Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuwe Weil enting

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Nieuwe Weil enting

Ongelezen bericht door sirene »

bellabeest schreef:
ja en wij hebben in de praktijk afgelopen jaar een uitbraak gehad en hadden opeens 8 honden met de ziekte van weil waarvan de helft het niet overleeft heeft omdat ze nog nooit gevaccineerd waren. de andere 4 waren wel gevaccineerd en hebben het overleeft.
Kan ik van die uitbraak ergens iets vinden behalve op de site van de DAP ? Ik heb nergens iets over een uitbraak gelezen.

Ik vind het sowieso vreemd dat een eerdere enting zou beschermen tegen de ziekte want je moet niet voor niks minimaal elk jaar enten. Ook kruisimmuniteit werkt niet bij Weil dus als je hond besmet wordt met een andere serovar werkt dat ook niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Esther12 »

Bo heeft die enting vorig jaar gehad, ik heb niks van een bijwerking gemerkt.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

sirene schreef:
jvanringen schreef:
bellabeest schreef:(...)
ja en wij hebben in de praktijk afgelopen jaar een uitbraak gehad en hadden opeens 8 honden met de ziekte van weil waarvan de helft het niet overleeft heeft omdat ze nog nooit gevaccineerd waren. de andere 4 waren wel gevaccineerd en hebben het overleeft.
Hoe meer mensen stoppen met enten, hoe sneller de betreffende ziektes terug zullen komen. Dat is bij mensen zo en bij dieren ook. Omdat je de bekende infectieziektes die gevaarlijk kunnen zijn voor honden (en soms ook voor mensen) vrijwel niet meer ziet, denken veel mensen dat je dus niet meer hoeft te vaccineren; ze realiseren zich niet dat die ziektes zo zeldzaam zijn geworden juist doordát er al jaren tegen gevaccineerd wordt.
Dat geldt bij veel ziektes maar niet bij Weil.
Dezelfde soort denkfout wordt gemaakt geldt m.t.b. Weil: omdat er dankzij vaccinatie nog maar zo weinig honden gezien worden met Weil, denken mensen dat het niet meer nodig is om hun hond te enten.
63673J

Nanna schreef:(...)
Niemand heeft het over helemaal niet meer enten. (...)
Als je de discussie goed leest gaat het wel degelijk ook om wel of niet enten tegen Weil.
Laatst gewijzigd door 63673J op 15 feb 2015 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Esther12 schreef:Bo heeft die enting vorig jaar gehad, ik heb niks van een bijwerking gemerkt.
Dat je niet direct iets van bijwerking merkt, betekent niet dat die er niet was. Denk ik...

De risico's tegen elkaar afgewogen vaccineer ik alleen pups met parvo-c, twee keer, zo laat mogelijk. Immuunsysteem met rust laten lijkt mij beste maatregel om narigheid te voorkomen.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

jvanringen schreef:
bellabeest schreef:(...)
Hoe meer mensen stoppen met enten, hoe sneller de betreffende ziektes terug zullen komen. Dat is bij mensen zo en bij dieren ook. Omdat je de bekende infectieziektes die gevaarlijk kunnen zijn voor honden (en soms ook voor mensen) vrijwel niet meer ziet, denken veel mensen dat je dus niet meer hoeft te vaccineren; ze realiseren zich niet dat die ziektes zo zeldzaam zijn geworden juist doordát er al jaren tegen gevaccineerd wordt.
& levensomstandigheden zijn verbeterd...
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef:Weil wordt overgebracht via de urine van ratten, dus niet via honden onderling. Dus in mijn redenatie maakt het voor het besmettingsrisico dan geen drol uit welk percentage van de populatie honden is geënt?
info

