Dit vinden m'n dochters leuk:

Moderator: moderatorteam
Nou, een recessieve eigenschap die er bewust in is gehouden, zoals bij zoveel eigenschappen.Inge O schreef:ja, maar dat ze bij verschillende diersoorten voorkomen wil nog niet zeggen dat het een puur domesticatiekenmerk is, wel dat mensen gek genoeg zijn om er dit soort dingen in de fokken en te houden.
maar worden in jouw optiek die hangoren er bewust in gehouden, ook al zijn ze niet gewenst zoals bij die Dobermans? als het recessief is zouden die staande oren toch weer makkelijk terug te krijgen moeten zijn als dit zo'n gewenste oorstand is.Marjoleine schreef:Nou, een recessieve eigenschap die er bewust in is gehouden, zoals bij zoveel eigenschappen.Inge O schreef:ja, maar dat ze bij verschillende diersoorten voorkomen wil nog niet zeggen dat het een puur domesticatiekenmerk is, wel dat mensen gek genoeg zijn om er dit soort dingen in de fokken en te houden.
Als ze in natuurlijke omstandigheden niet voldoen verdwijnen die dingen vanzelf, en als je een gedomesticeerd dier hebt, kun je het in stand houden.
Al dan niet opzettelijk, maar in elk geval met dank aan de bescherming der domesticatie.
Nee, dat zei ik een pagina geleden al.lucie schreef:maar worden in jouw optiek die hangoren er bewust in gehouden, ook al zijn ze niet gewenst zoals bij die Dobermans? als het recessief is zouden die staande oren toch weer makkelijk terug te krijgen moeten zijn als dit zo'n gewenste oorstand is.
en bij die andere diersoorten lijkt het er idd op dat hangoren er bewust ingefokt worden, en blijven toch in de minderheid
Inge O schreef:ja, en vervolgens draaien ze het om een verzinnen er een uitleg bij waarom dat nieuwe kenmerk er juist voor zorgt dat ze goed zijn in het één of ander.Marjoleine schreef:Hangoren is volgens mij gewoon een mutatie die min of meer toevallig ontstaan is en in stand gehouden omdat de honden die het hadden ook andere eigenschappen hadden.
En wat je dan krijgt is dat mensen die ene eigenschap willen omdat die honden die iets kunnen dat "allemaal hebben".
Denk aan de ridge van de ridgeback, die verwerd tot een raskenmerk omdat de voorbeeldhond van het ras dit ook had. En dat was een goeie, dus moest die ridge opeens.
Zo weren die dingen. Er zijn legio voorbeelden van, met kleuren, oorstanden, vachten, staarten, beenlengte, noem maar op.

Nee, natuurlijk niet.Inge O schreef:ja, die bescherming, dat klopt, maar het is dus niet dat domesticatie een soort van automatisch ook voor hangoren zorgt.Marjoleine schreef:maar in elk geval met dank aan de bescherming der domesticatie.
FjoeInge O schreef:ja, helemaal mee eens.
Ik vind tip-oortjes zoals Mika ze heeft toch ook wel erg schattig hoor, die kunnen zoveel kanten op! Ik ben gek op de zachte flappies van Gol maar de gekke oren van Mika vind ik expressieverM@scha schreef:Het kan mij niet schelen hoe het zit zolang iedereen maar snapt dat flappies gewoon het allergeweldigste zijn!
Ze horen je prima, het is alleen de vraag of ze iets met de informatie doen.Nanna schreef:Alsof poolhonden zo goed luisterenalm@ schreef: In hangoren dringt kennelijk geen geluid door heb ik ondervonden