Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nou, daar staat inderdaad veel in van waar we het over gehad hebben.
Het lastige is dat als er minder antilichamen zijn dan wenselijk is maar er nog wel antilichamen aanwezig zijn, een vaccinatie nog niet aan kan slaan. Je moet dus wachten tot de stip helemaal of nagnoeg helemaal weg is om een vaccinatie aan te laten slaan.
Dit vroeg ik me nog af ja. Het vaccineren kan dus ook als de stip nog niet helemaal weg is. Anders zou je echt moeten wachten tot de stip weg is en loopt je hond toch een tijd onbeschermd rond, zou ik denken.
De kosten variëren van 60 euro tot 100 euro voor een titerbepaling.
de parvo had nog een heel licht kringeltje, en toen is er dus wel gevaccineerd. toen was saar 10 weken. Maar de rest stond op 0 dus hebben we geënt, en als de parvo niet aangeslagen zou zijn zou die nog een keer gezet worden. Maar die bleek laag genoeg om aan te slaan.
De titerbepaling bij marjolein met 7 weken.
Dit was saars eerste titerbepaling hier, toen ze dus geent werd. alinks dat stipje is de controle stip. rechts een heel klein kringeltje, is parvo
Deze 3 weken na de enting om te kijken of hij aan is geslagen
Laatst gewijzigd door xSuzannex op 27 jul 2016 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ehm, dat kringeltje is die van de distemper (hondenziekte) volgens mij. Parvo en hepatitis zijn wel helemaal weg. Van boven naar beneden (of op jouw eerste foto van links naar rechts) is de volgorde controle, hepatitis, Parvo, distemper
Fotogravinnetje schreef:Ehm, dat kringeltje is die van de distemper (hondenziekte) volgens mij. Parvo en hepatitis zijn wel helemaal weg. Van boven naar beneden (of op jouw eerste foto van links naar rechts) is de volgorde controle, hepatitis, Parvo, distemper
Oh verrek, je hebt gelijk!
De dierenarts zei Parvo, maar ik kijk nu op het formulier van marjolein en die dat het idd distemper is
Tara schreef:Leuk dat je ook de strip van de titerbepaling na de vaccinatie even plaatst Suzanne.
Nu kun je tenminste eens zien wat er precies gebeurt.
Nog even voor de volledigheid de eerste titerbepaling er ook bij, van 7 weken
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat tollers extra gevoelig zijn voor vaccinaties. Wat betreft die trigger voor AM, dat kan door van alles worden getriggerd, dan moet je je hond in een glazen kooitje doen. Je moet wat doen aan die erfelijke belasting, dat zet veel meer zoden aan de dijk.
En wat betreft titeren bij pups, als je wacht totdat de maternale bescherming volledig weg is, loopt je hond een aantal weken onbeschermd rond. Want je weet niet precies wanner de antilichamen waren verdwenen en wanneer de vaccinatie z'n werk gaat doen. Dan is het maar net welk risico je wilt nemen en daar maakt iedereen, inclusief dierenartsen, zijn eigen afweging in.
Daarom titer je juist: je ziet dat er nog antistoffen zijn, dus ent je niet, want de pup is nog beschermd. Zonder titeren enten levert een vergelijkbare situatie op tussen de entingen door. Aangezien de enting niet aanslaat als er nog antistoffen zijn en je zonder titeren niet weet of de enting op dat moment aangeslagen is of niet. Maar bij enten zonder titeren wordt dat geaccepteerd als normaal. Waarom zou dat met titeren dan opeens wel een probleem zijn?
under the red sky schreef:
En wat betreft titeren bij pups, als je wacht totdat de maternale bescherming volledig weg is, loopt je hond een aantal weken onbeschermd rond. Want je weet niet precies wanner de antilichamen waren verdwenen en wanneer de vaccinatie z'n werk gaat doen. Dan is het maar net welk risico je wilt nemen en daar maakt iedereen, inclusief dierenartsen, zijn eigen afweging in.
