Dan is het tot die tijd dat de handjes er niet meer door kunnen wel jouw verantwoordelijkheidFafo schreef:Ja amehoela hoorbouvierpoedel schreef:Jij blijft verantwoordelijk als je hond bijt.Fafo schreef:Dinos schreef: Nee dit is niet waar Kees ,
Als ik weg ben en ik heb officiële waarschuwingsborden hangen, de boel is afgesloten en men komt dan binnen mag de hond bijten.
Als ik op dat moment thuis ben mag het weer niet omdat ik de hond onder apel heb moeten staan.
Ik mag hopen dat dat niet zo is. Dat je dan ook zelf de schuldige bent.
Hier zitten ze regelmatig met droog weer lekker in de tuin. Aan het einde heb ik het afgesloten en een hek, met vierkante vlakken.
Onze overbuurkinderen komen regelmatig (als ik net thuis kom met de honden) Kaz aaien. Ze weten héél goed dat Fay niet geaaid mag worden. Al een jaar is dat heel erg duidelijk en alle kindjes en ouders uit de buurt weten dit.
En tóch een paar weken terug zie ik het overbuurmeisje haar handen door het hek steken om Fay te aaien.
Ik naar buiten, nogmaals uitgelegd, en dat ze het niet meer mag doen. Ook wel even wat strenger dan normaal. Zit ik op de bank met Saartje, kijk ik door het raam, doet ze het gewoon wéér. Nu zal Fay niet zomaar bijten maar ik vertrouw het gewoon niet.
Ik kon niet opstaan dus heb de overbuurvrouw de eerst volgende keer verteld hoe of wat en zij zou het nogmaals tegen haar dochter zeggen.
Nou als ik dán nog verantwoordelijk word gehouden is het echt belachelijk. Mijn tuin, mijn terrein.
Je hebt namelijk niet voldoende gedaan om te voorkomen dat jouw hond niet kan bijten.
Kinderen kunnen zomaar hun handen door het gaas steken en dat terwijl jij weet dat je hond zou kunnen bijten.Mijn heg moet gewoon nog groeien
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ben ik fout als hond bijt??
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Ben ik fout als hond bijt??
- Ήυs
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Nou daar heb ik een andere mening over. Als ik zeker zou weten dat Fay altijd zou bijten dan is het een ander verhaal. (Als het een Fodor zou betreffen dan zou ik het zo niet hebben gedaan). Ze beet dat meisje niet, ze liet zich aaien, kwispel de kwispel, maar ik wil het gewoon niet hebben. Het buurmeisje weet het donders goed en ik ga geen extra geld uitgeven om mijn hele achterkant te barricaderen omdat het buurmeisje gewoon lekker wil doen waar ze zin in heeft. Ze is echt niet te jong, ze snapt het allemaal heel goed.Tara schreef:Als je het niet vertrouwt, dan moet je je tuin dichtmaken. In ieder geval op een dusdanige manier onmogelijk maken dat er überhaupt geaaid kan worden. Ik vind dat je wel heel erg raar redeneert als je denkt dat een waarschuwend woordje en een 'open' heining wel afdoende zijn om je verantwoordelijkheid te hebben genomen.Fafo schreef: Hier zitten ze regelmatig met droog weer lekker in de tuin. Aan het einde heb ik het afgesloten en een hek, met vierkante vlakken.
Onze overbuurkinderen komen regelmatig (als ik net thuis kom met de honden) Kaz aaien. Ze weten héél goed dat Fay niet geaaid mag worden. Al een jaar is dat heel erg duidelijk en alle kindjes en ouders uit de buurt weten dit.
En tóch een paar weken terug zie ik het overbuurmeisje haar handen door het hek steken om Fay te aaien.
Als mijn heg gegroeid is dan is het niet meer toegankelijk voor handjes erdoor, en nu nog wel.
Fay bijt geen handjes eraf, ze is gewoon niet dol op kinderen, en vooral kinderen die langs sjeesen op steppen, fietsjes, rennende kinderen. Kinderen die stil staan is gewoon prima, ze is er alleen niet dol op dus ik ben daar extra voorzichtig mee.
Ik vind dat ik mijn verantwoordelijkheid neem door haar in de buurt nooit los te laten en kinderen en ouders het uit te leggen en te waarschuwen. Ze is niet vals of mens agressief, dus nee, ik vind het onnodig om heel mijn tuin te moeten barricaderen.
Ik heb gewoon geleerd vroegâh dat je dat soort dingen niet mag doen. Ik vind het óók een stukje verantwoording van de ouders.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Dinos schreef:Lul maar lekker met grote geheel mee.Caro. schreef:Oei oei![]()
Hoe haal je het in je hoofd om een hond die snel bijt zonder toezicht buiten te laten waar mensen en kinderen voorbij komen.
