Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vuurwerkrituelen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Vuurwerkrituelen

Ongelezen bericht door Lunatic »

renee-uk schreef:ik ga niet weer een pleidooi houden voor counter conditioning, als iemand daar meer over wil weten is dat met de zoekfunctie best te vinden.
ik wil alleen wel even aangeven dat counter conditioning niks te maken heeft met koekjes in een hond proppen terwijl die fijn bereikbaar staat te zijn en alleen maar wacht op het volgende koekje en het evenmin te maken heeft met belonen.

ik vind het wel erg jammer voor een aantal van de bange hondjes, waar het voor hetzelfde geld wel heel goed bij zou kunnen werken, dat het zo zonder meer al afgedaan wordt als iets dat niet gaat lukken.
vooral als duidelijk is dat mensen helemaal niet weten hoe het werkt en wat je ermee kunt bereiken.

en dat wou ik toch even gezegd hebben :pffff:
Helemaal mee eens :ok:

Als je nog niet weet hoe je hond gaat reageren is het vooral zaak om zelf zo min mogelijk te reageren, net doen of het de normaalste zaak van de wereld is als dat geknal.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Inge O schreef:
samantha! schreef:
renee-uk schreef:het heeft niks te maken met er aandacht aan besteden of baasjes die bang zijn voor vuurwerk of honden die elkaar meetrekken in de angst of juist helpen over de angst heen te komen.
toen ik nog 4 honden had lagen er twee anderhalve dag te bibberen onder de salontafel zonder dat ze daar onderuit wilden en twee gaven nergens iets om en keken alleen eens lodderig op als er een echt harde klap was, om daarna weer verder te slapen.
ik ben niet bang voor vuurwerk en ik heb ook nooit gedaan of er iets vreselijks aan de hand was of dat er überhaupt iets aan de hand was.
Zo denk ik er ook over inderdaad.
2 jaar geleden met nog jonge Jack ben ik tijdens de jaarwisseling bij Lieke geweest, haar collie's zijn doodsbang.
Ik ben geen seconde bang geweest dat Jack bang zou worden door de hele bange collie's.
Hij is dus ook niet bang geworden maar dat is gewoon Jack en dat ligt ook niet aan onverstoorbare Macho (die er uiteraard ook bij was) maar aan jack op zich.
Voor Jones wordt dit jaar de 1e keer dus ben benieuwd.
heleemaal mee eens, ik vind dat altijd zo'n onzin, emoties zijn niet zomaar zondermeer 'besmettelijk' - ik heb hier ook een aantal knalproofe en een aantal niet knalproofe en die trekken zich van elkaar niks aan op dat soort momenten. en een knalproofe kan dat jarenlang blijven en plots toch geleidelijk aan steeds ongeruster gaan reageren en dat allemaal binnen dezelfde roedel en met dezelfde baas.
Ik wil jullie blind geloven maar heb hier zelf toch echt anders gezien :oeps:

