In alle media het bericht kenbaar maken dat vanaf heden elke loslopende kat zal worden opgepakt en afgevoerd. Zo moeilijk is het nietTara schreef:En dat vetgemaakte klopt dus niet.mijke schreef:Ik krijg altijd een enorm punthoofd van die kat-hond discussies zoals deze. Vooral van mensen die vinden "ik doe met mijn hond zus of zo en voor katten geldt hetzelfde". Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar een kat en een hond zijn totaal verschillende dieren die op totaal verschillende manieren gehouden worden en loslopende, onbeheerde katten is in Nederland een volkomen geaccepteerd fenomeen. Zowel maatschappelijk als juridisch gezien. Dat ontslaat een katteneigenaar natuurlijk niet van de verantwoordelijkheid om eventuele schade aangericht door de kat te vergoeden, maar het ontslaat het baasje van een aangelijnde hond ook niet van zijn verantwoordelijkheid om te voorkomen dat jouw hond een kat dood bijt. Daar dien je alles voor in werking te stellen, punt.
In juridisch opzicht mogen katten net zo min als honden loslopen en hun goddelijke gang gaan, alleen is het onmogelijk om te handhaven, dus wordt maar gemakshalve de andere kant opgekeken.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond of kat
Moderator: moderatorteam
-
*Wolf*
- Zeer actief
Re: Hond of kat
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Nee hoor. De Rijdende Rechter oa heeft daar een x een uitspraak over gedaan. Ik weet het behoorlijk zeker.Tara schreef:En dat vetgemaakte klopt dus niet.mijke schreef:Ik krijg altijd een enorm punthoofd van die kat-hond discussies zoals deze. Vooral van mensen die vinden "ik doe met mijn hond zus of zo en voor katten geldt hetzelfde". Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar een kat en een hond zijn totaal verschillende dieren die op totaal verschillende manieren gehouden worden en loslopende, onbeheerde katten is in Nederland een volkomen geaccepteerd fenomeen. Zowel maatschappelijk als juridisch gezien. Dat ontslaat een katteneigenaar natuurlijk niet van de verantwoordelijkheid om eventuele schade aangericht door de kat te vergoeden, maar het ontslaat het baasje van een aangelijnde hond ook niet van zijn verantwoordelijkheid om te voorkomen dat jouw hond een kat dood bijt. Daar dien je alles voor in werking te stellen, punt.
In juridisch opzicht mogen katten net zo min als honden loslopen en hun goddelijke gang gaan, alleen is het onmogelijk om te handhaven, dus wordt maar gemakshalve de andere kant opgekeken.
- mijke
- Zeer actief
Wat valt volgens jou onder rottigheid dan? In een dorpje in Engeland hebben ze de gehele kattenpopulatie een x van gpszendertjes en camera's voorzien en er gebeurde helemaal niks bijzonders 
- iones
- Zeer actief
Ik lees genoeg klachten over katten van de buren.mijke schreef:Wat valt volgens jou onder rottigheid dan? In een dorpje in Engeland hebben ze de gehele kattenpopulatie een x van gpszendertjes en camera's voorzien en er gebeurde helemaal niks bijzonders
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Feather__
- Zeer actief
Hier lopen sinds kort ook twee katten los buiten
Vanmiddag dacht er eentje dat hij kon blijven zitten waar ik langs moest met de honden, rug omhoog en flink brommen en blazen. Met alleen een KSSTT
kreeg ik hem niet weg. Hij wilde achter mijn rug om lelijk gaan doen naar de honden.
Dat is de eerste keer dat ik een kat heb wegbonjourd met mijn voet
Toen ik omkeek (toen wij er al voorbij waren) zat hij iets op te eten, dus waarschijnlijk deed hij daarom zo lelijk.
Normaal doen ze ook niks. Behalve de buurkatten terroriseren die hier al jaren buiten lopen
en iedere dag vogels en muizen (al vind ik dat minder erg) doodmaken..
We hadden hem laatst ook bijna onder de auto omdat hij weer op jacht was en dacht dat hij onder de auto door kon lopen op jacht naar de duif. Na een toeter rende hij boos weg omdat de vogel weg vloog.
Heel fijn
Vanmiddag dacht er eentje dat hij kon blijven zitten waar ik langs moest met de honden, rug omhoog en flink brommen en blazen. Met alleen een KSSTT
Dat is de eerste keer dat ik een kat heb wegbonjourd met mijn voet
Toen ik omkeek (toen wij er al voorbij waren) zat hij iets op te eten, dus waarschijnlijk deed hij daarom zo lelijk.
