Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitzending RamBam

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Uitzending RamBam

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Hippo schreef:Waarschijnlijk heb je niet de moeite genomen om het stuk te lezen wat ik aan Runninggirl heb geschreven. Het 1 komt niet zonder het ander. Zonder drift en moed geen politiehond.
Ik ben dan ook geen voorstander van het gebruik van honden als wapens.
Rocco
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rocco »

Klopt wat Hippo zegt je ziet nu in vele gevallen een ander type hond dan laten we zeggen 20 / 30 jaar geleden

type hond past zich aan vraag en aanbod maar het is naiëf om te stellen dat ieder beest/hond eventjes zomaar getraind kan worden met clickers , koekjes en balletjes en zonder correcties die honden zijn er ook nog steeds die toch door hun karakter en driften een iets andere aanpak vergen
Laatst gewijzigd door Rocco op 19 jan 2018 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

-Saskia- schreef:
Hippo schreef:Waarschijnlijk heb je niet de moeite genomen om het stuk te lezen wat ik aan Runninggirl heb geschreven. Het 1 komt niet zonder het ander. Zonder drift en moed geen politiehond.
Precies, en zolang mensen daar verschillend over denken, gaan ze ook heus niet hun trainingen aanpassen. Vandaar ook mijn opmerking over mijn huishonden en dat ik het begrip er voor mis.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

-Saskia- schreef:
Dat is een heel andere discussie.
-Saskia- schreef: De ene adrenalinejunk na de andere wordt gefokt. Buitensporige gedragingen en driften en dan sta je daar met je doorsnee correcties.
In plaats van kritischer te gaan kijken naar wat we in hemelsnaam aan het creëren zijn verleggen we gewoon de grens van het acceptabele.
Want ze hebben het nodig en met een koekje gaat het niet. Steeds weer datzelfde goedpraatmelodietje.

Ik vind het vergelijkbaar met fokkers van platbekken die nest na nest aan rastypische patiënten fokken omdat de standaard het voorschrijft.
Jij geeft aan dat de grenzen worden verlegd, voor de KNPV geldt echter nog steeds dat een hond moedig moet zijn en drift moet hebben. Daar is niks aan veranderd. Wel dat de honden tegenwoordig meer sociaal gedrag moeten laten zien, dat is niet zo'n probleem.
Met je vergelijking met 'platbekken' wek je de suggestie dat er voor politiehonden steeds extremer wordt gefokt, anders gaat die vergelijking niet op. Dat is dus juist niet het geval, eerder tegenovergesteld.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:Volgens mij traint Crutz nu ook op een heel vriendelijke manier.
En ik denk dat een tikkie stroom soms best nodig is als ze al in zone rood zitten. Maar mensen denken dat meteen dat die hond geëlektrocuteerd wordt ipv dat ie een waarschuwend tikje krijgt. Die dingen zijn instelbaar.
Precies en dat vind ik ook minder erg. Een knpv hond moet ook in de praktijk functioneren, krijg dus ook schoppen en klappen of erger van arrestanten. Die moeten fysiek zeker iets kunnen verdragen. Ik zie om me heen dat er echt anders getraind wordt de laatste jaren en ik spreek dan voor de IPO. Je ziet ook heel ander type honden overigens dan pak em beet 15 jaar geleden.
Ik ben heel makkelijk die honden bijten mensen voor de sport en daarmee moeten ze luisteren. Punt. Ook als ze heel hoog in drift staan. De een heeft aan een stemcorrectie genoeg de ander aan een correctie van de riem (slip staat nooit op slippen maar op dubbele schakel) of tt.
En dat wil niet zeggen dat alle trainingen de hond licht geeft maar net als t tsss van cm even op de wereld terug komen. En daar zullen vast mensen op tegen zijn ik niet. Fysiek staan meppen met riemen of handen en schoppen vind ik veel erger.
De pakwerker doet t ook vrijwillig en moet ook de volgende dag weer geld verdienen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Hoeveel werklijn gefokte mechels belanden er nu daadwerkelijk bij de politie? En hoeveel worden en met stroom getraind voor de fun? Ik snap nl niet dat je een spelletje voor je hond (zoals ipo) gaat trainen met een lading stroom en prikbanden. Ik train ook geen agility met stroom of prikkers.
Rocco
Zeer actief

