Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De rashond verdwijnt
Moderator: moderatorteam
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: De rashond verdwijnt
dat vind ik heel erg lief, dank je wel
..
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Jee ze zijn met zijn alle dood gereden op weg naar huis.Nanna schreef:Ik heb Glenn en Bakkie trouwens ook gewoon maar opgehaald zonder audiënties. Maar dat vond ik toch anders liggen. De eigenares van Bakkie kende ik al goed en Glenn kwam uit het asiel.
Maar een pup meegeven aan iemand die ik daarvoor nooit heb gezien kon ik toch niet. Alhoewel je daarbij ook de redelijkheid niet uit het oog moet verliezen. Ik heb een broer van Wim ooit al vrij snel teruggekregen wegens omstandigheden en de volgenden die belangstelling hadden kwamen uit Friesland. Dan ga ik niet zeggen je moet eerst langskomen en dan er over nadenken. Ik hoop toch dat ze dat voor die tijd gedaan hebben. Die zijn dus wel de hele middag geweest en we hebben nog gewandeld. Maar dat voelde meer dan goed dus het hondje mocht met ze mee. Dat is nog een match made in heaven geworden trouwens.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ja, dat laatste maakt denk ik wel een verschil. Ik vind de Toller nogal eens onderschat worden en zie graag dat mensen luisteren als ik vertel dat het geen kleine Goldens zijn, en dat gaat vast minder makkelijk als de werpkist al vol ligtNanna schreef:Ik werkte zelf liever niet met lijsten van tevoren. Ik gaf ook nooit veel ruchtbaarheid aan een op handen zijnd nest. Alles moet maar goed gaan, per slot.
Daarbij hebben mensen voorkeur voor geslacht of kleur en als dat er niet bij zit zijn ze voor niks geweest.
Ze hoeven bij mij pas te komen als de pups er eenmaal zijn en als ze ook de hondjes of hun hondje kunnen zien. Een beetje op niks af in het rond crossen vind ik teveel gevraagd en al helemaal bij een niet als moeilijk bekend staand ras.
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Als pupkoper wil ik juist graag een kijkje nemen bij de fokker. De honden zien, de teef zien, zelfs al voor ze bevallen zijn. Dan krijg ik er zelf ook een beetje gevoel bij, of ik daar wel wil kopen. Met Triss zijn we op bezoek geweest voordat Triss geboren was. Na de geboorte iedere week een keer langs geweest. Je kunt de pups dan ook een beetje volgen en er een beetje gevoel bij krijgen hoe ze zijn.
Niet dat dat waterdicht is, maar zelf vind ik het wel prettig.
Bij Triss had ik uiteindelijk, ondanks dat ik onderaan de lijst stond keuze uit vier pups. Waar ik uiteindelijk wel blij om was. Maar had ik die keuze niet gehad dan had er sowieso een pup uit dat nest gekomen.
Bij de Mechelaars wilde ik zeker een eigen keuze hebben. Als ik nu zo vaak lees dat de fokker bepaalt welke pup naar wie gaat, dan had ik daar zeker geen pup gekocht.
Niet dat dat waterdicht is, maar zelf vind ik het wel prettig.
Bij Triss had ik uiteindelijk, ondanks dat ik onderaan de lijst stond keuze uit vier pups. Waar ik uiteindelijk wel blij om was. Maar had ik die keuze niet gehad dan had er sowieso een pup uit dat nest gekomen.
Bij de Mechelaars wilde ik zeker een eigen keuze hebben. Als ik nu zo vaak lees dat de fokker bepaalt welke pup naar wie gaat, dan had ik daar zeker geen pup gekocht.

Groetjes Marja
-
S@ndr@
- Zeer actief
kijk dat klinkt al een stuk realistischer, en dan zou ik ook best komen als er pups zijn.. heb laatst met een fokker gebeld en dat wordt je even aan de tand gevoeld, en omdat ik al een uitgebreide mail had geschreven had ze zoiets van je moet wel t nodige over honden weten, .... ik kreeg het voordeel van de twijfel,,,,,,en ik was altijd welkom, dus misschien dat ik van de zomer met camera gebruik ga maken van een aanbod van iemand hier op het forum, en dat we gaan kijken
...... dat is toch anders van je moet langskomen ander beurt het niet
...
ze wou dat ik ook andere fokkers contacten, maar ik heb de tijd en als Gil er nog is over een half jaar, ( wat ik heel hard hoop) dan wordt het gewoon nog later..... want dat zou niet eerlijk zijn, ik neem de tijd die ik nodig heb..
ze wou dat ik ook andere fokkers contacten, maar ik heb de tijd en als Gil er nog is over een half jaar, ( wat ik heel hard hoop) dan wordt het gewoon nog later..... want dat zou niet eerlijk zijn, ik neem de tijd die ik nodig heb..
