Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan wel wat hulp gebruiken bij keuze hond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Kan wel wat hulp gebruiken bij keuze hond

Ongelezen bericht door malinois »

Ik zou ook geen mechelaar aanraden ... ja ze zijn er wel die zo makkelijk zijn maar je kunt ook gewoon een hondagressieve waker krijgen waar niemand binnen komt. En nee dat zit in de hond dat leer je niet af. Daarnaast vind ik t geen hond voor kinderen om uit te laten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Neeltje schreef:
Leonie. schreef: Ik vind het jammer dat mensen zo moeilijk doen over Tollers. Ik durfde er geen als eerste hond te nemen en nu ik er eenmaal een heb denk ik: dit had best een makkelijke eerste hond kunnen zijn. Natuurlijk wel voor mensen die een en ander weten en zich inlezen, maar dit lijkt me bij TS het geval.
Maar dat geldt toch voor elke hond. Er zijn er heel wat waarvan ik zou zeggen als eerste hond nee, maar heel veel is het gewoon doen en niet te moeilijk doen.
Haha, inderdaad. Maar ik dacht door alle info die ik had verzameld dat het heel pittig ging worden ;)
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Brindlecardi schreef:Het gaat niet alleen om kracht. Een herder is geen hond die je zonder enige sturing kennis laat maken met andere honden bijvoorbeeld, daar moet je wel op kunnen anticiperen. Als een labrador met puur goede intenties je meesleept is dat ook niet oké, maar daar wordt niemand echt slechter van.
Van een herder die het nodig vind zijn punt te maken wel.
Ja exact dat dus.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

haha ja dat zei je niet. Ik zou ook geen mechelaar aanraden maar niet omdat ze teveel kracht hebben want dat heeft bijna iedere hond hoger dan kniehoog
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

mijke schreef:
Brindlecardi schreef:Het gaat niet alleen om kracht. Een herder is geen hond die je zonder enige sturing kennis laat maken met andere honden bijvoorbeeld, daar moet je wel op kunnen anticiperen. Als een labrador met puur goede intenties je meesleept is dat ook niet oké, maar daar wordt niemand echt slechter van.
Van een herder die het nodig vind zijn punt te maken wel.
Ja exact dat dus.
als die lab met z'n puur goede intenties :roll: je meesleept naar een hond die daar niet van gediend is, heb je nog steeds een probleem hoor!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Eigenlijk bij je eerste eis dat he dochter de hond uit moet kunnen laten haak ik al af voor de Mechel. Sowieso vind ik dat voor geen een grotere hond een optie of je moet bv heel vrij wonen.

Je dochter wil er mee gaan sporten schrijf je. Als ze daar zelf geen zin of tijd meer voor heeft door vriendjes, school etc nemen jullie dan de sport over of wordt de hond "vergeten" ?
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Zoals al eerder gezegd; het ene kind van 11 is het andere niet. Ik wandelde met 11 jaar met 2 paarden tegelijk over straat. Wie kan er nu echt een krachtgevecht winnen van een grote hond?
Hier op het forum zijn ook leden met hele roedels, houd je die op kracht? Volgens mij is dat nog altijd vooral iets mentaals.
Wim uit Purmerend
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Wim uit Purmerend »

Bedankt voor alle reacties tot zover! We gaan nog niet onmiddellijk beslissen, maar ik heb hier al een hoop opgestoken.

Zoals velen al aangaven is het 'zwakke punt' in onze zoektocht onze dochter. Hoewel ze rustig, intelligent en consequent is, wil ik haar toch niet alleen laten lopen met een hond die onderweg ruzie kan krijgen in onze hond- en katrijke omgeving. Zonder haar hadden we allang voor een DH of Mechelaar gekozen. Op dit moment vind ik de Australiën Kelpie 1 van de meest interessante honden. Qua uiterlijk, formaat en karakter lijkt het bij deze wel goed te zitten. Een DH of Mechelaar uit het asiel kan een optie zijn, maar hoe goed kunnen ze daar inschatten of deze hond onze dochter niet in de problemen gaat brengen?

