens even alleen thuis moet blijven. Want Elmo komt helemaal niks te kort. Je verwent hem genoeg, en kan zelfs mee naar je werk. Dat heeft echt niet elke hond hoor :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
Dit!
Afbeelding
Dennenappel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Ik denk dat ik bijna precies hetzelfde heb gehad mijn hondje, zo'n soort band.

Vanaf pup, dag 1, altijd samen, waar ik was, was hij, als pup mee in de tas, werkelijk overal mee naar toe en ik werkte thuis, maar nog niet zoveel toen.
Hij hoefde nooit alleen te zijn, heb het nooit aangewend, gewoon omdat het niet nodig was en ik er niet bij stil stond dat het soms toch zou moeten.
Er kwamen ook 2 honden (herplaatsers) bij.
Na 3 jaar kreeg ik het ineens veel drukker met mijn eigen zaak en kreeg ook nog eens een vriend.
En toen moest ik ineens wel eens weg en bleek hij dus ook niet alleen te kunnen blijven, ook niet met de andere honden die dat wel konden.
Boodschappen deed ik al wel zonder hem en dat vond hij al niet echt leuk maar dat kwam 1 x in de week voor en dan 10 minuten ofzo.

Als ik weg ging, krijste hij de hele boel bij elkaar en als ik terugkwam, zag hij er zo overstuur uit, ik vond het vreselijk en ging eigenlijk nooit zonder hem weg, sleepte hem overal mee naar toe.
Vond het ook echt leuk als hij mee was.
Totdat ik dus ook echt wel zag dat het zo niet langer kon, zo'n beperking en ongezonde situatie voor ons beide.

Rondlopen met sleutels, jas aan, jas uit, schuur, extra moe maken, we moeten onze honden niet onderschatten, ze zijn echt niet gek.

Ik moest ook ineens meer werken en dus onbewust veranderde er een hoop.
Hij moest ineens in een andere ruimte bij de andere honden zijn als ik aan het werk was. Ook een beetje protest maar jammer dan, hetzelfde als wat jij zegt over wassen e.d. het moest want brood op de plank. En uiteraard legde hij zich daar ook bij neer.

Ik ging minder vaak maar langer met hem er op uit, hij kreeg meer regelmaat en ik kon hem niet meer de hele dag entertainen.
Een vriendin moest ze bijvoorbeeld een keer uitlaten, kon niet anders. (het markt verhaal van Cleva, denk ik)
Ik moest zelf ook echt veranderen want ik vond het vreselijk om dingen zonder hem te doen en hem alleen te laten. Vooral 's avonds was het erg met hem.

Ik heb de buren ingelicht dat het kon zijn dat ze hem hoorden als ik eens weg was maar dat er aan gewerkt werd.
Als ik weg moest, dan zei ik altijd: ik ga even boodschappen doen, zo terug. En als ik hem hoorde joelen zodra ik de deur dicht deed, ging ik meteen terug en zei ik: Schei daar eens mee uit! Geen brul ofzo hoor, maar wel echt gemeend, want ik vond het echt niet meer kunnen.
En dan ging ik alsnog. Geen uren meteen ofzo maar wel mijn dingen doen. Uiteindelijk is het dus zo goed gekomen, er is echt wel wat tijd over heen gegaan hoor, denk wel bijna een jaar.
Maar het is helemaal goed gekomen, ik checkte het ook steeds bij de buren :mrgreen:

En toen het natuurlijk ineens wel een keer goed ging, veranderde mijn instelling ook en was ik trots en ging ik steeds geruster weg. En toen dat punt er was, dat ik gerust was ging het natuurlijk super.