Normaal doen ze ook niks. Behalve de buurkatten terroriseren die hier al jaren buiten lopen
We hadden hem laatst ook bijna onder de auto omdat hij weer op jacht was en dacht dat hij onder de auto door kon lopen op jacht naar de duif. Na een toeter rende hij boos weg omdat de vogel weg vloog.
Heel fijn

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ka hier ook. De katten van de buren stalken mn honden, komen binnen als dat kan em zeiken alles onder in de tuin. Ze flikken t ook bij andere buren.iones schreef:Ik lees genoeg klachten over katten van de buren.mijke schreef:Wat valt volgens jou onder rottigheid dan? In een dorpje in Engeland hebben ze de gehele kattenpopulatie een x van gpszendertjes en camera's voorzien en er gebeurde helemaal niks bijzonders
Mn honden jagen ze af en toe een boom in, dan staan ze quitte
Ach we pesten elkaar wat en we haten elkaar er lustig op los maar onder de streep komt t erop neer dat t prima samenleeft zonder dat t saai wordt.

-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Is dat niet net hetzelfde met honden of kinderen die plots tevoorschijn komen? Je weet dat loslopende katten er nu eenmaal zijn, lijkt me dat er prima te trainen valt op het negeren van (wegschietende) katten. Kamikaze katten daarbuiten gelaten maar die zal je vast niet op iedere straathoek tegenkomen.*Wolf* schreef:Maar het is wel een drama en een ergernis elke keer weer, die plotseling wegschietende katten en een woedende hond die moeilijk is te kalmeren.
Je ergeren aan andere dingen of dieren die heel normaal zijn binnen het straatbeeld omdat je hond er een hekel aan heeft lijkt me meer een eigen probleem.
Edit: Tineke verwoord het beter dan ik.
Tineke schreef:Dan zou ik de oplossing zoeken in het enige waar je zelf invloed op kunt uitoefenen en dat is je eigen hond.
De wereld gaat zich nu eenmaal niet naar je voegen en dus zal je katten blijven tegenkomen , net als mensen met hondagressieve honden loslopende honden zullen blijven tegenkomen en daar ook mee moeten omgaan.
Dan kun je roepen hullie nemen geen verantwoording dus nu hoef ik dat niet meer te doen of je zet je ergernis aan de kant accepteert dat het is zoals het is en leert daarmee omgaan.
Luus en Abra houden ook niet van katten maar ik niet van drama maken en dat snappen ze prima.
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Er is wel een verschil tussen ergens alert op zijn of hulptroepen nodig hebben om je aangelijnde honden uit een situatie te krijgen. Dat vind ik van een heel andere orde. Maar misschien moet je eens oplopen met wat katten en hun baasjes wellicht scheelt datTara schreef:-Saskia- schreef:Je weet dat loslopende katten er nu eenmaal zijn, lijkt me dat er prima te trainen valt op het negeren van (wegschietende) katten.
Ja, dat is net zo prima te trainen als op het afleren van het gegluur van jouw border collie.
Ik ga het niet eens proberen.
.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
-Saskia-
- Zeer actief
Ook dat is trainbaar. Of dacht je dat border collies bij het werken gedurend staan te eyen?Tara schreef:Ja, dat is net zo prima te trainen als op het afleren van het gegluur van jouw border collie.
Ik ga het niet eens proberen.
Jouw honden gaan toch ook niet ongecontroleerd achter wild aan tijdens het loslopen?
Ik vind het niet veel anders dan een hond die een gruwelijke hekel heeft aan kinderen of andere honden. Het is een stuk productiever om aan de slag te gaan met het probleem dan je op te jagen dat de wereld zich niet naar je verwachtingen schikt.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Zoals ik zei: elke hond is anders. Sommige honden zijn makkelijk te trainen op het negeren van katten, sommige wat moeilijker, sommige zijn niet te trainen. En er zijn erbij waarbij de prikkel tot het opjagen van katten als ze aangelijnd zijn vanzelf uitdooft, maar dat kan wel enkele jaren duren (heb ik ook meegemaakt).