Overigens bedoelde ik met niet teveel werkdrift niets anders dan dat dit niet TE moet zijn. We zoeken geen hond die dagelijks afgemat moet worden zodat hij zich niet gaat vervelen. Maar wat werkdrift is natuurlijk zeker wel de bedoeling.

Onze dochter zelf geeft ook echt de voorkeur aan een herder-achtige. Zij wil met hem gaan trainen en wil een goed luisterende hond die op haar let en niet teveel zijn neus achterna gaat.

Het punt van de baas kunnen verdedigen is inderdaad niet zo'n goed punt. Dit voordeel is inderdaad ook gelijk een nadeel. Met al die honden en katten in de buurt en vriend(innet)jes die langskomen mag de hond hier zeker niet te ver in gaan.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

En een IJslander?

Die ik ken zijn leuke gezinshonden , makkelijk trainbaar en werkwillig.

Wel vocaal maar dat is ook verschillend per hond vind ik .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Ik zou zeggen een Vizsla :I:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Wim uit Purmerend schreef:Bedankt voor alle reacties tot zover! We gaan nog niet onmiddellijk beslissen, maar ik heb hier al een hoop opgestoken.

Zoals velen al aangaven is het 'zwakke punt' in onze zoektocht onze dochter. Hoewel ze rustig, intelligent en consequent is, wil ik haar toch niet alleen laten lopen met een hond die onderweg ruzie kan krijgen in onze hond- en katrijke omgeving. Zonder haar hadden we allang voor een DH of Mechelaar gekozen. Op dit moment vind ik de Australiën Kelpie 1 van de meest interessante honden. Qua uiterlijk, formaat en karakter lijkt het bij deze wel goed te zitten. Een DH of Mechelaar uit het asiel kan een optie zijn, maar hoe goed kunnen ze daar inschatten of deze hond onze dochter niet in de problemen gaat brengen?

Overigens bedoelde ik met niet teveel werkdrift niets anders dan dat dit niet TE moet zijn. We zoeken geen hond die dagelijks afgemat moet worden zodat hij zich niet gaat vervelen. Maar wat werkdrift is natuurlijk zeker wel de bedoeling.

Onze dochter zelf geeft ook echt de voorkeur aan een herder-achtige. Zij wil met hem gaan trainen en wil een goed luisterende hond die op haar let en niet teveel zijn neus achterna gaat.

Het punt van de baas kunnen verdedigen is inderdaad niet zo'n goed punt. Dit voordeel is inderdaad ook gelijk een nadeel. Met al die honden en katten in de buurt en vriend(innet)jes die langskomen mag de hond hier zeker niet te ver in gaan.
Ik vind de manier waarop jullie alle voors en tegens op een rij zetten en duidelijk verder kijken dan je eerste ingeving, bewonderenswaardig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Cleva schreef:
Wim uit Purmerend schreef: Onze dochter zelf geeft ook echt de voorkeur aan een herder-achtige. Zij wil met hem gaan trainen en wil een goed luisterende hond die op haar let en niet teveel zijn neus achterna gaat.
Je moet zelf even inschatten of ze dat zegt of daadwerkelijk gaat doen. Een duitse herderpup kan best. Tegen de tijd dat die iets uitdagender wordt ben je ook twee jaar verder, he? Dat is niet meteen vanaf pup al.
Een enthousiaste jonge tiener kan een wereldbaas zijn. Daar zijn hier op het forum al prima voorbeelden van geweest en ik liep ook niet in zeven sloten tegelijk met de honden op die leeftijd.

Probeer niet teveel te kijken naar wat ze nu aankan. De ervaring leert dat het meestal de hond is die het allemaal bij moet benen. Als je nu te behoudend bent heb je over vier jaar weer een hond erbij omdat Kniertje het gewoon niet gaat worden met de behendigheids- of showambities van je dochter. Dat gebeurt echt behoorlijk vaak. Dat is niet erg maar het is ook niet de bedoeling.
Nou precies dit dus. 95% van de kinderen hoef je niet serieus te betrekken bij je raskeuze omdat de aandacht na 4 hooguit 6 weken verslapt is en ze wss alleen nog onder dwang de hond uit laten.
Maar valt jullie dochter in die andere 5% dan gaat ze wss met 2 vingers in de neus de hond trainen. Alleen jullie kunnen daar antwoord op geven. Jullie kennen haar het best. En met jullie ervaring van huis uit lopen jullie vast niet in zeven sloten tegelijk.
Gr. Aniek