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Met de pembroke van m’n moeder zijn we enkel wezen ophalen. Ivm de leeftijd van m’n moeder (72 toen) wilde veel fokkers niet verkopen. Deze wel. En zonder persoonlijke ballotage commissie. Nog contact gehouden nadien met foto’s en mail. HD en ED uitslagen. Toen ik met 5 jaar of zo mailde dat hij sponsylose had reageerde ze wel wat geïrriteerd en op overlijden geen reactie gehad. Maar ze zijn misschien wel gestopt of zelf overleden. Waren al ouder.S@ndr@ schreef:wie zeikt er en zeurt er?....ellen en de birmanen schreef:dus jij mag wel van alles eisen van de fokker maar de fokker niet van jou? ik wil kennis maken met de mensen die bij mij een pup willen. ik wil weten waar die pup terecht komt. ja en ik bepaal welke pup ernaar wie gaat en wel hierom. Ik heb nu een gezin met bange kinderen en daar ga ik niet een heel onzeker pupje bij zetten ondanks dat deze mensen al een hond hebben gehad. dit is gewoon 1 van de vele voorbeelden.S@ndr@ schreef:tegenwoordig kun je heel wat vinden via social media en zo hoor, ik zou überhaupt mijn nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen.krijg je een hoop info mee volgens mij..
ik heb geen gekke eisen maar ook bij mij moeten mensen tijd hebben voor hun hond dus niet allebei 40 uur werken op dezelfde tijden. is het in wisseldienst, prima. woon je op een flat? geen probleem.
wil je dat niet dan geen pup, maar dan ook niet gaan zeiken en zeuren.ik ga niet 200 kilometer rijden voor een gesprekje, als er pupjes zijn wil ik best een keertje op bezoek komen hoor.- om alles een keer te bespreken.. voor die tijd zie ik dat niet zo zitten,... dan maar geen pup,.. komt er weer een leuke buitenlander die een gouden mand wel kan waarderen.... ik maak er verder geen problemen van of zo.... geef alleen aan waarom die buitenlanders t zo lekker doen in dit land ....
-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat was zowat de meest voorkomende reden dat mensen kwamen kopen bij de broodfokker waar ik stage liep.Nanna schreef:Maar zou de prijs leidend zijn in het verval van de rashond?
De gemiddelde koper geeft niets om een stamboom en heeft geen fokplannen. Als het op een akita lijkt is het al snel goed genoeg en dat heb je al vanaf een euro of 500, dan gaan veel mensen niet het viervoudige daarvan afdokken.
Ik heb alvast nog nooit iemand met een broodfokdwergkees horen klagen dat het zo jammer is dat ie te groot is volgens de rasstandaard.
Een maandloon voor een mops met krijsende strabismus, hallo kroket.
- marrieeeb
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Zo'n zelfde mailtje heb ik ook naar mijn fokker gestuurd toen. Aan mij toen ook de vraag of ik wilde bellen en daarna of ik langs wilde komen, blij dat ik was! Want na dat bezoek mocht ik op de wachtlijst. Daarna ben ik toen de pups er waren nog 3 keer heengereden en een 4e keer om haar op te halen. Ik heb dat niet eens als moeite ervaren, vond het geweldig. En nog steeds ga ik daar graag op bezoek met Jip. Natuurlijk zit niet iedereen daarop te wachten, maar ik ben blij dat de fokker zo betrokken is met haar gefokte pups. Ik zocht namelijk iemand met een hart voor het ras en die heb ik gevonden. Er is ook een corgifokker die na mailcontact en het overmaken van (uit mijn hoofd) 1/4e van het puppengeld je toelaat op de wachtlijst. Het eerste contact is dan wanneer je de door haar toegewezen pup ophaalt. Ik zou dat echt vreselijk vinden. Maar ieder zijn ding dan inderdaad.S@ndr@ schreef:ik heb laatst een zeer uitgebreid, mailtje naar een fokker gestuurd, met zo ongeveer alle info die ik heb, honden die ik heb, wat ze mankeren , karakter, leef situatie werk situatie,,,,, hoe de katten zijn enz.... als er vragen zijn, dat ze die dan kon stellen, ik ben een open boek,... kreeg alleen terug van maar eerst maar een afspraak en lang komen, anders mag je niet op de wachtlijst.....nou dan niet..... heel veel succes, en wie weer komen we elkaar ooit tegen, ..... ik loop nogal rond in de honden wereld met mijn camera en die wereld wordt steeds groter.. ik zwaai wel even naar je dan...
hoi, doei
Valt tegen hoor Nanna, er worden wel nestjes geboren maar er is zeker meer vraag dan aanbod.Nanna schreef:Het is nou niet dat Corgis dun gezaaid zijn. Dan haal je er toch eentje uit de provincie waar je woont?