Als het om honden gaat, hebben mensen altijd de neiging te denken dat alle honden zijn zoals die van hen. Het probleem met hun eigen hond hebben ze met succes aangepakt, dus moet dat bij elke hond lukken. Nou ik kan je zeggen dat ik veel verschillende soorten honden heb gehad, van supermakkelijk tot supermoeilijk, en dat er geen één bij was die precies hetzelfde te trainen was. Als ikzelf advies geef, probeer ik altijd te zeggen: zo werkte het bij mij (en zie maar in hoeverre het bij jou werkt). En niet: ik deed het zo dus moet dat bij jou ook zo werken, neuh, dat kan je gewoon niet weten.
Als het om honden gaat, hebben mensen altijd de neiging te denken dat alle honden zijn zoals die van hen. Het probleem met hun eigen hond hebben ze met succes aangepakt, dus moet dat bij elke hond lukken. Nou ik kan je zeggen dat ik veel verschillende soorten honden heb gehad, van supermakkelijk tot supermoeilijk, en dat er geen één bij was die precies hetzelfde te trainen was. Als ikzelf advies geef, probeer ik altijd te zeggen: zo werkte het bij mij (en zie maar in hoeverre het bij jou werkt). En niet: ik deed het zo dus moet dat bij jou ook zo werken, neuh, dat kan je gewoon niet weten.
- Tineke
- Zeer actief
En elke baas is anders , waar de een jaren over doet of totaal niet lukt heeft de ander het probleem zo opgelost. Het is maar net hoe erg je het als een probleem ziet uiteraard. Het zou zomaar kunnen dat jouw kattenhatende hond bij Nanna poeslief*Wolf* schreef:Zoals ik zei: elke hond is anders. Sommige honden zijn makkelijk te trainen op het negeren van katten, sommige wat moeilijker, sommige zijn niet te trainen. En er zijn erbij waarbij de prikkel tot het opjagen van katten als ze aangelijnd zijn vanzelf uitdooft, maar dat kan wel enkele jaren duren (heb ik ook meegemaakt).
Maar net als met honden doen mensen het ook allemaal op hun eigen manier en jouw manier hoeft de hunne uiteraard niet te zijn.*Wolf* schreef: Als ikzelf advies geef, probeer ik altijd te zeggen: zo werkte het bij mij (en zie maar in hoeverre het bij jou werkt). En niet: ik deed het zo dus moet dat bij jou ook zo werken, neuh, dat kan je gewoon niet weten.
Volgens mij geeft niemand hier advies hoe dat probleem expliciet aan te pakken zegt men enkel ik zou ermee aan de slag gaan.
Ik zelf heb op het katten negeren overigens niet getraind , mijn honden, tenminste Luus en Abra vinden zoveel niet leuk hier in hun eigen omgeving, gaan we uit de buurt met ze naar losloopgebieden gaat dat wel verder goed.
Maar ik weet dat ze katten niet leuk vinden maar zij weten ook dat drama hier nooit aan de orde is, punt.
Ik ga ze katten ook niet leren leuk te vinden dat is een heilloze zaak maar gewoon meelopen om wat voor reden dan ook dat doen ze wel want dat is ze wel geleerd.

-
*Wolf*
- Zeer actief
Ik heb voormalige straathonden uit Spanje. Verleden onbekend, heb ze niet vanaf pup kunnen trainen. Sterk jachtinstinct, en dan bedoel ik STERK 
Denk zomaar dat Nanna ervoor zou bedanken
Denk zomaar dat Nanna ervoor zou bedanken
- Tineke
- Zeer actief
*Wolf* schreef:Ik heb voormalige straathonden uit Spanje. Verleden onbekend, heb ze niet vanaf pup kunnen trainen. Sterk jachtinstinct, en dan bedoel ik STERK
Daar hebben wij er ook twee van , een als pup de ander volwassen gekomen en ik had toen nog twee katten
Maar de ene hond is inderdaad de ander niet , als jouw honden op straat gezworven hebben en succes hebben gehad met jagen op katten ligt dat wel wat moeilijker dan een hond van pup af aan begeleiden en ook het ras scheelt inderdaad

- iones
- Zeer actief
Zo moeilijk is het wel. Heel moeilijk zelfs. Want katten zijn niet te achterhalen bij wie ze horen. Maar eigenlijk zou men alle katten van de straat moeten nemen maar dat gaat de staat veel geld kosten.*Wolf* schreef: In alle media het bericht kenbaar maken dat vanaf heden elke loslopende kat zal worden opgepakt en afgevoerd. Zo moeilijk is het niet
Oplossing voor groot aantal zwerfkatten: 'Chippen en steriliseren'
Alle katten in Nederland moeten worden gecastreerd en een registratiechip krijgen. Katten vormen namelijk een toenemend risico voor onze gezondheid. De Raad voor dierenaangelegenheden (RDA), het belangrijkste adviesorgaan van de overheid als het om dieren gaat, adviseert het kabinet het grote aantal zwerfkatten te reguleren.