Ratten dragen een bacterie, niet iedere rat & steeds andere bacteriën.
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef:
Jion schreef:Weil wordt overgebracht via de urine van ratten, dus niet via honden onderling. Dus in mijn redenatie maakt het voor het besmettingsrisico dan geen drol uit welk percentage van de populatie honden is geënt?
Exact.
Pokken komen alleen bij mensen voor, dus die kun je uitroeien door alle mensen te vaccineren. Salmonella, en leptospirose, komen bij heel veel diersoorten voor, dus vaccineren van één diersoort heeft weinig tot geen effect op het vóórkomen van die ziektes. Honden besmetten elkaar niet met leptospirose, dat gaat idd via ratten. Of je hond dus tussen gevaccineerde soortgenoten leeft of tussen niet-gevaccineerde maakt geen drol uit voor het risico dat hij ziek wordt. Wat wél uitmaakt is hoeveel dieren van andere soorten (ratten) in zijn omgeving voorkomen én besmet zijn.
Ratten vaccineren dan maar... :E:
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef:
Badu schreef:
Kruimel53 schreef:
Exact.
Pokken komen alleen bij mensen voor, dus die kun je uitroeien door alle mensen te vaccineren. Salmonella, en leptospirose, komen bij heel veel diersoorten voor, dus vaccineren van één diersoort heeft weinig tot geen effect op het vóórkomen van die ziektes. Honden besmetten elkaar niet met leptospirose, dat gaat idd via ratten. Of je hond dus tussen gevaccineerde soortgenoten leeft of tussen niet-gevaccineerde maakt geen drol uit voor het risico dat hij ziek wordt. Wat wél uitmaakt is hoeveel dieren van andere soorten (ratten) in zijn omgeving voorkomen én besmet zijn.
Ratten vaccineren dan maar... :E:
Uitroeien natuurlijk :boos: zijn we gelijk van de pest af.
Nee, ratten zijn leuke beestjes.... & erg nuttig soms :F:
Afbeelding

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik vind het zo moeilijk. Ik wil het beste doen voor mijn honden maar wat is dat? :ugh:
We hebben wel een fijne dierenartsenpraktijk die voor versvoeren is en tegen overenten, zij adviseren om de nieuwe weil enting te geven en te boosteren. Ik ben geneigd om naar ze te luisteren maar al die indianenverhalen doen me toch twijfelen.
63673J

Badu schreef:
Esther12 schreef:Bo heeft die enting vorig jaar gehad, ik heb niks van een bijwerking gemerkt.
Dat je niet direct iets van bijwerking merkt, betekent niet dat die er niet was. Denk ik...

De risico's tegen elkaar afgewogen vaccineer ik alleen pups met parvo-c, twee keer, zo laat mogelijk. Immuunsysteem met rust laten lijkt mij beste maatregel om narigheid te voorkomen.
Dan kun je het beste je hond zijn leven lang in isolatie houden, want een immuunsysteem dat altijd met rust gelaten wordt, heeft niks geleerd, dus als het dan een keer een virus- of bacterieaanval krijgt te verduren, zal het zich niet of maar heel moeilijk kunnen verdedigen.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Hier worden de honden geënt voor Weil. Ik ga het risico niet lopen, wonen aan het water en de honden zitten dagelijks in het water. In Almere zijn er ook gevallen van Weil gemeld bij honden en aangezien we daar vaak trainen is het voor mij geen afweging om het niet te doen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

bij mij zijn ze alle 6 geënt met de L4 en geen van de honden hebben rare verschijnselen gehad.
ellen
Afbeelding
63673J

Gollum schreef:Ik vind het zo moeilijk. Ik wil het beste doen voor mijn honden maar wat is dat? :ugh:
We hebben wel een fijne dierenartsenpraktijk die voor versvoeren is en tegen overenten, zij adviseren om de nieuwe weil enting te geven en te boosteren. Ik ben geneigd om naar ze te luisteren maar al die indianenverhalen doen me toch twijfelen.
Weil is een rotziekte en voor niet-gevaccineerde honden helaas vaak dodelijk. Besmetting kan overigens ook worden overgebracht via de urine van besmette honden, bijv. door likken of snuffelen van honden onderling.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

jvanringen schreef:
Gollum schreef:Ik vind het zo moeilijk. Ik wil het beste doen voor mijn honden maar wat is dat? :ugh:
Weil is een rotziekte en voor niet-gevaccineerde honden helaas vaak dodelijk. Besmetting kan overigens ook worden overgebracht via de urine van besmette honden, bijv. door likken of snuffelen van honden onderling.

