Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras toevoegen

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Re: Welk ras toevoegen

Ongelezen bericht door maart »

Shiloh86 schreef:Fair enough.... , maar toch vergeleken bij andere rassen zijn ze bij mijn weten vrij gezond. Als het puur om de diversiteit zou gaan, moet er misschien wat ingekruisd worden, maar iig niet de duitser met al zijn problemen en ik zou zelf ook geen voorstander zijn van de mechelaar. Dat de Hollander wat minder fel is dan de Mechelaars is juist wat me aanspreekt aan de Hollander. Met andere herder rassen ben ik niet zo bekend.
en toch komt de jouwe van een hond waarvan op 3 jaar al spondylose is vastgesteld, met nog nestgenoten met hetzelfde probleem :wink:

maar gelukkig zijn ze daar nu precies wel mee bezig er meer bekendheid aan te geven én er op te testen, al blijven ze dan wel jonge honden in de fok inzetten. Nu, als het op voorhand niet geweten is en niemand er ruchtbaarheid aan geeft, zal het nooit opgelost geraken uiteraard. Maar daar komt nu wel verandering zo blijkt, dat is enkel maar positief naar de toekomst toe :ok:
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik heb toch ook nergens beweert dat het ras probleem vrij is.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Shiloh86 schreef:Ik kan eignelijk ook niks verzinnen wat ik aan de Hollander zou willen verbeteren.

:wink:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik zou bij de (vooral de langhaar) graag willen zien dat er minder geluidsgevoeligheid in zou zitten en minder reactief zijn. Uiterlijk hoeft niet zo veel aan gedaan te worden maar het botwerk (hd, ed en rug) zou bij alle 3 de rassen absoluut beter in de gaten gehouden moeten worden.
Ruwhaar is voor mij qua karakter top.
Misschien het wat koeler in de kop van de wetter erin
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

@ maart wat ben je weer een held in selectief lezen. Aangezien dit topic over inkruisen van andere rassen gaat, lijkt het me logisch dat ik bedoelde niks te willen verbeteren met andere rassen. Dat is niet hetzelfde als zeggen dat het ras geen gezondheidsproblemen heeft. Ik zeg in diezelfde post dat ze relatief gezond zijn, ook dat is niet hetzelfde als zeggen dat ze probleem vrij zijn. Op dit moment vind ik de problemen in de kortharen niet urgent genoeg om maar andere rassen te gaan inkruisen. Ik vind het ras wat betreft bouw, karakter en al zijn eigen schappen perfect en op dat gebied zou ik geen ander ras willen inkruisen. Lijkt me dat eerst onderzocht moet worden in hoeverre spondylose echt een probleem is en of het niet binnen het ras opgelost zou kunnen worden.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Laura84 schreef:Ik zou bij de (vooral de langhaar) graag willen zien dat er minder geluidsgevoeligheid in zou zitten en minder reactief zijn. Uiterlijk hoeft niet zo veel aan gedaan te worden maar het botwerk (hd, ed en rug) zou bij alle 3 de rassen absoluut beter in de gaten gehouden moeten worden.
Ik vind het bezopen dat er over 3 rassen wordt gesproken. Waarom niet net als bij de teckel gewoon 1 ras en de variëteit in een bijlage bij de stamboom.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Shiloh86 schreef:@ maart wat ben je weer een held in selectief lezen. Aangezien dit topic over inkruisen van andere rassen gaat, lijkt het me logisch dat ik bedoelde niks te willen verbeteren met andere rassen. Dat is niet hetzelfde als zeggen dat het ras geen gezondheidsproblemen heeft. Ik zeg in diezelfde post dat ze relatief gezond zijn, ook dat is niet hetzelfde als zeggen dat ze probleem vrij zijn. Op dit moment vind ik de problemen in de kortharen niet urgent genoeg om maar andere rassen te gaan inkruisen. Ik vind het ras wat betreft bouw, karakter en al zijn eigen schappen perfect en op dat gebied zou ik geen ander ras willen inkruisen. Lijkt me dat eerst onderzocht moet worden in hoeverre spondylose echt een probleem is en of het niet binnen het ras opgelost zou kunnen worden.