Echt, ik snap het nieten daar bovenop val je dan nog die moeder aan en zegt dat het vast 'Gods wil is dat haar kind haar
gezichtje nog heeft'. In ieder geval lag het niet aan jouw bekwaamheid, dat is zeker.
Ik wil niet lullig doen, zal het vast wel doen, maar hoe kom je erop om zoiets te doen en dan nog te denken dat het jouw
fout niet is als er iets gebeurt
Als ik een hondje water ga geven die vast staat vragen jullie waar ik in hemelsnaam mee bezig ben, nu gaat er iemand naar mijn hondjes ook niet goed.
Geef in godsnaam gewoon je eigen mening en loop niet als stelletje kudde dieren achter elkaar aan.
De vraag was ben je fout, strafrechtelijk gezien, dat heb ik er niet bij gezet dus schiet me maar af.
Wat jullie er persoonlijk van vinden boeit me niet zo zeer.
Over klakkeloos iets zeggen gesproken
Misschien moet jij maar eerst een kijken wie jij beschuldigt van 'kuddedier' en 'meelopen'. Ik heb geen woord gezegd in die hele
topic over water geven en ik loop al helemaal niet met de massa mee.
Antwoord op je vraag: ja je bent hartstikke fout, ook strafrechtelijk gezien en bovendien is niet alleen het kind verminkt als je hond bijt,
maar wordt zeer waarschijnlijk je hond ook nog afgemaakt.
Misschien kan jij antwoord geven op mijn vraag hoe jouw hersenen werken om zoiets te doen en vervolgens zoiets tegen die vrouw te zeggen?
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Inger1993 schreef:Het zou fijn zijn als iedereen beseft dat je een vreemde hond niet zomaar aait.
Maar helaas werkt de wereld niet zo en denken veel mensen zelfs dat ze leuk zijn als ze de hond in de houdgreep nemen, prikken, of erger :s.
Als je hond al niet betrouwbaar is, moet je het risico niet nemen!
Al is in feite geen één hond betrouwbaar bij pesterijen en zonder eigenaar....
Toch durf ik mijn honden nog wel alleen te laten wachten voor de winkel.
Hoort bij de opvoeding vind ik, wordt ook erg gestimuleerd vanuit de hondenschool want je weet nooit wanneer het nodig is.
Het is een risico, maar risico's zijn niet te vermijden.
Iedereen de keus welke risico's hij/zij redelijk vinden...
Als jij weet dat jouw hond kan uithalen indien deze is aangelijnd buiten de winkel heb je je hond gewoon lekker thuis te laten
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Geloof het toch niet dat het bij de ouders ligt.Fafo schreef:Nou daar heb ik een andere mening over. Als ik zeker zou weten dat Fay altijd zou bijten dan is het een ander verhaal. (Als het een Fodor zou betreffen dan zou ik het zo niet hebben gedaan). Ze beet dat meisje niet, ze liet zich aaien, kwispel de kwispel, maar ik wil het gewoon niet hebben. Het buurmeisje weet het donders goed en ik ga geen extra geld uitgeven om mijn hele achterkant te barricaderen omdat het buurmeisje gewoon lekker wil doen waar ze zin in heeft. Ze is echt niet te jong, ze snapt het allemaal heel goed.Tara schreef:Als je het niet vertrouwt, dan moet je je tuin dichtmaken. In ieder geval op een dusdanige manier onmogelijk maken dat er überhaupt geaaid kan worden. Ik vind dat je wel heel erg raar redeneert als je denkt dat een waarschuwend woordje en een 'open' heining wel afdoende zijn om je verantwoordelijkheid te hebben genomen.Fafo schreef: Hier zitten ze regelmatig met droog weer lekker in de tuin. Aan het einde heb ik het afgesloten en een hek, met vierkante vlakken.
Als mijn heg gegroeid is dan is het niet meer toegankelijk voor handjes erdoor, en nu nog wel.
Fay bijt geen handjes eraf, ze is gewoon niet dol op kinderen, en vooral kinderen die langs sjeesen op steppen, fietsjes, rennende kinderen. Kinderen die stil staan is gewoon prima, ze is er alleen niet dol op dus ik ben daar extra voorzichtig mee.
Ik vind dat ik mijn verantwoordelijkheid neem door haar in de buurt nooit los te laten en kinderen en ouders het uit te leggen en te waarschuwen. Ze is niet vals of mens agressief, dus nee, ik vind het onnodig om heel mijn tuin te moeten barricaderen.
Ik heb gewoon geleerd vroegâh dat je dat soort dingen niet mag doen. Ik vind het óók een stukje verantwoording van de ouders.
Jij hebt een hond die waarschijnlijk kan bijten , heb je al toegegeven aan de meisjes en ouders.
Dan laat je je hond in de tuin die je ook nog niet volledig veilg wil maken.
Je legt het bij een ander neer Fafo maar je blijft verantwoordelijk en helemaal al als je zelf al toegeeft dat ze kan bijten.
Jouw hond is het gevaar en niet die kinderen.
