Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Los leren lopen - hoe nu verder? Eeennn LOS!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Los leren lopen - hoe nu verder?

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Maar ik heb de andere filmpjes ook even bekeken en ik zie inderdaad een hond die niet eens reageert op je roepen en/of fluiten... doet gewoon eigen ding en komt wanneer het blieft...
Een hele zelfstandige hond als ze losloopt en totaal geen oog voor de mensen, en dat is lastig.
Wat ik hier ergens las "het risico durven nemen" dat zou ik zelf niet doen dat gaat mis ben ik bang, ze zou niet terugkomen en ik denk dat het een lastig verhaal gaat worden om haar te vangen.
Blijf oefenen op veilig omheind terrein en met de sleeplijn erachter, probeer iets te vinden waardoor je haar wel kan bereiken, een goede jacht fluit, op je vingers fluiten of wat voor geluid dan ook.. op je roepen reageert ze gewoon niet voldoende.
En hou in je achterhoofd dat er honden zijn die gewoon nooit los kunnen als het niet omheind is, ik had er zelf ook 1 die nooit los kon en dat is heel jammer maar je hond niet mee naar huis krijgen of plat gereden is nog minder grappig...
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

jacq1970 schreef:
Rebble schreef:Oefenen met een lange lijn achter haar aan schiet ook niet op Afbeelding

https://youtu.be/d_o2XM5qhlk
jeetje wat is ze leuk... wat een mooie leuke hond, heerlijke kop zit erop!
Wij hebben haar alleen de vliegtuig krat in en uit gezien en toen was ze heel voorzichtig natuurlijk.. maar hier.. daar wordt je toch verliefd op :I:
En op dit filmpje is ze dan nog echt suf aan het doen :mrgreen:
Ze is echt heel leuk :I: ze is ontzettend lief voor alles, beetje baldadig en tegenwoordig sleept ze van alles mee aan kleine stokjes, blaadjes en dingetjes die ze onderweg vindt. Loopt daar dan blij mee te gooien of trots mee rond te paraderen. Komt knuffels halen en als je die niet geeft (of niet lang genoeg naar haar zin) dan gaat de trukendoos open, gaat ze bijvoorbeeld achter je tegen de rugleuning van de bank staan en met haar voorpoten op je hoofd tikken. Ik ben zo blij dat je mij op haar hebt gewezen, ze past zo goed bij ons en is zo grappig en lief.
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

jacq1970 schreef:Maar ik heb de andere filmpjes ook even bekeken en ik zie inderdaad een hond die niet eens reageert op je roepen en/of fluiten... doet gewoon eigen ding en komt wanneer het blieft...
Een hele zelfstandige hond als ze losloopt en totaal geen oog voor de mensen, en dat is lastig.
Wat ik hier ergens las "het risico durven nemen" dat zou ik zelf niet doen dat gaat mis ben ik bang, ze zou niet terugkomen en ik denk dat het een lastig verhaal gaat worden om haar te vangen.
Blijf oefenen op veilig omheind terrein en met de sleeplijn erachter, probeer iets te vinden waardoor je haar wel kan bereiken, een goede jacht fluit, op je vingers fluiten of wat voor geluid dan ook.. op je roepen reageert ze gewoon niet voldoende.
En hou in je achterhoofd dat er honden zijn die gewoon nooit los kunnen als het niet omheind is, ik had er zelf ook 1 die nooit los kon en dat is heel jammer maar je hond niet mee naar huis krijgen of plat gereden is nog minder grappig...
Nee, dat los gooien op goed geluk ga ik ook echt niet doen. Ik denk wel dat ze ooit los kán, het kwartje moet bij haar gewoon vallen en dat duurt gewoon even. Dat was met andere dingen ook alleen die kon ik dan nog vaker echt oefenen. En zo niet, dan niet. Ik zou dat jammer vinden maar daar is dan niks aan te doen.
Afbeelding
Pienda
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pienda »

Rebble schreef:Nee, dat los gooien op goed geluk ga ik ook echt niet doen. Ik denk wel dat ze ooit los kán, het kwartje moet bij haar gewoon vallen en dat duurt gewoon even. Dat was met andere dingen ook alleen die kon ik dan nog vaker echt oefenen. En zo niet, dan niet. Ik zou dat jammer vinden maar daar is dan niks aan te doen.
Precies. Ze vind het niet vervelend om bij jou te komen en ze is niet 'bewust' bezig met het negeren van het commando. Ze lijkt het gewoon niet te registreren als iets waar ze iets mee moet. Ik zou ook heel voorzichtig gaan doen met het roepen als je niet zeker weet dat ze komt. Nu wordt het telkens bevestigd dat ze er inderdaad niet iets mee moet.
Gewoon als oefening aan gaan leren, net als dat je zit en af leert. Kan je ook gewoon aan de riem doen natuurlijk tijdens het wandelen. Nu weet ik natuurlijk niet goed wat voor hondje het is, maar ik zou wat meer energie in je beloning stoppen. Wat enthousiaster, wat meer feest. Wat DeDiana ook zegt, ze lijkt er zelf namelijk ook niet echt enthousiast van te worden.
Rebble
Zeer actief

