Welke rasbeschrijving heb je gelezen? Weer zijn er meerdere in omloop en niet allemaal even realistisch. Ze zijn zeker sportief. Wel vrij gevoelig en er zijn er dan ook heel wat die zonder duidelijke sturing bekoorlijk kefferig worden. Ze zijn best goed in het manipuleren van hun baasjes, maar worden er wel onzeker van als de baasjes zich laten manipuleren. Bij de ergste keffers die ik ken, is dat eigenlijk standaard het probleem: Markiesje mag te veel bepalen, voelt zich daardoor te verantwoordelijk en kan die verantwoordelijkheid niet aan. Iets meer sturing en ze ontspannen, waardoor ook het blaffen niet meer zo nodig is.
Actief zijn ze wel en als pup natuurlijk nog veel meer dan als volwassen hond. Echt ondeugend is Elco bij ons nooit geweest, maar volgens mij vooral omdat we hem daar te weinig gelegenheid voor gegeven hebben. Wij vonden hem behoorlijk gemakkelijk, als pup en nu nog, maar hij is toch wel minstens zo pittig als z'n broertjes en zusjes en andere Markiesjes waarbij de eigenaren met zekere regelmaat met de handen in het haar zaten, heb ik ontdekt.
We hebben in de afgelopen weken Zulla (ook een Markiesje) te logeren gehad en die is wel heel gemakkelijk, maar ons eigenlijk iets te tam

Mocht je voor een Markiesje willen gaan, hou dan rekening met een wachtlijst van al snel zo'n anderhalf jaar.
Oh, en ik vind Markiesjes eigenlijk te gevoelig voor in een gezin met kinderen, al zijn er die het prima aan schijnen te kunnen. De meeste kunnen prima omgaan met kinderen, alleen kunnen ze in een gezinssituatie gemakkelijk overprikkeld raken met te weinig echte rust. En dan krijg je weer een blaffer...
Zeker toen Elco nog een pup was, was het soms lastig om hem voldoende uitdaging te geven en tegelijk te voorkomen dat hij overprikkeld raakte. We zijn er blijkbaar wel in geslaagd, want hij is uitgegroeid tot een vrij stabiele, vrij zelfverzekerde hond, ondanks de nerveuze trekjes die hij van z'n moeder geërfd heeft