Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom willen mensen platneuzen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Waarom willen mensen platneuzen?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Inge O schreef:
dagmar88 schreef:
Marjoleine schreef:Met jack russell gekruist, begrijp ik.
Maar ik zie nog steeds dichte neusgaten, al is de neus dan langer.
Parson dacht ik?
Het verschilt nogal wat er uit komt; het zal best z'n tijd nodig hebben voor alle pups die geboren worden goede neusgaten hebben.
Maar goed, ze doen in ieder geval wat.

http://www.retro-mops.de/index.php/im-neuen-zuhause
ik denk dat je het probleem onderschat : wat binnenin allemaal fout zit los je niet op door de neus een centimetertje langer te maken.
Nee hoor, dat weet ik.
De hondjes die er met langere (dus niet een centimetertje) neuzen uit komen hebben ook meteen betere neusgaten.
Als ze dat soort rassen willen behouden zullen ze toch ergens moeten beginnen.
dagmar88
Zeer actief

Inge O schreef:
dagmar88 schreef: Als ze dat soort rassen willen behouden zullen ze toch ergens moeten beginnen.
ja, dat klopt. maar gezien wat ik schreef in mijn vorige posts zie ik het behoud van dit soort rassen zeer somber in - tenzij er zeer strenge (overheids-)regels komen die het showen en fokken met dit soort trieste creaturen verbiedt.
Ik ook ja. Fokkers die op hetzelfde pad doorgaan en "liefhebbers" van mismaakte rassen zijn zo blind, die gaan niet meer zelf bedenken dat het anders moet voor het te laat is.
Vriend (een echte mopsenman) is laatst zo'n retro mopsje tegengekomen en was meteen om. Beestje had niks last van de warmte, geen plopogen en bewoog zich zo veel makkelijker dan de hondjes die hij heeft gehad.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Vaak is één van de problemen toch ook het lage verhemelte? Dat had Tsuki ook, dat kon je wel goed zien.
Maar ja, het was zo'n wereldhondje met dito karaktertje dat ik mezelf ooit nog wel met een Jap zie. Als ik ouder ben misschien, dan is het wel een goede combi :mrgreen:
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Ze zijn ook niet allemaal zo extreem als Tsuki was.
En of Tsuki echt heeft geleden weet ik ook niet. Ze heeft een leuk leventje gehad, was vrolijk en het is op tijd gestopt. Voor ze écht zou gaan lijden. Tenminste, zo zie ik het.
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik hoorde laatst letterlijk de reactie zoals beschreven in de begin post. Iemand die platneuzen leuk vond. Toen hun de nadelen/ gezondheidsproblemen verteld werden, was de reactie: dat is alleen maar mooi we houden niet zo van wandelen.... Om te huilen!
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Marjoleine schreef:Nou, er is anders ooit een corgi ingefokt bij de boxer om zo het kortstaartgen erin te krijgen.
In drie generaties zag je daar niks meer van. En het waren wel degelijk typische boxers.
Als dat kan, kan het andersom ook.
Of je de kortsnuitmensen zover krijgt is een ander verhaal, maar er zijn zat landen waar de boeken open zijn en waar ze dat zouden kunnen doen dus.

Hier het verhaal van de bobtailbxers: http://www.steynmere.co.uk/

edit: voor wie belangstelling heeft, ik heb een kort artikel hierover geschreven en daarvoor ook met dr Cattanach gesproken, ik wil best die tekst mailen.
Er is nogal geëxperimenteerd met die Boxers ;-) Er is ook met Franse Bull gekruist om staande oren te krijgen. Dat is geen lang leven beschoren geweest. Vijfenveertig jaar geleden, denk ik.