We zijn inmiddels een paar weken verder. Ik ben ondertussen begonnen met een cursus Fun en daar doet ze het verbazingwekkend goed. Dat ligt ook aan de trainster, ik krijg van haar hele fijne tips en aanwijzingen waar ik zelf thuis goed mee aan de slag kan. 'Laat haar maar even denken' was een grote eye opener voor me. Ik gaf haar eigenlijk niet echt de kans om uit te zoeken wat ik van haar wilde. Inmiddels kent ze de touch, target en de clicker goed en zijn we dat aan het uitbouwen maar gaat het (aan)leren ook gewoon over het algemeen een stuk beter, ze vindt het echt leuk en is ontspannen op cursus. Iets wat ze bij de andere KC waar ik gehoorzame huishond deed eigenlijk niet was, dat ging wel steeds beter verder in de cursus maar ze bleef het spannend vinden. Daar moesten we tussendoor ook met een speeltje aan de gang maar dan speelde ze echt nooit, keek ze zelfs van me weg, bij deze cursus speelt ze vol overgave :engel:

Maar ik was zo blij met mijn trainster dat ik bij haar nu ook privéles volg puur gericht op het uiteindelijk los kunnen lopen (en dan ook luisteren :tongue: ), ze gaat daarin met sprongen vooruit. Ook het laten slepen van de lange lijn gaat beter, ze vindt het nog steeds niet geweldig maar ze is wel al een stuk actiever met die slepende lijn. De volgende les gaan we wandelen in het park waar we les hebben en die keer erna wil ze proberen om daadwerkelijk los te lopen, ze neemt dan ook haar eigen hond mee. Doodeng :schrik: Voor die tijd ga ik samen met mijn man toch maar weer eens naar het omheinde veld waar ze vorige keer de sloot over is gegaan. Want luisteren met lijn is voor Charlie heel iets anders dan echt contactloos los zijn, ik wil dus voordat ik haar los gooi even in een redelijk veilige omgeving uitproberen wat ze doet. En dat ook filmen zodat mijn trainster ook aan de hand daarvan kan beoordelen of ze (we) er al aan toe zijn om het echt los te gaan uitbouwen.
We zijn er nog lang niet maar het vertrouwen groeit wel dat ik haar straks in ieder geval op bepaalde plekken los kan laten, al is het alleen maar om haar even te laten spelen met een andere hond.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Los leren lopen - hoe nu verder? update pag. 3

Ongelezen bericht door veertje »

Ah dat klinkt al super! :ok:
Dat laatste wat je schrijft over even los met een hond spelen is zo ongeveer hoe ik begonnen ben met Finn echt los te laten. En het is ook nu vaak het moment waarop hij los gaat. Dan is hij toch bezig met die hond en niet met alles er omheen. Zo heb ik hem dan na het speelmoment steeds wat langer los gelaten. En toen ik in Wageningen woonde kon hij zo gewoon een uur los door het losloopgebied, want om de zoveel tijd kwam er wel weer een hond om mee kennis te maken of te spelen. Dan was dat hele bos gewoon niet zo interessant :tongue:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Los leren lopen - hoe nu verder? update pag. 3

Ongelezen bericht door DeDiana »

Klinkt goed! :ok:
Fijn dat jullie nu een trainer hebben gevonden aan wie je echt veel hebt en dat je ook duidelijk vooruitgang ziet :D
Rebble
Zeer actief

Re: Los leren lopen - hoe nu verder? Eeeenn LOS!

Ik heb Charlie vandaag 2x los gegooid :cheer: we zijn hard aan het werk met privélessen gericht op het loslopen. Gisteravond de eerste privéles weer na de vakantie van de instructrice en de 4e privéles totaal. Het verschil tussen vreemd terrein of bekend terrein vind ik wel nog groot maar niet zo erg. Het huiswerk was deze keer op bekend terrein los doen :schrik: Omdat ik eigenlijk wel weet dat ze het daar kan, op vreemd terrein zit ze nog in d'r eigen bubbel maar houdt ze me wel in de gaten. Het bekend terrein is hier het park op het stationstalud en het ging echt super. Lekker wat rondjes gerend, in de buurt gebleven en gelijk naar me toe komen rennen als ik floot :cheer: Voor nu nog alleen als we er alleen lopen, als ze een andere hond ziet gaat ze er echt op af en is ze, denk ik, niet op terug te roepen. Maar ik ben echt al heel blij met deze stap!
Afbeelding
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Los leren lopen - hoe nu verder? Eeennn LOS!

Ongelezen bericht door natalie »

Wauw, super!! :cheer: En die trainingen klinken inderdaad heel positief. Wat heerlijk om zo met Charlie bezig te kunnen zijn. Samen genieten :D
Rebble
Zeer actief

Re: Los leren lopen - hoe nu verder? Eeennn LOS!

natalie schreef:Wauw, super!! :cheer: En die trainingen klinken inderdaad heel positief. Wat heerlijk om zo met Charlie bezig te kunnen zijn. Samen genieten :D
Ja het is echt heel leuk om bezig te zijn samen. De planning was ook om wat mini cursussen en themalessen te volgen in de vakantie maar dat lukte helaas niet. Eind augustus begint de cursus weer. En 1 van de komende privélessen 'moet' Charlie ook op onbekend terrein los, daar heb ik nu al buikpijn van Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”