Via kattenpoep kunnen mensen infectieziekten oplopen. Katten zijn de belangrijkste infectiebron van toxoplasmose, een parasiet die vooral voor zwangere vrouwen gevaarlijk is. Per jaar worden in Nederland ongeveer 500 kinderen geboren met afwijkingen die er het gevolg van zijn, zoals blindheid, een waterhoofd of een mentale handicap. Nog eens zo'n 400 mensen belanden jaarlijks door toxoplasmose in het ziekenhuis, enkele sterven er zelfs aan. Katten besmetten mensen en andere dieren ook met spoelwormen. Bij kinderen kunnen die klachten als buikpijn en vermoeidheid veroorzaken.
Zandbakken
In Nederland lopen minimaal 135.000 zwerfkatten rond; schattingen lopen op tot meer dan een miljoen. Zwerfkatten zijn beduidend vaker geïnfecteerd met toxoplasmose en spoelwormen dan huiskatten, die vaker worden ontwormd. De poep van zwerfkatten belandt bovendien niet via de kattenbak in de kliko, maar in zandbakken, tuinen en parkjes. Daar komen mensen ermee in contact, verklaart Frans van Knapen, hoogleraar veterinaire volksgezondheid.
,,Vooral in de grote steden zorgen zwerfkatten voor een heftig bezoedelde omgeving. Dat wordt erger omdat ze zich ongebreideld vermenigvuldigen. Met een beetje pech heeft een poes drie nestjes per zomer. En zonder huiskatten hadden we geen zwerfkatten. Ze lopen weg of worden achtergelaten.'' Daarom zouden alle nieuwe katten volgens de RDA snel moeten worden 'geholpen'. Ook moeten katten via een chip worden geregistreerd, zodat weglopers te identificeren zijn.
Kostenpost
Voor de eigenaren van de pakweg 2,6 miljoen huiskatten zouden die maatregelen een flinke kostenpost zijn. Om een kater te laten castreren ben je al snel 60 euro kwijt, voor steriliseren van een poes het dubbele. Voor chippen komen daar nog een paar tientjes bij. Die kosten voor de eigenaar zijn echter te verantwoorden in het licht van de risico's, stelt de RDA.
De Dierenbescherming staat achter het voorstel. ,,Niet alleen vanwege de volksgezondheid, maar ook vanwege het dierenwelzijn'', zegt woordvoerder Niels Dorland. ,,Onze asielen zitten vol verwilderde katten die niet herplaatst kunnen worden.''
Staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken liet gisteren weten de risico's die de RDA aankaart serieus te nemen, maar niets te zien in verplicht chippen en castreren van katten. ,,We hebben grote vraagtekens bij de effectiviteit, proportionaliteit en handhaafbaarheid van die maatregelen.''
http://www.tubantia.nl/algemeen/opmerke ... -1.6160036
En als zwerfkatten afgeschoten werden, zou dat dus ook weer veel schelen. Maar dan betaalt zoals wel vaker het dier weer de rekening voor het wangedrag van de mens.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- iones
- Zeer actief
Als jij denkt dat honden volledig trainbaar zijn, kun je ook wel beweren dat je katten kunt leren om genoegen te nemen met eigen tuin. Je kunt honden wel een en ander leren, maar je kunt de aard niet veranderen. Sommige eigenschappen zitten te diep. Mensen onderschatten dat steeds weer.-Saskia- schreef: Ook dat is trainbaar. Of dacht je dat border collies bij het werken gedurend staan te eyen?
Jouw honden gaan toch ook niet ongecontroleerd achter wild aan tijdens het loslopen?
Ik vind het niet veel anders dan een hond die een gruwelijke hekel heeft aan kinderen of andere honden. Het is een stuk productiever om aan de slag te gaan met het probleem dan je op te jagen dat de wereld zich niet naar je verwachtingen schikt.
