Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanlijnen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

korthaar
Zeer actief

Re: Aanlijnen?

Ongelezen bericht door korthaar »

bouvierpoedel schreef:Zal mij een rotzorg zijn , zie liever een onaangelijnde hond die netjes luisterd dan een joekel wat in de riem hangt opgefokt blaffend happend naar lucht en hond.
Valt mij trouwens op dat er jaren terug veel soepeler met honden om werd gegaan en bijna alles losgegooit werd om te spelen en raggen met af en toe een schermutselingetje en het meestal wel goed ging en honden veel socialer waren als tegenwoordig. Dus vraag mij af wie er nu de asociale hond heeft , diegeen die komt buurten of die aan de lijn zit waarvan de baas al bij voorbaat uit zijn dak gaat over die loslopende kuthond.
:ok:
Het geluid van die zenuwachtige keffers alleen al, als je zelf ontspannen met je hond denkt te wandelen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Normaal gesproken heb ik er ook weinig moeite mee. Maar als ik duidelijk aan het trainen ben met mijn hond, met m'n rug naar je toe ga staan en de aandacht van mijn hond op eis, dan zou het toch duidelijk moeten zijn dat ik op dat moment geen trek in hondenbezoek heb?
En als ik met een zieke of herstellende hond loop, is hondenbezoek ook ongewenst. Maar of dat aan de hand is met een hond kun je niet zien. Dus gewoon je hond bij je houden, zeker in aanlijngebied, is toch niet te veel gevraagd?
Als mensen nu goed zouden inschatten of hun hond echt luistert, zou ik er ook minder moeite mee hebben. Maar te veel mensen denken dat hun hond goed luistert, niets doet, terwijl dat niet klopt. En dus kun je er niet van uitgaan dat een loslopende hond goed onder appèl staat. Dus is elke loslopende hond vervelend als je met een hond loopt waarmee je om wat voor reden dan ook speciaal het aanlijngebied opzoekt. En ja, zo lijden de goeden weer onder de kwaden. Aan de andere kant: als je hond zo goed luistert, hoeveel moeite is het om er even een lijntje aan te gooien?
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Fotogravinnetje schreef:Normaal gesproken heb ik er ook weinig moeite mee. Maar als ik duidelijk aan het trainen ben met mijn hond, met m'n rug naar je toe ga staan en de aandacht van mijn hond op eis, dan zou het toch duidelijk moeten zijn dat ik op dat moment geen trek in hondenbezoek heb?
Andersom gebeurt dat ook hoor.
Als ik in het buitengebied in de buurt van een gelegenheid trainingsgroepje loop, zie ik voor het uitsturen al
dat de hond meer belangstelling heeft voor m'n hond dan voor de dummie die opgehaald moet worden.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

S@ndr@ schreef:
Marloes1 schreef:Als je zo'n plaatje nodig hebt om te weten wat je moet doen, hoor je al geen hond te hebben.
ow is dat nu ook al een criteria :denken:

verbaasd het je?

je weet toch:

minimaal 27 uur per dag thuis zijn
minimaal 4 uur per dag wandelen
minimaal 1,5 uur per dag hersenwerkjes
minimaal 5 euro per kilo voer uitgeven
en dit plaatje niet nodig hebben
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

M@scha schreef:
S@ndr@ schreef:
Marloes1 schreef:Als je zo'n plaatje nodig hebt om te weten wat je moet doen, hoor je al geen hond te hebben.

verbaasd het je?

je weet toch:

Je vergeet de 1000 per hond voor ziektekosten en een testament als je gaat hemelen voor je hond :pffff: en vooral toch jezelf op e 2e plaatst zetten. :lees:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

M@scha schreef:
S@ndr@ schreef:

verbaasd het je?

je weet toch:

Je vergeet de 1000 per hond voor ziektekosten en een testament als je gaat hemelen voor je hond :pffff: en vooral toch jezelf op e 2e plaatst zetten. :lees:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Ik vermijd gebieden met aanlijnplicht. Want ik wil die van mij los. Wanneer mensen met een aangelijnde hond mij passeren, lijn ik de mijne ook aan.
Maar ik moet zeggen dat ik dat soms schijt irritant vind. Er zijn hier zoveel gebieden waar honden niet los mogen, zéker in de zomer.. Waarom loop je dan met je aangelijnde hond in een losloopgebied?? Paar dagen terug heb ik een uur tijd 6 keer mijn honden moeten aanlijnen, om zo een gelijnde te passeren. Ik vind dat net zo goed irritant. Ga dan lekker in het grote bos/duingebied in de rand lopen waar aanlijnplicht is.
Overigens ook veel "jacht"honden aan een lange lijn. Dan "schreeuw" ik meestal, moeten de mijne vast? En dan is het antwoord eigenlijk altijd nee hoor. Prima haha.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik vraag me wel af, wat doen jullie als je een groepje honden tegenkomt waarvan een aantal los zijn en een of meer aangelijnd?
Ik ben dan weleens in dubio wat dan het verstandigste is en ben dan meer geneigd om ze los te houden. De losse honden kunnen dan makkelijker kennismaken zonder de spanning van de lijn erbij en de aangelijnde hond kan passeren of ook even kennismaken.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