Als je een pup om de drie weken laat titeren, dan zie je snel genoeg hoe het er voor staat, en zelfs al zou de volledige maternale immuniteit verdwenen zijn, dan kan het A: nooit langer dan drie weken geduurd hebben dat de pup 'onbeschermd' rondliep en B: heeft hij dan ook nog geheugencellen die het immuunsysteem ondersteunen. Die gok durf ik wel te nemen hoor.
Wetende dat vaccinaties toch niet gaan aanslaan als de maternale immuniteit er nog is, vind ik ad random het immuunsysteem opjagen met een vaccinatie, in de ijdele hoop dat je daarmee het risico afdekt dat je hond misschien wel een paar dagen onbeschermd rond zou kunnen lopen eigenlijk heel raar. Maar goed, ignorance is bliss denk ik dan maar.
Sterker nog, als je vaccineert loopt je hond vaak ook een poos onbeschermd rond. De enting slaat namelijk niet aan als er nog antistoffen zijn, als die vervolgens binnen een week verdwijnen loopt je hond alsnog 2 weken onbeschermd rond. Met als verschil dat je het niet weet en bij titeren wel
Tara schreef:Sterker nog, als je vaccineert loopt je hond vaak ook een poos onbeschermd rond. De enting slaat namelijk niet aan als er nog antistoffen zijn, als die vervolgens binnen een week verdwijnen loopt je hond alsnog 2 weken onbeschermd rond. Met als verschil dat je het niet weet en bij titeren wel
De dierenarts gelooft daar duidelijk niet in, en ik ben bang de hondenschool ook niet. Maar goed, we zien wel of we de les mogen volgen zaterdag
Maeve schreef:
Sterker nog, als je vaccineert loopt je hond vaak ook een poos onbeschermd rond. De enting slaat namelijk niet aan als er nog antistoffen zijn, als die vervolgens binnen een week verdwijnen loopt je hond alsnog 2 weken onbeschermd rond. Met als verschil dat je het niet weet en bij titeren wel
Zo zwart-wit is het dus niet. Daar is natuurlijk gewoon onderzoek naar gedaan, bijvoorbeeld deze, gericht op parvo, met o.a. deze conclusie: "Ninety-five percent of pups could be successfully vaccinated with HI titers between 1:10 and 1:40." Dan zijn er dus nog steeds antistoffen (weliswaar een laag niveau) maar slaat de enting wel degelijk aan.
Ik heb ook niks tegen titeren, niks mis mee om te meten of een vaccinatie effect heeft gehad. Hoewel je je dan ook moet afvragen of je dat met een sneltest wilt doen of in een laboratorium. Er zijn dierenartsen die best willen titeren maar niet met Vaccicheck. Maar om een pup rond te laten lopen totdat de bescherming volledig verdwenen is en dan pas te enten, vind ik een risico. Dat mag iemand best ignorant vinden maar ik vind dat je als fokker ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt richting je pupkopers.
Maeve schreef:
Zo zwart-wit is het dus niet. Daar is natuurlijk gewoon onderzoek naar gedaan, bijvoorbeeld deze, gericht op parvo, met o.a. deze conclusie: "Ninety-five percent of pups could be successfully vaccinated with HI titers between 1:10 and 1:40." Dan zijn er dus nog steeds antistoffen (weliswaar een laag niveau) maar slaat de enting wel degelijk aan.
Ik heb ook niks tegen titeren, niks mis mee om te meten of een vaccinatie effect heeft gehad. Hoewel je je dan ook moet afvragen of je dat met een sneltest wilt doen of in een laboratorium. Er zijn dierenartsen die best willen titeren maar niet met Vaccicheck. Maar om een pup rond te laten lopen totdat de bescherming volledig verdwenen is en dan pas te enten, vind ik een risico. Dat mag iemand best ignorant vinden maar ik vind dat je als fokker ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt richting je pupkopers.
