Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mika, gedrag of medisch? Update: toch geen spondylose
Moderator: moderatorteam
- joyce83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
- Aantal honden: 2
Re: Mika, gedrag of medisch? Update: weggelopen en weer teru
Nog iets waar ik net aan denk. Vorige hond van mijn ouders had nekhernia die liep bij de ergste pijn ook met een hoge rug, hoofd laag en deed niet zijn hoofd omhoog.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Dat zou kunnen al kan ik niet echt een specifieke situatie voor de geest halen waarin ze pijn had bij het aanlijnen. Ze draagt een tuig, de ring zit op de rug. Ze had/ heeft wel rugpijn maar ik kan me zo moeilijk voorstellen dat ik haar pijn heb gedaan tijdens het aanklikken van de lijn. Maar het valt wel op inderdaad.Habibi schreef:Ben jij de enige die haar aanlijnt?
Dat wandelen an sich wèl leuk is (met je vriend bv) maar dat het aanlijnen de pijnassociatie geeft?
Dan is het nl logisch dat ze met jou nauwelijks wil lopen, en met je vriend wel.
Het maakt ook logisch waarom ze weg wil lopen (aanlijnen volgt immers meestal op loslopen) en het maakt ook logisch dat ze in zo'n nare gedrukte houding stond toen je haar terugvond nadat ze zelf verder gelopen was.
Jij was dolblij dat je haar weer had, maar hebt waarschijnlijk wel op dat moment de riem erbij gepakt om haar aan te lijnen.
Totaal andere situatie, maar voorbeeld wat associatie kan doen:
Habibi gaat meestal mee naar stal. Ze mag níét in de weilanden van mij, verder dan schrikdraad is een duidelijke no go.
Een week of 2 geleden ging ik mijn paard uit de wei halen. Ik liep dus van Habibi af, richting mijn paard.
Op dat moment liep Habibi blijkbaar net te ver, en raakte het schrikdraad. (gebeurt normaal dus echt nooit)
Veel paniek, kermen etc. Maar niet echt ernstig natuurlijk gelukkig. (wel fiks pijnlijk)
Ben naar haar toe gelopen, even gekeken wat er was, en daarna redelijk vlot over op de orde van de dag. Alles leek immers prima.
Maar sinds 2 weken heb ik een probleem als ik nijn paard uit de wei wil halen.
Op het moment dat ik de wei in ga, en richting mijn paard loop, raakt Habibi volkomen in de stress. Ikmoet enorm opletten dat ze niet wegloopt. (en ze is totáál geen wegloper) onrustig heen en weer lopen, weg willen, piepen etc.
Dit komt best goed uiteindelijk, ik zit er bovenop en ben er mee bezig.
Maar dit is dus typisch associatie.
Ze is in dit geval specifiek bang voor het moment dat ik in de wei richting mijn paard loop.
Misschien dat iets dergelijks, dus de pijnassociatie van aanlijnen, meespeelt in de problemen die er nu zijn?
Neemt overigens niet weg dat ik zéker zou willen weten wat er qua pijn aan de hand is.
In mijn voorbeeld is dat heel duidelijk, die eenmalige tik van het stroomdraad.
Bij Mika is het jou nog niet helemaal helder waar de pijn zit.
Sterkte met haar!
Wie weet zou het helpen om een ander tuig te halen, misschien zit het huidige tuig niet goed? Kon ze maar praten.
Ik heb iig voor vanavond een afspraak gemaakt bij de dierenarts, hopelijk worden we wat wijzer.
Dat is dus ook hoe Mika looptjoyce83 schreef:Nog iets waar ik net aan denk. Vorige hond van mijn ouders had nekhernia die liep bij de ergste pijn ook met een hoge rug, hoofd laag en deed niet zijn hoofd omhoog.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Wat naar
hopelijk krijg je vanavond wat duidelijkheid, sterkte 
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Gollum
- Zeer actief
Re: Mika, gedrag of medisch? Update: spondylose
Er zijn net foto's van Mika's rug gemaakt, waarschijnlijk is het spondylose. Het was een vrij jonge dierenarts en ze was wat onzeker over haar diagnose, ze gaat het morgen nog met een collega bespreken. Een hernia dacht ze niet aan omdat de klachten dan meer acuut zouden moeten zijn, niet over een periode van tijd zoals bij Mika. Ook tijdens het onderzoek en op de foto's zag ze geen aanwijzingen voor een hernia.