Mocht dat allemaal van de kennelclubs?
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Bij mij komt er nooit een platneus, mijn roedel vind ze maar niks.
En ik probeer mijn broer er ook van te overtuigen maar hij wil perse zo'n eentje als jake and the fatman....
Engelse bull dus... Zo laag, breed en grof mogelijk incl ingeslagen kop (zo zie ik het). BAH BAH BAH
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

dagmar88 schreef:
Inge O schreef:
dagmar88 schreef:
Marjoleine schreef:Met jack russell gekruist, begrijp ik.
Maar ik zie nog steeds dichte neusgaten, al is de neus dan langer.
Parson dacht ik?
Het verschilt nogal wat er uit komt; het zal best z'n tijd nodig hebben voor alle pups die geboren worden goede neusgaten hebben.
Maar goed, ze doen in ieder geval wat.

http://www.retro-mops.de/index.php/im-neuen-zuhause
ik denk dat je het probleem onderschat : wat binnenin allemaal fout zit los je niet op door de neus een centimetertje langer te maken.
Nee hoor, dat weet ik.
De hondjes die er met langere (dus niet een centimetertje) neuzen uit komen hebben ook meteen betere neusgaten.
Als ze dat soort rassen willen behouden zullen ze toch ergens moeten beginnen.
Fijn, dan hebben ze grotere neusgaten, maar dat lost dan weer de kromming (roach) in de rug van de Franse Bulldog niet op. Ik kan jammer genoeg zo snel de röntgenfoto van Tirsa niet vinden, maar dan schrik je je kapot.

Foto's gevonden:

Afbeelding

Afbeelding

Volgens Maarten Kappen zien de ruggewervels van de meeste Franse Bulldoggen er zo uit. Alleen heeft de een er meer last van, dan de ander. Bij Tirsa zat het probleem onderaan richting rechter achterpoot. Maar toen ik die foto's zag, verbaasde het me totaal niet meer dat ze nooit geen trappen heeft gelopen of heeft gesprongen.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik pas een paar dagen in de week op de kruising mops/franse buldog pup van zoon en schoondochter en moet zeggen dat aan het einde van de dag de pup helemaal vrolijk en fit is en mijn tong op m'n schoenen hangt. Hij rent, mag eigenlijk pas 15 minuten per wandeling maar loopt dapper voorop en wordt totaal niet moe. Speelt en apporteert als een gek. Hij ademt wel luidruchtig als hij slaapt.

Ik kan ook heel goed begrijpen waarom mensen geen platsnuiten willen. Maar ja het is wel een vreselijk lief, slim en actief hondje moet ik zeggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind dat er nu wat overdreven gedaan wordt over platneuzen die sowieso niet zouden kunnen lopen en tegen de warmte zouden kunnen. Dat is inderdaad soms/vaak zo, maar echt niet standaard. Bas kan ook helemaal niet tegen de warmte en die heeft verre van een platte neus. Wat denk ik deels een rol speelt is de bonkigheid van de lichamen. Warmte kwijt raken zou door het hele lichaam moeten gaan. Bas kan ook niet wandelen als de zon schijnt. Dan wandelt ze 5 minuten en daarna sloft ze. Geeft helemaal niks maar een mops kan er dus zo bij :engel: Sommige sportieve mopsen lopen ook gewoon uren. Boxers idem. Wij hadden vroeger een boxer en dat was echt een atleet en zover ik weet nooit last van warmte of kortademigheid. Wel kreeg hij natuurlijk zoals alle boxers toen botkanker op zijn 8e :oohja: :ugh:

Ik wil platneuzen absoluut niet verdedigen maar ik heb echt wel hele sportieve bulldogjes en mopsen gezien. Dieren die heel druk waren, echt graag wilden lopen en dus is het niet zo dat je moet zeggen dat die dieren standaard wrakkig zijn en niks kunnen. Als de neus iets langer is, de neusgaten goed open, het verhemelte goed en de luchtpijp goed kan een mops prima leven. Die heeft het niet warmer dan een newfoundlander of langhaar Duitse herder in de zomer en dat vinden mensen wel normaal in Nederland om te houden.