Of eigenlijk ben jij het gevaar.
Draai het eens om en jouw kind komt zo thuis met een flinke bijtwond omdat ze hond achter hek heeft geaaid.? Kinderen blijven kinderen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
S@ndr@
- Zeer actief
Ja en honden blijven honden, ze hebben tandjes en ze kunnen allemaal bijten
, al zou t zijn uit schrik of iets onverwachts, maar t zijn geen pluche beesten. punt.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Hier lopen ook geen honden buiten als wij er niet zijn. Dan zitten ze in de kennel of Indy in huis/kennel.
We hebben een open poort. Handen kunnen er zo doorheen. Natuurlijk moet 'men' dat niet doen. Maar ja, vertel 'men' dat maar eens.
Natuurlijk niet slim als er een hond achter een hek staat en die wil je gaan aaien. Maar menig mens heeft te weinig benul van honden om dat te bedenken. Ouders horen hun kinderen op te voeden, zeker wel. Maar ouders zijn niet altijd bij een kind wat buiten speelt en een kind heeft nu eenmaal nog niet het verstand dat alles wordt geacht te weten. Ik heb vroeger ook rare dingen gedaan. En ja, vroeger werd er anders mee om gegaan. Ik stak ook een keer mijn hand in een kennel, niet slim, hond deed 'hap'. Prik erin, hechting erin en klaar ermee. Maar hoe simpel ouders het ook op zouden pakken, ik wil niet aan de straatkant dat mijn honden de kans zouden hebben om te bijten. En dat heeft voor mij niets met rechten en wetten te maken, alleen dat ik niet wil dat een kind gewond raakt.
Dus daarom wil ik ze niet zonder toezicht bij het hek hebben.
Ik vind het dus wél mijn verantwoordelijkheid. Ik denk dat Indy zeker wel durft te bijten als er een handje doorheen komt. En dat moet gewoon niet gebeuren, klaar.
Ander verhaal is dat de kleinkinderen van de buren een bal achter pakken en over het hek klimmen. En zij donders goed weten dat dat niet slim is omdat dat al een aantal keren is verteld. Vader stond een beetje schaapachtig te lachen toen ik nogmaals uitlegde dat ik er niet voor in sta dat als ik toevallig een hond uit de kennel haal hij er niet vandoor schiet naar de 'indringer'. Maar goed, ik hoop dat het nu echt een door gedrongen is.
Ik wil met alle plezier een bal uit de tuin vissen. Andere buurkinderen komen gewoon even vragen aan de deur.
We hebben een open poort. Handen kunnen er zo doorheen. Natuurlijk moet 'men' dat niet doen. Maar ja, vertel 'men' dat maar eens.
Natuurlijk niet slim als er een hond achter een hek staat en die wil je gaan aaien. Maar menig mens heeft te weinig benul van honden om dat te bedenken. Ouders horen hun kinderen op te voeden, zeker wel. Maar ouders zijn niet altijd bij een kind wat buiten speelt en een kind heeft nu eenmaal nog niet het verstand dat alles wordt geacht te weten. Ik heb vroeger ook rare dingen gedaan. En ja, vroeger werd er anders mee om gegaan. Ik stak ook een keer mijn hand in een kennel, niet slim, hond deed 'hap'. Prik erin, hechting erin en klaar ermee. Maar hoe simpel ouders het ook op zouden pakken, ik wil niet aan de straatkant dat mijn honden de kans zouden hebben om te bijten. En dat heeft voor mij niets met rechten en wetten te maken, alleen dat ik niet wil dat een kind gewond raakt.
Dus daarom wil ik ze niet zonder toezicht bij het hek hebben.
Ik vind het dus wél mijn verantwoordelijkheid. Ik denk dat Indy zeker wel durft te bijten als er een handje doorheen komt. En dat moet gewoon niet gebeuren, klaar.
Ander verhaal is dat de kleinkinderen van de buren een bal achter pakken en over het hek klimmen. En zij donders goed weten dat dat niet slim is omdat dat al een aantal keren is verteld. Vader stond een beetje schaapachtig te lachen toen ik nogmaals uitlegde dat ik er niet voor in sta dat als ik toevallig een hond uit de kennel haal hij er niet vandoor schiet naar de 'indringer'. Maar goed, ik hoop dat het nu echt een door gedrongen is.
Ik wil met alle plezier een bal uit de tuin vissen. Andere buurkinderen komen gewoon even vragen aan de deur.
- Roxywoezel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Hmmm hier op het platteland om de hoek, lopen heel veel waakhonden los op het terrein, juist om mensen weg te jagen.
Betreden is op eigen risico, dus bel even aan bij de poort.
En als mensen dit niet doen en gewoon doorlopen is diegene verantwoordelijk en niet jij of je viervoeter.
Maar dat is simpel mijn mening.
Betreden is op eigen risico, dus bel even aan bij de poort.