Hond moet gewoon kunnen schakelen op het juiste juiste moment en situatie,dat gaat nu niet altijd met een
low drive minder moedige hond , in de praktijk kan dit verschil uit maken tussen dood en leven is de hond moedig, hardheid , heeft de hond drive om tot actie over te gaan op commando in split seconds vele van deze honden hebben tig levens gered
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Sulluna schreef:Eens.

Alleen met eigen ogen gezien dat het niet bij die ene uitzondering blijft. Mensen gaan na gebruiken, steeds makkelijker met die klote dingen om.
Oh de hond reageert na 4 keer minder op stand 1, ik zet hem even op 2.. etc.

Alsof het niks is.
Als echte uitzondering oke. Maar zo gaat het gewoon niet.

Ik weet van mensen die honden breken. Dus een hond die echt te hoog in drift komt en daardoor niet meer betrouwbaar. Ze breken die honden. Dus vastbinden en kapot slaan, schoppen. OOok met die flessen met grind.

Ik kwam helaas wel eens op die clubs. Ik ken de verhalen en heb genoeg dingen gezien.
Er bestaan gewoon hele hele zieke mensen..

En dan liever de schokband verbieden dat er een hond doodgereden wordt, maar er heel wat honden die schokken worden bespaard. ( al blijft dat laatste denk toch gebeuren)
Nou als ik een hond had die alleen daarmee veilig los kon al was t maar voor mn eigen idee dan ging die wel om hoor. Verboden of niet. Liever een hond die lekker los kan lopen dan zo'n energieke hond levenslang veroordeeld aan de lijn. Iedereen mag bij een verbod zo'n ding hebben alleen niet gebruiken. Dat laatste is dus niet te controleren blijkt ook in de landen waar ze verboden zijn. Nogmaals mijn honden lopen dus niet met ern band om uit hoor maar mocht t nodig zijn doe ik t zeker. Van mij mogen ze wel veel moeilijker verkrijgbaar worden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hippo
Zeer actief

Machie schreef:Hoeveel werklijn gefokte mechels belanden er nu daadwerkelijk bij de politie? En hoeveel worden en met stroom getraind voor de fun? Ik snap nl niet dat je een spelletje voor je hond (zoals ipo) gaat trainen met een lading stroom en prikbanden. Ik train ook geen agility met stroom of prikkers.
Bij algility heb je toch niet te maken met dezelfde driften? Ik doe met mijn KNPV mechels ook hondensurvivals met allerlei opdrachten, daar hebben ze toch ook geen stroomband om?

Vanuit de IPO worden honden nauwelijks verkocht. Er is, uitzonderingen daargelaten, dan ook helemaal geen sprake van je honden trainen met een lading stroom en prikbanden. Dat kan worden ingezet als hulpmiddel, als je dat continu nodig hebt, dan is er iets mis met je africhting.

Dat mijn honden wel bijna altijd heel de training een teletac om hebben, betekent niet dat ik die veel of vaak gebruik. Dat heeft te maken met dat ik niet dat de hond de link legt tussen die teletac = statische correctie en hij zijn gedrag gaat aanpassen of wel of geen teletac om. Voor mijn honden is de teletac een gewone halsband, omdat ik ze dat zo heb aangewend. Ze staan juist te springen als ik die band pak, want dan gaan ze wat leuks doen (trainen). Dat een hond zo'n band om heeft, betekend toch niet dat je constant je hond elektrocuteert?