De dierenarts vroeg of ik mee wilde helpen met foto's maken omdat Mika zich zo op haar gemak bij me voelde, dat vond ik een groot compliment en haalde ook wat onzekerheid bij me weg. Ik was echt even bang dat Mika me niet meer leuk zou vinden/ pijn aan mij zou koppelen. Maar ze luisterde zo goed! Echt boven verwachting, geen roesje nodig!
Als het zeker spondylose is moet Mika waarschijnlijk de rest van haar leven op de pijnstilling blijven. Maar als ik zie wat voor baat ze daarbij heeft vind ik dat geen probleem.
De dierenarts vroeg of ik mee wilde helpen met foto's maken omdat Mika zich zo op haar gemak bij me voelde, dat vond ik een groot compliment en haalde ook wat onzekerheid bij me weg. Ik was echt even bang dat Mika me niet meer leuk zou vinden/ pijn aan mij zou koppelen. Maar ze luisterde zo goed! Echt boven verwachting, geen roesje nodig!
Als het zeker spondylose is moet Mika waarschijnlijk de rest van haar leven op de pijnstilling blijven. Maar als ik zie wat voor baat ze daarbij heeft vind ik dat geen probleem.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Fijn dat je nu weet wat het is (waarschijnlijk) hoop dat ze met pijnstillers nog een lang leven heeft 
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ook al is het niet fijn dat ze lichamelijk iets mankeert, wel prettig dat je nu weet waar haar afwijkende gedrag ineens vandaan kwam. Ik kan me best voorstellen dat het ook wel even kan duren voordat ze weer helemaal zichzelf is, ook al heeft ze straks geen last meer door de pijnstilling.
Had de dierenarts ook nog een verklaring voor het afwijkende kauwgedrag?
- Gollum
- Zeer actief
Dat zou een spierkwestie kunnen zijn, of dat ze de associatie met pijn heeft gelegd op een of andere manier. Haar nek is uitgebreid alle kanten opgedraaidDeDiana schreef:Ook al is het niet fijn dat ze lichamelijk iets mankeert, wel prettig dat je nu weet waar haar afwijkende gedrag ineens vandaan kwam. Ik kan me best voorstellen dat het ook wel even kan duren voordat ze weer helemaal zichzelf is, ook al heeft ze straks geen last meer door de pijnstilling.
Voorlopig denk ik dat ik het dus maar op pijnstilling houd. Mocht ze een tumor in haar kop hebben zou ik daar eigenlijk verder toch niets aan doen behalve pijnstilling.
- DeDiana
- Zeer actief
Hopelijk wordt dat straks ook gewoon weer normaal als de pijnstilling goed zijn werk doet!
Ik weet niet waarom je aan een evt. hersentumor denkt, maar daar zijn verder toch niet echt aanwijzingen voor? Ik weet niet veel van hersentumoren bij honden hoor, maar de hond van een kennis heeft een hersentumor (vastgesteld met een MRI) en die kreeg last van plotselinge epileptiforme aanvallen en evenwichtsstoornissen. Misschien kunnen hersentumoren ook wel heel andere symptomen geven, maar ik lees in ieder geval in jouw verhaal niet direct iets dat me daaraan doet denken.
Ik weet niet waarom je aan een evt. hersentumor denkt, maar daar zijn verder toch niet echt aanwijzingen voor? Ik weet niet veel van hersentumoren bij honden hoor, maar de hond van een kennis heeft een hersentumor (vastgesteld met een MRI) en die kreeg last van plotselinge epileptiforme aanvallen en evenwichtsstoornissen. Misschien kunnen hersentumoren ook wel heel andere symptomen geven, maar ik lees in ieder geval in jouw verhaal niet direct iets dat me daaraan doet denken.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Misschien kun je zoiets nog proberen? http://www.arvidvanputten.nl/blogs/gezo ... pondylose/
Als je ervoor openstaat tenminste.
Als je ervoor openstaat tenminste.
- Gollum
- Zeer actief
Omdat ik een beetje aan het panikeren was denk ikDeDiana schreef:Hopelijk wordt dat straks ook gewoon weer normaal als de pijnstilling goed zijn werk doet!
