Devel schreef:Waarom willen mensen platneuzen, goede vraag, is het snurken zo lief en schattig? Hondje wat amper adem krijgt in de zomer, actief spelletje ziet er eigenlijk niet in of een lekkere lange wandeling. Maarja die zelfde vraag stel ik me dan eigenlijk ook waarom wil iemand een hond op korte poten met een verlengd lichaam, of een glijbaan rug waardoor de hond eigenlijk amper wat kan doen.
Omdat mensen oprecht niet beter weten. Omdat de fokker zegt dat het zo hoort en dat al die verhalen over ongemak en pijn zwáár overdreven worden, want anders zouden ze toch op shows niet zo hoog scoren? En mensen geloven dat, want het is een goede fokker, aangesloten bij de rasvereniging, en op de website staat een verhaaltje over rasverbetering en gezondheidstests.
Hier zitten mensen die tamelijk serieus bezig zijn met hun honden maar de meeste mensen zijn dat helemaal niet op die manier. Ik ken er genoeg in mijn directe omgeving die zonder nadenken zo'n hondje zouden kopen, gewoon omdat ze schattig zijn en omdat het karakter ze aanspreekt, en die je stomverbaasd aanstaren als je uitlegt hoe ongezond het ras is. Ik ken er óók een paar die vol overtuiging tegen mij in zouden gaan, "want de fokker heeft gezegd dat dat niet waar is." Dom? Ja, natuurlijk. Maar het is toch eigenlijk ook van de zotte dat je je wekenlang in moet lezen en nauwlettend op zoek moet naar een écht goede fokker omdat je anders het risico loopt met een ongezond misbaksel thuis te komen? Mensen gaan er gewoon niet vanuit dat het werkelijk zo triest gesteld is met bepaalde rassen, en dat snap ik wel want het zou ook niet zo triest moeten zijn.