Dat laatste is nieuw voor mij, kun je er iets meer over zeggen?
Linkje oid? :D
Afbeelding
63673J

labje schreef:
jvanringen schreef:

Dat laatste is nieuw voor mij, kun je er iets meer over zeggen?
Linkje oid? :D
http://dierenziekenhuizen.nl/honden/zie ... rose-hond/" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit 20:12: en mensen kunnen de ziekte krijgen van hun besmette hond.
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik hoop dat de mensen die beslissen om hun honden niet meer te laten enten, wel titeren.
Zo niet mogen we blij zijn dat er zoveel mensen zijn die hun honden wel jaarlijks laten enten, het zou mooi worden anders met al die besmettelijke ziektes waarvan we zo hard ons best gedaan hebben ze uitgeroeid te krijgen.

Verder heb ik op mijn werk geen enkele reactie geweten op de L4, mijn eigen honden hebben er ook geen last van gehad.
Het is trouwens nog maar de vraag of bepaalde reacties wel van de enting komen en niet van iets anders. Het uitvallen van de vacht door een enting lijkt me toch straf.
Het laatste jaar trouwens wel een aantal honden op mijn werk geweten met lepto, vooral de nieuwe varianten.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

De vraag bij de Weil-enting is vooral hoe lang de geheugencellen hun werk nog doen, maar dat is niet even te meten. De titer-waarden zijn na een maand of 9 à 10 in ieder geval te laag, maar dat zegt dus niet dat het immuunsysteem van je hond dan niet meer adequaat kan reageren op een besmetting.
Ik ben er dan ook nog niet helemaal uit wat ik ga doen qua enting voor Elco. Ik heb tot begin juni de tijd om een beslissing te nemen... Ja, hij zwemt hier in de omgeving zo af en toe. En ik weet dat er hier in ieder geval muskusratten voorkomen (afgelopen zomer hebben ze hier flink wat vallen neergezet met een waarschuwing de honden niet los te laten lopen). Meestal zwemt hij echter in stromend water. En hij heeft vorig jaar dus wel beide shots gehad (gewoon netjes het ent-schema voor pups aangehouden, wel met 7, 10 en 13 weken)
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Jion schreef:Op Weil kun je niet titeren.
Ik bedoel het algemeen gezien. Heb trouwens geen ervaring met titeren en met welke vaccins dat allemaal kan, geef ik eerlijk toe.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ja, bij Beau heb ik titerbepalingen laten doen. Hij moet een nieuwe titerbepaling in 2018, maar dan is hij al 14,5.
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

Hilde schreef:
bellabeest schreef:ja en wij hebben in de praktijk afgelopen jaar een uitbraak gehad en hadden opeens 8 honden met de ziekte van weil waarvan de helft het niet overleeft heeft omdat ze nog nooit gevaccineerd waren. de andere 4 waren wel gevaccineerd en hebben het overleeft.
In welk stadium waren die honden toen jullie weil ontdekten? En is er direct weil herkent of duurde dat langer dan binnen één consult? En hoeveel honden hebben jullie in totaal in de praktijk in een jaar? En was het zeker dat het weil was? En welke variant van weil was het, één die in de enting zit?

Het blijft natuurlijk een risico, enten of niet enten. De kans dat je hond weil krijgt, is klein. Te verwaarlozen, haast. De kans dat je hond precies die variant uit de enting krijgt, is nog kleiner. Je kan het natuurlijk net treffen, maar dat kan altijd. De kans dat je hond last krijgt van entingen is veel groter, helaas. Voor mij is het een hele makkelijke keuze.

ikzelf werkte toen nog niet bij de praktijk dus de precieze situatie weet ik niet, weet dat er bij de eerste gevallen niet meteen aan weil gedacht werd, maar toen er meerdere honden dus waren wel, toen is er dus op getest en 2 honden waren dood voor de test gedaan werd daar is sectie op verricht dacht ik. was idd 1 van de varianten die in de nieuwe enting zit
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

sirene schreef:
bellabeest schreef:
Kan ik van die uitbraak ergens iets vinden behalve op de site van de DAP ? Ik heb nergens iets over een uitbraak gelezen.