Vanuit de KNPV zie je wel meer mensen die met een 'huishond' trainen en deze niet verkopen. Welk percentage daadwerkelijk wordt verkocht, durf ik niet te zeggen. Wel het overgrote deel. Daarnaast zitten er nog veel beveiligers in de KNPV die na examinering de hond houden, maar er zelf mee werken.
Laatst gewijzigd door Hippo op 19 jan 2018 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Machie schreef:Hoeveel werklijn gefokte mechels belanden er nu daadwerkelijk bij de politie? En hoeveel worden en met stroom getraind voor de fun? Ik snap nl niet dat je een spelletje voor je hond (zoals ipo) gaat trainen met een lading stroom en prikbanden. Ik train ook geen agility met stroom of prikkers.
Dat vroeg ik me ook af. Trainen de meeste mensen in de KNPV met de bedoeling een politiehond af te leveren, of is het voor de meeste een hobby met hun eigen hond?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Hippo schreef:
-Saskia- schreef:
Dat is een heel andere discussie.
-Saskia- schreef: De ene adrenalinejunk na de andere wordt gefokt. Buitensporige gedragingen en driften en dan sta je daar met je doorsnee correcties.
In plaats van kritischer te gaan kijken naar wat we in hemelsnaam aan het creëren zijn verleggen we gewoon de grens van het acceptabele.
Want ze hebben het nodig en met een koekje gaat het niet. Steeds weer datzelfde goedpraatmelodietje.

Ik vind het vergelijkbaar met fokkers van platbekken die nest na nest aan rastypische patiënten fokken omdat de standaard het voorschrijft.
Jij geeft aan dat de grenzen worden verlegd, voor de KNPV geldt echter nog steeds dat een hond moedig moet zijn en drift moet hebben. Daar is niks aan veranderd. Wel dat de honden tegenwoordig meer sociaal gedrag moeten laten zien, dat is niet zo'n probleem.
Met je vergelijking met 'platbekken' wek je de suggestie dat er voor politiehonden steeds extremer wordt gefokt, anders gaat die vergelijking niet op. Dat is dus juist niet het geval, eerder tegenovergesteld.
Ik denk wel dat er extremer wordt gefokt. Alleen al omdat er veel lijnteelt wordt gedaan die heel strak is. Plus de honden veranderen en de eisen veranderen. Een politiehond was vroeger een hele scherpe hond die snel en makkelijk bijt en verdedigd. Tegenwoordig wordt er gezegd dat ze juist heel sociaal moeten zijn maar heel hoog in driften moeten staan. Dat is leuk en prima maar die honden ontsporen door hun driften natuurlijk ook snel. Heel veel buitdrift betekent hele fanatieke honden. Als die wat tekort komen is een gedragsprobleem snel geboren.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief

Hippo schreef:Dat is een heel andere discussie.
Neen, er wordt namelijk erg graag mee geschermd om harde correcties mee goed te praten.
Want ze moeten in het echt ook luisteren en dan is het geen spelletje meer. Forum staat vol soortgelijke argumenten.
Hippo schreef:Jij geeft aan dat de grenzen worden verlegd, voor de KNPV geldt echter nog steeds dat een hond moedig moet zijn en drift moet hebben.
Ik had het over de grenzen van wat we een acceptabele correctie vinden.
Kijk hier maar eens op het forum hoeveel mensen het heel normaal, niet prettig maar heel normaal, vinden dat er met een teletac, prikker of slip wordt gewerkt bij bepaalde rassen, in bepaalde sporten.
Waarom zouden we de wenkbrauwen fronsen bij massaal gebruik van dergelijke middelen binnen de agility maar is het heel wat minder erg binnen de IPO of KNPV?
Hippo schreef:Met je vergelijking met 'platbekken' wek je de suggestie dat er voor politiehonden steeds extremer wordt gefokt, anders gaat die vergelijking niet op. Dat is dus juist niet het geval, eerder tegenovergesteld.
Neen, ik verwijs naar de vele mensen die actief zijn binnen het pakwerk die graag gooien met termen als 'zachte hond' wanneer de hond in kwestie in werkelijkheid doodnormaal gedrag vertoont.
Alleen is het een Mechelse herder waarbij excessief gedrag binnen de sport zo'n beetje de norm is. Meer zelfs, gewenst is, anders kunnen ze zoals je dat al vermeldde niet correct ingezet worden.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Hippo schreef:
Bij algility heb je toch niet te maken met dezelfde driften? Ik doe met mijn KNPV mechels ook hondensurvivals met allerlei opdrachten, daar hebben ze toch ook geen stroomband om?