De dierenarts vond er verder ook geen aanwijzingen voor maar uitsluiten kun je het ook niet zonder MRI.
- DeDiana
- Zeer actief
Hopelijk ben je nu toch iets gerustgesteldGollum schreef:Omdat ik een beetje aan het panikeren was denk ikDeDiana schreef:Hopelijk wordt dat straks ook gewoon weer normaal als de pijnstilling goed zijn werk doet!
Ik weet niet waarom je aan een evt. hersentumor denkt, maar daar zijn verder toch niet echt aanwijzingen voor? Ik weet niet veel van hersentumoren bij honden hoor, maar de hond van een kennis heeft een hersentumor (vastgesteld met een MRI) en die kreeg last van plotselinge epileptiforme aanvallen en evenwichtsstoornissen. Misschien kunnen hersentumoren ook wel heel andere symptomen geven, maar ik lees in ieder geval in jouw verhaal niet direct iets dat me daaraan doet denken.![]()
De dierenarts vond er verder ook geen aanwijzingen voor maar uitsluiten kun je het ook niet zonder MRI.
Met goede pijnstilling hoeft ze van die spondylose niet veel last te hebben en hoeft het haar ook niet heel erg te beperken.
Ik had een langdurige logé met ernstige spondylose en die had veel baat bij fysiotherapie, liep daarna steeds weer alsof ze vijf jaar jonger was. Dat is misschien voor Mika ook nog een optie.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Als Mika nu op pijnstillers blijft, krijgt ze dan ook iets om de maag te beschermen?
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Geen leuk nieuws natuurlijk, maar het verklaard wel veel.
Onze golden heeft trouwens vanaf haar 10e op een NSAID gestaan icm glucosamine. Geen maagbeschermer aangezien er geen klachten waren. Uiteindelijk wel gewoon maar even 13,5 mee geworden.
Onze golden heeft trouwens vanaf haar 10e op een NSAID gestaan icm glucosamine. Geen maagbeschermer aangezien er geen klachten waren. Uiteindelijk wel gewoon maar even 13,5 mee geworden.
- joyce83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Nou je weet in elk geval wat het is. Hier ook fysiotherapie ter ondersteuning. Ook goede verhalen gehoord van acupunctuur.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Bij de corgi van ons mam en mh van vrienden enorm goede resultaten (ja sorry alweer) met de EuroJoe Flexi Life Platinum.
Zelfs tot haast pijnstilling vrij bij de mh. De corgi niet maar die heeft meer problemen.
Als deze arts nog twijfelde is het echt beginnende spondylose waarschijnlijk. Aangezien vergevorderde goed te zien is. Juist in het begin voor alles vast zit is het het pijnlijkste.
Zelfs tot haast pijnstilling vrij bij de mh. De corgi niet maar die heeft meer problemen.
Als deze arts nog twijfelde is het echt beginnende spondylose waarschijnlijk. Aangezien vergevorderde goed te zien is. Juist in het begin voor alles vast zit is het het pijnlijkste.
-
ZorroMax
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Met acupunctuur kan je het medicijn gebruik tot een minimum terugbrengen, of zelfs (tijdelijk) stoppen. Omdat er steeds nieuwe bruggetjes komen is er regelmatig terugval en moet je weer aan de pijnstillers.
Met goede verzorging en pijnstilling kunnen honden er prima oud mee worden. Ik heb hier een 8 jarige bull met spondylose, die met maandelijkse behandelingen en beperkte pijnstilling nog lekker rond loopt, overal boven op klimt en zich uitstekend vermaakt.
Adressen van dierenartsen die acupunctuur gebruiken: www.acupunctuurbijdieren.nl
Met goede verzorging en pijnstilling kunnen honden er prima oud mee worden. Ik heb hier een 8 jarige bull met spondylose, die met maandelijkse behandelingen en beperkte pijnstilling nog lekker rond loopt, overal boven op klimt en zich uitstekend vermaakt.
Adressen van dierenartsen die acupunctuur gebruiken: www.acupunctuurbijdieren.nl
- Gollum
- Zeer actief
Mocht ze last van haar maag krijgen wel. Gollum krijgt al twee jaar elke dag metacam, zolang ik het over het eten doe gaat het prima.ranetje schreef:Als Mika nu op pijnstillers blijft, krijgt ze dan ook iets om de maag te beschermen?