En als mensen dit niet doen en gewoon doorlopen is diegene verantwoordelijk en niet jij of je viervoeter.
Maar dat is simpel mijn mening.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier lopen ze wel los achter t huis maar met een (af)gesloten poort, een 2 meter hoge houten schutting enerzijds en overige zijn gemetselde muren van rond de 2 meter hoog. Kan niks of niemand doorheen. Dat is de enige manier ook waar ik t bij vertrouw.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Nou, als er een moeder met kind zo op mijn honden afstapt om ze te aaien krijgt die moeder van mij ook wel wat te horen.Caro. schreef:Dinos schreef:Lul maar lekker met grote geheel mee.Caro. schreef:Oei oei![]()
Hoe haal je het in je hoofd om een hond die snel bijt zonder toezicht buiten te laten waar mensen en kinderen voorbij komen.
Echt, ik snap het nieten daar bovenop val je dan nog die moeder aan en zegt dat het vast 'Gods wil is dat haar kind haar
gezichtje nog heeft'. In ieder geval lag het niet aan jouw bekwaamheid, dat is zeker.
Ik wil niet lullig doen, zal het vast wel doen, maar hoe kom je erop om zoiets te doen en dan nog te denken dat het jouw
Als ik een hondje water ga geven die vast staat vragen jullie waar ik in hemelsnaam mee bezig ben, nu gaat er iemand naar mijn hondjes ook niet goed.
Geef in godsnaam gewoon je eigen mening en loop niet als stelletje kudde dieren achter elkaar aan.
De vraag was ben je fout, strafrechtelijk gezien, dat heb ik er niet bij gezet dus schiet me maar af.
Over klakkeloos iets zeggen gesproken![]()
Misschien moet jij maar eerst een kijken wie jij beschuldigt van 'kuddedier' en 'meelopen'. Ik heb geen woord gezegd in die hele
Antwoord op je vraag: ja je bent hartstikke fout, ook strafrechtelijk gezien en bovendien is niet alleen het kind verminkt als je hond bijt,
Misschien kan jij antwoord geven op mijn vraag hoe jouw hersenen werken om zoiets te doen en vervolgens zoiets tegen die vrouw te zeggen?
Misschien wel in andere termen, maar ik maak wel heel duidelijk dat ze niet handig bezig is.
Niet omdat mijn honden wat zouden doen, maar wel omdat het gewoon stom is.
Ook al weet ik dat ik verantwoordelijk zal worden gehouden als mijn honden wel bijten.
-
Dinos
Zoals ik al zij heb ik Dinos en Tommy aan daarvoor bestemde haak vastgelegd, Dinos die de rust zelve is en nog niet zou uitvallen als karretje over zijn staart rijdt, maar die voor vele niet het uiterlijk heeft van kom me eens lekker knuffelen. Tommy is onder zijn houding dan ook erg relaxt naar mensen.Caro. schreef:Dinos schreef:Lul maar lekker met grote geheel mee.Caro. schreef:Oei oei![]()
Mijn hersenen hebben doen besluiten Tommy bij Dinos vast te leggen omdat er toch niemand bij Dinos komt als ik er niet bij ben (dacht ik)
Ik ben netjes geweest tegen mevrouw en gezegd dat ze andere hond wel mocht aaien en dat het niet verstandig was van haar. Maar een hoop gemopper en dat ik valse honden moet thuis laten, en niets wil horen over eigen verantwoording en dat het normaal is eerst te vragen of je hond kan aaien.
Heb ik tegen haar gezegd (omdat ik weet dat zij zwaar geloof aanhangt) gezegd dat het dan wel Gods wil zou zijn.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Wettelijk ben je aansprakelijk. Dat de wet niet altijd strookt met ons gevoel voor rechtvaardigheid klopt, maar dat verandert niks aan de wet. Ik heb ook geleerd dat je honden met rust laat en dat gebeten worden meestal jouw eigen schuld was. Maar dat zorgt er niet voor dat je als hondeneigenaar (of sowieso als diereneigenaar) niet aansprakelijk bent.
-
Inger1993
- Actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell en een Shiba Inu x Keeshond
- Contacteer:
Ik ben het helemaal met je eens....Ik heb gewoon geleerd vroegâh dat je dat soort dingen niet mag doen. Ik vind het óók een stukje verantwoording van de ouders.
Dit is hoe de wereld eruit zou moeten zien.
En willen ouderen en kinderen na zoveel waarschuwingen nog niet leren, dan maar de harde les.
De wet steekt echter niet zo in elkaar.
En we kunnen stoer praten en van alles roepen.
Feit blijft dat jij verantwoordelijk wordt gehouden mocht het mis gaan.
Met het gevolg dat je hond wellicht wel ingeslapen wordt.
Ik zou hierin dus de eer aan jezelf houden en geen risico nemen als jij bang bent dat het mis kan gaan...