Vanuit de IPO worden honden nauwelijks verkocht. Er is, uitzonderingen daargelaten, dan ook helemaal geen sprake van je honden trainen met een lading stroom en prikbanden. Dat kan worden ingezet als hulpmiddel, als je dat continu nodig hebt, dan is er iets mis met je africhting.

Dat mijn honden wel bijna altijd heel de training een teletac om hebben, betekent niet dat ik die veel of vaak gebruik. Dat heeft te maken met dat ik niet dat de hond de link legt tussen die teletac = statische correctie en hij zijn gedrag gaat aanpassen of wel of geen teletac om. Voor mijn honden is de teletac een gewone halsband, omdat ik ze dat zo heb aangewend. Ze staan juist te springen als ik die band pak, want dan gaan ze wat leuks doen (trainen). Dat een hond zo'n band om heeft, betekend toch niet dat je constant je hond elektrocuteert?

Vanuit de KNPV zie je wel meer mensen die met een 'huishond' trainen en deze niet verkopen. Welk percentage daadwerkelijk wordt verkocht, durf ik niet te zeggen. Wel het overgrote deel. Daarnaast zitten er nog veel beveiligers in de KNPV die na examinering de hond houden, maar er zelf mee werken.
Het zal. Ik snap gewoon niet dat je het voor jezelf goed kan praten dat je je hond die je hebt om voor de fun mee te trainen met stroom kan trainen. Ik train mijn honden sowieso niet op basis van angst. Wij trainen op basis van vertrouwen. En ja, ik vind standaard trainen met een TT zodat ie de link tt = correctie en daar zn gedrag op aanpast trainen op basis van angst.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

malinois schreef:Nou als ik een hond had die alleen daarmee veilig los kon al was t maar voor mn eigen idee dan ging die wel om hoor. Verboden of niet. Liever een hond die lekker los kan lopen dan zo'n energieke hond levenslang veroordeeld aan de lijn. Iedereen mag bij een verbod zo'n ding hebben alleen niet gebruiken. Dat laatste is dus niet te controleren blijkt ook in de landen waar ze verboden zijn. Nogmaals mijn honden lopen dus niet met ern band om uit hoor maar mocht t nodig zijn doe ik t zeker. Van mij mogen ze wel veel moeilijker verkrijgbaar worden.

Hoe ik het met niko heb gedaan zou ik het (of het nu mag of niet) zo weer doen. Hij dronk zich ziek, nu al jaren niet meer en het voornaamste is dat die spanning van hem af is gevallen.
Charlie is jarenlang probleemloos aangelijnd geweest. Er zijn honden die je op die manier genoeg kunt bieden.
Niko is er daar geen van.

Dat gezegd snap ik er in de sport geen bal van.
Ik zou fokken met werkmechels sowieso doodeng vinden. Niet al die geweldig leuke pupjes komen goed terecht :schrik:
Hippo
Zeer actief

Machie schreef:
Hippo schreef:

Het zal. Ik snap gewoon niet dat je het voor jezelf goed kan praten dat je je hond die je hebt om voor de fun mee te trainen met stroom kan trainen. Ik train mijn honden sowieso niet op basis van angst. Wij trainen op basis van vertrouwen. En ja, ik vind standaard trainen met een TT zodat ie de link tt = correctie en daar zn gedrag op aanpast trainen op basis van angst.
Dat is dus juist niet de link die mijn honden hebben.
-Saskia-
Zeer actief

Agility hetzelfde als een hondensurvival?
Dan ben je de drive bij sommige honden binnen de agility aan het onderschatten.
Rocco
Zeer actief

Belle schreef:
Dat vroeg ik me ook af. Trainen de meeste mensen in de KNPV met de bedoeling een politiehond af te leveren, of is het voor de meeste een hobby met hun eigen hond?