Ik heb er wel vaker over gelezen, misschien ga ik dat ook maar eens bestellen.crutz schreef:Bij de corgi van ons mam en mh van vrienden enorm goede resultaten (ja sorry alweer) met de EuroJoe Flexi Life Platinum.
De dierenarts was wel heel tof, we hebben samen naar de foto's zitten turen en ze wees me wat dingen aan. Er waren nog geen bruggen te zien maar wel uitsteeksels, zij had het idd ook over beginnende spondylose en dat dat heel pijnlijk is.
Mika en Rani zijn eigenlijk van mijn ontzettend skeptische verloofde
Fysiotherapie, pijjnstilling en heel misschien supplementen kan ik nog mee aan komen maar van accupunctuur krijgt hij uitslag
Ik krijg hem niet eens 'mijn' natuurwinkeltje in
- mosquito1980
- Zeer actief
Vraagje, niet helemaal on topic, hoeveel Metacam geef jij Gollum per dag? (wat weegt zij?)
Alex krijgt het nu ook, hoop dat hij er ook nog 2 jaar van mag genieten (optimistisch blijven, toch?)
Alex krijgt het nu ook, hoop dat hij er ook nog 2 jaar van mag genieten (optimistisch blijven, toch?)
- Gollum
- Zeer actief
Ik geef vloeibare metacam, daar zit een spuitje bij met gewichtstelling. Gol weegt 28 kilo dus die krijgt zo rond de 30 (enkele kilo's tellen is lastig). Ze doet het er erg goed op!mosquito1980 schreef:Vraagje, niet helemaal on topic, hoeveel Metacam geef jij Gollum per dag? (wat weegt zij?)
- mosquito1980
- Zeer actief
OK, hier precies hetzelfde, Alex is 39 Kg en ik meet ook met het spuitjeGollum schreef:Ik geef vloeibare metacam, daar zit een spuitje bij met gewichtstelling. Gol weegt 28 kilo dus die krijgt zo rond de 30 (enkele kilo's tellen is lastig). Ze doet het er erg goed op!mosquito1980 schreef:Vraagje, niet helemaal on topic, hoeveel Metacam geef jij Gollum per dag? (wat weegt zij?)
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Vervelende diagnose
Hopelijk dat ze met pijnstilling en eventuele aanvullingen weer beter in haar vel komt te zitten.
Hopelijk dat ze met pijnstilling en eventuele aanvullingen weer beter in haar vel komt te zitten.
- Feather__
- Zeer actief
He bah! Ik vraag me alleen wel af of ze de rest van haar leven medicijnen moet. Snoop heeft ook spondylose en die heeft geen medicijnen. Ook een andere hond die ik ken met spondylose heeft geen medicijnen.
Ik hoop dat het voor jullie uiteindelijk ook zonder medicijnen kan!

- Gollum
- Zeer actief
Het hangt er een beetje vanaf in welke fase het zit en op hoeveel plekken, als het vastzit hebben ze er meestal geen pijn van. Het is een beetje uitproberen denk ik.Feather__ schreef:He bah! Ik vraag me alleen wel af of ze de rest van haar leven medicijnen moet. Snoop heeft ook spondylose en die heeft geen medicijnen. Ook een andere hond die ik ken met spondylose heeft geen medicijnen.
- Feather__
- Zeer actief
Snoop heeft nog niet vastzittend. Is ook redelijk nieuw bij hem.
Maar ik hoop dat ze er uiteindelijk geen last meer van heeft. Ik weet niet of je aan de supplementen wil maar dan is flexi-life-platinum erg goed. (Het lijkt bijna een soort reclame hier op forum tegenwoordig
) Snoop had eerst gelatinaat en nu overgestapt omdat ik meer dingen wilde geven ipv alleen 1 ding.
Maar ik hoop dat ze er uiteindelijk geen last meer van heeft. Ik weet niet of je aan de supplementen wil maar dan is flexi-life-platinum erg goed. (Het lijkt bijna een soort reclame hier op forum tegenwoordig

- mosquito1980
- Zeer actief
Ik heb een beetje op google geneusd.Gollum schreef:Het hangt er een beetje vanaf in welke fase het zit en op hoeveel plekken, als het vastzit hebben ze er meestal geen pijn van. Het is een beetje uitproberen denk ik.Feather__ schreef:He bah! Ik vraag me alleen wel af of ze de rest van haar leven medicijnen moet. Snoop heeft ook spondylose en die heeft geen medicijnen. Ook een andere hond die ik ken met spondylose heeft geen medicijnen.