Maar daar zijn geen trucjes voor, niet bij dit soort honden en situaties, er moeten gewoon meerdere dingen veranderen en je moet het zelf ook echt gaan voelen en zien, en de tijd nemen.
Als het ons gelukt is, dan kan iedereen het.
Ik kon (stiekem :mrgreen: ) toch nooit wachten tot ik weer thuis was en wij vierden toch altijd wel een klein feestje als ik thuis kwam, dat heeft nooit negatieve invloed gehad; ben je braaf geweest vieren we feest, heb je gejoeld dan kom ik stil binnen en zeg ik: wat doe jij nou :hmmm:
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Heavy schreef:De navelstreng moet gewoon doorgeknipt :wink:
Eerlijk Hilde? Ik denk dit ook. Denk niet dat Elmo het probleem is, maar dat jijzelf het probleem bent :wink:
Elmo kan prima alleen zijn, denk dat jij moet leren dat je zonder Elmo ook prima kunt.
Hilde
Zeer actief

Marion. schreef:
Eerlijk Hilde? Ik denk dit ook. Denk niet dat Elmo het probleem is, maar dat jijzelf het probleem bent :wink:
Elmo kan prima alleen zijn, denk dat jij moet leren dat je zonder Elmo ook prima kunt.
Dat is zeker deel van het probleem. Geen idee hoe ik dat zomaar uit zet. Ik heb er al buikpijn van als hij naar een oppas moet. Ik ben, toen Elmo bij Nanna was, ook echt geregeld naar mijn mobiel gelopen om te kijken of alles oké was. Maar los daarvan huilt Elmo ook als mijn vriend hem alleen laat en die heeft echt geen moeite met hem alleen laten. Dus ik denk niet dat het ineens over is als ik me hier overheen zet. Al geloof ik zeker dat het ook onderdeel is :)
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Hilde schreef:
Marion. schreef:
Dat is zeker deel van het probleem. Geen idee hoe ik dat zomaar uit zet. Ik heb er al buikpijn van als hij naar een oppas moet. Ik ben, toen Elmo bij Nanna was, ook echt geregeld naar mijn mobiel gelopen om te kijken of alles oké was. Maar los daarvan huilt Elmo ook als mijn vriend hem alleen laat en die heeft echt geen moeite met hem alleen laten. Dus ik denk niet dat het ineens over is als ik me hier overheen zet. Al geloof ik zeker dat het ook onderdeel is :)
Waarom heb je daar buikpijn van?
Zelfs Csiva heb ik recent gewoon weer een dag ergens achter gelaten omdat het even moest.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ik denk ook echt je eigen gevoel Hilde. Als ik zie wat je allemaal met Elmo doet en hoe hoog hij op je prioriteiten staat.
Nala stond ook altijd zo hoog en daar maakte zij dankbaar misbruik van.
Als pup verlatingsangst dus ik heb alles voor mevrouw gedaan.
Vorig jaar ons huis gekocht en ik kreeg weer helemaal de kriebels want ja ze is nu eenmaal een gestressed hondje die slecht tegen verandering kan.
Ik werd dus helemaal zenuwachtig en dacht weer aan de pup tijd maar zij is ondertussen bijna 6 en een hele zelfstandige hond. Toch door mijn gevoel haar alleen te laten ging het weer helemaal mis.
De buren klaagde...
Ik héb een camera gekocht waar ik doorheen kon praten wat mij z zo ontzettend veel rust heeft gegeven en wat blijkt ik hoef helemaal niet zo spastisch te doen het hoort erbij en Nala accepteert het prima zolang ik maar rlxd ben.

Het enige waar ik me nu nog druk om maak is mijn zwangerschap die haar meer doet dan verwacht. Stel dat ik straks in de haast naar het ziekenhuis moet en ik niet in rust weg kan gaan dan zal ze huilen. Maar dan denk ik ja.... Ik huil dan geloof ik ook hahaha
Mijn ouders staan overigens klaar haar op te halen.

Wat ik wil zeggen. Maak je los van Elmo. Hij verdient het niet als je zijn zelfstandigheid af neemt want hij kan het allemaal prima! En buikpijn als je hem ergens onder brengt lijkt me totaal niet nodig en genoeg zeggen dat een groot deel aan jou ligt.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