Maar daar zeg je het zelf al, als de antistoffen laag zijn. Als je niet titert weet je dat niet Dat is nog steeds net zoveel (schijn)veiligheid als wanneer je er 3 keer een pupenting in duwt. Als je netjes met 6, 9 en 12 weken ent heb je net zoveel kans dat je pup rondloopt tot de bescherming verdwenen is, of zelfs een tijd zonder. Alleen weet je het dan niet, dat maakt het blijkbaar minder eng? Gevoelsmatig dan, want het is niets minder gevaarlijk natuurlijk. Sterker nog, er zijn ook voorbeelden bekend van honden die na netjes alle pupentingen gehad te hebben toch geen antistoffen hadden aangemaakt. Daarbij was geen enkele enting aangeslagen dus. Maar als eigenaar maak je je nergens zorgen over want die prikken heeft de hond wel gehad.
Tara schreef:
Als je een pup om de drie weken laat titeren, dan zie je snel genoeg hoe het er voor staat, en zelfs al zou de volledige maternale immuniteit verdwenen zijn, dan kan het A: nooit langer dan drie weken geduurd hebben dat de pup 'onbeschermd' rondliep en B: heeft hij dan ook nog geheugencellen die het immuunsysteem ondersteunen. Die gok durf ik wel te nemen hoor.
Wetende dat vaccinaties toch niet gaan aanslaan als de maternale immuniteit er nog is, vind ik ad random het immuunsysteem opjagen met een vaccinatie, in de ijdele hoop dat je daarmee het risico afdekt dat je hond misschien wel een paar dagen onbeschermd rond zou kunnen lopen eigenlijk heel raar. Maar goed, ignorance is bliss denk ik dan maar.
Pups hebben geen actieve afweer tegen ziektes waar ze niet mee in aanraking geweest zijn. Dus geen geheugencellen. Maternale immuniteit is passieve afweer. Zeg maar kant-en-klare afweerstoffen met een bepaalde levensduur. Op=op.
Millie was met 6 weken nog flink beschermd tegen Parvo. Dus het is heel fijn dat ze toen getiterd is.
Nu eigenlijk hopen dat de antistoffen praktisch verdwenen zijn, zodat ze geënt kan worden. Als ik het goed begrijp is het dus slim om een paar weken na die enting dan weer te titeren, om te zien of het goed is aangeslagen.
Nou, Millie is getiterd en gevaccineerd vandaag. Een fijn idee. Nu moeten we met 16 weken terugkomen.
Toen we de kamer uitkwamen werd ze ook nog eens herkend, als een ware beroemdheid. Het was Bishy van hier en Millie heeft Dexter ontmoet. Zag net al een foto verschijnen Heb door alle heisa vergeten de vervolgafspraak te maken
Bishy schreef:Oeps sorry dat ik zei dat ik haar mee naar huis zou neem heeft je zeker afgeleid
Ik had ook nog te weinig geld op de toonbank gelegd
En ik werd extra afgeleid door het feit dat jij heel erg lijkt op een meisje aan wie ik les gaf tot voor kort. Wat echt raar is, want dat meisje is elf.
Ik ben even vergeten hoe het zat. Millie heeft de DHP gehad met 10 weken ofzo (na titer) en volgens de DA moet ze die sowieso nu weer (zonder titer). Is dat ook een soort booster? Of is het raar dat nu niet getiterd wordt?
Nee hoor, hoeft niet standaard. Eerst titeren en dan kun je zien of de enting is aangeslagen en of het voldoende is.
Op basis daarvan kun je zeggen of er nog geënt moet worden.
Leonie. schreef:Volgens hem moet hij dus sowieso nog een keer...
Ik ga nog maar weer eens uitleg vragen.
Niets moet, jij bent met alles nog degene die beslist wat je met je hond doet.