-
*Wolf*
- Zeer actief
't is in feite gewoon jachtinstinct. Zeker na geboekt succes is de drang tot herhaling bij de hond sterker dan wat ook. En niemand die zal beweren dat je een hond met sterk jachtinstinct kunt trainen betrouwbaar niet te jagen.iones schreef: Sommige eigenschappen zitten te diep. Mensen onderschatten dat steeds weer.
- iones
- Zeer actief
En met katten is het precies zo. Maar daar wordt het erkend, en bij honden niet. Zoals ik al eerder zei, er zijn veel verschillen maar ook overeenkomsten, maar het is hoe de mensen er in staan.*Wolf* schreef:'t is in feite gewoon jachtinstinct. Zeker na geboekt succes is de drang tot herhaling bij de hond sterker dan wat ook. En niemand die zal beweren dat je een hond met sterk jachtinstinct kunt trainen betrouwbaar niet te jagen.iones schreef: Sommige eigenschappen zitten te diep. Mensen onderschatten dat steeds weer.
-
-Saskia-
- Zeer actief
Als je denkt dat ik dat beweer lees je m'n post verkeerd.iones schreef:Je kunt honden wel een en ander leren, maar je kunt de aard niet veranderen.
Van een kattenkiller maak je geen hond die katten gezellig vindt. Maar net zoals je een hondagressieve hond die voor de kill gaat kan leren zich niet als een achterlijke aan de lijn te gedragen kan dat ook met een hond die katten wil versnipperen. En wat ik zei, kamikaze katten die risico's opzoeken kan je moeilijk voorkomen maar die zijn er vast niet onder elke auto.
Of je kan op een forum gaan zeuren over loslopende katten. Vooralsnog helpt dat schijnbaar niet om ze binnen te houden
- Tineke
- Zeer actief
Nee maar normaal aangelijnd over straat gaan zonder drama of uit je dak te gaan is wat anders naar mijn idee.*Wolf* schreef:'t is in feite gewoon jachtinstinct. Zeker na geboekt succes is de drang tot herhaling bij de hond sterker dan wat ook. En niemand die zal beweren dat je een hond met sterk jachtinstinct kunt trainen betrouwbaar niet te jagen.iones schreef: Sommige eigenschappen zitten te diep. Mensen onderschatten dat steeds weer.

-
kooi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Tik!iones schreef:Zo moeilijk is het wel. Heel moeilijk zelfs. Want katten zijn niet te achterhalen bij wie ze horen. Maar eigenlijk zou men alle katten van de straat moeten nemen maar dat gaat de staat veel geld kosten.*Wolf* schreef: In alle media het bericht kenbaar maken dat vanaf heden elke loslopende kat zal worden opgepakt en afgevoerd. Zo moeilijk is het niet
Alle katten in Nederland moeten worden gecastreerd en een registratiechip krijgen. Katten vormen namelijk een toenemend risico voor onze gezondheid. De Raad voor dierenaangelegenheden (RDA), het belangrijkste adviesorgaan van de overheid als het om dieren gaat, adviseert het kabinet het grote aantal zwerfkatten te reguleren.
Via kattenpoep kunnen mensen infectieziekten oplopen. Katten zijn de belangrijkste infectiebron van toxoplasmose, een parasiet die vooral voor zwangere vrouwen gevaarlijk is. Per jaar worden in Nederland ongeveer 500 kinderen geboren met afwijkingen die er het gevolg van zijn, zoals blindheid, een waterhoofd of een mentale handicap. Nog eens zo'n 400 mensen belanden jaarlijks door toxoplasmose in het ziekenhuis, enkele sterven er zelfs aan. Katten besmetten mensen en andere dieren ook met spoelwormen. Bij kinderen kunnen die klachten als buikpijn en vermoeidheid veroorzaken.
Zandbakken
In Nederland lopen minimaal 135.000 zwerfkatten rond; schattingen lopen op tot meer dan een miljoen. Zwerfkatten zijn beduidend vaker geïnfecteerd met toxoplasmose en spoelwormen dan huiskatten, die vaker worden ontwormd. De poep van zwerfkatten belandt bovendien niet via de kattenbak in de kliko, maar in zandbakken, tuinen en parkjes. Daar komen mensen ermee in contact, verklaart Frans van Knapen, hoogleraar veterinaire volksgezondheid.
,,Vooral in de grote steden zorgen zwerfkatten voor een heftig bezoedelde omgeving. Dat wordt erger omdat ze zich ongebreideld vermenigvuldigen. Met een beetje pech heeft een poes drie nestjes per zomer. En zonder huiskatten hadden we geen zwerfkatten. Ze lopen weg of worden achtergelaten.'' Daarom zouden alle nieuwe katten volgens de RDA snel moeten worden 'geholpen'. Ook moeten katten via een chip worden geregistreerd, zodat weglopers te identificeren zijn.