Ik had nooit bange honden, nooit, totdat Demi bij ons kwam (volwassen herplaatser die als de dood was voor vuurwerk maar ook onweer) en de eerste O & N met haar leverde gelijk 2 extra bange honden op, die alle jaren ervoor nog nooit een probleem hadden gehad...rara :19:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Inge O schreef:
samantha! schreef:
renee-uk schreef:het heeft niks te maken met er aandacht aan besteden of baasjes die bang zijn voor vuurwerk of honden die elkaar meetrekken in de angst of juist helpen over de angst heen te komen.
toen ik nog 4 honden had lagen er twee anderhalve dag te bibberen onder de salontafel zonder dat ze daar onderuit wilden en twee gaven nergens iets om en keken alleen eens lodderig op als er een echt harde klap was, om daarna weer verder te slapen.
ik ben niet bang voor vuurwerk en ik heb ook nooit gedaan of er iets vreselijks aan de hand was of dat er überhaupt iets aan de hand was.
Zo denk ik er ook over inderdaad.
2 jaar geleden met nog jonge Jack ben ik tijdens de jaarwisseling bij Lieke geweest, haar collie's zijn doodsbang.
Ik ben geen seconde bang geweest dat Jack bang zou worden door de hele bange collie's.
Hij is dus ook niet bang geworden maar dat is gewoon Jack en dat ligt ook niet aan onverstoorbare Macho (die er uiteraard ook bij was) maar aan jack op zich.
Voor Jones wordt dit jaar de 1e keer dus ben benieuwd.
heleemaal mee eens, ik vind dat altijd zo'n onzin, emoties zijn niet zomaar zondermeer 'besmettelijk' - ik heb hier ook een aantal knalproofe en een aantal niet knalproofe en die trekken zich van elkaar niks aan op dat soort momenten. en een knalproofe kan dat jarenlang blijven en plots toch geleidelijk aan steeds ongeruster gaan reageren en dat allemaal binnen dezelfde roedel en met dezelfde baas.
Dat laatste hoor en zie je vaak inderdaad.
Ik had dat met Max: nooit iets aan de hand en vanaf een jaar of 8 werd hij er steeds ongeruster op, met 11 was hij echt bang terwijl er niets is veranderd verder.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

renee-uk schreef:ik ga niet weer een pleidooi houden voor counter conditioning, als iemand daar meer over wil weten is dat met de zoekfunctie best te vinden.
ik wil alleen wel even aangeven dat counter conditioning niks te maken heeft met koekjes in een hond proppen terwijl die fijn bereikbaar staat te zijn en alleen maar wacht op het volgende koekje en het evenmin te maken heeft met belonen.

ik vind het wel erg jammer voor een aantal van de bange hondjes, waar het voor hetzelfde geld wel heel goed bij zou kunnen werken, dat het zo zonder meer al afgedaan wordt als iets dat niet gaat lukken.
vooral als duidelijk is dat mensen helemaal niet weten hoe het werkt en wat je ermee kunt bereiken.

Ik heb even gekeken wat counter conditioning is en hetzelfde doe ik al een tijdje buiten als er een knal is. Al een tijdje werkt dat super bij Emma met allerlei dingen, eng ding/mens/whatever = lekkers. Met het risico dat ik angst zou belonen ben ik hierbij ook gewoon lekkers gaan verbinden met knallen en ja, het werkt echt. Vorig jaar kon ik de wandeling nu al vergeten als er ook maar een knalletje was, nu reageert ze wel maar ik roep, strooi wat koekies en ze komt ze blij opeten. Meestal doe ik daarna wat netjes volgen voor wat lekkers en het gaat nu prima. Kort daarna gaat ze gewoon weer verder met snuffelen en ze begint ze zelfs al te negeren. Ben er wel een beetje bang voor dat ze weer compleet van de zeik gaat zijn als er iets dichtbij knalt. :ugh: De knallen zijn ook niet wat ze het engst vindt, dat zijn de flitsen. En de knal is alleen eng omdat die flits er vaak op volgt. Ik kan ook rustig hele vuurwerkceremonies op tv kijken zonder me druk te hoeven maken om het geluid want daar reageert ze niet op.
Ik heb nog niet uitgevonden hoe ik dat nu op kan bouwen want zelfs kleine lichtvlekjes/flitsen zijn zo eng dat ze geen voer meer aanneemt. :19:
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