Hilde schreef:
Marion. schreef:
Je komt ook een beetje in een vicieuze cirkel waarschijnlijk. Je weet dat Elmo er moeite mee heeft, en dus ga je met een onzeker gevoel de deur uit. Hartstikke begrijpelijk.
En er is natuurlijk ook echt een verschil tussen 'alleen kunnen zijn in een andere kamer in huis' of 'helemaal alleen thuis kunnen zijn'. Bij Jip was het andersom: hij kon op een gegeven moment prima alleen thuis zijn (dat zag ik via de webcam) maar hij had er nog wel moeite mee als ik bijvoorbeeld op een zaterdagochtend boven in huis aan het strijken was ofzo. Alsof hij wilde zeggen: "Hallo, ik weet dat je thuis bent! Waarom zit je niet bij mij?!" Zoals al beschreven zou ik dan toch oefenen met regelmatig kort de deur uit lopen.
Hilde
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zou daar zelfs mee gaan oefenen. Jullie gaan toch een paar dagen naar Schotland? Breng hem naar een oppas of goed pension en geniet samen van een korte vakantie. En als je weer terugkomt zul je zien dat ie dat gewoon overleefd heeft :engel:
Moet je hem natuurlijk niet naar De Hondenbus brengen :cool2:
Dat laatste bedoel ik :LOL:
Maar nee, hij gaat mee :wink:
Cleva schreef:Als je niet begrijpt hoe je een hond steviger op zijn poten zet door hem meer mee te laten maken dan ligt dat aan je eigen benul van honden en het leven in bredere zin, niet aan mijn uitdrukkingsvaardigheid.

Maar goed, als je liever het debieltje uithangt dan advies aannemen van iemand die je niet mag dan is dat natuurlijk prima.
Het is dan alleen wel zo oprecht om dàt dan te zeggen in plaats van te doen alsof je niet snapt wat er gezegd en bedoeld wordt.

Graag gedaan trouwens. Ik zal nog een keer moeite in andermans probleem stoppen.
Als ik je niet had gemogen (wat doet dat er überhaupt toe in deze?) had ik wel gewoon gezegd dat je blaat. Dan had ik je niet gevraagd om het uit te leggen, zo helder was je namelijk niet :19: Als meerdere mensen er aan twijfelen wat je nou precies schrijft, mag je best aannemen dat je even niet zo duidelijk overkwam als dat je zelf dacht. Is niet erg, hoor. Met een beetje uitleg snap ik je alsnog en ben ik het gewoon niet volledig met je eens. Het lijkt me een open deur dat ik mijn eigen hond beter ken dan iemand die mij, of mijn hond, nog nooit ontmoet heeft. Ik snap wat je zegt en hou het in mijn achterhoofd. Onwijs bedankt voor je uitgebreide reacties en adviezen.

Het is overigens niet zo dat ik Elmo ergens niet vertrouw. Het is dat ik anderen zo slecht met hem vertrouw. De afgefikte honden afgelopen week, precies wat ik bedoel :hmmm: Is overigens ontstaan bij Beau, die kon ik gewoon niet overal weg schuiven. Wel eens gedaan en dat is toen compleet mis gegaan. Zo mis dat ik vanaf dat moment heel veel last had van hem ergens wegbrengen. En dat is met Elmo gebleven. Ik heb in principe een oppas voor hem hoor :D, maar het is nog steeds geen hobby van me.

Bedankt iedereen voor het begrip en het meedenken. Los van mijn eigen aandeel in dit geheel, heeft Elmo ook echt moeite met alleen zijn, wie hem dan ook achter laat. Ik ga er aan werken door te doen wat veel mensen schrijven, in en uit blijven lopen en dat steeds iets langer uitbreiden. Daar voel ik me denk ik het beste bij :)
Afbeelding
nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nomo »

Ayla wil ook niet alleen blijven. Vind ze stom en totaal onnodig. Ze kan heus wel mee! Als Morris mee mag waarom zij dan niet :pffff: Ik geloof er bij haar dan ook niks van dat het verlatingsangst is, we zitten gewoon nog in de cao onderhandelingen :engel: en het is jammer dat ze niet is aangesloten bij een vakbond... ze heeft nu niks in te brengen. En ze mag nu dus juist vaker alleen blijven.

