thom schreef:Mina2006 schreef:Straf die ik graag zie:
- eigenaar hond betaalt alle medische kosten die moeten worden gemaakt voor de schade (met een maximum van 1000 euro, tenzij verzekering betaalt)
- eigenaar hond betaalt alle kosten aan overige schade (kapotte hekken oid, je weet maar nooit) (met een maximum van 1000 euro, tenzij verzekering betaalt)
- eigenaar volgt speciale cursus die is opgezet, over bijtincidenten/aavallen door honden (zelf te betalen á 100-200 euro)
- officiele waarschuwing
2e keer hetzelfde, inclusief een boete van 2000 euro.
3e keer hetzelfde, inclusief een boete van 2000 euro en hond afpakken.
Zo zie ik het graag.
Waarom tot een maximum van 1000 euro ??
Toen onze hond dusdanig verwond was door een loslopende hond met debiele baas en we haar een paar uur later moesten laten inslapen hield de teller echt niet op bij 1000 euro.
Omdat er ook situaties ontstaan waarbij de baas niet de volledige verantwoording heeft en het in dat geval nogal hard is om iemand op te zadelen met 5000 euro aan schade.
Daarom ook TENZIJ je een verzekering hebt, als je die hebt dan betalen ze gewoon alles uit volgens mij.
Als je hier in Nederland iets doet tegen een ander persoon dan wordt de lichamelijke schade vaak niet eens vergoed, want tja, we hebben allemaal een verzekering. Ik vind een maximale schadesom van 2000 euro totaal (+200 euro cursus) wel redelijk voor een eerste keer dat het gebeurt.
Ik denk ook dat als je veel meer zal vragen, de kans groot is dat de eigenaar van de hond dan maar een einde aan zijn hond brengt (zelf, door een DA of gewoon ergens dumpen). Dat wil je natuurlijk ook niet hebben..