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
ranetje schreef:Nou, als er een moeder met kind zo op mijn honden afstapt om ze te aaien krijgt die moeder van mij ook wel wat te horen.Caro. schreef:Dinos schreef:Lul maar lekker met grote geheel mee.Caro. schreef:Oei oei![]()
Misschien wel in andere termen, maar ik maak wel heel duidelijk dat ze niet handig bezig is.
Niet omdat mijn honden wat zouden doen, maar wel omdat het gewoon stom is.
Ook al weet ik dat ik verantwoordelijk zal worden gehouden als mijn honden wel bijten.
O, maar ik vind het ook niet gek om iets te zeggen tegen een moeder en haar te waarschuwen dat dit niet zomaar bij iedere hond
kan. Ik viel alleen over het feit dat een hond die snel bijt alleen gelaten wordt voor een winkel én daar bovenop deze zin: en dat ze geluk heeft dat haar dochter haar gezichtje nog heeft, maar dat het dan vast Gods wil was geweest.
Als iemand een verhaal verteld van ik had mijn honden aangelijnd bij me, een kind rent er op af en slaat zijn armen om de nek van
mijn hond en ik ben toen erg geschrokken, heb tegen de moeder gezegd dat ze wel aan haar kind mag leren dat het eerst vraagt of het mag,
dan zou je mij niet horen hoor
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind het in ieder geval tof van je dat je nog nadere uitleg geeftDinos schreef:Zoals ik al zij heb ik Dinos en Tommy aan daarvoor bestemde haak vastgelegd, Dinos die de rust zelve is en nog niet zou uitvallen als karretje over zijn staart rijdt, maar die voor vele niet het uiterlijk heeft van kom me eens lekker knuffelen. Tommy is onder zijn houding dan ook erg relaxt naar mensen.Caro. schreef:Dinos schreef:Lul maar lekker met grote geheel mee.Caro. schreef:Oei oei![]()
Mijn hersenen hebben doen besluiten Tommy bij Dinos vast te leggen omdat er toch niemand bij Dinos komt als ik er niet bij ben (dacht ik)
Ik ben netjes geweest tegen mevrouw en gezegd dat ze andere hond wel mocht aaien en dat het niet verstandig was van haar. Maar een hoop gemopper en dat ik valse honden moet thuis laten, en niets wil horen over eigen verantwoording en dat het normaal is eerst te vragen of je hond kan aaien.
Heb ik tegen haar gezegd (omdat ik weet dat zij zwaar geloof aanhangt) gezegd dat het dan wel Gods wil zou zijn.
De zin van 'Gods wil' snap ik nu ook wat beter, want ik dacht echt zoiets zeg je toch niet in zo'n situatie.
Maar goed, niet meer doen dus. Kinderen rennen soms overal op af en moeders die geen verstand van honden hebben, die bedenken
blijkbaar zelf niet dat dit weleens gevaarlijk zou kunnen zijn.
-
Angelique.
Het is nou eenmaal zo als je hond bijt jij de pisang bent, hoe dan ook en wat voor situatie dan ook en ja soms is dat echt heel erg oneerlijk
Ik laat mijn honden wel los in de tuin als ik er niet bij ben (binnen ben dus) maar mijn tuin is net fort knox
kinderen komen hier echt niet binnen, volwassenen hebben het al moeilijk
En bij een supermarkt o.i.d. laat ik ze ook al niet aan zo'n haak liggen, niet omdat ik ze niet vertrouw maar ik vertrouw mensen niet
En buiten dat zou ik als de dood zijn dat ze ze meenemen
Ook ik vind dat er ook een stukje verantwoording bij de ouders ligt, ik hoefde vroeger echt geen hond te aaien zonder dat ik dat gevraagd had hoor, kreeg ik een draai om mijn oren van papalief
nu is dat mishandeling denk ik 
Ik laat mijn honden wel los in de tuin als ik er niet bij ben (binnen ben dus) maar mijn tuin is net fort knox
En bij een supermarkt o.i.d. laat ik ze ook al niet aan zo'n haak liggen, niet omdat ik ze niet vertrouw maar ik vertrouw mensen niet
En buiten dat zou ik als de dood zijn dat ze ze meenemen
Ook ik vind dat er ook een stukje verantwoording bij de ouders ligt, ik hoefde vroeger echt geen hond te aaien zonder dat ik dat gevraagd had hoor, kreeg ik een draai om mijn oren van papalief
- Ήυs
- Zeer actief
Tja. En toch verander ik niet van mening. Fay is niet agressief, ze is alleen niet dol op kinderen. Ik mag mijn honden gewoon in de tuin laten, en heb een hekwerk aan de achterkant waar een heg nog moet groeien.bouvierpoedel schreef:Geloof het toch niet dat het bij de ouders ligt.Fafo schreef:Nou daar heb ik een andere mening over. Als ik zeker zou weten dat Fay altijd zou bijten dan is het een ander verhaal. (Als het een Fodor zou betreffen dan zou ik het zo niet hebben gedaan). Ze beet dat meisje niet, ze liet zich aaien, kwispel de kwispel, maar ik wil het gewoon niet hebben. Het buurmeisje weet het donders goed en ik ga geen extra geld uitgeven om mijn hele achterkant te barricaderen omdat het buurmeisje gewoon lekker wil doen waar ze zin in heeft. Ze is echt niet te jong, ze snapt het allemaal heel goed.Tara schreef:Als je het niet vertrouwt, dan moet je je tuin dichtmaken. In ieder geval op een dusdanige manier onmogelijk maken dat er überhaupt geaaid kan worden. Ik vind dat je wel heel erg raar redeneert als je denkt dat een waarschuwend woordje en een 'open' heining wel afdoende zijn om je verantwoordelijkheid te hebben genomen.Fafo schreef: Hier zitten ze regelmatig met droog weer lekker in de tuin. Aan het einde heb ik het afgesloten en een hek, met vierkante vlakken.