Ik ben bij haar wel begonnen met het normaal op te bouwen als puppy. Ben zelf niet van het halve minuut weg en zo steeds langer uitbouwen. Dan moet ik veel te veel nadenken en is het geforceerd. Voor mij werkt dat niet. Ik doe met puppy's gewoon mijn normale dingen. En dus eerst eens de container aan de weg zetten en kijken hoe het gaat. Hoe gaat het als ik boven ben om de was op te ruimen etc. Kijken hoe de hond reageert en daar pas ik op aan hoe vaak en hoe lang ik wegga.
Ayla kon vrij vlot wel even alleen blijven als ik met Morris ging trainen. Was ze 2 uurtjes alleen zonder problemen. Toen werd ze een tijdje wat angstiger en kon ze het niet meer. Ook goed, doen we even een stapje terug. Samen met Morris ging het wel goed en daar dus maar op voortgeborduurd. Ze sloopte wel graag wat :engel: maar vooruit, had ik mijn planten en plinten maar beter op moeten ruimen :Q:
Ik ben wel heel bewust ze soms alleen gaan laten. Dus even geen oppas regelen als ik weg moest of boodschappen doen op mijn vrije dag in plaats van snel na het werk als honden nog bij de oppas zijn. Dat zijn prachtige oefenmomentjes die niet te lang zijn. 's Avonds vond ze het moeilijker dan overdag om alleen te zijn dus daar pas ik me dan ook op aan. Overdag prima om te oefenen, 's avonds oppas tot ze eraan toe is om wel alleen te blijven.
Helaas ging het even weer helemaal mis toen ze op haar 'alleen thuis ochtend' ziek werd en niet naar buiten kon. Zag op de camera al dat ze in paniek was en kon nog niet weg van werk (dat is echt niet leuk!). Kwam thuis en ze had 10x overgegeven. Het arme ding. Maar ja, daarna was het alleen blijven drama. Kon niet naar buiten lopen zonder dat ze begon te gillen. Toen heb ik dus wel een grote stap teruggedaan en weer oppas geregeld ook voor de ochtend die ze normaal gesproken al prima alleen kon blijven, maar wel constant in mijn achterhoofd gehouden dat ze het gewoon weer moest leren. Dus weer opnieuw begonnen en nu gaat het weer hartstikke goed. Ze zit wel véél voor het raam, maar dat vind ik niet zo erg.

Alleen zodra ik Morris dus meeneem en haar helemaal alleen laat is het gillen. Dus daar werken we nu aan. In de auto ging het eerst ook niet, maar dat heeft ze vrij snel geleerd. Ook gewoon omdat het soms even moest. Was de keus om haar helemaal alleen thuis te laten en dus lang alleen thuis + paniek of mee mogen en dan maar eventjes alleen in de auto hoeven wachten, die keus was snel gemaakt. Dat heeft niet lang geduurd voor ze dat dus prima kon. Was vooral mee naar dierenarts dus dan gaf ik al aan dat die gillende auto van mij was :mann:
Maar ik wil haar ook gewoon alleen thuis kunnen laten zonder Morris en haar niet elke keer meenemen in de auto en daar laten wachten. Dus helaas voor haar moet ze ook dat leren. Ik ben nu begonnen met even heel snel een rondje met Morris wandelen nadat ik haar heb opgehaald bij de dagopvang. Dan is ze supermoe, geef ik haar wat lekkers om te kluiven en doe ik een rondje met Morris alleen. En ze blijft nu alleen als ik met Morris naar de fysio moet. Vind ze superstom en gemeen en weet ik het wat nog meer, maar jammer dan. Het leven is niet altijd leuk en het gaat niet altijd zoals de dame dat zou willen. Deal with it! Al is het natuurlijk veel makkelijker en echt een grote valkuil om haar toch mee te nemen... En daar zit hem ook meteen de crux. Zodra ik vanuit haar ga redeneren en dus vooral in mogelijkheden ga denken om haar niet alleen te laten gaat zij ook harder protesteren. Ik moet zelf ook echt wel gemotiveerd zijn en vinden dat het nodig is. Helaas voor haar vind ik dat en ben ik ervan overtuigd dat zij het gewoon kan. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je al twee jaar bezig bent met vanuit Elmo kijken en het gewoon bijna altijd wel kan om hem mee te nemen dat je dan echt even moeite ermee hebt om het anders te gaan doen. Maar volgens mij is Elmo slim genoeg om het snel door te hebben en kun jij ook prima een manier vinden die bij jou past om het aan te leren. Nu nog van het idee af dat het zielig is voor hem en hem niet meer altijd mee willen nemen. Volgens mij heb je dan de helft al gewonnen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”