Als ik ooit een nestje met Jip fok mag iemand ook pas op de lijst nadat ik diegene ontmoet heb. Echt niet dat er een pup verhuisd na enkel mailcontact, telefoontje of nog erger, een Facebook berichtje. Toen we net op de lijst stonden bij de fokker van Jip zijn wij ook nog bij een fokker in Brabant op bezoek geweest en stond die bij een fokker in Groningen gepland. Ik wilde zien hoe de honden erbij zaten en wat voor mensen de fokkers zijn en ik verwacht van mijn pupkopers hetzelfde.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
En toch, een broodfoktoller kost ongeveer even veel en soms zelfs meer dan een zorgvuldig gefokte. Het verschil is dat mensen niet hoeven te wachten, en dat lijkt bij ons een veel groter ding te zijn. Je zou toch maar geduld moeten opbrengen-Saskia- schreef:Dat was zowat de meest voorkomende reden dat mensen kwamen kopen bij de broodfokker waar ik stage liep.Nanna schreef:Maar zou de prijs leidend zijn in het verval van de rashond?
De gemiddelde koper geeft niets om een stamboom en heeft geen fokplannen. Als het op een akita lijkt is het al snel goed genoeg en dat heb je al vanaf een euro of 500, dan gaan veel mensen niet het viervoudige daarvan afdokken.
Ik heb alvast nog nooit iemand met een broodfokdwergkees horen klagen dat het zo jammer is dat ie te groot is volgens de rasstandaard.
Een maandloon voor een mops met krijsende strabismus, hallo kroket.
-
S@ndr@
- Zeer actief
jij woont om de hoek, dus ik zou iedere dag wel lange kunnen komen plus dan nog een keer je kent me al.... heel makkelijk..
als ik een pup van je zou willen kopen of op de lijst zou willen bij je......
maar ik heb wel een probleem met grote afstanden, t kost me meer dan me lief is.. dat heeft niets te maken met het er niet voor over hebben, ...... ( even voor het gemak)
en als een fokker daar geen begrip voor heeft dan houdt t op ..
dat jij daar anders in staat is prima........ nwat het mij kost en waarom is niet voor iedereen inzichtelijk en dat houden we zo, maar dat heeft niets met desintresse te maken zoals het hier zo gemakkelijk wordt weggezet
als ik een pup van je zou willen kopen of op de lijst zou willen bij je......
en als een fokker daar geen begrip voor heeft dan houdt t op ..
dat jij daar anders in staat is prima........ nwat het mij kost en waarom is niet voor iedereen inzichtelijk en dat houden we zo, maar dat heeft niets met desintresse te maken zoals het hier zo gemakkelijk wordt weggezet
- dagmar88
- Zeer actief
-Saskia- schreef: Een maandloon voor een mops met krijsende strabismus, hallo kroket.
- Jeannet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
Als de pups er al zijn, vind ik het ook niet erg om langs te komen. Maar inderdaad vooraf op ballotage te moeten, ga ik niet meer doen. Ik heb een keer van het uiterste puntje van provincie Groningen naar het uiterste puntje van Zeeland gereden om te kijken of er een klik was. Klik was er wel, maar toen hond bevallen waren er te weinig pups geboren voor de mensen welke op de lijst stonden. En ik ben een keer ver weg gereden, wat ook niets was geworden. Toen hadden ze besloten dat de desbetreffende hond toch maar niet te gaan fokken.Nanna schreef:Ik werkte zelf liever niet met lijsten van tevoren. Ik gaf ook nooit veel ruchtbaarheid aan een op handen zijnd nest. Alles moet maar goed gaan, per slot.
Daarbij hebben mensen voorkeur voor geslacht of kleur en als dat er niet bij zit zijn ze voor niks geweest.
Ze hoeven bij mij pas te komen als de pups er eenmaal zijn en als ze ook de hondjes of hun hondje kunnen zien. Een beetje op niks af in het rond crossen vind ik teveel gevraagd en al helemaal bij een niet als moeilijk bekend staand ras.