Jij hebt een hond die waarschijnlijk kan bijten , heb je al toegegeven aan de meisjes en ouders.
Dan laat je je hond in de tuin die je ook nog niet volledig veilg wil maken.
Je legt het bij een ander neer Fafo maar je blijft verantwoordelijk en helemaal al als je zelf al toegeeft dat ze kan bijten.
Jouw hond is het gevaar en niet die kinderen.
Of eigenlijk ben jij het gevaar.![]()
Draai het eens om en jouw kind komt zo thuis met een flinke bijtwond omdat ze hond achter hek heeft geaaid.? Kinderen blijven kinderen.
Iedereen hier weet dat ze Fay met rust moeten laten. Meisje steekt haar hand door het hek, ik loop naar buiten en leg het nog een keer uit. Paar minuten laten doet ze het weer, ik vertel dat tegen de moeder, dan vind ik dat ik mijn 'werk' heb gedaan.
Mijn honden in mijn tuin. Ze zijn gewoon normaal, vallen niemand aan, ik ben alleen voorzichtig met Fay en kinderen.
Ik ga echt niet mijn hekwerk vervangen voor een schutting omdat er 1 meisje nogal hardleers is.
- Ήυs
- Zeer actief
Maar dat vind ik prima hoor. Al heb ik enorm goed contact met buuf, dus dat zal wel los lopen. Maar dan nog ga ik niet mijn tuin aanpassen omdat 1 kind perse tóch die hond wilt aaien na meerdere waarschuwingenKruimel53 schreef:Daar mag jij een andere mening over hebben. Maar de wet is daarin heel simpel, jouw dier -> jij bent aansprakelijk. Punt. Ook op jouw eigen terrein. Ooit is een vriendin van mij veroordeeld tot het betalen van kosten omdat haar paard een vingertopje van een kind had afgebeten. Dat kind was met vader in haar wei geklommen, over het hek, om de paardjes te aaien. Er hingen borden met Verboden Toegang. Evengoed was ze de pineut. Wel werd haar aansprakelijkheid door de rechter verminderd wegens eigen schuld van de vader maar ze moest nog steeds een deel dokken. Dus als jouw hond in dat kinderhandje bijt door het hek heen, dan ben je de sjaak. En dikke kans dat je verzekering niet uitkeert omdat je niet voldoende gedaan hebt om ongelukken te voorkomen.Fafo schreef:Nou daar heb ik een andere mening over. Als ik zeker zou weten dat Fay altijd zou bijten dan is het een ander verhaal. (Als het een Fodor zou betreffen dan zou ik het zo niet hebben gedaan). Ze beet dat meisje niet, ze liet zich aaien, kwispel de kwispel, maar ik wil het gewoon niet hebben. Het buurmeisje weet het donders goed en ik ga geen extra geld uitgeven om mijn hele achterkant te barricaderen omdat het buurmeisje gewoon lekker wil doen waar ze zin in heeft. Ze is echt niet te jong, ze snapt het allemaal heel goed.Tara schreef:Als je het niet vertrouwt, dan moet je je tuin dichtmaken. In ieder geval op een dusdanige manier onmogelijk maken dat er überhaupt geaaid kan worden. Ik vind dat je wel heel erg raar redeneert als je denkt dat een waarschuwend woordje en een 'open' heining wel afdoende zijn om je verantwoordelijkheid te hebben genomen.Fafo schreef: Hier zitten ze regelmatig met droog weer lekker in de tuin. Aan het einde heb ik het afgesloten en een hek, met vierkante vlakken.
Nogmaals, ik denk niet dat Fay wat doet, maar ik ben er gewoon erg voorzichtig mee. Maar er zijn wel grenzen.
- Ήυs
- Zeer actief
Ik laat mijn honden nooit in de tuin als ik niet thuis benHeavy schreef:En het heeft niet eens te maken met een hekwerk wat open is of een dichte schutting.
