Paisley schreef:"te veel hond" vind ik altijd een uitspraak waarvan ik niet helemaal weet wat ik ermee moet. Je komt bij een Border andere problemen tegen dan bij een Beagle. Ik ken weinig rassen die zo ver uit elkaar liggen

Het ligt er maar net aan wat je ligt en wat voor energie je zelf uit straalt, en waar je ervaring mee hebt.
Ik denk dat ikzelf in de dagelijkse routine makkelijker met een beagle overweg kan dan met een border. Het geen waar ik de allergrootste hekel aan heb, is onbereikbare zenuwenleierij en daarin zou ik een hond alleen maar in versterken
Ik ken zo ontzettend veel borders, maar daar zitten zo goed als geen zenuwpezen bij.
Mijn Judy kan soms hyper zijn. Zij is bij ons komen wonen toen ze 3 was. Ze is een nestzus van mijn Meagan.
Meagan was de grootste druktemaker in het nest, Judy was echt een heel rustig pupje.
Ik heb Meagan alleen maar positief opgevoed, heel rustig, weinig druk en ze is het eerste jaar echt pup mogen zijn. Wel cursussen gedaan. Ze is nu heel relaxed en rustig. Als ze mag werken is ze heel fanatiek, maar heel goed te sturen.
Judy was 13 maanden toen ze steeds eerste werd op gehoorzaamheidswedstrijden, met haar is dus haar 1e levensjaar heel erg intensief getraind. Ik denk dat ze daardoor soms gestressd is en alleen maar wil werken.
Ik leg nu totaal geen druk meer op haar, ze hoeft bij mij niet te presteren. Het werken bij onze schapen is het einde voor haar, daar kan ze haar energie kwijt.
Meagan en Judy luisteren allebei heel goed, ik fiets veel met Judy, altijd los naast de fiets.
Ze lopen bijna overal los, alleen bij wegen waar auto' s komen heb ik ze vast. In huis is het altijd rustig, daar merk ik ze eigenlijk nooit.
Ik vind border heel makkelijke honden.