Wat ik ook vaak om me heen zie is dat die rassen bijzonder oud worden. Veel ouder dan je zou verwachten. En ze hebben vaak een reuzeleuk karakter. :ok:
Afbeelding
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Ik heb hier twee platneuzen, Engelse bullen. Broer en zus , 14 juli worden ze 10 jaar.
Meer dan een mank pootje of keelontsteking hebben ze nooit gehad.
Toch hoef ik geen Engelse bull meer, zou niet weten waar ik een goede vandaan zou kunnen halen en een oostblokbulletje wil ik niet.
Mit
Zeer actief

Ik had het er net nog over met Lars en dat was weer even een reality-check.
Hij zei dat hij medelijden had met Tsuki. Aan alles zag je namelijk dat ze álles wilde doen, ze wilde heel graag. Maar dat kon dus niet door dat snuitje. En zo is het ook eigenlijk. Mijn emotie zegt dat ik het zo weer zou doen maar als je rationeel gaat nadenken is het ook als eigenaar heel klote om te zien dat je beestje zo graag wil maar niet kan.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Mit schreef:Ik had het er net nog over met Lars en dat was weer even een reality-check.
Hij zei dat hij medelijden had met Tsuki. Aan alles zag je namelijk dat ze álles wilde doen, ze wilde heel graag. Maar dat kon dus niet door dat snuitje. En zo is het ook eigenlijk. Mijn emotie zegt dat ik het zo weer zou doen maar als je rationeel gaat nadenken is het ook als eigenaar heel klote om te zien dat je beestje zo graag wil maar niet kan.
Je hebt er zo mee gezeten en getwijfeld en bent steeds maar weer bezig geweest met wat nog hondwaardig was.
Dat zou ik mezelf niet aan willen doen...
Mit
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Mit schreef:Ik had het er net nog over met Lars en dat was weer even een reality-check.
Je hebt er zo mee gezeten en getwijfeld en bent steeds maar weer bezig geweest met wat nog hondwaardig was.
Dat zou ik mezelf niet aan willen doen...
Nee daar heb je helemaal gelijk in. Maar ja, als ik nu terug denk dan denk ik alleen aan wat voor leuk hondje het was.
Zelfde met Quasar, ik was daarna ook in staat nog een Argentijn op te halen. Rationaliteit is niet altijd mijn sterkste punt :oeps:
Afbeelding
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Bullen, welk soort dan ook, hebben iets grappigs. En dat is niet het uiterlijk.
Ze hebben wat.
Ballorigheid. Schijt aan alles.
Dat is leuk !
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

*Ellen* schreef:Bullen, welk soort dan ook, hebben iets grappigs. En dat is niet het uiterlijk.
Ze hebben wat.
Dat is leuk !
Vergeet eigenwijs niet. Ik heb tenminste regelmatig met een zak aardappels aan de riem gestaan. Geen beweging te krijgen in een hondje van 8 kilo :LOL:
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Waarom willen mensen platneuzen, goede vraag, is het snurken zo lief en schattig? Hondje wat amper adem krijgt in de zomer, actief spelletje ziet er eigenlijk niet in of een lekkere lange wandeling. Maarja die zelfde vraag stel ik me dan eigenlijk ook waarom wil iemand een hond op korte poten met een verlengd lichaam, of een glijbaan rug waardoor de hond eigenlijk amper wat kan doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

laeken schreef:Ik vind dat er nu wat overdreven gedaan wordt over platneuzen die sowieso niet zouden kunnen lopen en tegen de warmte zouden kunnen. Dat is inderdaad soms/vaak zo, maar echt niet standaard. Bas kan ook helemaal niet tegen de warmte en die heeft verre van een platte neus. Wat denk ik deels een rol speelt is de bonkigheid van de lichamen. Warmte kwijt raken zou door het hele lichaam moeten gaan. Bas kan ook niet wandelen als de zon schijnt. Dan wandelt ze 5 minuten en daarna sloft ze. Geeft helemaal niks maar een mops kan er dus zo bij :engel: Sommige sportieve mopsen lopen ook gewoon uren. Boxers idem. Wij hadden vroeger een boxer en dat was echt een atleet en zover ik weet nooit last van warmte of kortademigheid. Wel kreeg hij natuurlijk zoals alle boxers toen botkanker op zijn 8e :oohja: :ugh:

Ik wil platneuzen absoluut niet verdedigen maar ik heb echt wel hele sportieve bulldogjes en mopsen gezien. Dieren die heel druk waren, echt graag wilden lopen en dus is het niet zo dat je moet zeggen dat die dieren standaard wrakkig zijn en niks kunnen. Als de neus iets langer is, de neusgaten goed open, het verhemelte goed en de luchtpijp goed kan een mops prima leven. Die heeft het niet warmer dan een newfoundlander of langhaar Duitse herder in de zomer en dat vinden mensen wel normaal in Nederland om te houden.

