Maar als je een pup met 8 weken krijgt houd je het toch niet weg bij elke andere hond? Ze zien andere honden tijdens wandelingen, tijdens puppycursus (jaja) en sowieso in het dagelijks leven.laeken schreef:Ja hoor. Ben er ook wel eens geweest. Hier in ons dorp hebben we ook zo'n asiel. Ik herken niks van je verhaal over selectie door doodmaken. Ik vind het zelf volkomen logisch dat honden die met honden opgroeien veel sociale vaardigheden leren die een pupje dat met 8 weken uit het nest gaat niet zal leren. Zal wel aan mij liggen.Paisley schreef:Ik vind de vergelijking met de asiels ook mank. Ben je wel eens in zo'n asiel geweest Laeken?
Ik wel namelijk. Ik heb wonden behandeld, die zijn ontstaan tijdens gevechten. Ik heb de onvergeeflijke fout gemaakt dat honden zich tussen een hek door wurmden waar ik door wilde, waardoor twee roedels door elkaar kwamen, met een hevig gevecht tot gevolg. Ik heb ook tere kleine pupjes gezien die door hun roedelgenootjes onder de voeten werden gelopen en weggejaagd bij het eten en die mager en zwak werden en uit eindelijk dood gingen. Van alle jonge pups wat daar binnen komt, red de helft t niet.
De hondjes die we mee namen, hadden inderdaad dat goede sociale karakter waar roedelhondjes bekend om staan. Maar het was een selectie. De honden die niet geschikt waren, hadden het boven hun hoofd hangen om de rest van hun leven weg te rotten in het verderf wat ze daar asiel noemen.
En ja. Er worden honden doodgebeten. Natuurlijk. Dat is ook de natuur. Maar net gaan doen alsof honden uit groepshouding sociaal zijn omdat ze daarop geselecteerd zijn vind ik totale larie. Dan onderschat je behoorlijk wat een hond nog te leren heeft na de eerste 8 weken. En wat een hond kan leren door leven in een groep. Eva is dus sociaal geworden door het pension. Ze ging er heen en na een paar keer in groepen honden werd ze steeds socialer. Wij hadden zelf ook 3 honden dus dat hielp mee. Ze heeft als pup nooit gespeeld met andere honden en wilde er niks van weten. Later was ze hartstikke sociaal geworden en dat pension heeft imo een grote rol gespeeld.
Coda was ook zo'n pup die niet speelde, zij had toen alleen Nilo en daar weigerde ze ook mee te spelen. Ik heb haar nooit gedwongen of in groepen gezet om te leren spelen en ze is altijd prima sociaal geweest