Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar ben ik aan begonnen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: Waar ben ik aan begonnen

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik heb geen aannames gedaan, ik vermoedde inderdaad al dat het zo gegaan was. En dan sluit ik me volkomen bij Nanna aan.
Nanna schreef:Tsja, en ik vind het raar dat een pup van een paar weken oud geen correctie van een oudere hond accepteert maar meteen serieus terugknokt.
Hoe moet dat in de toekomst?
En hoe dat in de toekomst moet, Nanna?
Gewoon, mijn eerdere post lezen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

je had natuurlijk ook gewoon meteen de toedracht kunnen vermelden. Maar dit is vast humor.. kan iemand me even kietelen?
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Nanna schreef:
Mojuan schreef: Tselfde werd aangevlogen door Anders, schrok zich de klere, en reageerde zeer fel terug. Logisch.
Beide dames wilden niet stoppen.
Tsja, en ik vind het raar dat een pup van een paar weken oud geen correctie van een oudere hond accepteert maar meteen serieus terugknokt.
Tsja, en ik niet.
Het ligt maar net aan de toedracht, plus dat Tselfde zich de klere schrok van Anders.
Ze heeft diep respect voor Moos, want Moos heeft een erg rustig karakter met leiderscapaciteiten.
Anders is eigenlijk een volgertje, die kan helemaal geen leiding geven en niet corrigeren. Met Julia en Romeo ging dat super, vooral Room was ook een leider, en aangezien Anders helemaal niet in staat is om pups te corrigeren, deed ze dit dus ook als een idioot, het was geen correctie, het was echt een aanval.
Logisch dat Tselfde zo reageerde toch? Vind ik nml wel.
En voordat je hierop weer gaat zeggen dat het nu gevaarlijk is omdat Anders niet spoort, dat komt goed. Ik weet wat ik doe. Lekker voorspelbaar he.
Ik zie mijn eigen roedeltje elke dag, ik zie deze momenten, ik grijp in, ik ben erbij, en ik begeleid het.
En niemand die me vraagt hoe het na dit gevecht verder is verlopen. Opvallend.
:zweep:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik vind je vooral weer erg hoog van de toren blazen(wat je vaker doet) je weet namelijk niet hoe het uitpakt over drie jaar, je hebt niet de garantie dat het goed gaat als je het goed begeleidt. Dat laatste betwijfel ik ook als ik lees hoe je er mee omgaat.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Jeannettebo schreef:Ik vind je vooral weer erg hoog van de toren blazen(wat je vaker doet) je weet namelijk niet hoe het uitpakt over drie jaar, je hebt niet de garantie dat het goed gaat als je het goed begeleidt. Dat laatste betwijfel ik ook als ik lees hoe je er mee omgaat.
Eens.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

sbientje schreef:je had natuurlijk ook gewoon meteen de toedracht kunnen vermelden. Maar dit is vast humor.. kan iemand me even kietelen?
Nou, echt humor hoor :roll:

Maar wellicht wil ts gewoon veren in haar reet omdat ze het met ál haar kennis zo goed in banen kan leiden als dé nieuwe CM.
Ik weet anders ook niet waarom je dit in zo'n topic moet zetten, schiet mij maar lek.
Mojuan
Zeer actief

Jeannettebo schreef:Ik vind je vooral weer erg hoog van de toren blazen(wat je vaker doet) je weet namelijk niet hoe het uitpakt over drie jaar, je hebt niet de garantie dat het goed gaat als je het goed begeleidt. Dat laatste betwijfel ik ook als ik lees hoe je er mee omgaat.

Ja, net zoals toen ik Anders in huis haalde toch?
Toen blies ik even hoog van diezelfde toren, en hetzelfde geval toen Blits erbij kwam.
Gek he, dat ik hoog van die toren blaas, met een toeter nog wel.
Zelfvertrouwen en kennis heet dat, weten waar ik mee bezig ben, en ervaring leert dat het idd goed komt met de kennis die ik tegenwoordig heb.
Vroeger bakte ik er niets van, ik luisterde naar alles en iedereen, en deed wat anderen vonden dat ik moest doen, en toen ging het allemaal juist fout.
Sinds ik zelf de touwtjes in handen heb genomen, vinden mensen dat ik hoog van mijn torentje blaas, maar goh... het gaat allemaal wel goed.

Het leuke is dat de mensen die hier wél werkelijk in mijn buurt wonen, helemaal geen moeite hebben met mijn honden en mijn keuze voor Tselfde. :cheer:
Mojuan
Zeer actief

Veronique & Kyra schreef:
sbientje schreef:je had natuurlijk ook gewoon meteen de toedracht kunnen vermelden. Maar dit is vast humor.. kan iemand me even kietelen?