Ik vind het sowieso vreemd dat een eerdere enting zou beschermen tegen de ziekte want je moet niet voor niks minimaal elk jaar enten. Ook kruisimmuniteit werkt niet bij Weil dus als je hond besmet wordt met een andere serovar werkt dat ook niet.

het heeft hier ook in de kranten gestaan, heeft volgens mij niet de landelijke media gehaald, de site van de Dap is een andere praktijk dan dat ik werk, wel zelfde gebied, en de honden zwommen allen in 1 specifieke plas, waar dus ook waarschuwingsborden hebben gestaan.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sirene schreef:
Marjoleine schreef:Vier tot zes maanden geldig, met name de L4 geeft regelmatig bijverschijnselen en de eerste overleden honden zijn ook al gemeld.
Volwassen honden trouwens, 3 en 5 jaar oud.
Onderzoeken lopen maar de fabrikant werkt niet erg mee, heel gek.
Dat is nogal wat :schrik: Hoe weet je dat ?
Van de - bepaald niet onervaren - eigenaar.
We zitten er bovenop maar zoals gezegd, de fabrikant werkt niet erg mee.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

bellabeest schreef:ikzelf werkte toen nog niet bij de praktijk dus de precieze situatie weet ik niet, weet dat er bij de eerste gevallen niet meteen aan weil gedacht werd, maar toen er meerdere honden dus waren wel, toen is er dus op getest en 2 honden waren dood voor de test gedaan werd daar is sectie op verricht dacht ik. was idd 1 van de varianten die in de nieuwe enting zit
Dus twee van de vier honden waren al dood omdat er niet op tijd aan weil is gedacht.

En Marjoleine, wat verschrikkelijk :( Ik weet dat er dierenartsen zijn die er alles aan doen om nog zoveel mogelijk de oude enting in huis te hebben, omdat er zoveel ellende bekend is van de nieuwe enting :(
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

bellabeest schreef:ikzelf werkte toen nog niet bij de praktijk dus de precieze situatie weet ik niet, weet dat er bij de eerste gevallen niet meteen aan weil gedacht werd, maar toen er meerdere honden dus waren wel, toen is er dus op getest en 2 honden waren dood voor de test gedaan werd daar is sectie op verricht dacht ik. was idd 1 van de varianten die in de nieuwe enting zit
Misschien een rare vraag maar hoe kan het dat dat opeens gebeurt nu?
Waarom gebeurde dat nooit voor die nieuwe enting er was?
Ja, ik weet het, ik ben achterdochtig. Met name naar de geneesmiddelenindustrie. Maar aangezien ze ons nog steeds jaarlijkse entingen door de strot proberen te duwen terwijl allang bewezen is dat die vaccins veel langer werkzaam zijn lijkt me dat niet heel gek.
Hilde schreef:En Marjoleine, wat verschrikkelijk :( Ik weet dat er dierenartsen zijn die er alles aan doen om nog zoveel mogelijk de oude enting in huis te hebben, omdat er zoveel ellende bekend is van de nieuwe enting :(
Ja, klopt.
Maar als we bellabeest moeten geloven gaan ze dood van een nieuwe variant en is het dus allemaal onze eigen schuld dan.
Maar inderdaad, er is behoorlijk wat ellende bekend van de L4.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
63673J