Dus ik ga ik niet meer voordat er pups zijn bij de fokker langs. Ik kom met alle plezier vaker langs als de pups geboren zijn.
- dagmar88
- Zeer actief
Je kunt niet zien hoe de teef normaal is wanneer ze jonge pups heeft liggen.Jeannet schreef: Als de pups er al zijn, vind ik het ook niet erg om langs te komen. Maar inderdaad vooraf op ballotage te moeten, ga ik niet meer doen. Ik heb een keer van het uiterste puntje van provincie Groningen naar het uiterste puntje van Zeeland gereden om te kijken of er een klik was. Klik was er wel, maar toen hond bevallen waren er te weinig pups geboren voor de mensen welke op de lijst stonden. En ik ben een keer ver weg gereden, wat ook niets was geworden. Toen hadden ze besloten dat de desbetreffende hond toch maar niet te gaan fokken.
Dus ik ga ik niet meer voordat er pups zijn bij de fokker langs. Ik kom met alle plezier vaker langs als de pups geboren zijn.
De fokker waar ik naartoe ga heeft nu een nest van de gewenste reu. Dekking met twee reuen en aan de pups te zien hebben ze allebei verwekt. Dus al een voorproefje
Daar zal best wat bij zitten. Zo niet en geen planning met de kleur die ik zoek, dan is het dikke pech voor mij.
- Galga's
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
- Aantal honden: 6
Ik wil ook wel rijden. Ben gek op puppy'sS@ndr@ schreef:dat vind ik heel erg lief, dank je wel..
Ik zou het niet erg vinden om meerdere keren bij de fokker te gaan kijken. Ik vind het prachtig om die ontwikkeling te zien tijdens de groei, van hulpeloos worstje naar zelfstandig mini-hondje.

-
Neeltje
Ik had het geluk dat de fokker van mijn Franse bulldog hier in Geldrop zat. Ben daar dus echt heel vaak geweest voordat madammeke mee naar huis kon.Galga's schreef:Ik wil ook wel rijden. Ben gek op puppy'sS@ndr@ schreef:dat vind ik heel erg lief, dank je wel..
Bij een ander welteverstaan
Moet er niet aan denken zo'n stuiterbal de hele dag om mij heen, elke dag
Heerlijk, die luiheid van volwassen windhonden.
Ik zou het niet erg vinden om meerdere keren bij de fokker te gaan kijken. Ik vind het prachtig om die ontwikkeling te zien tijdens de groei, van hulpeloos worstje naar zelfstandig mini-hondje.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies. Het is niet zomaar ff iets, zo'n nest. En ook niet allemaal alleen maar leuk. Dus in de laatste fase van de dracht en de eerste weken na de bevalling is er rust. Vanaf 3 weken is iedereen welkom, maar dan zijn ze inderdaad al vergeven. Als dat te veel moeite is moet men het dus inderdaad maar latenCleva schreef:Jeannet schreef: Ik kom met alle plezier vaker langs als de pups geboren zijn.
Niks ervan.
Ik moet geen gedonder in huis met een nest van een week oud, terwijl iedereen probeert te wennen aan de nieuwe gang van zaken.
Tegen de tijd dat ze een week of drie zijn hoop ik echt niet meer te lopen hannessen met wie er nog een wil hebben.
Vergeet het maar. Jij wil iets van mij dus het gaat niet op jouw manier.We handelen het vantevoren af of helemaal niet.
Overigens heb ik mijn eerste gefokte hondje onmiddellijk na de worp al aan de telefoon gehad. Mira had ik met vier dagen oud al in de hand.
Dan maar rijden en voegen. Ik vond het prachtig.
- Jeannet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
Het is mij niet te veel moeite om te rijden en om kennis te maken, maar wel als ik voor Jan Doedel van Groningen naar Limburg moet voor een pup welke er nog niet eens is en misschien ook niet komt. Heb ik twee keer gedaan nu, dat ga ik dus niet meer doen. Een kennismaking via telefoon en/of mail vind ik voor eerst voldoende.Maeve schreef:Precies. Het is niet zomaar ff iets, zo'n nest. En ook niet allemaal alleen maar leuk. Dus in de laatste fase van de dracht en de eerste weken na de bevalling is er rust. Vanaf 3 weken is iedereen welkom, maar dan zijn ze inderdaad al vergeven. Als dat te veel moeite is moet men het dus inderdaad maar latenCleva schreef:Jeannet schreef: Ik kom met alle plezier vaker langs als de pups geboren zijn.