veertje schreef:Ik vraag me wel af, wat doen jullie als je een groepje honden tegenkomt waarvan een aantal los zijn en een of meer aangelijnd?
Ik ben dan weleens in dubio wat dan het verstandigste is en ben dan meer geneigd om ze los te houden. De losse honden kunnen dan makkelijker kennismaken zonder de spanning van de lijn erbij en de aangelijnde hond kan passeren of ook even kennismaken.
Als het allemaal lange lijnen zijn, probeer ik het dus van afstand te vragen. Als het korte lijnen zijn, lijn ik Sultan aan. Sultan heeft soms bananen in zijn oren. Luna laat ik los.
Maar dat vind ik ook altijd lastig hoor, waar je dan goed aandoet.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

In aanlijngebied loopt alles aangelijnd behalve Dino en Balou. Die zijn oud en zitten aan m'n been geplakt daar heeft niemand last van. In losloopgebied loopt alles los indien ze dat kunnen, momenteel 2 pupjes en een volwassen hond die hier sinds kort zijn, dus die nog niet.

Als ik iemand tegenkom die z'n hond aangelijnd heeft in losloopgebied lijn ik degenen die er naar toe zouden lopen aan, en degenen die bij me blijven lopen niet.

Hiervoor liep ik dus met drie honden los in losloopgebied die heel prima kunnen volgen en die ik dus niet elke keer aan ga lijnen. dan kan ik wel thuis blijven want dan komt er van loslopen niks. Bij me houden vind ik voldoende en zo kijk ik ook naar iemand anders die dat doet. Geen enkel probleem als ze goed onder appel staan als ze niet worden aangelijnd. En mochten ze per ongeluk komen kijken bij onze honden dan bedenken ze zich meestal snel genoeg. De meer hardnekkige types zijn dan wel ook gelijk degenen waar je je zorgen om moet maken want dat zijn dan honden die of heel zelfverzekerd zijn of gewoon dom dwaas.
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Wat ik me altijd afvraag is, waarom mensen zo bezig zijn met andere honden en hun eigenaren. Zelf heb ik dat helemaal niet, ik loop niet om me heen te loeren of er zich mogelijk iets kan voordoen, geen ogen op steeltjes en wat anderen met hun hond doen, is ook niet mijn zaak. Ik neem voor het gemak maar aan , dat ze het naar de zin hebben en dat het lopen met een moeilijke hond of met een roedel al dan niet moeilijke honden iets is wat voor hen een meerwaarde heeft.
Ik heb steeds aangegeven dat mijn hond gemakkelijk is in de omgang en nergens naar toe gaat en dat wij allebei geen peentjes zweten als er honden naar ons toekomen, of ze nou blaffend komen, of op ons afstormen of wat dan ook.
Als ik Herman aanlijn, heeft dat met Herman te maken, iemand anders hoeft dan zijn hond niet aan te lijnen van mij.

Er zijn ook mensen, die mij waarschuwen wat je allemaal voor engs tegen kan komen in afgelegen gebieden, of ik niet wat voorzichtiger moet zijn.
Maar afgezien van een potloodventer en een man die naakt aan het wandelen was vallen de gevaren best wel mee.

Ik denk dat heel veel zaken zich in het hoofd afspelen. De ontmoetingen met honden verlopen eigenlijk altijd goed. De blafferds houden op met blaffen omdat er niet gereageerd wordt, de aanstormers staan op de rem als ze aankomen en de snuffelaars blijven ook niet aan de gang. Dat er bij aanvang wel eens spanning kan zijn, is ook niet erg en is ook vrijwel altijd meteen weer weg. Ook zijn Herman en ik zo saai, dat iedereen vrij vlot weer zijn eigen weg vervolgd.