Gezien de hoeveelheid dat het nu in bepaalde lijnen opduikt lijkt het me wel een echt probleem (minimaal dan toch van die lijnen) en wat dat betreft ga ik met Dagmar mee dat het goed is dat er nu meer ruchtbaarheid aan gegeven wordt en naar gekeken wordt.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Laura84 schreef:Ik zou bij de (vooral de langhaar) graag willen zien dat er minder geluidsgevoeligheid in zou zitten en minder reactief zijn. Uiterlijk hoeft niet zo veel aan gedaan te worden maar het botwerk (hd, ed en rug) zou bij alle 3 de rassen absoluut beter in de gaten gehouden moeten worden.
Ik zeg een behaarde Peruaan inkruisen :ok: Die zijn er ook nog in brindle dus meteen goed.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Shiloh86
Zeer actief

Oh crutz, daar ben ik het zeker mee eens!
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

kipo schreef:
Ik vind het bezopen dat er over 3 rassen wordt gesproken. Waarom niet net als bij de teckel gewoon 1 ras en de variëteit in een bijlage bij de stamboom.
Ik ben het absoluut met je eens, het zou voor de inteeltpercentages en combinatie mogelijkheden ook een stuk gunstiger zijn. Nu moeten ze toestemming hebben van de raad om een langhaar of ruwhaar te kruisen met een korthaar. Het is echt bezopen helaas
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Shiloh86 schreef:Oh crutz, daar ben ik het zeker mee eens! Ik zou ook voor meer testen zijn, en uitzoeken waar het dan daadwerkelijk zit en waar niet. Maar ik vind het nog te vroeg om te zeggen dat er ander bloed van een ander ras voor nodig is. Dat is immers waar dit topic over ging. Er zijn maar weinig rassen waar helemaal geen problemen zitten en dan is met kruisen de vraag wat haal je mee naar binnen en in hoeverre veranderd het het ras. Ik vind de kwaliteiten van het ras super en zou het zonde vinden om op dat gebied andere rassen erbij te halen als het (nog) niet nodig is.
Het ras verandert echt niet van sporadisch een ander ras erin. Ze worden er hooguit stabieler en gezonder van.
Je moet ook niet meerdere keren hetzelfde ras erin brengen maar heel af en toe weer een ander ras. Dan krijg je ook niet de recessieve problemen van dat andere ras binnen.
Je kan natuurlijk wachten tot het echt nodig is, dat is heel verstandig....
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Laura84 schreef:
kipo schreef:
Ik ben het absoluut met je eens, het zou voor de inteeltpercentages en combinatie mogelijkheden ook een stuk gunstiger zijn. Nu moeten ze toestemming hebben van de raad om een langhaar of ruwhaar te kruisen met een korthaar. Het is echt bezopen helaas
En het is de RV zelf die zo moeilijk doet hoor. Ik heb ze een paar keer gehoord over het kruisen van de variëteiten...alsof er gesproken wordt over vreselijke toestanden :roll: want ooohh, het vachttype zou maar slecht zijn voor één of twee generaties. En het is natuurlijk verschrikkelijk als je ineens kans hebt op een ander vachttype in een nest. Nee, dat moet je niet willen.
Veel mensen zijn er blijkbaar echt nog niet aan toe om buiten hun variëteit, laat staat buiten hun ras te denken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Shiloh86
Zeer actief