Tijdens een vakantie kreeg Tirsa (Franse Bulldog) weer eens afschuwlijk last van haar oor. Naar avond DA geweest, hij heeft er een spulletje ingegooid, maar oor moest schoongemaakt worden. Bij mijn eigen DA gebeurt dat zo, zonder narcose. Dus ik de volgende ochtend daar naar toe en toen bleek dat ze haar onder narcose wilden brengen. Mooi niet, dat doen we niet. (de jeuk was ook over) en zei, schrap mijn afspraak dan maar en ze stond me raar te kijken. Jammer, maar mijn hond gaat niet onder narcose.
Ik verbaas me er echt over, dat zelfs deze dierenarts nu wellicht onnodig wil enten. Ik ga er maar eens een mail aan wagen.
Millie heeft wel de L4 booster gehad en is deze keer (nog) niet ziek geworden. Denk dus dat dat kwam door de combi, of door de DHP.
maitestar schreef:Nee hoor, hoeft niet standaard. Eerst titeren en dan kun je zien of de enting is aangeslagen en of het voldoende is.
Met 10 weken is getiterd en toen waren alle antistoffen helemaal weg. Is er dan alsnog een kans dat de DHP niet aangeslagen is?
Ik zie er echt tegenop om weer te laten titeren. Deze dierenarts is zó ontzettend duur en de andere dierenartsen die ik spreek titeren geen pups
maitestar schreef:Nee hoor, hoeft niet standaard. Eerst titeren en dan kun je zien of de enting is aangeslagen en of het voldoende is.
Met 10 weken is getiterd en toen waren alle antistoffen helemaal weg. Is er dan alsnog een kans dat de DHP niet aangeslagen is?
Ik zie er echt tegenop om weer te laten titeren. Deze dierenarts is zó ontzettend duur en de andere dierenartsen die ik spreek titeren geen pups
Heb je gekeken naar de da lijst van vaccicheck? Zit er niets anders in de buurt van A'dam ?
Ip zou één keer enten van DHP voldoende moeten zijn, zeker omdat ze toen "entrijp was". Ik zou er toch een keer titeren aan wagen.
Zomaar nog een keer DHP zou ik zeker niet doen. Dan nog eerder niet titeren en niet prikken, maar dat ben ik
sirene schreef:
Heb je gekeken naar de da lijst van vaccicheck? Zit er niets anders in de buurt van A'dam ?
Ip zou één keer enten van DHP voldoende moeten zijn, zeker omdat ze toen "entrijp was". Ik zou er toch een keer titeren aan wagen.
Zomaar nog een keer DHP zou ik zeker niet doen. Dan nog eerder niet titeren en niet prikken, maar dat ben ik
Ja, mee eens, ik ga vragen of er getiterd kan worden.
Op die lijst staat ook mijn gewone dierenarts (Vondelpark), maar zij titeren geen pups. Dus er zit toch nog verschil onderling.
Ik heb wel een goede tip gehad per PB
sirene schreef:
Op die lijst staat ook mijn gewone dierenarts (Vondelpark), maar zij titeren geen pups. Dus er zit toch nog verschil onderling.
Gaat het titeren van pups anders dan van volwassen honden dan?
Ik dacht dat het gewoon om wat bloed ging.
Puppybloed lijkt me niet anders dan bloed van volwassen honden.
Dus als ze kunnen titeren kunnen ze ook pups titeren.
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sirene schreef:
Gaat het titeren van pups anders dan van volwassen honden dan?
Ik dacht dat het gewoon om wat bloed ging.
Puppybloed lijkt me niet anders dan bloed van volwassen honden.
Dus als ze kunnen titeren kunnen ze ook pups titeren.
Dat lijkt mij ook. Ik snap ook niet waarom ze pups niet zouden willen titeren?
Blijkbaar durven sommige da er bij pups niks over te zeggen. Maar dat is wel weer raar want dan ga je er bij volwassen honden wel vanuit dat je het kunt (of dat deze toch wel voldoende geënt zijn?) maar bij pups niet. Als het bij pups niet betrouwbaar zou zijn, dan is het dat bij volwassen honden ook niet. Ik vind het ook maar vreemd.