vaagheid schreef: Ik heb even gekeken wat counter conditioning is en hetzelfde doe ik al een tijdje buiten als er een knal is. Al een tijdje werkt dat super bij Emma met allerlei dingen, eng ding/mens/whatever = lekkers. Met het risico dat ik angst zou belonen ben ik hierbij ook gewoon lekkers gaan verbinden met knallen en ja, het werkt echt. Vorig jaar kon ik de wandeling nu al vergeten als er ook maar een knalletje was, nu reageert ze wel maar ik roep, strooi wat koekies en ze komt ze blij opeten. Meestal doe ik daarna wat netjes volgen voor wat lekkers en het gaat nu prima. Kort daarna gaat ze gewoon weer verder met snuffelen en ze begint ze zelfs al te negeren. Ben er wel een beetje bang voor dat ze weer compleet van de zeik gaat zijn als er iets dichtbij knalt. :ugh: De knallen zijn ook niet wat ze het engst vindt, dat zijn de flitsen. En de knal is alleen eng omdat die flits er vaak op volgt. Ik kan ook rustig hele vuurwerkceremonies op tv kijken zonder me druk te hoeven maken om het geluid want daar reageert ze niet op.
Ik heb nog niet uitgevonden hoe ik dat nu op kan bouwen want zelfs kleine lichtvlekjes/flitsen zijn zo eng dat ze geen voer meer aanneemt. :19:
samen met iemand anders, een fototoestel met flits en een spuitbus slagroom of een tube smeerkaas aan de slag?

voordat je begint een lik slagroom/smeerkaas op haar neus smeren, die ze er vast en zeker aflikt en waarvan ze dan weet dat het lekker is en waar het vandaan komt.
dan iemand op afstand met een flitscamera foto's laten maken, terwijl jij haar slagroom/smeerkaas blijft geven en als dat goed gaat en ze rustig wordt, de afstand wat verkleinen en hetzelfde opnieuw doen net zo lang tot het haar geen moer meer kan schelen dat het flitst en ze rustig is of -zoals rietje- haar lekkertje op komt eisen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Buster wordt ook met het jaar banger .

Ik ben nu begonnen met een vuurwerk cursus en ben heel benieuwd of het gaat werken.
Daarnaast probeer ik Renée's tips te volgen maar dat lukte vorig jaar nog niet .
Misschien dit jaar samen met de cursus?

Ik vond het wel sneu want we waren eerst een keer geweest waar we eigenlijk niets deden qua knallen enzo en nu de laatste keer was buster zo blij :mrgreen:
Ik pakte mijn tas ,jas en de sleutels en :cheer: :cheer: Hoera we gaan weer leuke dingen doen

Tot er een ballon geknapt werd toen was het over . T was maar een zacht knalletje maar toch , buster had er een ander idee over.
Hopelijk lukt het ons om samen rustig de knallen door te komen.

Ik kan genieten van vuurwerk maar te weten dat hij , en ook mijn eerdere honden, steeds banger worden is niet leuk :cry:

Ik,heb ook zo'n vuurwerk cd maar dat vind buster dus nep , hij slaapt er gewoon vlak voor
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Angelique.

Inge O schreef:
Angelique. schreef:

Ik had nooit bange honden, nooit, totdat Demi bij ons kwam (volwassen herplaatser die als de dood was voor vuurwerk maar ook onweer) en de eerste O & N met haar leverde gelijk 2 extra bange honden op, die alle jaren ervoor nog nooit een probleem hadden gehad...rara :19:
en is het volledig uitgesloten dat die twee last kregen van, laat ik het nu maar even zo noemen, 'ouderdomsschotangst' ?
Ja dat denk ik wel....ze waren toen pak hem beet een jaar of 3/4 (schelen 4 maanden van elkaar) :wink:

*edit* overigens werd 1 van de 2 toen ook bang voor onweer, de ander dan weer niet :oeps:
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

:ok:
Heb het al eerder gezegd: ik had dit met Cas heel graag geprobeerd.
Had ik echt maanden tijd in gestopt als ik ervan geweten had .
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Angelique.

Inge O schreef:
Angelique. schreef:
Inge O schreef:
Angelique. schreef:

en is het volledig uitgesloten dat die twee last kregen van, laat ik het nu maar even zo noemen, 'ouderdomsschotangst' ?
Ja dat denk ik wel....ze waren toen pak hem beet een jaar of 3/4 (schelen 4 maanden van elkaar) :wink:

