Pakt hij spullen als duplo blokjes en valt hij dan de kinderen aan als ze in de buurt komen? En draait hij daarna nog rond jullie benen grommend? Ik denk dat er meer speelt. Dit is veel te heftig en heeft weinig met normale baknijd of voernijd te maken. Iets gaat er mis. Of je hond gebruikt zaken om de confrontatie op te zoeken of je hond staat bol van stress zodra hij iets gevonden heeft wat hij leuk vindt. Want de reacties zijn erg heftig. Wat jij beschrijft gaat namelijk erg ver.Gwenn1979 schreef:Weet je, je hebt helemaal gelijk.Fotogravinnetje schreef:Maar leert je hond op deze manier wat de bedoeling is? Ik denk het niet. Voor de hond is het allemaal onduidelijk, onvoorspelbaar en onredelijk. Dus zal hij meer uit gaan vallen vanuit stress. Geen geschreeuw meer, geen optillen met nekvel vast, maar zorgen voor een echt rustige plek waar de kinderen niet langs lopen. Heeft hij iets wat hij wil verdedigen, dan stuur je hem KALM naar die rustige plek, bij voorkeur voordat hij daadwerkelijk de boel gaat lopen verdedigen. Uitvallen moet je niet proberen af te leren, je moet de voorwaarden scheppen zodat hij het niet nodig heeft om uit te vallen, maar ook voor andere oplossingen kan kiezen. Oplossingen waarbij hij zich dus veilig voelt. Dan dooft het uitvallen vanzelf uit
Maar een eerste reactie is vaak uit emotie, dat gebeurt wel eens naar mijn kinderen, naar mijn man en ook naar Teun toe.
En ja, ik mis wel eens iets. Dat hij iets heeft wat ik niet heb gezien en mijn kinderen ook niet. Dat ene duploblokje dat hij heeft gevonden en waar hij in de kamer ergens mee ligt.
Kluiven mag hij sowieso alleen in zijn mand en als de kids op school zijn.
Ik zal zeker nog eens nadenken over dat straffen en of en hoe ik dingen nog beter kan voorkomen.
Als je hem nu een bot met vlees geeft of desnoods een oor dan kan ik een uitval nog volgen. Maar een gevonden legoblokje? Zoveel belang eraan hechten dat het nodig is om roedelleden aan te vallen betekent dat hij echt niet chill is op dat moment. En je moet streven naar een ontspannen dienst.