Kostenpost
Voor de eigenaren van de pakweg 2,6 miljoen huiskatten zouden die maatregelen een flinke kostenpost zijn. Om een kater te laten castreren ben je al snel 60 euro kwijt, voor steriliseren van een poes het dubbele. Voor chippen komen daar nog een paar tientjes bij. Die kosten voor de eigenaar zijn echter te verantwoorden in het licht van de risico's, stelt de RDA.
De Dierenbescherming staat achter het voorstel. ,,Niet alleen vanwege de volksgezondheid, maar ook vanwege het dierenwelzijn'', zegt woordvoerder Niels Dorland. ,,Onze asielen zitten vol verwilderde katten die niet herplaatst kunnen worden.''
Staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken liet gisteren weten de risico's die de RDA aankaart serieus te nemen, maar niets te zien in verplicht chippen en castreren van katten. ,,We hebben grote vraagtekens bij de effectiviteit, proportionaliteit en handhaafbaarheid van die maatregelen.''
En als zwerfkatten afgeschoten werden, zou dat dus ook weer veel schelen. Maar dan betaalt zoals wel vaker het dier weer de rekening voor het wangedrag van de mens.
- Tineke
- Zeer actief
Jij bent hemkooi schreef:Tik!iones schreef:Zo moeilijk is het wel. Heel moeilijk zelfs. Want katten zijn niet te achterhalen bij wie ze horen. Maar eigenlijk zou men alle katten van de straat moeten nemen maar dat gaat de staat veel geld kosten.*Wolf* schreef: In alle media het bericht kenbaar maken dat vanaf heden elke loslopende kat zal worden opgepakt en afgevoerd. Zo moeilijk is het niet
Zandbakken
Kostenpost

-
kooi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Tis meer dat mevrouw Iones doet terugdenken aan een haperende l.p. op de draaitafel als het over loslopende katten gaat.
Het is welhaast meelijwekkend.
-
Neeltje
Behalve dat ze heel wat vogels en kleine zoogdieren om zeep hebben geholpen. En dat er dat dan toch wel heel erg veel zijn.mijke schreef:Wat valt volgens jou onder rottigheid dan? In een dorpje in Engeland hebben ze de gehele kattenpopulatie een x van gpszendertjes en camera's voorzien en er gebeurde helemaal niks bijzonders
-
63673J
Inderdaad. Een recent zeer grootschalig onderzoek heeft uitgewezen dat het er heel veel zijn.Neeltje schreef:Behalve dat ze heel wat vogels en kleine zoogdieren om zeep hebben geholpen. En dat er dat dan toch wel heel erg veel zijn.mijke schreef:Wat valt volgens jou onder rottigheid dan? In een dorpje in Engeland hebben ze de gehele kattenpopulatie een x van gpszendertjes en camera's voorzien en er gebeurde helemaal niks bijzonders
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Castratie van de katers heb ik wel laten doen. Met name omdat het me duidelijk was dat het geen binnen katten zouden worden (heb het geprobeerd, maar ze kwamen van stal en beide ouders waren wilde katten)
Het sproeien wilde ik voor zijn, en ik wilde niet dat ze poezen zouden dekken. De ene kat kreeg wel een hangbuik, maar was nooit zo'n atleet en niet zo actief. De ander is gewoon een mooie kater geworden, heel atletisch en gespierd, nog steeds.
Een poes zou ik ook laten "helpen" eerlijk gezegd.
Bij honden zie ik er de noodzaak niet zo van in, als het niet nodig is laat ik ze liever intact.
Het sproeien wilde ik voor zijn, en ik wilde niet dat ze poezen zouden dekken. De ene kat kreeg wel een hangbuik, maar was nooit zo'n atleet en niet zo actief. De ander is gewoon een mooie kater geworden, heel atletisch en gespierd, nog steeds.
Bij honden zie ik er de noodzaak niet zo van in, als het niet nodig is laat ik ze liever intact.
- Tineke
- Zeer actief
Oh ik dacht eigenlijk dat je op dit zwart gemaakte zinnetje doelde en daar de link mee legdekooi schreef:Tis meer dat mevrouw Iones doet terugdenken aan een haperende l.p. op de draaitafel als het over loslopende katten gaat.