Van de 50 mensen die ik zo direct ken wordt er zeker 80- 90 procent verkocht en de meesten naar het buitenland ,vaak ook een geld kwestie krijg je in Nederland hooguit 5000 € in buitenland bedragen gezien van tussen de 10.000 en 30.000 .En er ging een bericht rond dat een hond van het NK Eindhoven voor 100.000 euro was verkocht dit durf ik niet te zeggen of dit waar is
Laatst gewijzigd door Rocco op 19 jan 2018 11:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Machie
Zeer actief

Hippo schreef: Dat is dus juist niet de link die mijn honden hebben.
Welke link leggen ze volgens jou dan? Oh leuk een tt?
-Saskia- schreef:Agility hetzelfde als een hondensurvival?
Daar ben ik het mee eens. Als ik sommige borders zie, of kroaten... drive te over.
Rocco
Zeer actief

Een politie hond is niet alleen maar een bijthond maar in vele gevallen ook een speur en detectie hond hier heb je ook de nodig hoge drifen om te kunnen zoeken en speuren naar een verdachte of bepaalde stof Dit zijn vaak ook honden die zeer hoog in hun drift en ook door blijven zoeken na een uur en niet na 5 minuten ophouden omdat de drift op is. Ben laatst eens bij de KLPD in Nunspeet geweest daar wordt echt wel wat gevraagd naar een bepaald type hond wat geschikt is....
Laatst gewijzigd door Rocco op 19 jan 2018 12:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Machie schreef:
Daar ben ik het mee eens. Als ik sommige borders zie, of kroaten... drive te over.
Onderschat de mechelaars niet binnen de agility... ook ruim voldoende drive.

Ik heb net de uitzending terug gezien. Geschrokken? Nee want bij Zoys trainen we op het terrein van het Haartje en daar lopen old school KNPVers / IPO trainers. Ik zie de stroombanden, prikbanden en slipkettingen dus in grote getalen voorbij komen. Persoonlijk zou ik zelf nooit zo willen trainen en als dat inherent is aan een ras dat je zo moet trainen, zou ik mijn vraagtekens zetten bij dat ras in z'n algemeen. We hebben op het forum onze mond vol over de "klapkaken" maar als ik hier de verhalen zo lees van de KNPVers zijn de mechelaars net zo (on)betrouwbaar en hoog in buitdrift. Dat is namelijk het argument wat ik veel aangedragen zie worden om de correcties die gebruikt worden goed te praten.

En ik snap niet, echt niet, waarom dingen als volgen en revieren aangeleerd moeten worden met correcties want dat was wat je veel terug zag. Een quote uit het programma: "Ja met 7-8 maanden gaat er een prikband om want ik laat me niet over straat sleuren". Talloze voorbeelden van honden die op hun flikker kregen zonder dat er sprake was van bijtwerk. Hoe verklaar je die correcties dan? Want eerlijk is eerlijk, een hond in hoge drift die niet meer open staat voor beloning laten lossen met een stroomcorrectie kan ik nog inkomen (nogmaals: het zou niet mijn keuze zijn en ik zou ervoor kiezen om dan niet meer te laten bijten). Maar waarom in vredesnaam correctiemiddelen voor alle andere onderdelen binnen de KNPV? Want dat zijn gewoon trucjes die echt prima op een positieve manier aangeleerd kunnen worden...
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Machie
Zeer actief

Ik noemde de Mechelaars met opzet niet ;)
Hippo
Zeer actief

Machie schreef:
Hippo schreef: Dat is dus juist niet de link die mijn honden hebben.
Welke link leggen ze volgens jou dan? Oh leuk een tt?
Precies drive te over, dat is dan net zo 'doorgefokt' als het zou zijn bij de mechel...