Als een kind een stokje onder de schutting door steekt of een vinger en jouw hond bijt dan ben je nog aansprakelijk.
Zelfs al zou je nooit verwacht hebben dat jouw hond bijt![]()
Het is belachelijk maar het komt er gewoon op neer dat je je honden niet los in de tuin kan laten lopen als je er niet zelf bij bent.
En al ga je 10 keer naar het kind toe om te waarschuwen en al ga je 10 keer naar de ouders toe dat maakt allemaal niet uit. Het maakt ook niet uit hoe oud het kind is ofdat het misschien wel een moeilijk opvoedbaar kind is .
Ouders mogen hun moeilijk opvoedbare kinderen die geen gevaar zien gewoon los laten rond lopen en jij je eigen hond niet in je eigen tuin.
- dagmar88
- Zeer actief
Fafo schreef: Maar dat vind ik prima hoor. Al heb ik enorm goed contact met buuf, dus dat zal wel los lopen. Maar dan nog ga ik niet mijn tuin aanpassen omdat 1 kind perse tóch die hond wilt aaien na meerdere waarschuwingen![]()
Nogmaals, ik denk niet dat Fay wat doet, maar ik ben er gewoon erg voorzichtig mee. Maar er zijn wel grenzen.
Geloof dat ik heel veel minder aardig zou worden na de tweede keer.
-
Lemuria
Hier worden ook geen honden voor winkels vastgebonden. Als ik ze wil uitlaten, ga ik naar het bos ofzo. De winkel vind ik geen denderende wandeling
Wat heeft die hond eraan.
Paar jaar terug wel meegemaakt dat er een Bordeauxdog aan een fiets (de domheid van mensen...
) voor een Kruidvat stond gebonden, aan een drukke weg. Ik kom aanfietsen, hond hoort/merkt iets engs en vliégt met fiets en al de straat op, het verkeer in. Toen ik even later de eigenaar probeerde te vinden in de Kruidvat kreeg ik een koele "Hij stond vastgebonden..." te horen. Werkelijk waar, laat je hond dan gewoon thuis...
Paar jaar terug wel meegemaakt dat er een Bordeauxdog aan een fiets (de domheid van mensen...
-
blondie
- Zeer actief
Mee eens. Of als er maar geïnsinueerd wordt dat de hond gebeten heeft dan kunnen er al meldingen gedaan worden bijvoorbeeld, ga jij dan maar het tegendeel bewijzen.Nanna schreef:Je hoeft je tuin ook helemaal niet aan te passen. Zolang je je maar realiseert dat je aan de beurt bent als Fay toch bijt. En de meeste moeders zijn opeens niet meer zo coulant als hun kind bloedend en schreeuwend thuis komtFafo schreef:
Maar dat vind ik prima hoor. Al heb ik enorm goed contact met buuf, dus dat zal wel los lopen. Maar dan nog ga ik niet mijn tuin aanpassen omdat 1 kind perse tóch die hond wilt aaien na meerdere waarschuwingen![]()
In mijn vorige huis waren de honden nogal interessant en werden er regelmatig handen door de hekken gestoken, en ook zelfs 1x een sla beweging gezien van zo'n ettertje over het hek heen. Dat ventje wilde ik sowieso nooit bij mijn honden hebben, maar als je er niet met je neus bovenop staat dan grijpen sommigen hun kans blijkbaar. Heb toen het hekwerk dichtgetimmerd. Better safe than sorry, ook al beten mijn honden niet of niet snel
Kinderen telkens sommeren door te lopen en de honden met rust te laten.
Ik hield wel in mijn achterhoofd dat als het mis zou gaan, dat ik en mijn honden daar voor zouden moeten boeten. Terwijl ik inderdaad van mening ben en blijf dat je als hond(en)eigenaar tegenwoordig heel veel moet. Vroeger en dat zei ik in een eerdere post ook al, was je zelf verantwoordelijk voor je stommiteiten. "Tja kind, we hebben je altijd gezegd geen vreemde honden te aaien, of eerst vragen aan het baasje! Eigen schuld dat de hond lelijk deed." Daar kon je het dan mee doen, en had je weer wat geleerd
Maar goed, tijden zijn veranderd. En ik leer de honden maar dat het normaal is als mensen over het hek heen buigen om ze te lokken en te aaien. Of buiten in het voorbij gaan dat ze ineens een aai over de kop krijgen
- hewi
- Zeer actief
Ik heb weet ik veel hoeveel waarschuwingsborden op deur en hek...Brievenbus hangt buiten het hek voor de kranten en nog komt
er gisteren een nieuwe krantenloopster zo het hek door...en de deur stond open en daar ging Leo, hij bijt geen gaten maar hij snept wel
blaft en doet heel eng gewoon, { leo is ws ex erfhond geweest} Het mag niet het kan niet maar hij doet het wel.