*edit* overigens werd 1 van de 2 toen ook bang voor onweer, de ander dan weer niet :oeps:
maar die veranderde angst kan ook op jongere leeftijd al beginnen hoor, ik bedoel eerder 'met het klimmen der jaren' :F: . zie bv. tom's hond : vorig jaar niet bang en nu wel :wink: .
Ah zo, het zou zomaar kunnen, ik weet het eerlijk gezegd gewoon niet, ik heb altijd gewoon Demi de "schuld" gegeven :mrgreen:
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

ranetje schreef:
Inge O schreef:
dat dus - als een hond bang is is hij dat gewoon, daar heeft hij geen baas bij nodig en zelfs counterconditioning zal niet altijd helpen omdat daar wel een mate van interesse in voer voor nodig is en dat variëert per hond.

verder zijn er veel honden die er de eerste ke(e)(r)(en) geen greintje last van hebben en pas bang worden met ouder worden.
Dat kan ook nog ja :ok:

Rietje had niet zo veel belangstelling voor voer toen renee-uk begon vorig jaar.
Toch is het bij haar aardig gelukt met counter conditioning. (gelukkig :D )
:cheer:
Onze IJslanders waren geen van beiden bang voor vuurwerk, de ene vond het niet echt fijn maar was niet bang. Tot een stel jongens een keer een rotje afstaken vlak achter hen, toen is ze doodsbang geworden, maar haar zusje niet. Iedereen met honden die niet bang waren zei toen tegen ons dat wij dat zelf hadden gedaan, maar dat heb ik altijd raar gevonden; waarom de ene wel bang en de andere niet?

Polly is heel bang voor geknal en harde geluiden. Ze zat een keer een plasje te doen in de tuin toen toen ze nog een pupje was en er in de steeg een vuurwerkbom werd afgestoken. Toen waren de rapen gaar. Ook onweer vindt ze sindsdien heel eng en andere harde geluiden, hoewel het ons met opgewekte troost en bemoediging wel is gelukt om haar bij ons te houden, ze gaat er niet vandoor en blijft redelijk bereikbaar. Maar Oud&Nieuw zal te erg zijn vrees ik en in vind het gewoon heel erg zielig, zo'n bang beestje. Om koekjes geeft ze niks, maar blikboterhamworst en andere goedkope worstsoorten vindt ze heerlijk. Dat ga ik dus gebruiken bij de counter conditioning, te beginnen met het vuurwerk.
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

renee-uk schreef: samen met iemand anders, een fototoestel met flits en een spuitbus slagroom of een tube smeerkaas aan de slag?

voordat je begint een lik slagroom/smeerkaas op haar neus smeren, die ze er vast en zeker aflikt en waarvan ze dan weet dat het lekker is en waar het vandaan komt.
dan iemand op afstand met een flitscamera foto's laten maken, terwijl jij haar slagroom/smeerkaas blijft geven en als dat goed gaat en ze rustig wordt, de afstand wat verkleinen en hetzelfde opnieuw doen net zo lang tot het haar geen moer meer kan schelen dat het flitst en ze rustig is of -zoals rietje- haar lekkertje op komt eisen ;)
Thanks, ik ga dat eens proberen. :ok: Ik kan inderdaad geen binnen foto's maken (althans, niks waar de hond blij op staat :blauwoog: ) van mijn hond want daar reageert ze ook panisch op. Zodra ik die machine pak is ze er al vandoor :schrik: .
Ik ben nu bezig met een minder gruwelijk knipperend rood lampje maar die levert al problemen op. We hebben het voor elkaar dat ze er koekjes vanaf pakt terwijl het dingetje knippert maar het blijft een stom rotding waar ze liever bij uit de buurt blijft.
Ik denk dat ik je tactiek eerst ga doen met het lampje en dan met de camera, zo'n flits is compleet anders maar hopelijk snapt ze dan de bedoeling al door het lampje. :O:
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
renee-uk
Zeer actief

vaagheid schreef:
renee-uk schreef: samen met iemand anders, een fototoestel met flits en een spuitbus slagroom of een tube smeerkaas aan de slag?