Niks ervan.
Ik moet geen gedonder in huis met een nest van een week oud, terwijl iedereen probeert te wennen aan de nieuwe gang van zaken.
Tegen de tijd dat ze een week of drie zijn hoop ik echt niet meer te lopen hannessen met wie er nog een wil hebben.
Vergeet het maar. Jij wil iets van mij dus het gaat niet op jouw manier.We handelen het vantevoren af of helemaal niet.
Overigens heb ik mijn eerste gefokte hondje onmiddellijk na de worp al aan de telefoon gehad. Mira had ik met vier dagen oud al in de hand.
Dan maar rijden en voegen. Ik vond het prachtig.Het is geven en nemen én accepteren dat niet alles in het leven maakbaar is. Fokkers kicken er ook echt niet op om mensen op de wachtlijst te moeten teleurstellen.
Indien de fokker dichtbij zit, wil ik best langs komen voordat er pups zijn hoor
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou ja dat zijn dus jouw grenzen en dat mag, maar je begrijpt toch ook dat niet alle fokkers genoegen nemen met mailcontact en een telefoontje? En als anderen wel langskomen voor een kennismaking staan die dus eerder op de lijst dan jij. Weet je, aan de telefoon en in de mail doet iedereen zich voor als dé perfecte koper. Ze zeggen precies wat je graag wil horen en ook allemaal hetzelfdeJeannet schreef:Het is mij niet te veel moeite om te rijden en om kennis te maken, maar wel als ik voor Jan Doedel van Groningen naar Limburg moet voor een pup welke er nog niet eens is en misschien ook niet komt. Heb ik twee keer gedaan nu, dat ga ik dus niet meer doen. Een kennismaking via telefoon en/of mail vind ik voor eerst voldoende.Maeve schreef:Precies. Het is niet zomaar ff iets, zo'n nest. En ook niet allemaal alleen maar leuk. Dus in de laatste fase van de dracht en de eerste weken na de bevalling is er rust. Vanaf 3 weken is iedereen welkom, maar dan zijn ze inderdaad al vergeven. Als dat te veel moeite is moet men het dus inderdaad maar latenCleva schreef:Jeannet schreef: Ik kom met alle plezier vaker langs als de pups geboren zijn.
Niks ervan.
Dan maar rijden en voegen. Ik vond het prachtig.Het is geven en nemen én accepteren dat niet alles in het leven maakbaar is. Fokkers kicken er ook echt niet op om mensen op de wachtlijst te moeten teleurstellen.
Indien de fokker dichtbij zit, wil ik best langs komen voordat er pups zijn hoor
Kopers mogen en moeten vooral hun eigen grenzen aangeven. Als je je ergens niet goed bij voelt moet je het ook vooral niet doen. En dat hebben fokkers te respecteren. En fokkers hoeven zich ook niet in allerlei bochten te wringen om het kopers naar de zin te maken. Het is voor de meeste mensen vooral hobby en liefhebberij waar heel veel meer emotie in zit dan mensen zich soms realiseren.
-
Manuma
- Zeer actief
Fulltime werken zegt ook niks. Mijn partner en ik werken ook fulltime en we nemen de honden gewoon meeWolfsblut schreef:Dit zijn redelijke eisen. Als ik al zou fokken zou dat allebei fulltime werken de doorslag geven om geen pup te verkopen. Maar gelukkig fok ik niet want ik zou van geen enkele pup afstand kunnen doen.Nanna schreef:Nou ja, ik had ook wel eisen. Net zoals de pupkoper zelf eisen mag stellen, mocht ik dat als fokker ook. Je hoeft toch je pup niet aan de eerste de beste mee te geven?
Mijn eis was trouwens simpel hoor. Niet allebei fulltime werken. Ik ga niet een pup meegeven die voorts 9 uur mag gaan zitten kijken totdat er iemand thuis komt. En inderdaad een keer op bezoek komen voordat ik de pup meegeef maar dat lijkt me niet eens een eis want je komt toch graag bij je nieuwe hondje kijken?
Kan prima dat je het daar als pupkoper niet mee eens bent maar dat is dan geheel jouw probleemDan koop je maar bij iemand die dat niks kan schelen.