Maar wellicht wil ts gewoon veren in haar reet omdat ze het met ál haar kennis zo goed in banen kan leiden als dé nieuwe CM.
Ik weet anders ook niet waarom je dit in zo'n topic moet zetten, schiet mij maar lek.

Omdat ik het leuk vind dat iedereen meteen op z'n achterste tenen staat te gillen hier.
Heerlijk forum dit, altijd al geweest, en zal het altijd blijven.
Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Rebble »

Je had natuurlijk die toedracht zelf gewoon direct kunnen vermelden maar volgens mij was je gewoon op veroordelende reacties uit zodat je daar even tegenaan kon schoppen :19: Ook de rest even aandikken zodat je maar genoeg reacties krijgt waar je over kan mekkeren.

Maar ook ik vind het geen normale reactie van een pup.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Mojuan schreef: Het leuke is dat de mensen die hier wél werkelijk in mijn buurt wonen, helemaal geen moeite hebben met mijn honden en mijn keuze voor Tselfde. :cheer:
waarom vraag je het dan, vind dit een typisch gevalletje van trollen. Walgelijk.

Niet gaan lopen huilen als Anders saté is geworden he
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Toen we een tweede herplaatser bij Zorro namen zag ik het al helemaal voor me. Dalí ging een perfect luisterend hondje worden, dat moest met alle ervaring die ik met Zorro had opgedaan toch zeker wel lukken. Nou, nu blijkt dat ik toch niet zo'n toptrainer ben, haha. Dalí kan na een jaar nog steeds niet zomaar los in het losloopgebied in verband met het asociaal benaderen van sommige soortgenoten. Ook zal hij een langskomend konijn echt wel willen laten rennen. Geeft niet, het is een heerlijk grappig hondje met een mooie 15 meter lijn dat vaak zat wel losloopt op de juiste plekken.

Maar honden opvoeden is gewoon helemaal zo makkelijk niet, vind ik. Of ik ben gewoon een waardeloze trainer. Heb je hond 1 net helemaal doorgrond, en dan komt hond 2 met zijn eigen verrassingspakketje. Ik ben heel benieuwd hoe het voor jou gaat uitpakken. Een pup van negen weken die vecht zou ik me trouwens wel zorgen om maken, ongeacht toedracht, afloop, en verdere omgang van de honden onderling.
Laatst gewijzigd door Lothian op 17 jun 2014 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mojuan
Zeer actief

Nanna schreef:Ik denk dat je dit topic nooit had moeten openen.
Alle credits die je had opgebouwd zijn nu in één keer weg, voor mij iig wel. Ook al was het allemaal zeer grappig bedoeld....
Moet ik daarvan wakker liggen dan?
Heb ik jullie credits nodig om goed met mijn honden om te gaan? Of om mijn leven te leiden? Volgens mij niet.

Maar ik ben gelukkig met haar hoor.
En ja ze is dominant, en ze kan érg fel uit de hoek komen. Vind ik prima, ik vind haar geweldig.
En ze heeft ook heel veel super goede kanten, zoals van het weekend is ze twee dagen mee op visite geweest, bench mee, en ze heeft leuk gespeeld met de kinderen daar, goed omgegaan met een andere Pitbullteef die bijna twee jaar is.
Ze gaat goed om met de katten bij de mensen waar ik op visite was.
En als ze haar rust nodig had legde ik haar in de bench, en dan ging ze rustig slapen.
Elke ochtend gaat ze piepen als ze moet plassen, als ik dan de bench open doe, dan wacht ze netjes tot ik haar eruit pak, ze gaat dus niet uit zichzelf.
Ze speelt rustig met het speelgoed, sloopt tot nu toe nog niets, en weet al wat 'zit' inhoudt en dat ze afstand moet houden bij het naar binnen en naar buiten gaan bij de deur. Dat ze mij de ruimte geeft dus.

En zo is er nog veel meer positiefs.
Maar ook die pit die ze heeft, vind ik speciaal, ik hou van dit type hond, juist omdat ze zo gek als een deur zijn.
Hetgeen wat ik vreselijk vind aan ze, is ook hetgeen dat me van ze doet houden.
Mijn keuze dus, en ja, ik vind het 'grappig' om te zien hoe ze is, maar tegelijk realiseer ik me dondersgoed dat ik dit niet zomaar moet laten gaan.

Mijn keuze, mijn honden, mijn topic :pffff:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Een pup die geen correctie accepteert vind ik link. Csiva pikte alle correcties van de andere 2 en ik heb nu een heel stabiel roedeltje die ik altijd bij elkaar kan laten. Dat vind ik veel fijner dan op elke pas moeten letten die mn honden zetten.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Nou, veel plezier met en van je pup dan maar. Maar vertel eens, is het koud daar bovenop dat voetstuk?
Mojuan
Zeer actief

Laura84 schreef:
Mojuan schreef: Het leuke is dat de mensen die hier wél werkelijk in mijn buurt wonen, helemaal geen moeite hebben met mijn honden en mijn keuze voor Tselfde. :cheer:
waarom vraag je het dan, vind dit een typisch gevalletje van trollen. Walgelijk.