Wat ik ook vaak om me heen zie is dat die rassen bijzonder oud worden. Veel ouder dan je zou verwachten. En ze hebben vaak een reuzeleuk karakter. :ok:
Dat is nou eenmaal niet zo.

Ik ken ook wel platneuzen die mee kunnen lopen (een uur of twee) maar ik ken er niet veel.
Dat zegt niks natuurlijk, zo veel ken ik er nou ook niet. :mrgreen:

Een kennis kwam op een bullenwandeling (Engelse).
De meeste eigenaren kwamen met een wandelwagentje en waren stomverbaasd dat de bul van mijn kennis de wandeling op eigen poten kon lopen.
Dus dat er iets niet helemaal goed gaat lijkt me duidelijk?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

*Ellen* schreef:Bullen, welk soort dan ook, hebben iets grappigs. En dat is niet het uiterlijk.
Ze hebben wat.
Dat is leuk !
Ik ken genoeg gezondere rassen die ook min of meer dat soort karaktertrekken hebben. Denk aan veel lopende jachthonden, oertypen, windhondachtigen, gezelschapshondjes en poolhonden. Het zal allemaal wel net iets anders zijn, maar als je voor het karakter gaat zijn er heus gezondere opties.
Afbeelding
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Devel schreef:Waarom willen mensen platneuzen, goede vraag, is het snurken zo lief en schattig? Hondje wat amper adem krijgt in de zomer, actief spelletje ziet er eigenlijk niet in of een lekkere lange wandeling. Maarja die zelfde vraag stel ik me dan eigenlijk ook waarom wil iemand een hond op korte poten met een verlengd lichaam, of een glijbaan rug waardoor de hond eigenlijk amper wat kan doen.
Omdat mensen oprecht niet beter weten. Omdat de fokker zegt dat het zo hoort en dat al die verhalen over ongemak en pijn zwáár overdreven worden, want anders zouden ze toch op shows niet zo hoog scoren? En mensen geloven dat, want het is een goede fokker, aangesloten bij de rasvereniging, en op de website staat een verhaaltje over rasverbetering en gezondheidstests.

Hier zitten mensen die tamelijk serieus bezig zijn met hun honden maar de meeste mensen zijn dat helemaal niet op die manier. Ik ken er genoeg in mijn directe omgeving die zonder nadenken zo'n hondje zouden kopen, gewoon omdat ze schattig zijn en omdat het karakter ze aanspreekt, en die je stomverbaasd aanstaren als je uitlegt hoe ongezond het ras is. Ik ken er óók een paar die vol overtuiging tegen mij in zouden gaan, "want de fokker heeft gezegd dat dat niet waar is." Dom? Ja, natuurlijk. Maar het is toch eigenlijk ook van de zotte dat je je wekenlang in moet lezen en nauwlettend op zoek moet naar een écht goede fokker omdat je anders het risico loopt met een ongezond misbaksel thuis te komen? Mensen gaan er gewoon niet vanuit dat het werkelijk zo triest gesteld is met bepaalde rassen, en dat snap ik wel want het zou ook niet zo triest moeten zijn.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Hilde schreef:
Ze hebben wat.
Dat is leuk !
Ik ken genoeg gezondere rassen die ook min of meer dat soort karaktertrekken hebben. Denk aan veel lopende jachthonden, oertypen, windhondachtigen, gezelschapshondjes en poolhonden. Het zal allemaal wel net iets anders zijn, maar als je voor het karakter gaat zijn er heus gezondere opties.
iemand die op bullen valt gaat vast voor een lopende jachthond :lol1:

er zijn ook mensen die, wetend wat ze krijgen, kiezen voor een hond van een ras met een levensverwachting van 5-6-7 jaar of een hond met een glijbaanrug om maar eens wat te noemen.
zal er toch wel iets zijn dat zo'n ras voor die mensen speciaal maakt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Mit
Zeer actief

Nanna schreef:
Deze gekiekt op de hondenshow van Uden afgelopen weekend. Een prijswinnaar. Die ogen zitten verdomme nog lager dan die neus!
Dat moet je toch niet willen.... :ugh:
Beestje werd ook aldoor rondgedragen.