Afbeelding
gerard k
Actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets, Working kelpie

Ongelezen bericht door gerard k »

Bekijk de vastgotaspets ook eens. Herder in het klein, wil graag voor en met je werken. Erg goed met kinderen en het vocale waar vaak voor gewaarschuwd wordt is door consequent te zijn bij de pup goed eruit te trainen.
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Boutje schreef:
Manuma schreef:Zoals al eerder gezegd; het ene kind van 11 is het andere niet. Ik wandelde met 11 jaar met 2 paarden tegelijk over straat. Wie kan er nu echt een krachtgevecht winnen van een grote hond?
Hier op het forum zijn ook leden met hele roedels, houd je die op kracht? Volgens mij is dat nog altijd vooral iets mentaals.

Klopt.
Mijn oudste was 11, liet altijd alleen haar schotse herder uit en liep met een tweejarige hengst aan een doorhangend touwtje overal langs. (die zelfde hengst die mij mee wou sleuren een weide met leuke merries in tot hij tegen de stroomdraad op liep).
Mijn andere dochter is nu 16 en heeft soms nog altijd moeite om 2 border collies in het gareel te houden.... als ze alleen gaat neemt ze maar eentje mee...

Ik blijf er bij dat schotse herder korthaar een prima keus zou zijn!
Was ook mijn eerste ingeving. Lassie in een kortharig jasje :) zijn vriendelijk voor kinderen baasgericht. In de sport doen ze het volgens mij prima.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik weet niet wat voor soort trainingen jullie voor ogen hebben, maar volgens mij is er tegenwoordig steeds meer animo voor junior agility en wordt er meer en meer georganiseerd voor de junioren. Misschien is het leuk voor je dochter om zoiets eens te bekijken. Dan heeft ze een idee wat je als kind bijvoorbeeld kan doen en bereiken met de hond. En kijk dan goed naar de hondenschool waar je wilt trainen, want op sommige mogen kinderen niet trainen.
fenneke
Zeer actief

Ja maar :engel: .....

Ik denk dat geen een hond aan alle eisen kan voldoen.

Ik weet van een ijsje dat de zoon daar agility mee doet en heel goed daar in is :mrgreen:

Dat de kinderen hem tussen de middag uit lieten zonder problemen . Maar ja dat is ook weer treffen natuurlijk
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

fenneke schreef:Ja maar :engel: .....

Ik denk dat geen een hond aan alle eisen kan voldoen.
Kelpies can :cool2: Behalve het waakse dan, want meestal gaan de oortjes plat bij kwaad volk :LOL:

Fietsen vinden ze meestal ook een feest, en als je iets met ze gaat doen wat ze leuk vinden zijn ze de braafheid zelf. Dit filmpje is al wat ouder. Eigenlijk vanaf het begin dat ik Kiwi had ging het fietsen zo verschrikkelijk braaf dat ik nooit een lijn nodig had.
Afbeelding
Wim uit Purmerend
Vaste gebruiker

Het nadeel van uit het asiel halen is dat je gelijk een volwassen (volgroeid) exemplaar in huis hebt. Het voordeel van een pup is inderdaad dat onze dochter met hem meegroeit. Op dit punt zijn we er ook nog niet uit, want ik persoonlijk vind een volwassen exemplaar juist interessant omdat je hier al kunt zien wat voor karakter je in huis haalt. Eerst maar het ras bepalen denk ik. Wat dat betreft houden we nog steeds interesse in een DH of Mechelaar, maar dan wel een niet al te grote teef. Ook over de overige aangedragen soorten zijn we nog aan het lezen.

We hebben de IJslander, Vizsla en Vastgotaspets al laten afvallen. Ongetwijfeld zullen hier ook geweldige exemplaren van rondlopen, maar we hebben al voor ons interessantere opties voorbij zien komen.