Het enige wat ik kon doen was hond bij kop en kont naar binnen mikken en meisje vragen of alles oke was en geen gaten in broek had of zoiets
en wat drinken voor schrik.
Het is mijn terrein je hebt er helemaal niks te zoeken maar dit soort dingen gebeuren nou eenmaal en dan heb je als
eigenaar je verantwoording te nemen.
er gisteren een nieuwe krantenloopster zo het hek door...en de deur stond open en daar ging Leo, hij bijt geen gaten maar hij snept wel
blaft en doet heel eng gewoon, { leo is ws ex erfhond geweest} Het mag niet het kan niet maar hij doet het wel.
Het enige wat ik kon doen was hond bij kop en kont naar binnen mikken en meisje vragen of alles oke was en geen gaten in broek had of zoiets
Het is mijn terrein je hebt er helemaal niks te zoeken maar dit soort dingen gebeuren nou eenmaal en dan heb je als
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Hek op slot?hewi schreef:Ik heb weet ik veel hoeveel waarschuwingsborden op deur en hek...Brievenbus hangt buiten het hek voor de kranten en nog komt
En een belletje er naast voor iemand die er in wil.
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Ik loop na een wandeling wel eens door naar de winkel om sigaretten te halen en dan knoop ik Luna ook vast voor de winkel. Ik kan haar wel de hele tijd zien en zij mij. Mocht er iemand haar willen aanhalen, sta ik in vijf stappen bij haar. Luna zal niet bijten, die is dol op mensen. Ik realiseer me wel dat als ze het zou doen, ik daarvoor aansprakelijk en verantwoordelijk ben. Als ze niet zo'n blij sociaal "ik hou van mensen"-hondje was, zou ik haar wel eerst naar huis brengen.
-
Jokkebrok
Jij (en wellicht je hond ook) vindt het niet denderend, maar er bestaan honden die je geen groter plezier doet dan met het gezelschap van de baas. Of die baas nou de hele dag achter z'n computertje zit, 40 uur per week in het bos werkt, als hobby hardlopen heeft of uitsluitend door de stad rondsliert. Sommige honden vinden het gewoon helemaal het einde om altijd bij de baas te zijn. Die worden zelfs een beetje verdrietig als ze niet bij de baas zijn. Die honden doe je er dus een plezier mee, wanneer je ze mee neemt als je een boodschap gaat doen. Ze hebben er dus levensvreugde/plezier/intens geluk/of hoe je het ook noemen wilt, aanLemuria schreef:De winkel vind ik geen denderende wandelingWat heeft die hond eraan.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
ff los van het bijten, maar welke hondenschool adviseert dat je hond alleen moet laten bij een winkelInger1993 schreef:
Hoort bij de opvoeding vind ik, wordt ook erg gestimuleerd vanuit de hondenschool want je weet nooit wanneer het nodig is..

- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Ik ben wel nieuwsgierig hoe vaak dat daadwerkelijk gebeurt. Het wordt altijd genoemd als argument alsof het bijna dagelijks gebeurt, maar ik vraag me af of daar echt feiten en cijfers over zijnLizzie. schreef:ff los van het bijten, maar welke hondenschool adviseert dat je hond alleen moet laten bij een winkelInger1993 schreef:
Hoort bij de opvoeding vind ik, wordt ook erg gestimuleerd vanuit de hondenschool want je weet nooit wanneer het nodig is..Weet je hoeveel honden er worden gestolen en die dan voor de broodfok word gebruikt
- Roompie
- Zeer actief
Je mag je hond onder geen beding alleen laten wordt er gezegd. Maar als ik mijn honden in huis heb, ik doe alle deuren op slot en ga zelf bv ergens op visite, dan zijn mijn honden dus alleen thuis. Technisch gesproken moet ik ze dan dus een muilkorf omdoen voor het geval er een inbreker besluit om op dat moment mijn huis binnen te gaan.
Want ik ben dan dus de lul.
Edit: @Fafo: ik zou al lang niet meer zo vriendelijk zijn tegen dat kind (en moeder). Ik zou op verdomd strenge en barse toon zeggen dat ze nu haar handen niet meer door dat hek mag steken!! Mijn hond en die aai jij dus nooit meer!
Edit: @Fafo: ik zou al lang niet meer zo vriendelijk zijn tegen dat kind (en moeder). Ik zou op verdomd strenge en barse toon zeggen dat ze nu haar handen niet meer door dat hek mag steken!! Mijn hond en die aai jij dus nooit meer!

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik denk dat het er ernstig vanaf hangt hoe ernstig de verwondingen zijn.Roompie schreef:Je mag je hond onder geen beding alleen laten wordt er gezegd. Maar als ik mijn honden in huis heb, ik doe alle deuren op slot en ga zelf bv ergens op visite, dan zijn mijn honden dus alleen thuis. Technisch gesproken moet ik ze dan dus een muilkorf omdoen voor het geval er een inbreker besluit om op dat moment mijn huis binnen te gaan.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.