Afbeelding
Ja dat was bij Tsuki ook zo. Ik heb gewoon een vertroebeld beeld omdat het hondje zelf zo geweldig leuk was, maar het zijn misfoksels inderdaad...
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Hilde schreef:
Ze hebben wat.
Dat is leuk !

:wink: Nee dat lijkt er echt niet op. Het is een combinatie van humor/lolbroekerij, eigenwijsheid en aanhankelijkheid.
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: Het is een combinatie van humor/lolbroekerij, eigenwijsheid en aanhankelijkheid.
Dat hebben teckels ook :19: En die hebben een steekneus. Goed, wel een lange rug maar een dierenarts heeft ooit gezegd dat bullen veel vaker hernia's hebben dan teckels...
Ja, dat zijn ook net bullen.

:cool2:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Nanna schreef:
renee-uk schreef: er zijn ook mensen die, wetend wat ze krijgen
Maar dat is het juist. mensen weten dat vaak helemaal niet.
en daar heb ik het dus duidelijk NIET! als in NIET! over.
wat is dat toch dat alles hier altijd verdraaid wordt om een puntje te scoren :boos:
misschien eens een cursusje lezen volgen?

speciaal voor jou dan nog een keer de hele quote:
renee-uk schreef:er zijn ook mensen die, wetend wat ze krijgen, kiezen voor een hond van een ras met een levensverwachting van 5-6-7 jaar of een hond met een glijbaanrug om maar eens wat te noemen.
zal er toch wel iets zijn dat zo'n ras voor die mensen speciaal maakt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Anneke & Timka
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog

Ongelezen bericht door Anneke & Timka »

Waarom willen mensen platneuzen?

In mijn geval omdat ik geen andere hond zou willen hebben dan een Franse Bulldog.

Altijd dat geschop tegen Franse en Engelse Bulldogs en Mopsjes. Er zijn plenty waar niets aan mankeert!

Mijn vorige Franse Bulldog Gina is bijna 13 jaar oud geworden en kwam enkel voor de entingen bij de dierenarts.
Mijn huidige Franse Bulldog Timka is nu al weer een jaar en ook een super gezond hondje.

Timka snurkt niet, heeft het (zelfs met warm weer) niet benauwd. Idem dito vroeger met Gina.

Ik heb mijn hondjes dan ook bij een verantwoorde fokker vandaan. Een fokker die bewust op gezondheid fokt. En ja, Timka heeft een iets langere neus en grote neusgaten.

Als ik mensen vertel dat ik een Franse Bulldog heb is het eerste wat ze zeggen: "Die knorren en snurken". Nou, dat hebben de mijne nog nooit gedaan!

Maar nogmaals, ik was bereid een goede fokker uit te kiezen. En ja, dat kost geld. Geld dat de meeste mensen er niet voor over hebben. Die gaan dus naar broodfokkers die totaal geen maling aan gezondheid hebben.

Maar zijn het niet juist de broodfokkers die bij ieder ras voor de problemen zorgen?

Voor mij dus enkel een Franse Bulldog! Een ander ras komt er niet in! (Of het zou al een Mopsje moeten zijn.)

Moet er niet aan denken dat ik een of ander langharig of langneuzige hond zou moeten hebben. Ik vind ze ontzettend lelijk. Maar in tegenstelling tot al dat geschop tegen kortneuzen zal ik dat nooit rondbazuinen. Ieder z'n smaak, hoe wanstaltig ik sommige rassen ook vind!
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Inge O schreef: ik vind het vrijpleiten van zogezegd onwetende mensen wel te makkelijk hoor, hoe slim moet je zijn en hoeveelkennis moet je hebben om bv. te weten dat dit beestje vreselijk lijdt, dag in, dag uit?