Ik kwam bij toeval ook de Lapinporokoira tegen. Iemand hier ervaring mee? Lijkt in eerste oogopslag qua bouw en karakter een beetje op een Australiën Kelpie.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Iirtu op het forum heeft een laprin... laprrikojoro....

Een ehm, laplandse herder. :mrgreen:
Misschien kun je haar een berichtje doen, als ze dit niet leest.
Afbeelding
Wim uit Purmerend
Vaste gebruiker

veertje schreef:Ik weet niet wat voor soort trainingen jullie voor ogen hebben, maar volgens mij is er tegenwoordig steeds meer animo voor junior agility en wordt er meer en meer georganiseerd voor de junioren. Misschien is het leuk voor je dochter om zoiets eens te bekijken. Dan heeft ze een idee wat je als kind bijvoorbeeld kan doen en bereiken met de hond. En kijk dan goed naar de hondenschool waar je wilt trainen, want op sommige mogen kinderen niet trainen.
Wij hebben ons nog niet zo verdiept in welke soort trainingen. Verschilt ook een beetje per hond, want sommige mogen bepaalde sporten bewegingen )met de heupen bijv.) niet doen las ik. Wel willen we binnenkort gaan kijken en informeren bij hondenscholen, want wij vinden het belangrijk dat zeker onze dochter met hem gaat trainen en dat wil ze ook heel graag.
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Met zowel de Kelpie als de Korthaar Collie zit je denk ik met vrijwel alle hondensporten goed. Gewoon verschillende honden van de rassen van je interesse gaan bekijken. Op een show zie je er altijd meerdere, dan kom je er vanzelf achter wat past en wat niet. Wiemogelijke fokkers zijn waar je je goed bij voelt en wie weet komt er in het hele proces wel een herplaatser voorbij die goed voelt. Het nadenken hebben jullie al goed gedaan, dus dan komt alleen het stukje gevoel nog erbij. Waar voelen jullie je het beste bij? Want wat je ook kiest, het zal waarschijnlijk toch geen slechte keuze zijn.
Ben benieuwd wat het gaat worden!
fenneke
Zeer actief

Buster zijn vriendin is een lapin

Maar wat een geluid zit er in dat beest :schrik:

:mrgreen: als ze ons spot gaat het luchtalarm af :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Als je tijd hebt vandaag is de Belgische herder clubmatch in Hoenderloo.

https://www.facebook.com/events/1143472659088188??ti=ia

Kan je alle 4 de variëteiten bijeen zien.
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Wim uit Purmerend schreef:Het nadeel van uit het asiel halen is dat je gelijk een volwassen (volgroeid) exemplaar in huis hebt. Het voordeel van een pup is inderdaad dat onze dochter met hem meegroeit. Op dit punt zijn we er ook nog niet uit, want ik persoonlijk vind een volwassen exemplaar juist interessant omdat je hier al kunt zien wat voor karakter je in huis haalt. Eerst maar het ras bepalen denk ik. Wat dat betreft houden we nog steeds interesse in een DH of Mechelaar, maar dan wel een niet al te grote teef. Ook over de overige aangedragen soorten zijn we nog aan het lezen.
Moest je ooit aan een kelpie als herplaatser denken.... ik zou het niet aanraden. 4 jaar geleden hebben wij een kelpie van 6 jaar van iemand overgenomen. Het is een schat van een hond, maar hij had het heeeeel moeilijk om ons vertrouwen te geven. Nu 4 jaar verder kan ik zeggen dat hij ons echt als zijn gezin ziet, maar dat heeft heel veel werk gevergd.

Voor hem hadden we al eerder herplaatsers gehad (duitse herders) en dat was echt heel anders. Deze honden hadden echt veel meegemaakt en waren zelfs mishandeld, maar toch was dat vertrouwen in het nieuwe gezin er meteen. Terwijl onze kelpie niet mishandeld was en best een fijn leven bij zijn vorige baas had, toch bleef dat vertrouwen voor lange tijd een item.
Wat ik altijd een goede raad vind als je interesse hebt in een kelpie, kijk de film "red dog" maar eens. Daar wordt het ras goed in weergegeven (vind ik) Wel een zielige film, dus hou de zakdoekjes maar klaar.