En wel grappig dat je verbaast bent dat mijn honden de link niet leggen tussen stroom en de teletac halsband. Nee inderdaad, mijn honden hebben geen flauw benul dat die band omkrijgen kan betekenden dat ze stroom kunnen krijgen. Net als dat een hond enthousiast wordt als een eigenaar de riem pakt, hebben mijn honden dat bij de stroomband. Die krijgen ze vanaf een bepaald moment in de training altijd om, zoals je een halsband zou gebruiken. Gewoon klassieke conditionering.
Rocco
Zeer actief

Eilfy schreef:
Machie schreef:

Ik heb net de uitzending terug gezien. Geschrokken? Nee want bij Zoys trainen we op het terrein van het Haartje en daar lopen old school KNPVers / IPO trainers. Ik zie de stroombanden, prikbanden en slipkettingen dus in grote getalen voorbij komen. Persoonlijk zou ik zelf nooit zo willen trainen en als dat inherent is aan een ras dat je zo moet trainen, zou ik mijn vraagtekens zetten bij dat ras in z'n algemeen. We hebben op het forum onze mond vol over de "klapkaken" maar als ik hier de verhalen zo lees van de KNPVers zijn de mechelaars net zo (on)betrouwbaar en hoog in buitdrift. Dat is namelijk het argument wat ik veel aangedragen zie worden om de correcties die gebruikt worden goed te praten.

En ik snap niet, echt niet, waarom dingen als volgen en revieren aangeleerd moeten worden met correcties want dat was wat je veel terug zag. Een quote uit het programma: "Ja met 7-8 maanden gaat er een prikband om want ik laat me niet over straat sleuren". Talloze voorbeelden van honden die op hun flikker kregen zonder dat er sprake was van bijtwerk. Hoe verklaar je die correcties dan? Want eerlijk is eerlijk, een hond in hoge drift die niet meer open staat voor beloning laten lossen met een stroomcorrectie kan ik nog inkomen (nogmaals: het zou niet mijn keuze zijn en ik zou ervoor kiezen om dan niet meer te laten bijten). Maar waarom in vredesnaam correctiemiddelen voor alle andere onderdelen binnen de KNPV? Want dat zijn gewoon trucjes die echt prima op een positieve manier aangeleerd kunnen worden...
Wat een rare vergelijking om dit te vergelijken naar hond agressieve klapkaken dit is heeeeeeel iets anders dan hoge buitdrift , op het veld verlangen ze juist een hond die en sociaal is naar mens en dier maar wel weet te schakelen en niet zomaar alles even alleen oplost en opknapt dan ben je snel weg op de club ,en een hond die totaal onbereikbaar is haal je noooit een certificaat want dat kost veel punten of zelfs diskwalificatie op de keuring
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Rocco schreef:
Eilfy schreef:
Machie schreef:

Wat een rare vergelijking om dit te vergelijken naar hond agressieve klapkaken dit heeeeeeel iets anders dan hoge buitdrift , op het veld verlangen ze juist een hond die en sociaal is naar mens en dier maar wel weet te schakelen en niet zomaar alles even alleen oplost en opknapt dan ben je snel weg op de club
Raar?

Een mechelaar die alleen betrouwbaar lost in hoge drift als je er een TT omhangt is net zo onhandig op straat als een klapkaak die dat doet. En als ik jullie verhalen lees MOET een mechelaar die voor de KNPV gefokt wordt dit juist doen want ze MOETEN hoog in drift en moed zitten anders zijn ze niet bruikbaar. En een hond die gemakkelijk hoog in drift kan komen kan nog prima sociaal zijn maar jullie zeggen zelf al dat het lijntje tussen rustig en hoog in drift dun is. En dat dit bewust is want ze moeten snel kunnen schakelen. Dat dan de buit bij de mechelaar geen andere hond is maar een mens of een voorwerp, maakt het gedrag niet anders als bij een klapkaak.