Thanks, ik ga dat eens proberen. :ok: Ik kan inderdaad geen binnen foto's maken (althans, niks waar de hond blij op staat :blauwoog: ) van mijn hond want daar reageert ze ook panisch op. Zodra ik die machine pak is ze er al vandoor :schrik: .
Ik ben nu bezig met een minder gruwelijk knipperend rood lampje maar die levert al problemen op. We hebben het voor elkaar dat ze er koekjes vanaf pakt terwijl het dingetje knippert maar het blijft een stom rotding waar ze liever bij uit de buurt blijft.
Ik denk dat ik je tactiek eerst ga doen met het lampje en dan met de camera, zo'n flits is compleet anders maar hopelijk snapt ze dan de bedoeling al door het lampje. :O:
dat kan prima, je kunt alles gebruiken waar ze bang voor is.
ik zou wel op afstand beginnen en die pas verkleinen als je resultaat ziet.
succes hoor, het is afschuwelijk als eenhond zo bang is :(
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Wij zijn voor de gein in de september vóór onze eerste jaarwisseling hier op t dorp eens bij het vuurwerk gaan kijken. Vanaf een afstandje dan. Kwamen we nog een half-dronken-collega tegen van Vriendlief die verschrikkelijk overdreven blij op Oll reageerde dus hoera wat een feest, Oll heeft niks meegekregen van die knallen :lol1:

Oll geeft niks om knallen. Kan 'm gewoon mee op visite nemen ook, hij doet een tukje, zelfs als de buren een mat afsteken ongeveer IN de voortuin :) ALS ie al schrikt kijkt ie even op zo van "oh, wat was dat?" en dan zeg ik "gut wat knallen ze weer he, blij dat we lekker binnen zitten" of iets dergelijks. Dikke prima's. We gaan altijd wel echt flink wandelen op oudjaarsdag. Op het strand ofzo, ergens waar je niet zoveel knallen hoort. IK ben er namelijk wél bang voor :LOL:

Maargoed, we hebben er nooit erg spastisch over gedaan en dat doet Oll ook niet. Onweer heeft ie ook niks van. Dan gaat ie voor de balkondeur zitten kijken. Onweer vind ik geweldig en Oll derhalve ook :P
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef:

Zo is dat :ok:

Ik heb een hint gegeven.
Jij zegt gewoon lekker waar het op staat en je hebt groot gelijk :wink:
wat ik dan weer niet snap is dat jullie hiermee eigenlijk ontkennen dat er honden zouden zijn die niet genoeg om (lekker!) voer geven om er zelfs maar bij de allerlichtste stress (zelfs positieve) een goed gevoel van te krijgen?
Nee dat zeggen wij niet.

Wij zeggen dat er meer angstige honden geholpen kunnen worden dan nu.
En elke angstige hond minder is weer mooi meegenomen zowel voor de baas als voor de hond.

Geen belangstelling voor lekkers of geen belangstelling voor lekkerds op het stressmoment is niet altijd blijvend.
Bij diverse van die niet in lekkers geïnteresseerde honden kan die belangstelling op een gegeven moment toch gewekt worden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Bij deze opgehelderd Inge O? :D :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Hier een hond (Sammie) die enorm reageert op knallen. Hij wordt heel boos, gaat enorm blaffen. Buiten zou hij het liefst er op af vliegen. De andere honden interesseert het allemaal niet zo.
Ik heb zelf een enorme hekel aan vuurwerk dus ik ontvlucht het domweg elk jaar. Da's ook een ritueel. :wink:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

M'n honden geven er gelukkig niks ok. Vragen zich hooguit af waar die pakwerker blijft ;)

Tot en met afgelopen jaar weinig tot geen vuurwerk bij ons in de buurt maar met nieuwe overburen (einde buren, maar type aso) verwacht ik wel ellende.

Sluit de honden wel op op t ergste, niet vanwege angst, maar omdat ik niet wil dat ze een verdwaalde vuurpijl of over het hek gegooid rotje gaan apporteren.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Hier werd vanmiddag ook paar keer geknald en ben direct aan de slag gegaan.
Alleen koekjes werkt hier niet, doe het wel in combinatie met nutteloze trucjes doen, volgen, of iets anders wat ze goed kan en simpel uit te voeren is. Dat ze ook een soort 'taak' heeft en niet bangig weg draaft.