Moest je voor een kelpie willen gaan, zou ik inderdaad een pup nemen. Ze leren zo ontzettend snel. Heb ook een tijdje hoopers gedaan met onze kelpie, ook detectiespeuren (dus op geur). Dat vond hij ook ontzettend leuk, kunstjes doen vindt hij helemaal geweldig. Dus dat is misschien ook wel leuk voor je dochter om dit met de pup te gaan doen ?

In ieder geval heel veel succes en plezier met jullie keuze
Groetjes Charlie

Afbeelding
Iirtu16
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Iirtu16 »

Wim uit Purmerend schreef:Ik kwam bij toeval ook de Lapinporokoira tegen. Iemand hier ervaring mee? Lijkt in eerste oogopslag qua bouw en karakter een beetje op een Australiën Kelpie.
Ik heb een Lapinporokoira teefje van 15 maanden. Hier staan wel foto's van haar:
https://www.facebook.com/ester.overman/ ... nref=story

Heb hiervoor Cattle Dogs gehad en hoewel ik de Cattles erg mis is dit zoveel makkelijker en ben ik reuze blij met mijn keuze. Het loopt een stuk ontspannender zonder Cattle waarbij je altijd ogen in je voor- en achterhoofd moest hebben om vervelende situaties met andere honden te voorkomen. Het lontje van een Poro is over het algemeen een heel stuk langer dan die van een Cattle.

Ik houd ontzettend van het inventieve clowneske karakter, Iirtu is echt altijd vrolijk.

De Cattles bemoeiden zich altijd overal mee, liepen je de hele dag achterna, waren beledigd als je de wc-deur dichtdeed en keken je de hele dag aan "of we nog wat gingen doen".
Dat is bij een Poro wel anders, die zijn echt veel zelfstandiger. Als ik niets aan Iirtu vraag gaat ze haar eigen gang. Ze kan zichzelf echt prima vermaken met de door haar zelfverzonnen spelletjes waar ze mij dan echt niet voor nodig heeft.
Maar ze is er als ze er moet zijn, ben blij met haar werklust, precies goed voor mij nu.

Met vreemde honden/mensen gaan ze een beetje naar sympathie, geaaid worden willen ze niet altijd voor vreemden.
Verschilt wel erg per hond. Die van mij is redelijk actief sociaal al zijn sommige mensen echt lucht voor haar. Hoe meer ze hun best doen om leuk gevonden te worden hoe meer ze dwars door ze heen kijkt.
Ze is wel gek op eten dus ze is wel om te kopen. :lol1:

Ze hebben wel veel beweging en mentale uitdaging nodig maar je hoeft er niet beslist mee naar een hondenschool om een sport te beoefenen. Het zijn over het algemeen wel zeer goede detectie en speurhonden. Het zijn lange afstand dravers en de meeste vinden het heerlijk voor de fiets/step. Lange wandelingen en veel kunnen snuffelen vinden ze heerlijk.
Maar als je aan de top wil lopen van een sport dan moet je vooral geen Porokoira nemen want dat wordt een teleurstelling.

Poro's zijn honden met een heel sterke eigen mening en dus niet "slaafs". En als ze iets écht niet willen doen ze het niet. Gewoon niet.

Ze leren heel erg snel maar zijn ook snel uitgekeken op de dingen. Het zijn zachte honden waarvan je geen kadaverdiscipline moet verwachten. Bij een te harde aanpak slaan ze dicht en doen ze niets meer.
Sommige Poro's hebben nog wel wat jachtinstinct, die van mij kan gelukkig wel overal los en reageert super op de fluit. In de bossen is ze soms wel even uit zicht, daar moest ik wel heel erg aan wennen. De Cattles liepen altijd in de buurt en de Groenendaeler die ik heb ook.
Het blaffen is een dingetje. Dat moet je wel vanaf het begin goed begeleiden. Want anders blaffen ze overal om. Nouja, "blaffen": het is een schel niet om aan te horen geluid.