En tekenend dat je er 1 stukje uit haalt en niet reageert op de rest van mijn post ;)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Hippo
Zeer actief

Eilfy schreef: En ik snap niet, echt niet, waarom dingen als volgen en revieren aangeleerd moeten worden met correcties want dat was wat je veel terug zag. Een quote uit het programma: "Ja met 7-8 maanden gaat er een prikband om want ik laat me niet over straat sleuren". Talloze voorbeelden van honden die op hun flikker kregen zonder dat er sprake was van bijtwerk. Hoe verklaar je die correcties dan? Want eerlijk is eerlijk, een hond in hoge drift die niet meer open staat voor beloning laten lossen met een stroomcorrectie kan ik nog inkomen (nogmaals: het zou niet mijn keuze zijn en ik zou ervoor kiezen om dan niet meer te laten bijten). Maar waarom in vredesnaam correctiemiddelen voor alle andere onderdelen binnen de KNPV? Want dat zijn gewoon trucjes die echt prima op een positieve manier aangeleerd kunnen worden...
Bij revieren wordt veel drift aangewakkerd. Ik leer het aan met de clicker en beloning in lage drift, dus zonder opgefokte associatie naar de kist. Toch hebben al mijn honden een moment dat ze groeien in drift en een keer in de kist gaan bijten (bijv uit frustratie).
En manrevieren (pakwerker), neem aan dat wel begrijpelijk is dat de hond daar ook zijn tanden eens in wil zetten? Terwijl we dat op onze club juist aanleren met beloning vanuit de pakwerker met een bal/bijtrol.

Dat er een groep is die hun hond voor de gewone volgoefeningen prikkebanden en stroom nodig hebben, dat is zeker niet mijn manier van africhten. Daarin onderschrijf ik helemaal dat dat eenvoudig zonder die correctiemiddelen en met positieve bekrachtiging is aan te leren.
Helaas zijn er binnen de KNPV genoeg africhters, die het trainen niet bepaald in de vingers hebben....
laeken
Zeer actief

Ik blijf het jammer vinden dat mensen stroom standaard gebruiken. Gebruik het als je al zo nodig wil in geval van uiterste nood. Dat een hond jong geleerd wordt met een TT rond te lopen zodat hij de band niet associeert met stroom zegt mij nl dat die stroom er sowieso komt. Ongeacht of de hond zonder stroom getraind kan worden. Beetje belachelijk om een correctie met stroom standaard in te zetten om een hond op te voeden.

Als een hond iets verkeerd doet doe je als geleider iets verkeerd is meer mijn redenatie.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief

laeken schreef:Ik blijf het jammer vinden dat mensen stroom standaard gebruiken. Gebruik het als je al zo nodig wil in geval van uiterste nood. Dat een hond jong geleerd wordt met een TT rond te lopen zodat hij de band niet associeert met stroom zegt mij nl dat die stroom er sowieso komt. Ongeacht of de hond zonder stroom getraind kan worden. Beetje belachelijk om een correctie met stroom standaard in te zetten om een hond op te voeden.

Als een hond iets verkeerd doet doe je als geleider iets verkeerd is meer mijn redenatie.
Waar lees jij dat ze jong zijn als ze de band om krijgen?

Daarnaast is het met zelfbelonend bijtgedrag dat er een positieve correctie aan te pas komt, ik gebruik liever stroom dan te schoppen/slaan of een prikkeband te gebruiken. En als ik het niet gebruik, dat heeft de hond er toch überhaupt geen last van dat hij zo'n teletacband om heeft?
laeken
Zeer actief