Lijkt mij nuttig eerst uit te zoeken hoe groot het probleem daadwerkelijk is.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Laura84 schreef:
kipo schreef:
En het is de RV zelf die zo moeilijk doet hoor. Ik heb ze een paar keer gehoord over het kruisen van de variëteiten...alsof er gesproken wordt over vreselijke toestanden :roll: want ooohh, het vachttype zou maar slecht zijn voor één of twee generaties. En het is natuurlijk verschrikkelijk als je ineens kans hebt op een ander vachttype in een nest. Nee, dat moet je niet willen.
Veel mensen zijn er blijkbaar echt nog niet aan toe om buiten hun variëteit, laat staat buiten hun ras te denken.
De RV heeft nu (eindelijk) een plan van aanpak met raad goedkeuring waardoor we dit de komende jaren kunnen doen. Ze kunnen wel elke keer aanvraag doen als ze het van plan zijn maar dat zet ook geen zode aan de dijk. Er ligt nu een solide plan waar we de komende jaren op door kunnen bouwen. Het gaat natuurlijk niet om zomaar 1 nest kort/langhaar te doen, dat schiet niet op.
De ruwhaar mensen zijn inderdaad wat stugger mbt de vachten, ik hoop ook echt van harte dat ze mee gaan werken, anders hebben ze over een x aantal jaar het zelfde probleem als wat er nu is met de langharen en dat is een torenhoog inteelt percentage met alle nare gevolgen van dien
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

_Leonie schreef:Werklijn (of kruising show/werklijn) Labrador.
Waarom zou je een werklijn labrador in de golden willen kruisen? Meer drive?
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Laura84 schreef:De ruwhaar mensen zijn inderdaad wat stugger mbt de vachten, ik hoop ook echt van harte dat ze mee gaan werken, anders hebben ze over een x aantal jaar het zelfde probleem als wat er nu is met de langharen en dat is een torenhoog inteelt percentage met alle nare gevolgen van dien
Dan zouden ze zich eens wat meer moeten verdiepen in de genetica van die zaken. Of daar advies over vragen aan experts.

Bij ons worden honden zonder krul, honden met lange vacht en baard, honden met korte vacht en baard, noem maar op ingekruist. En er is werkelijk niet één fokker die zich druk maakt over die vachten.
De reden daarvoor is heel eenvoudig: het is ze duidelijk uitgelegd.
Blijkbaar gebeurt dat bij jullie onvoldoende.

Ik vind het hoe dan ook idioot om al die honden apart te fokken. Dat vind ik trouwens precies zo van de Belgische herders. Dat hoort ook gewoon één ras te zijn in verschillende vachtvarianten.
Zo ken ik nog wel meer voorbeelden trouwens, en dat soort gedoe is één van d hoofdoorzaken dat er problemen zijn. Je moet niet alles willen opsplitsen. Dan heb je het over één gen verschil waar je een complete populatie mee uit elkaar trekt. Echt flauwekul.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Laura84 schreef:De ruwhaar mensen zijn inderdaad wat stugger mbt de vachten, ik hoop ook echt van harte dat ze mee gaan werken, anders hebben ze over een x aantal jaar het zelfde probleem als wat er nu is met de langharen en dat is een torenhoog inteelt percentage met alle nare gevolgen van dien
Dan zouden ze zich eens wat meer moeten verdiepen in de genetica van die zaken. Of daar advies over vragen aan experts.

Bij ons worden honden zonder krul, honden met lange vacht en baard, honden met korte vacht en baard, noem maar op ingekruist. En er is werkelijk niet één fokker die zich druk maakt over die vachten.
De reden daarvoor is heel eenvoudig: het is ze duidelijk uitgelegd.
Blijkbaar gebeurt dat bij jullie onvoldoende.

Ik vind het hoe dan ook idioot om al die honden apart te fokken. Dat vind ik trouwens precies zo van de Belgische herders. Dat hoort ook gewoon één ras te zijn in verschillende vachtvarianten.
Zo ken ik nog wel meer voorbeelden trouwens, en dat soort gedoe is één van d hoofdoorzaken dat er problemen zijn. Je moet niet alles willen opsplitsen. Dan heb je het over één gen verschil waar je een complete populatie mee uit elkaar trekt. Echt flauwekul.
Waar we bij de Belgen in elkgeval nog een stamboom op een andere variëteit aan kunnen vragen in NL. Iets wat nog zeer geregeld gebeurd.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

In oa Zwitserland mogen ze ook nog gewoon door elkaar gefokt worden wat ook zeer geregeld gebeurd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:Waar we bij de Belgen in elkgeval nog een stamboom op een andere variëteit aan kunnen vragen in NL. Iets wat nog zeer geregeld gebeurd.
Ja, gelukkig maar.
Dat ligt aan de RV, die vindt dat geen probleem.
En met alle respect maar bij de Hollanders is dat wel anders. Ze zouden verdorie beter moeten weten.