- marrieeeb
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Hier hetzelfde, ik werk fulltime en Jip gaat mee.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Tuurlijk kan dat. Een waterdicht systeem is er niet en je leert iemand ook niet door en door kennen. Maar bij een kennismaking heb je wel heel veel meer informatie. Lichaamstaal (en dat zegt nou eenmaal heel veel meer dan gesproken of geschreven woordFrootje schreef:Ach, dat is bij een bezoek niet toch niet heel veel anders. Mensen zullen zich toch vaak beter voordoen dan ze zijn als ze zoiets heel graag willen. Bij een bezoekje kun je wat meer van je instinct en mensenkennis uitgaan omdat je toch tegenover iemand zit, maar ook dat geeft geen garanties. Snap best dat het door veel mensen als de beste manier wordt gezien, maar ik betwijfel toch of je iemand nu daadwerkelijk zo goed leert kennen als veel mensen lijken te denken. Iemand kan best niet aan het profiel van een potentiële pupkoper voldoen en dat prima weten te verbloemen. Ik ken redelijk wat mensen die een creatieve draai aan hun fulltime werken hebben gegeven toen ze op bezoek bij fokkers gingen. Dat zijn overigens wel stuk voor stuk goede eigenaren met blije honden hoor, ik denk niet dat de fokkers nu nog kwaad de honden terug zouden halen als ze erachter kwamen. Maar mensen zijn dus heus niet per definitie eerlijk tijdens een bezoek en zelfs de beste fokkers kunnen zoiets best missen als mensen maar overtuigend genoeg zijn.Maeve schreef:Weet je, aan de telefoon en in de mail doet iedereen zich voor als dé perfecte koper. Ze zeggen precies wat je graag wil horen en ook allemaal hetzelfde![]()
-
Wolfsblut
- Zeer actief
" De rashond verdwijnt."
Ik geloof niet dat de rashond verdwijnt. Wat wel deels zal verdwijnen is de categorie fokkers die het veelvuldig fokken van honden als een aangename vorm van bijverdienste zien doch het woord genetica volkomen onbekend is. Een gering aantal deskundigen zoals Marjoleine en nog een aantal serieuze fokkers die zich in deze materie willen en gaan verdiepen zullen dan overblijven. Veel rassen zullen daardoor op termijn weer verbeteren waar het gaat om erfelijke aandoeningen.
Ik geloof niet dat de rashond verdwijnt. Wat wel deels zal verdwijnen is de categorie fokkers die het veelvuldig fokken van honden als een aangename vorm van bijverdienste zien doch het woord genetica volkomen onbekend is. Een gering aantal deskundigen zoals Marjoleine en nog een aantal serieuze fokkers die zich in deze materie willen en gaan verdiepen zullen dan overblijven. Veel rassen zullen daardoor op termijn weer verbeteren waar het gaat om erfelijke aandoeningen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Javierrrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin - Aantal honden: 2
Denk idd dat fokkers dit ook over zichzelf afroepen. Tot dusverre heb ik 12 honden gehad, waarvan 2 bij fokkers van rashonden. Wegens ideale woon-en werkomstandigheden was het easy de eerste mijlpaal te halen.De fokker van de eerste hond liet me de keus uit haar nest, hoewel ze eentje behoorlijk aanprees omdat die het goed zou doen op tentoonstellingen. Omdat daar niet mijn prioriteit lag, en ik op zoek was naar een hond, met wie ik een wederzijdse klik zou hebben, werd het dus een ander, qua rasstandaard niet de meest optimale. Voor ons was hij de meest geweldige hond.
Op zoek naar een maatje voor hem, kwamen we uit bij een fokster, die hoog inzette op showkwaliteiten. Ze had een nestje met ouders met allerlei bewezen kampioenschapskwaliteiten op showgebied.Wederom hadden we de eerste keus. Ben op mijn gevoel afgegaan, een pup, die bij ons zou passen, qua karakter. Nadat we haar hadden aangeschaft, nodigde de fokster ons uit op diverse jongehondendagen van de rasverening. Niks mis mee, wel de toon waarop, drammerig. Mijn vrije weekenden vul ik graag zelf in.Dus altijd beleefd afgewimpeld, met als gevolg dat ze nog drammeriger werd, en als resultaat dat ik meedeelde dat ze "haar" hond mocht komen ophalen (uiteraard niet serieus bedoeld), als ze er sier mee wilde maken. Daar schrok ze van, en het bleef heerlijk stil.
Maar 2 jaar later brak mijn klomp. Emotionele mailtjes, de moeder van onze teef was overleden op slechts 4-jarige leeftijd. Een vage auto-immuunziekte. Mijn indruk was dat de teef teveel nestjes in een te korte tijd had geworpen, en gewoon uitgeput was. Vervolgens vroeg ze onze teef te leen om de "ideale" combinatie te maken, ze kende een reu en blablabla......Zij zou voor alles zorg dragen, wij hadden er geen omkijken naar, alleen dat we haar onze hond zouden uitlenen voor een aantal maanden, en eerste keuze uit het nest. Ik was flabbergasted, heb haar geantwoord dat onze hond geen legbatterij is en dat ik verder contact niet op prijs stelde.