Het heeft inderdaad verschillende fases, een vervelende en pijnlijke aandoening
Ook schreef iemand dat acupunctuur help (gouden acupunctuur?)
Sterkte ermee.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Bah dat is geen leuk nieuws, beterschap 
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Gollum
- Zeer actief
Jeetje, dat er zoveel verschil in kan zitten dan. Toen ze gisteren weer medicatie had gehad was het een heel andere hond, net een junk die zijn shot weer had gehad zo vrolijk. Dat geeft wel aan dat ze flink pijn hadFeather__ schreef:Snoop heeft nog niet vastzittend. Is ook redelijk nieuw bij hem.
Maar ik hoop dat ze er uiteindelijk geen last meer van heeft. Ik weet niet of je aan de supplementen wil maar dan is flexi-life-platinum erg goed. (Het lijkt bijna een soort reclame hier op forum tegenwoordig) Snoop had eerst gelatinaat en nu overgestapt omdat ik meer dingen wilde geven ipv alleen 1 ding.
En dat vind ik echt vreselijk, een hond met zoveel pijn dat ze ervan gaat bijten en weglopen. Ik hoop ook dat ze er op een gegeven moment geen last meer van heeft maar voorlopig blijf ik haar nog even medicatie geven.
Dankjemosquito1980 schreef:Ik heb een beetje op google geneusd.Gollum schreef:Het hangt er een beetje vanaf in welke fase het zit en op hoeveel plekken, als het vastzit hebben ze er meestal geen pijn van. Het is een beetje uitproberen denk ik.Feather__ schreef:He bah! Ik vraag me alleen wel af of ze de rest van haar leven medicijnen moet. Snoop heeft ook spondylose en die heeft geen medicijnen. Ook een andere hond die ik ken met spondylose heeft geen medicijnen.
Het heeft inderdaad verschillende fases, een vervelende en pijnlijke aandoening![]()
Ook schreef iemand dat acupunctuur help (gouden acupunctuur?)
Sterkte ermee.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Zo dan zeg, wat zonde, dat laatste. Ik kom vaak een 14,5 jaar oude hond tegen, die was al jaren geleden door de dierenartsen al opgegeven maar loopt nu nog elke dag een grote ronde en zwemt dankzij een periodieke acupunctuurbehandeling. En dat is nog maar één voorbeeld, heb zelf ooit een hondje met hernia gehad die na drie tot vier acupunctuurbehandelingen alles weer kon. Nooit pijnstilling nodig gehad.Gollum schreef:Mocht ze last van haar maag krijgen wel. Gollum krijgt al twee jaar elke dag metacam, zolang ik het over het eten doe gaat het prima.ranetje schreef:Als Mika nu op pijnstillers blijft, krijgt ze dan ook iets om de maag te beschermen?Ik heb er wel vaker over gelezen, misschien ga ik dat ook maar eens bestellen.crutz schreef:Bij de corgi van ons mam en mh van vrienden enorm goede resultaten (ja sorry alweer) met de EuroJoe Flexi Life Platinum.
De dierenarts was wel heel tof, we hebben samen naar de foto's zitten turen en ze wees me wat dingen aan. Er waren nog geen bruggen te zien maar wel uitsteeksels, zij had het idd ook over beginnende spondylose en dat dat heel pijnlijk is.
Mika en Rani zijn eigenlijk van mijn ontzettend skeptische verloofde![]()
Fysiotherapie, pijjnstilling en heel misschien supplementen kan ik nog mee aan komen maar van accupunctuur krijgt hij uitslag![]()
Ik krijg hem niet eens 'mijn' natuurwinkeltje in
- Feather__
- Zeer actief
Je moet ook niet stoppen met pij.nstillers als het nog niet kan! Maar wie weet over een tijdje
Ik duim in ieder geval voor jullie dat het steeds beter gaat!
Ik duim in ieder geval voor jullie dat het steeds beter gaat!