https://www.youtube.com/watch?hl=nl&fea ... gU_Q&gl=NL
Arm dier..:jank:

Maar zo erg zijn ze toch niet allemaal? Hier in de buurt lopen er ook een paar, en je ziet wel dat ze moeite hebben met warmte en je hoort ze ademen, maar niet dusdanig dat alle alarmbellen zullen gaan rinkelen bij iemand die overtuigd is dat ze van karakter lui zijn en dat een licht hoorbare ademhaling niet direct wijst op pijn. Ik ben het met je eens dat er grenzen aan onwetendheid zijn hoor, dat zeker. Soms wíllen mensen het ook echt niet zien. Maar ik denk ook oprecht dat er een heel contingent aan hondenbaasjes is die domweg vertrouwen op hun fokker en problemen pas opmerken als het veel te laat is.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Inge O schreef:
DaniBanani schreef:
Devel schreef:Waarom willen mensen platneuzen, goede vraag, is het snurken zo lief en schattig? Hondje wat amper adem krijgt in de zomer, actief spelletje ziet er eigenlijk niet in of een lekkere lange wandeling. Maarja die zelfde vraag stel ik me dan eigenlijk ook waarom wil iemand een hond op korte poten met een verlengd lichaam, of een glijbaan rug waardoor de hond eigenlijk amper wat kan doen.
Omdat mensen oprecht niet beter weten. Omdat de fokker zegt dat het zo hoort en dat al die verhalen over ongemak en pijn zwáár overdreven worden, want anders zouden ze toch op shows niet zo hoog scoren? En mensen geloven dat, want het is een goede fokker, aangesloten bij de rasvereniging, en op de website staat een verhaaltje over rasverbetering en gezondheidstests.

Hier zitten mensen die tamelijk serieus bezig zijn met hun honden maar de meeste mensen zijn dat helemaal niet op die manier. Ik ken er genoeg in mijn directe omgeving die zonder nadenken zo'n hondje zouden kopen, gewoon omdat ze schattig zijn en omdat het karakter ze aanspreekt, en die je stomverbaasd aanstaren als je uitlegt hoe ongezond het ras is. Ik ken er óók een paar die vol overtuiging tegen mij in zouden gaan, "want de fokker heeft gezegd dat dat niet waar is." Dom? Ja, natuurlijk. Maar het is toch eigenlijk ook van de zotte dat je je wekenlang in moet lezen en nauwlettend op zoek moet naar een écht goede fokker omdat je anders het risico loopt met een ongezond misbaksel thuis te komen? Mensen gaan er gewoon niet vanuit dat het werkelijk zo triest gesteld is met bepaalde rassen, en dat snap ik wel want het zou ook niet zo triest moeten zijn.
ik vind het vrijpleiten van zogezegd onwetende mensen wel te makkelijk hoor, hoe slim moet je zijn en hoeveelkennis moet je hebben om bv. te weten dat dit beestje vreselijk lijdt, dag in, dag uit?

https://www.youtube.com/watch?hl=nl&fea ... gU_Q&gl=NL
Die zou je zo met de auto over zijn kop rijden om hem uit zijn lijden te verlossen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Ik lees heel veel over shows en keuringen in het commentaar over platneuzen, dat ze daar als mooi beschouwd worden etc.
Is het dan niet eens zaak om die keuringmeesters aan hun jasje te trekken en ze op verantwoording te roepen.....
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Roxywoezel schreef:Ik lees heel veel over shows en keuringen in het commentaar over platneuzen, dat ze daar als mooi beschouwd worden etc.
Is het dan niet eens zaak om die keuringmeesters aan hun jasje te trekken en ze op verantwoording te roepen.....
Dat gebeurt allang en er zijn ook al internationale regels voor.
Honden die hoorbaar ademen moeten teruggezet worden en dat gebeurt ook. Geldt ook voor neusgaten die niet goed geopend zijn.
Maar dat geeft nog geen garantie. Kijk maar naar dat filmpje, die mops heeft geopende neusgaten.
Maar een korte neus betekent teveel lengte in het gehemelte en dat daardoor komt alles inwendig in de verdrukking. Dát is het probleem.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”