Te bedenken dat deze dame nu ook de pupbemiddeling van de rasvereninging op zich heeft genomen, ik houd mijn hart vast, ze zullen voldoen aan de rasstandaard, maar ik vraag me ernstig af de manier waarop (het ras staat al bekend om een idioot hoge inteeltcoefficient)
Mocht ik ooit weer een hond van dit ras willen aanschaffen, ga ik op zoek in het land van herkomst, Frankrijk
Op zoek naar een maatje voor hem, kwamen we uit bij een fokster, die hoog inzette op showkwaliteiten. Ze had een nestje met ouders met allerlei bewezen kampioenschapskwaliteiten op showgebied.Wederom hadden we de eerste keus. Ben op mijn gevoel afgegaan, een pup, die bij ons zou passen, qua karakter. Nadat we haar hadden aangeschaft, nodigde de fokster ons uit op diverse jongehondendagen van de rasverening. Niks mis mee, wel de toon waarop, drammerig. Mijn vrije weekenden vul ik graag zelf in.Dus altijd beleefd afgewimpeld, met als gevolg dat ze nog drammeriger werd, en als resultaat dat ik meedeelde dat ze "haar" hond mocht komen ophalen (uiteraard niet serieus bedoeld), als ze er sier mee wilde maken. Daar schrok ze van, en het bleef heerlijk stil.
Maar 2 jaar later brak mijn klomp. Emotionele mailtjes, de moeder van onze teef was overleden op slechts 4-jarige leeftijd. Een vage auto-immuunziekte. Mijn indruk was dat de teef teveel nestjes in een te korte tijd had geworpen, en gewoon uitgeput was. Vervolgens vroeg ze onze teef te leen om de "ideale" combinatie te maken, ze kende een reu en blablabla......Zij zou voor alles zorg dragen, wij hadden er geen omkijken naar, alleen dat we haar onze hond zouden uitlenen voor een aantal maanden, en eerste keuze uit het nest. Ik was flabbergasted, heb haar geantwoord dat onze hond geen legbatterij is en dat ik verder contact niet op prijs stelde.
Te bedenken dat deze dame nu ook de pupbemiddeling van de rasvereninging op zich heeft genomen, ik houd mijn hart vast, ze zullen voldoen aan de rasstandaard, maar ik vraag me ernstig af de manier waarop (het ras staat al bekend om een idioot hoge inteeltcoefficient)
Mocht ik ooit weer een hond van dit ras willen aanschaffen, ga ik op zoek in het land van herkomst, Frankrijk
-
S@ndr@
- Zeer actief
soms prik je er maar moeilijk door heen.... ... en ook tijdens een bezoek zullen ze je dan precies vertellen wat je graag wilt horen_ even anderhalf uur je beter voordoen dan je bent. een soort van lang sollicitatie geprek.... ik hoop dat je het niet mee zult maken en dat je pups altijd goed terecht komen, zullen we dan maar zeggen...Frootje schreef:Ach, dat is bij een bezoek niet toch niet heel veel anders. Mensen zullen zich toch vaak beter voordoen dan ze zijn als ze zoiets heel graag willen. Bij een bezoekje kun je wat meer van je instinct en mensenkennis uitgaan omdat je toch tegenover iemand zit, maar ook dat geeft geen garanties. Snap best dat het door veel mensen als de beste manier wordt gezien, maar ik betwijfel toch of je iemand nu daadwerkelijk zo goed leert kennen als veel mensen lijken te denken. Iemand kan best niet aan het profiel van een potentiële pupkoper voldoen en dat prima weten te verbloemen. Ik ken redelijk wat mensen die een creatieve draai aan hun fulltime werken hebben gegeven toen ze op bezoek bij fokkers gingen. Dat zijn overigens wel stuk voor stuk goede eigenaren met blije honden hoor, ik denk niet dat de fokkers nu nog kwaad de honden terug zouden halen als ze erachter kwamen. Maar mensen zijn dus heus niet per definitie eerlijk tijdens een bezoek en zelfs de beste fokkers kunnen zoiets best missen als mensen maar overtuigend genoeg zijn.Maeve schreef:Weet je, aan de telefoon en in de mail doet iedereen zich voor als dé perfecte koper. Ze zeggen precies wat je graag wil horen en ook allemaal hetzelfde![]()
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
We doen toch allemaal ons best , voor een baan , bij je schoonouders , op je werk ,in de buurt , en ook hier op het HF of voor een pup die je graag wil.