Het zal dus ook wel met verwachtingen te maken hebben. Zelf verwacht ik eigenlijk nooit problemen. Maar je kunt natuurlijk ook een keer pech hebben.
In de wijk is Herman aangelijnd en ook daar zie ik weinig onverantwoordelijkheid bij de bazen en dan woon ik nog wel in zo'n prachtwijk.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

j.werkman schreef:Wat ik me altijd afvraag is, waarom mensen zo bezig zijn met andere honden en hun eigenaren. Zelf heb ik dat helemaal niet

.....

Ik heb steeds aangegeven dat mijn hond gemakkelijk is in de omgang en nergens naar toe gaat en dat wij allebei geen peentjes zweten als er honden naar ons toekomen, of ze nou blaffend komen, of op ons afstormen of wat dan ook.
Met een gemakkelijke hond hoef je ook veel minder bezig te zijn met anderen. Met Izzie vind ik het heerlijk ontspannen wandelen.
Met mijn vorige hond was dat echt anders, dat ging gewoon lang niet altijd goed. Dus zat ze vast. En niet in losloopgebieden maar waar dat moest. In de hoop dat iedereen daar de hond aan de lijn zou hebben. Of onder controle, voor mij is dat hetzelfde.
Je loopt met ogen op steeltjes. Door echt talloze ervaringen met mensen die roepen dat hun hond niets doet, dat het allemaal wel goed zou gaan, dat ik me niet druk hoefde te maken om nog geen minuut later mij verrot te schelden omdat ik met een monster over straat loop die met blikkerende tanden op hun Fikkie probeert te duiken.
Luna had ook nog eens de pech dat ze er te schattig uitzag dus ik werd de helft van de tijd niet eens gelóófd als ik riep dat de mijne niet zo lief was. En toch was het in de meeste gevallen mijn schuld in de ogen van andere baaasjes. Dan is het lastig om nog verdraagzaam te blijven tegenover mensen die zich niet aan de aanlijn-afspraken houden :F:
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

Ikzelf hou me ook niet aan de regels, en laat ze los waar het officieel niet mag.
Natuurlijk wel aanlijnen, als er een aangelijnde hond aan komt. En vaak ook aanlijnen ookal is de andere hond los.
Gewoon voor mijzelf

Of mensen hun hond los hebben lopen maakt me niet uit, maar als ik vraag of ze de hond bij kunnen houden dan vindt ik dat ik dat ook wel mag verwachten. Ik vraag het namelijk niet voor niks
Meestal mogen de los lopende hondjes gewoon komen kijken, maar die keer dat ik het vraag...

En ik vindt het heeel jammer, dat in die gevallen de baasjes vaak niet capabel blijken aan dat verzoek te voldoen
En hoewel ik meestel vriendelijk kan blijven, had die meneer met zijn fixerende toller reu mij helaas op een slechte dag getroffen
Afbeelding
Jo-Ellen
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder x Friese Stabij

Ongelezen bericht door Jo-Ellen »

Ik fietste toevallig laatst met mijn hond, onaangelijnd, langs twee wél aangelijnde honden en moest vanwege de situatie direct aan dit topic denken.
Een vrouw, wandelend met twee honden, waren voor ons tegenliggers. Ik was een stukje aan het fietsen, de hond voor mij uit. Ze passeerde de twee honden netjes. Ze keek er niet naar om, ze remde niet af, ze gedroeg zich zoals ik van haar verwacht.
De twee AANGELIJNDE honden daarentegen.. De vrouw liep doodleuk met twee flexriemen (heet dat zo?), de honden konden helemaal uitlopen. En vooral geen rekening met mij houdend liet ze ze over het hele pad lopen, oftewel het pad tussen mijn hond en mij was geblokkeerd door twee honden die niet netjes bij zich werden gehouden. Dat irriteert mij echt zo veel meer dan een loslopende hond die zich wél gedraagt. Mijn hond loopt dan overal los, maar ik houd wel rekening met andere mensen (met én zonder hond).

Ik heb al een keer op de grond gelegen door een hond met een flexriem.
Ik fietste met mijn konijn richting dierenarts (wat niet ver is, zo'n 5 minuten fietsen). Maar zo'n hond, WEL aangelijnd, maar waar tot niet op gelet wordt moet ineens voor mijn fiets langs lopen. Gevolg, een riem tussen mijn wiel en mijn fiets stond in één keer stil. Ik lag er met konijn en al naast, met een open knie. Heel fijn ja die aangelijnde honden.

Aangelijnd of niet, ik zit er allemaal niet mee als men maar rekening met elkaar houdt en weet wat-ie doet.
Dan kan men er nog zo tegen zijn dat mijn hond overal los loopt maar ik houd ten minste wél rekening met mensen om mij heen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”