Marjoleine schreef:
Waarom gebeurde dat nooit voor die nieuwe enting er was? (...)
Hilde schreef:En Marjoleine, wat verschrikkelijk :( Ik weet dat er dierenartsen zijn die er alles aan doen om nog zoveel mogelijk de oude enting in huis te hebben, omdat er zoveel ellende bekend is van de nieuwe enting :(
Ja, klopt.
Maar als we bellabeest moeten geloven gaan ze dood van een nieuwe variant en is het dus allemaal onze eigen schuld dan.
Het is niet zo dat "het" niet gebeurde voordat de nieuwe enting er was. In de richtlijnen van de WSAVA uit 2010 is dit te lezen over het "oude" Weil (Leptospirose)-vaccin:
Non-core. Vaccination should be restricted to use in geographical areas where a significant risk of exposure has been established or for dogs whose lifestyle places them at significant risk. These dogs should be vaccinated at 12–16 weeks of age, with a second dose 3–4 weeks later, and then at intervals of 9–12 months until the risk has been reduced. This vaccine is the one least likely to provide adequate and prolonged protection, and therefore must be administered annually or more often for animals at high risk. Protection against infection with different serovars is variable. This product is associated with the greatest number of adverse reactions to any vaccine. In particular, veterinarians are advised of reports of acute anaphylaxis in toy breeds following administration of leptospi- rosis vaccines. Routine vaccination of toy breeds should only be considered in dogs known to have a very high risk of exposure.
http://www.wsava.org/sites/default/file ... es2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Van het Weil-vaccin is altijd bekend geweest dat het gemiddeld genomen vaker bijwerkingen geeft dan andere vaccins; dat geldt dus logischerwijs ook voor het L4-vaccin. Die bijwerkingen zijn overigens lang niet altijd ernstig. Maar dit is nu juist de reden om zorgvuldig af te wegen. Ik woon in een heel waterrijk gebied waar het stikt van de ratten, ik zie ze zwemmen, langs de kanten van de sloten rennen en vind regelmatig dode ratten in de polder. En mijn hond drinkt uit de sloot, als ik dat wil voorkomen zal ik haar altijd moeten aanlijnen. Dus laat ik haar enten tegen Weil, ik durf gewoon de gok niet te nemen. Om dezelfde reden zijn onze vorige honden ook altijd tegen Weil geënt, evenals de honden van mijn ouders, en allemaal nooit last gehad. Als ik ergens anders woonde waar het risico veel lager was, zou ik waarschijnlijk niet laten enten tegen Weil, maar in de omgeving waar ik woon vind ik het niet verantwoord om het niet te doen.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

jvanringen schreef:
Marjoleine schreef:
Waarom gebeurde dat nooit voor die nieuwe enting er was? (...)
Ja, klopt.
Het is niet zo dat "het" niet gebeurde voordat de nieuwe enting er was. In de richtlijnen van de WSAVA uit 2010 is dit te lezen over het "oude" Weil (Leptospirose)-vaccin:
Non-core. Vaccination should be restricted to use in geographical areas where a significant risk of exposure has been established or for dogs whose lifestyle places them at significant risk. These dogs should be vaccinated at 12–16 weeks of age, with a second dose 3–4 weeks later, and then at intervals of 9–12 months until the risk has been reduced. This vaccine is the one least likely to provide adequate and prolonged protection, and therefore must be administered annually or more often for animals at high risk. Protection against infection with different serovars is variable. This product is associated with the greatest number of adverse reactions to any vaccine. In particular, veterinarians are advised of reports of acute anaphylaxis in toy breeds following administration of leptospi- rosis vaccines. Routine vaccination of toy breeds should only be considered in dogs known to have a very high risk of exposure.
http://www.wsava.org/sites/default/file ... es2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Van het Weil-vaccin is altijd bekend geweest dat het gemiddeld genomen vaker bijwerkingen geeft dan andere vaccins; dat geldt dus logischerwijs ook voor het L4-vaccin. Die bijwerkingen zijn overigens lang niet altijd ernstig. Maar dit is nu juist de reden om zorgvuldig af te wegen. Ik woon in een heel waterrijk gebied waar het stikt van de ratten, ik zie ze zwemmen, langs de kanten van de sloten rennen en vind regelmatig dode ratten in de polder. En mijn hond drinkt uit de sloot, als ik dat wil voorkomen zal ik haar altijd moeten aanlijnen. Dus laat ik haar enten tegen Weil, ik durf gewoon de gok niet te nemen. Om dezelfde reden zijn onze vorige honden ook altijd tegen Weil geënt, evenals de honden van mijn ouders, en allemaal nooit last gehad. Als ik ergens anders woonde waar het risico veel lager was, zou ik waarschijnlijk niet laten enten tegen Weil, maar in de omgeving waar ik woon vind ik het niet verantwoord om het niet te doen.
Tja ik woon ook in waterrijk gebied en mijn honden zijn waterratjes :F:
Ik zou het mezelf niet vergeven als ze dood zouden gaan aan weil. Maar ook niet als ze dood gaan door de enting :ugh:
63673J

Gollum schreef:
Tja ik woon ook in waterrijk gebied en mijn honden zijn waterratjes :F:
Ik zou het mezelf niet vergeven als ze dood zouden gaan aan weil. Maar ook niet als ze dood gaan door de enting :ugh:
Ondanks het grotere aantal bijwerkingen van het Weil-vaccin is de kans dat ze doodgaan aan Weil veel en veel groter dan dat ze doodgaan aan de enting.