Per jaar worden in Nederland ongeveer 500 kinderen geboren met afwijkingen die er het gevolg van zijn, zoals blindheid, een waterhoofd of een mentale handicap.
Maar het is meer een kwestie van dit.

- Tineke
- Zeer actief
Ja en wat is de relevantie daarvan in dit topic , dat honden weten dat zulke dingen gebeuren en zich daarom maar als het morele kompas opwerpen en katten daarom om zeep helpen.jvanringen schreef:Inderdaad. Een recent zeer grootschalig onderzoek heeft uitgewezen dat het er heel veel zijn.Neeltje schreef:Behalve dat ze heel wat vogels en kleine zoogdieren om zeep hebben geholpen. En dat er dat dan toch wel heel erg veel zijn.mijke schreef:Wat valt volgens jou onder rottigheid dan? In een dorpje in Engeland hebben ze de gehele kattenpopulatie een x van gpszendertjes en camera's voorzien en er gebeurde helemaal niks bijzonders
Alsof een kattenkillende hond zoveel beter is , ja hoor die zal vast alles verder met rust laten wat in de natuur leeft
Dit soort opmerkingen storen mij het gemak waarmee er over andermans dier wordt gedacht.
Zo van ja shit happens als een hond een kat doodbijt. Nou als het mijn kat is kun je daar in ieder geval zeker van zijn , dat wordt geen shit maar een hele gierput als dit je instelling is.
En ja ik vergelijk het wel met loslopende honden die in een aanlijngebied op je afkomen ,iets wat wel degelijk aan de orde is. Mij is het in ieder geval vaker overkomen dan een kat die op ons afkwam.*Wolf* schreef:Als ervaringsdeskundige met kattenhatende honden durf ik te zeggen dat een hond die een kat doodt voor mij valt in de categorie 'shit happens'.
Daar neem je toch ook maatregelen voor om incidenten te voorkomen, tenminste als het je interesseert wat je Fik uitspookt wel.
Want we hebben het hier over aangelijnde honden niet over loslopende honden in een losloopgebied , want dan kan ik me wel voorstellen dat er een ongeluk zou kunnen gebeuren , net als op eigen terrein.
Dat is imo wat anders.
Het is net als met hondagressieve honden , je hoeft er niet aan te beginnen want je weet dat je andere honden tegen gaat komen. Net als met bepaalde honden waar de kans groter mee is dat die niet met katten kunnen. Die kom je namelijk ook overal tegen en dat weet je op voorhand.
En dat jij er dan voor kiest teveel hond aan de lijn te hebben is een eigen keuze en leer er dan maar mee omgaan want het is namelijk jouw probleem.
In een ideale wereld loopt geen kat buiten zonder toezicht en geen hond los in een aanlijngebied maar we weten inmiddels allemaal dat het zo niet werkt , beide ga je tegenkomen namelijk.

- Tineke
- Zeer actief
Vind ik ook mijn beide katers waren gecastreerd ondanks dat het geen echte buitenkatten waren. Het oeverloos aan fokken met katten vind ik ook bezopen gezien het overschotblondie schreef:Castratie van de katers heb ik wel laten doen. Met name omdat het me duidelijk was dat het geen binnen katten zouden worden (heb het geprobeerd, maar ze kwamen van stal en beide ouders waren wilde katten)

- mijke
- Zeer actief
Ja dat is zeker zo (hoewel het doden van muizen in de buurt van huizen voor mij meer onder good riddance valt). Zelf zou ik dat niet zo snel rottigheid noemen. Gezien het topic leek het me dat er meer dingen werden bedoeld als honden aanvallen en dat soort dingen. Wat ik nog nooit van mn leven heb meegemaakt dus.Neeltje schreef:Behalve dat ze heel wat vogels en kleine zoogdieren om zeep hebben geholpen. En dat er dat dan toch wel heel erg veel zijn.mijke schreef:Wat valt volgens jou onder rottigheid dan? In een dorpje in Engeland hebben ze de gehele kattenpopulatie een x van gpszendertjes en camera's voorzien en er gebeurde helemaal niks bijzonders
Verder ben ik het roerend eens met zo'n beetje elk woord dat Tineke getiept heeft in dit topic.
- iones
- Zeer actief
Ik zie Tineke anders niet inhoudelijk reageren op mijn stukje. Dus er valt weinig eens te zijn met haar.