De vergelijking met een klapkaak is verre van raar. Het is nl een fabel dat een pitbull vecht uit pure agressie. De meeste pitbulls zijn verre van agressief van karakter. Ze zijn alleen uitermate vechtlustig. En de gevechten die ze voeren hebben veel meer met drift en vasthoudendheid te maken dan met agressie. Vaak hoeft een pitbull geen kennis te maken met zijn vijand om er agressief op te worden. Ze krijgen het commando om aan te vallen en doen dat. Ze stoppen niet. Dat is erg vergelijkbaar met een mechelaar die hoog in de driften aan een pakwerker hangt. Immers, die is ook niet persoonlijk agressief op de pakwerker. Die is gefokt om dit te doen. Zo is een klapkaak gefokt om het gevecht aan te gaan en door te gaan. Staat totaal los van een agressief karakter. Als je een klapkaak traint en jut pakt hij ook zijn beste maatje. De hond waar hij dol op is en elke dag mee speelt. Een goed getrainde pitbull valt aan op commando. Niks persoonlijks dus net zoals die mechelaar en die pakwerker.

De vergelijking met pitbulls is wel degelijk correct. De pitbull heeft ook vaak prooidrift als hij aanvalt. Daarom geen hondentaal en een stille sluipende aanval. Wil kwispelen van opwinding en dan ongeacht de tegenstand door en door en door.
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:De vergelijking met een klapkaak is verre van raar. Het is nl een fabel dat een pitbull vecht uit pure agressie. De meeste pitbulls zijn verre van agressief van karakter. Ze zijn alleen uitermate vechtlustig. En de gevechten die ze voeren hebben veel meer met drift en vasthoudendheid te maken dan met agressie. Vaak hoeft een pitbull geen kennis te maken met zijn vijand om er agressief op te worden. Ze krijgen het commando om aan te vallen en doen dat. Ze stoppen niet. Dat is erg vergelijkbaar met een mechelaar die hoog in de driften aan een pakwerker hangt. Immers, die is ook niet persoonlijk agressief op de pakwerker. Die is gefokt om dit te doen. Zo is een klapkaak gefokt om het gevecht aan te gaan en door te gaan. Staat totaal los van een agressief karakter. Als je een klapkaak traint en jut pakt hij ook zijn beste maatje. De hond waar hij dol op is en elke dag mee speelt. Een goed getrainde pitbull valt aan op commando. Niks persoonlijks dus net zoals die mechelaar en die pakwerker.

De vergelijking met pitbulls is wel degelijk correct. De pitbull heeft ook vaak prooidrift als hij aanvalt. Daarom geen hondentaal en een stille sluipende aanval. Wil kwispelen van opwinding en dan ongeacht de tegenstand door en door en door.
Dank, jij krijgt het iets mooier verwoord dan dat ik het voor elkaar kreeg maar dit is precies wat ik bedoel :ok:
Hippo
Zeer actief

Ik ken veel pitbulls en staffords (uit het echte leven en vanuit heropvoeding) en uiteraard ook een berg (x)mechels. In grote lijnen zie ik daar zeker overeenkomsten in moed en gedrevenheid. Echter zijn (KNPV)mechels vele malen beter bereikbaarder dan een stafford of pitbull die het op een andere hond heeft gemunt.

De 'redzone' die ik ken bij pitjes en staffords is echt de overtreffende trap op wat een zeer gedreven mechel in zich heeft. Als ik het op mijn eigen honden betrek, Hippo, die gelukkig geen hondagressie had, won altijd met trekspelletjes met de mechels ( 5 verschillende van ons + de 2 van mijn broer + 2 logees). Die pakte vast en liet gewoon niet meer los, waar de mechels na een halfuur of langer verslapte.

Ik ken zelf dan ook geen mechels die in het pak bijten, niet meer lossen en niet reageren op prikkels van buitenaf (zoals bij een pitbull). Het gaat veel vaker om het niet direct opvolgen van een commando, ofwel te laat of te langzaam lossen, of wanneer er niet gebeten mag worden toch bijten of pitten. Dat is heel wat anders dan bijten en zich afsluiten.
Bij mechels zie je dat ze contact blijven houden en dan met een bepaalde vertraging toch lossen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”