Het is en blijft een afweging van risico's en voordelen en soms is die afweging lastig. En 100% veiligheid bestaat niet, geen enkel middel werkt altijd 100% en is tegelijkertijd altijd 100% veilig, dat willen mensen wel, maar alles wat werkt, heeft nu eenmaal bijwerkingen, hoe minimaal soms ook. Alleen niks heeft geen bijwerkingen. Maar ja, daar heb je ook niks aan. Er blijft altijd een risico, wat je ook beslist. Dat is het leven zo'n beetje, denk ik dan.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Kruimel53 schreef:OK, niet exact dus, maar evengoed blijft de vraag hoe je daar dan bij komt. 'Ik voel het aan me water' kan natuurlijk ook maar dan vind ik het best handig om dat te weten.
Voor mezelf pratend..... ik schat kansen in. Bv rabies. Ok, dat is verplicht als je naar het buitenland gaat, maar als we hier over de grens een leuke wandeling gaan doen dan ben ik geen seconde met hun al dan niet geldige enting bezig. Paar jaar geleden gingen we naar Saarland, en precies in die week zou hun enting aflopen. En het komt daar voor, maar de kans dat ze gebeten worden door een hondsdolle vleermuis oid achte ik minimaal. En daarbij.... je maakt mij niet wijs dat ze daar op maandag nog wel voor beschermd zijn, en op woensdag niet meer.

Weil hetzelfde eigenlijk. Ze (pfff, ik praat nog altijd in meervoud) zwemmen dagelijks. Ook in vieze prutjes. Maar niet met open bek, ze krijgen daar echt geen water binnen. En ze snuffelen ook al niet aan andere honden, zodat ze ook niet via andere honden besmet kunnen worden. En dode ratten gaan/gingen ze ook niet mee op sjouw.
Voor mij is het dus een nee. En zo'n spuit erin jassen, tja die zit er dan in. En als daar iets van komt dan kan dat, want hij zit er al in.
63673J

Nanna schreef:
Kruimel53 schreef: OK, niet exact dus, maar evengoed blijft de vraag hoe je daar dan bij komt. 'Ik voel het aan me water' kan natuurlijk ook maar dan vind ik het best handig om dat te weten.
Door DIT soort artikelen.

Since the introduction of dog and cat vaccines, the traditional view of their use has been that they are safe and can be given as frequently as once or twice a year. This approach, tragically, has caused a tremendous amount of suffering for millions of pets.
As the truth about the dangers of vaccines slowly emerges, even traditional veterinary organizations and practitioners are acknowledging that vaccines are not the benign, "better safe than sorry" veterinary tools they were thought to be.

Ik geloof dat. Vaccineren is een geldbusiness en geen farmaceutische industrie of dierenarts staat te springen om fors geld in te leveren. Ik geloof in zoverre in vaccineren dat het nut heeft om eenmaal in het leven te enten. Ieder jaar entingen gaan herhalen is voor mij een bespottelijk idee.
Oh, je gelooft Mercola. Dat zegt genoeg wat mij betreft. Als je dat serieus neemt... Waar ik erg om moet lachen is dat je het hebt over "geldbusiness". Mercola is namelijk stinkend rijk geworden met het aan de man brengen van allerlei volstrekt overbodige supplementen, middels leugenachtige bangmakerij voor de reguliere medische sector. Zijn website staat vol met zijn rommel. Mercola is een van de grootste kwakzalvers in de USA. Als je die man gelooft heeft verdere discussie geen enkele zin.
Laatst gewijzigd door 63673J op 16 feb 2015 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”