Gekke is dat als mensen zelf iets willen er andere principes zijn als dat een ander hetzelfde van hun wil.
Je kunt het niet allemaal onder 1 hoedje vangen . Het hoeft niet allemaal op mijn manier en ook niet op die een pup wil , gewoon een beetje binnen de lijntjes wat mogelijk en redelijk is.
Je hoefd iemand niet leuk of aardig te vinden maar wel goed genoeg om door 1 deur te kunnen als er wat met de pup aan de hand is. Heb dat verwachting gedoe allang los gelaten . Tussen fout en goed zit ook nog heel wat .
Gekke is dat als mensen zelf iets willen er andere principes zijn als dat een ander hetzelfde van hun wil.
Je kunt het niet allemaal onder 1 hoedje vangen . Het hoeft niet allemaal op mijn manier en ook niet op die een pup wil , gewoon een beetje binnen de lijntjes wat mogelijk en redelijk is.
Je hoefd iemand niet leuk of aardig te vinden maar wel goed genoeg om door 1 deur te kunnen als er wat met de pup aan de hand is. Heb dat verwachting gedoe allang los gelaten . Tussen fout en goed zit ook nog heel wat .

-
S@ndr@
- Zeer actief
ik denk dat jij gepokt en gemazeld bent door het leven, met name de jonge fokkers of fokkers in spee... oordelen heel hard over mensen die niet helemaal volgens hun regels en wensen reageren, dat kan en mag en dan ben je niet de fokker voor mij waarschijnlijk... ook dat kan en mag ... dan kom je uit bij mensen die best even willen doen wat jij wilt en mag je hopen dat t allemaal echt was
ik merk inderdaad wel dat fokkers met meer levenservaring ook niet gelijk uitgaan van t slechtste, en mensen ook sneller doorzien als ze echt niet deugen voor een hond/pup....
maar goed dat is dus ook wel een van de redenen dat mensen toch vaak liever een mixje nemen - minder eisen van de fokker of een resque, zijn goedkoper en er is voor iedereen wel een mixje .. enz
ik merk inderdaad wel dat fokkers met meer levenservaring ook niet gelijk uitgaan van t slechtste, en mensen ook sneller doorzien als ze echt niet deugen voor een hond/pup....
maar goed dat is dus ook wel een van de redenen dat mensen toch vaak liever een mixje nemen - minder eisen van de fokker of een resque, zijn goedkoper en er is voor iedereen wel een mixje .. enz
- Tineke
- Zeer actief
Ik denk dat de snelheid waarmee mensen een hond willen er veel mee te maken heeft, en voor sommige ook de hoge prijs.
Overigens heb je een buitenlandertje in de regel ook niet direct in huis, zeker niet als ze nog in het buitenland verblijven.
En verder heeft het ook met trends te maken denk ik, de rashond is regelmatig negatief in het nieuws geweest de laatste tijd. Dier en recht heeft daar behoorlijk wat aandacht aan geschonken.
Overigens heb je een buitenlandertje in de regel ook niet direct in huis, zeker niet als ze nog in het buitenland verblijven.
En verder heeft het ook met trends te maken denk ik, de rashond is regelmatig negatief in het nieuws geweest de laatste tijd. Dier en recht heeft daar behoorlijk wat aandacht aan geschonken.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
S@ndr@
- Zeer actief
misschien is het voor de rassen zelf wel een zegen, en voor broodfokkers is er dan weinig meer te behalen volgens mij of zie ik dat verkeerd
-
Neeltje
Broodfokkers zijn er altijd geweest en zullen er denk ik altijd blijven. De fokken/kopen gewoon wat de mensen willen hebben en als dat deze week een wollebolletje is, fokken ze dat, als ze volgende week een St Bernard willen fokken/kopen ze die.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Stamboom fokkers fokken ook hun eigen typjes . en zit ook veel variatie tussen . Meestal van de tijd wint ook niet de beste maar de meest afwijkende overgetypeerde .Nanna schreef:Volgens mij fokken de meeste broodfokkers helemaal geen ras. Meer een type. Die Tissuekruisingen kom je in om tegenwoordig.S@ndr@ schreef:misschien is het voor de rassen zelf wel een zegen, en voor broodfokkers is er dan weinig meer te behalen volgens mij of zie ik dat verkeerd