Afbeelding

Wellus
Actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder langhaar
Hollandse Herder korthaar
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Wellus »

Marjoleine schreef:
crutz schreef:Waar we bij de Belgen in elkgeval nog een stamboom op een andere variëteit aan kunnen vragen in NL. Iets wat nog zeer geregeld gebeurd.
Ja, gelukkig maar.
En met alle respect maar bij de Hollanders is dat wel anders. Ze zouden verdorie beter moeten weten.

Bij de Hollander kun je uitleggen wat je wil. Ze blijven stug in hun eigen wereld en zijn/vinden het moeilijk om
buiten het boekje te kijken. De RV maar fokkers ook.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Wellus schreef:
Marjoleine schreef:
Ja, gelukkig maar.
Bij de Hollander kun je uitleggen wat je wil. Ze blijven stug in hun eigen wereld en zijn/vinden het moeilijk om
buiten het boekje te kijken. De RV maar fokkers ook.
Ik weet het. Er is geen praten tegen.

Afbeelding

_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Sita schreef:
Nog niet eens daarvoor. Ik vind alleen de werklijn Labradors stabieler in de kop dan de meeste Goldens, die ík ken dan hoor. Ook wat minder bezitterigheid is wat mij betreft ook wel welkom.
Sita
Zeer actief

_Leonie schreef:
Sita schreef:
Nog niet eens daarvoor. Ik vind alleen de werklijn Labradors stabieler in de kop dan de meeste Goldens, die ík ken dan hoor. Ook wat minder bezitterigheid is wat mij betreft ook wel welkom.
Minder bezitterigheid ben ik wel met je eens. Dat stabieler ben ik niet met je eens dat je dat in een werklijn labrador gaat vinden. Ik vind het vaak juist erg drukke en niet nadenken honden. Maar goed, misschien kom ik de verkeerde tegen tijdens mijn jachttrainingen.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik toe zou willen voegen, misschien iets van Duitse Staande om er meer zelfverzekerheid in te krijgen. Dat vind ik soms wel lastig bij de golden, dat het zulke gevoelige honden zijn en iets meer zelfverzekerheid zou ze zeker geen kwaad doen tijdens het werken.

Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

eigenlijk zou een midden tussen een golden en een labrador een leukere hond zijn, misschien?
Sita
Zeer actief

sbientje schreef:eigenlijk zou een midden tussen een golden en een labrador een leukere hond zijn, misschien?
Rowan is vader van twee kruising labrador/golden nestjes bij het KNGF en dat zijn zeker leuke hondjes geworden. Zelfverzekerde, werkwillige hondjes. Dus qua karakter helemaal goed. Ik vind zelf persoonlijk het golden uiterlijk mooier, dus als daar nog iets aangedaan kan worden, dan zou ik er zo voor kunnen gaan.

Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Haha ja, een middenweg zou perfect zijn. :mrgreen: Duitse Staander voor het onverstoorbare vind ik ook wel een goed idee. Ze zijn inderdaad gevoelig (soms ook wel fijn).
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Ik Ben blij met de type mastiffs die ik heb atletisch fors gespierde honden. Ik zou graag ietsie pietsie rimpel willen zien maar goed that's it. De reu die ik nu gekocht heb zou dit moeten krijgen. Ik vind die overvette mastiffs met een ton aan rimpel verschrikelijk.

Over de boerboel ben ik dik tevreden.

over het uiterlijk van de bullmastiff ook alleen nu nog even terug naar de tijd dat ze langer leven dan 4 jaar, qua gezondheid is er ech alles mis.

En de rottweiler is gewoon verpest, of het zijn kleine sprieterige dingen of het zijn vette breedbek kikkers met uitpuilende ogen. Zucht.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”