Ik weet haast wel zeker dat een volgende hond ooit weer een Lapinporokoira wordt.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Wim uit Purmerend schreef:Het nadeel van uit het asiel halen is dat je gelijk een volwassen (volgroeid) exemplaar in huis hebt. Het voordeel van een pup is inderdaad dat onze dochter met hem meegroeit. Op dit punt zijn we er ook nog niet uit, want ik persoonlijk vind een volwassen exemplaar juist interessant omdat je hier al kunt zien wat voor karakter je in huis haalt. Eerst maar het ras bepalen denk ik. Wat dat betreft houden we nog steeds interesse in een DH of Mechelaar, maar dan wel een niet al te grote teef. Ook over de overige aangedragen soorten zijn we nog aan het lezen.
ik snap je dilemma. je moet beslist niet verwachten dat men in het asiel de hond goed kent, tenminste dat is mijn ervaring. Vorige eigenaren geven natuurlijk een nogal gekleurd verhaal, en de hond zal zich in een asiel zeker anders gedragen als bij je thuis. Maar toch kun je op basis van de geringe informatie al heel wat halen en nog wat meer als je er mee gaat lopen (vaak mag dat wel). Tegelijk met Amber zat er nog een mechel in het asiel die letterlijk tegen de muren opklom van ellende; de stront zat tot op het plafond van de kennel :ugh: pure stress. Hoe intens zielig ik dat ook vind, persoonlijk zou ik hier dan niet voor kiezen omdat die waarschijnlijk (je zal het helaas moeten doen met je eigen aannames) een zeer hoog energielevel heeft en erg stressgevoelig is.
Amber zat er 4 maanden en was er beslist niet de hond die ze bij ons werd, maar toch bleef ze bv netjes stilstaan als ik stilstond. En hoewel ze barstte van de opgekropte energie, trok ze toch niet als een bezetene aan de lijn.
Daarnaast kan een herplaatser nog enorm groeien (dat geeft ook veel voldoening!), maar ik begrijp ook heel goed de aantrekkingskracht van een blanco pup.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

lucie schreef:
ik snap je dilemma. je moet beslist niet verwachten dat men in het asiel de hond goed kent, tenminste dat is mijn ervaring. Vorige eigenaren geven natuurlijk een nogal gekleurd verhaal, en de hond zal zich in een asiel zeker anders gedragen als bij je thuis. Maar toch kun je op basis van de geringe informatie al heel wat halen en nog wat meer als je er mee gaat lopen (vaak mag dat wel). Tegelijk met Amber zat er nog een mechel in het asiel die letterlijk tegen de muren opklom van ellende; de stront zat tot op het plafond van de kennel :ugh: pure stress. Hoe intens zielig ik dat ook vind, persoonlijk zou ik hier dan niet voor kiezen omdat die waarschijnlijk (je zal het helaas moeten doen met je eigen aannames) een zeer hoog energielevel heeft en erg stressgevoelig is.
Amber zat er 4 maanden en was er beslist niet de hond die ze bij ons werd, maar toch bleef ze bv netjes stilstaan als ik stilstond. En hoewel ze barstte van de opgekropte energie, trok ze toch niet als een bezetene aan de lijn.
Daarnaast kan een herplaatser nog enorm groeien (dat geeft ook veel voldoening!), maar ik begrijp ook heel goed de aantrekkingskracht van een blanco pup.
Er zijn natuurlijk ook mensen die particulier afstand doen van hun hond om wat voor reden dan ook. Sommige net niet goed genoeg voor IPO of KNPV maar verder goed opgevoed en sociaal. Op behendigheid kwam jaren geleden een jonge jongen met een mechel dame. Plaatje van een hond en verder zeer sociaal, die jongen en zij waren zo een eenheid al samen en zij was weggedaan omdat ze niet geschikt bleek voor KNPV.
Ik vind het goed om te lezen dat jullie zo bewust een goede keuze willen maken in ieder geval en ben ook erg benieuwd wat de uiteindelijke keuze zal zijn. Succes met de zoektocht!
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Mijn man heeft dit jaar geholpen op het jeugdkamp van de VDH. Allemaal kinderen vanaf 8 tot 20 met Duitse Herders dus. Ik verbaasde me eigenlijk dat het zo goed ging. Sommige hebben een leenhond voor die week, andere de hond van hun ouders en sommige hebben hun eigen hond. De honden worden ook door de kinderen uitgelaten, de begeleiding staat dan op wacht en in sommige gevallen helpen ze. Wel heel leuk, ze doen behendigheid, appel en pakwerk. Daarnaast elk jaar een paar demo's, dit jaar flyball. Normaal ben ik echt niet van de DH aanraden, maar als er al ervaring is? Dat de DH geen allemansvriend is, betekent niet dat een andere hond altijd opgegeten wordt als deze dichtbij komt. Op dit kamp waren er een aantal kinderen onder de 12 met eigen hond en dat was echt verrassend leuk. Natuurlijk helpen de ouders thuis, maar de training kwam wel neer op de kinderen.