Ga mij dit jaar wel eens verdiepen in wat nog meer te doen, thundershirt of advocaat. Als dat erbij helpt is dat mooi meegenomen.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Milo vind het niet echt leuk, Peer keek vorige keer niet op of om.
Dit jaar ook voor het eerst in een drukke woonwijk, benieuwd hoe het gaat.

Nu doe ik buiten al knal = koekje.
Vorig jaar een kong met vlees en een botje erin ingevroren en om half 12 gegeven, ze hebben om 12 uur niet eens op gekeken.
renee-uk
Zeer actief

_Leonie schreef:Hier werd vanmiddag ook paar keer geknald en ben direct aan de slag gegaan.
Alleen koekjes werkt hier niet, doe het wel in combinatie met nutteloze trucjes doen, volgen, of iets anders wat ze goed kan en simpel uit te voeren is. Dat ze ook een soort 'taak' heeft en niet bangig weg draaft.

Ga mij dit jaar wel eens verdiepen in wat nog meer te doen, thundershirt of advocaat. Als dat erbij helpt is dat mooi meegenomen.
als je het goed doet, en de beleving van 'vuurwerk is bang zijn' om weet te zetten naar (in jouw geval, zoals je het hier zegt) 'vuurwerk is fijn bezig zijn met de baas en leuke taakjes doen' heb je geen thundershirt en geen advocaat meer nodig ;)

dat is het grote gewin van counter conditioning, je verlegt de negatieve emotie die -in dit geval- een hond voelt bij een bepaalde gebeurtenis naar een positief gevoel.
Laatst gewijzigd door renee-uk op 22 nov 2014 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik heb counter conditioning geprobeerd bij Jigzy maar zodra ze bang is moet ze niets van lekkers weten. Wat slagroom op haar neus smeren heb ik nog niet geprobeerd. Ik ga ermee aan de slag :ok:
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Mijn honden vinden het niet leuk, maar zijn niet angstig. Ik haal ze wel naar binnen op oudjaarsnacht, waar ze normaal buiten zijn. Omdat ik geen pijlen op hun hoofd wil etc.

We gaan oudjaarsdag vaak flink wandelen, vorig jaar bijvoorbeeld met een flinke groep bij Mierlo meegeweest van het HF. En dan zo dat ze lekker de rest van de dag flink duf zijn. Een lekker bot erbij, vlak voor 12-en nog even een rondje P&P (dan moeten de pubers net naar binnen!) en het gaat hier altijd goed.
Maar dat is meer geluk dan wijsheid en ik hoop voor jou dat jij dat geluk ook hebt.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik doe niks, behalve doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Kaya was totaal niet bang, die kon er buiten gewoon tussendoor lopen (niet dat ze dit deed natuurlijk, maar het interesseerde haar werkelijk niets). Binnenshuis was ze waaks om de knallen en kon weleens gaan blaffen.
Puchu was ook totaal niet bang, tot een jaar of 2 (3?) geleden vlak onder de tunnel waar we liepen, een enorme bom afging.
Automatisch schrok ik me ook verrot en dan ga je even de mist in. Direct daarna hersteld door er weer totaal niet op te reageren.
Sindsdien is hij niet bang, maar hij vindt het ook niet leuk; hij wil wel bij me liggen als het echt losbreekt, maar op een enkele knal nu reageert hij gelukkig totaal niet.
Dus ik doe er (nog) verder niks aan zolang het zo blijft, behalve er zelf dus totaal geen aandacht aan besteden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