Maar ook een kleine DH teef is al 55 cm he? ;) Onze Winni is klein, iedereen roept ook altijd dat ze zo mini is, maar die is precies 55 cm. Veel teven tikken toch sneller de 58 tot 62 cm aan. Ik weet niet waarom jullie die hoogte in jullie hoofd hebben als maximum?
Wim uit Purmerend
Vaste gebruiker

Wij merken aan ons drieën dat wij nog steeds graag een herder-achtige hond willen. De wat kleinere maat (en dan ook minder kilo's) komt meer voort uit het idee dat onze dochter deze ook alleen kan uitlaten en hem beter de baas kan als er zich onverhoopt wel een probleem voordoet tijdens het uitlaten. Klinkt misschien wat ver gezocht, maar ik denk dat een hond van 20 kilo beter te handelen is voor een elf jarige dan een hond van 30 kilo. En zij zal hem echt alleen moeten uitlaten op plekken waarvan je 100% zeker weet dat je er meerdere honden gaat tegenkomen. Ook in huis en in de auto lijkt een maatje kleiner eerder een voordeel dan nadeel. Ik vind de bijvoorbeeld de Chodsky Pes en Lapinporokoira een mooi maatje hebben. Echte herders, maar dan net een maatje kleiner. Het punt dat we een kort harige hond prefereren laten we ook een beetje schieten, het kindvriendelijke karakter (gezinshond) is veel belangrijker. Ook het kunnen trainen ermee bedoelen we niet al te ernstig. We willen zeker trainingen met de hond gaan doen, maar niet voor wedstrijden of zo, gewoon puur voor de lol en voor de psychische gezondheid van de hond.
Wim uit Purmerend
Vaste gebruiker

Wij zijn door dit topic al wel een stuk wijzer geworden. Ook hebben we ontdekt welke punten we belangrijk vinden en welke wat minder.

De belangrijkste punten zijn:
* herder met grootte van ongeveer 45 a 55 cm (onze 11 jarige dochter moet hem zelfstandig kunnen uitlaten)
* moet los kunnen lopen in een hond- en katrijke omgeving en met de fiets mee kunnen rennen
* een lief en kindvriendelijk karakter (gezinshond)
* niet agressief en nerveus (niet te veel blaffen)

De volgende voorgestelde honden laten we (op dit moment) even afvallen: Schotse Herder Korthaar (vinden wij niet zo mooi), Border Collie (heeft wel erg veel uitdaging nodig), Australien Cattle Dog (tikkeltje bijzonder), Schotse Herder Langhaar (kop vinden wij niet zo mooi), Mechelse en Duitse Herder en Zwitserse Witte Herder (iets te groot), Toller en Labrador-werklijn (vallen af op div. kleine punten), IJslander (blaft mogelijk te veel en uiterlijk, vooral staart), Vizsla (te groot), Vastgotaspets (te klein).

Ik had het idee dat de Chodsky Pes een goede kandidaat zal zijn of iemand moet nog een ander vergelijkbaar ras weten. Ik kreeg alleen niet de indruk op internet dat hier geregeld nesten van zijn. Ik kan mij voorstellen dat bij sommige soorten wat moeizaam aan te komen is. Ook de Australiën Kelpie en de Lapinporokoira vinden we nog interessant, alhoewel de laatste iets te veel schijnt te kunnen blaffen.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”