De weimen zijn bomproof, niks aan de hand. Pasha was de eerste paar jaar doodsbang, toen we hier gingen wonen keken we samen naar het vuurwerk en vorig jaar was ze weer onrustig. Ik weet dus niet wat ze dit jaar gaat kiezen..
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik hoorde geknal en heb de stoute schoenen aangetrokken en ben er naartoe gelopen met Manu. Ze stonden op een ruime afstand maar stopten netjes toen ik langs liep. Ik heb gevraagd of ze door wilden gaan maar geen "bewegend vuurwerk" wilden gebruiken. Dus geen grondbloemen en pijlen.
Manu reageerde totaal niet. Maar ook echt totaal niet. Er hing heel veel rook en ik ben gewoon langs gewandeld. Tijdens het knallen ging hij eens even een lekkere drol draaien. Midden in de rook en tijdens de knallen. De eenden in de sloot waren echt veeel interessanter. Ik maak me dus druk om niks :lol1:
Dit waren maar 4 jochies natuurlijk en straks zal je ook de bommen en pijlen hebben maar toch een goed begin :ok:
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Manu schreef:Ik hoorde geknal en heb de stoute schoenen aangetrokken en ben er naartoe gelopen met Manu. Ze stonden op een ruime afstand maar stopten netjes toen ik langs liep. Ik heb gevraagd of ze door wilden gaan maar geen "bewegend vuurwerk" wilden gebruiken. Dus geen grondbloemen en pijlen.
Manu reageerde totaal niet. Maar ook echt totaal niet. Er hing heel veel rook en ik ben gewoon langs gewandeld. Tijdens het knallen ging hij eens even een lekkere drol draaien. Midden in de rook en tijdens de knallen. De eenden in de sloot waren echt veeel interessanter. Ik maak me dus druk om niks :lol1:
Dit waren maar 4 jochies natuurlijk en straks zal je ook de bommen en pijlen hebben maar toch een goed begin :ok:
Nou, dan zou ik me er verder ook maar geen zorgen meer over maken :ok:
Het kan inderdaad wel dat het om 0.10 uur even anders is, maar stel dat, weet je daar ook wel een draai aan te geven.

Ik heb hier Figo die er redelijk makkelijk doorkomt. Het geknal wat nu af en toe buiten is, daar reageert hij totaal niet op. Oudjaarsavond zelf ook eigenlijk wel. Wij blijven wel altijd thuis voor de beesten, dus vaak komen er wel mensen bij ons. Dat is wat hij dan tien minuten spannend vind. Maar het vuurwerk niet echt.
Nani is een ander verhaal, het is haar nachtmerrie. Eerste jaar was ze hier net ongeveer 2 maanden. Lag ze bij elke knal te rillen, totaal niet te bereiken. Met oud en nieuw rillend weggedoken in een hoekje van de bank.
Het jaarop was het jaar dat ik haar ook wat beter leerde kennen. Toen bleek ook dat ze bij harde regen en zeker bij onweer net zo begon te rillen en onbereikbaar was. Steun geboden waar ik kon, nog geen hulpmiddelen of trucjes erbij gehaald. Gewoon op gevoel gehandeld. Vorig jaar heb ik via dit forum zo'n thundershirt gekocht. Dat vond ze helemaal eng :schrik: . Ze bewoog niet meer, probeerde langs de bank nog als een soort hark op pootjes een plekje te zoeken.
Dat zou ik aan hebben kunnen leren, als in dat shirt is niet eng. Met lekkers en opbouwen. Maar ik heb ervoor gekozen haar daar niet mee te willen pesten. Omdat ik ook niet zeker wist dat dat shirt echt zou werken. We zijn nou weer een jaar verder, ze schiet niet meer in de stress als het regent. Onweer is nog een beetje eng, maar ze duikt niet meer weg en ligt niet meer te rillen. Gisteravond hoorde ik hier voor het eerst echt wat vuurwerk, een aantal minuten lang. Koppie ging wel omhoog, ze keek me ook wel aan en ze was wat overmatig aan het slikken. Ik heb 1 x gezegd dat het ok is, en verder genegeerd en toen ging ze ook gewoon weer lekker slapen. Zegt nog helemaal niks voor oud en nieuw, maar dit is al zo'n vooruitgang! Trots op het meisje :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”