Nee hoor, zal ik niet doen.
Prik je dan ook een vorkje mee?
Ze zou al saté worden vanaf de dag dat ze hier is, maar het is nog steeds niet gebeurd.
Rebble
Zeer actief

Wat heb je nou aan dit topic? Het starten met de intentie dat je negatieve reacties krijgt door de toedracht weg te laten en dan gaan lopen mekkeren over die reacties.

Ik snap je niet helemaal (helemaal niet, eigenlijk).
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Machie schreef:Een pup die geen correctie accepteert vind ik link. Csiva pikte alle correcties van de andere 2 en ik heb nu een heel stabiel roedeltje die ik altijd bij elkaar kan laten. Dat vind ik veel fijner dan op elke pas moeten letten die mn honden zetten.
Ze accepteert zeker wel correcties.
Als Diva corrigeert, reageert ze meteen goed door haar kop af te wenden.
Als Moos corrigeert (alleen met een grom) taait ze af.
Maar Anders is niet in staat normaal te corrigeren bij pups, ze weet gewoon niet hoe.
En de reden was (om toch even uitleg te geven).. : ze hadden net gegeten. Ik had de voerbakken weggezet.
Alle honden waren nog even aan het snuffelen op de vloer naar 'restjes'.
Anders vond ineens dat Tselfde dat niet mocht ofzo, en bam, heisa.
Nu ben ik dus ook bezig om daar goed op te letten, want Anders is gewoon een apart hondje, die dit helemaal niet kan.
De manier waarop is ook niet zoals het hoort. Een eerlijke correctie accepteert zij zeker wel.

En dit is dus wat ik bedoel met aannames.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Fijn voor je :ok:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Nanna schreef: Tsja, en ik vind het raar dat een pup van een paar weken oud geen correctie van een volwassen hond accepteert maar meteen serieus terugknokt.
Er zit natuurlijk ook verschil in de volwassen honden. Niet alle volwassen honden zijn even goed in staat om de jongere generatie op hun plaats te zetten. Mijn Fries is er zoeen, dat is helemaal geen hondje om andere honden op hun plaats te zetten of om de baas te spelen of te leiden of hoe je het ook noemen wilt. Dat is een hondje die zich van nature graag laat leiden, die zich het gemakkelijkst voelt als ie de minste verantwoordelijkheid heeft. Die Fries had het dan ook behoorlijk te kwaad toen de Fransman hier, net 8 weken oud, met z'n brutale bek binnen kwam stappen. Maar het went allemaal en soms moet je ze een beetje helpen. Nu 1,5 jaar later zijn ze beste maatjes en officieel is de Fries op ancienniteit nog de 'baas' van de twee, maar het zal mij niet verbazen als de (jongere) Fransman straks alsnog die rol van hem overneemt. En ik weet zeker dat die Fries dat dan zonder morren zal pikken.
Mojuan
Zeer actief

Rebble schreef:Wat heb je nou aan dit topic? Het starten met de intentie dat je negatieve reacties krijgt door de toedracht weg te laten en dan gaan lopen mekkeren over die reacties.

Eerlijk gezegd was ik gewoon benieuwd of mensen nou laatst alleen maar aan het hielenlikken waren met mijn vorige topic.
En dat blijkt maar weer. Het kwam veel te kontekusserig over, het klopte niet.

Natuurlijk kon ik het verwachten, maar toch snap ik het niet. Het is echt niet moeilijk om een topic wat luchtiger op te vatten hoor.
Met al mijn smilies etc.
Het was een topic met een knipoog, en toch duikt men er bovenop, als een stel vliegen op een dikke plakkaat stront.
Rebble
Zeer actief

Mojuan schreef:

En dit is dus wat ik bedoel met aannames.
Waar je zelf doelbewust op aangestuurd hebt
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Mojuan schreef:

Omdat ik het leuk vind dat iedereen meteen op z'n achterste tenen staat te gillen hier.

Het komt op mij eerder arrogant over, de manier waarop je dingen zegt doet overkomen alsof je jezelf zoveel beter vind als de gemiddelde HFer.
Ik hou er niet zo van, maar veel plezier met je pup!
Mojuan
Zeer actief

Jokkebrok schreef:
Nanna schreef: Tsja, en ik vind het raar dat een pup van een paar weken oud geen correctie van een volwassen hond accepteert maar meteen serieus terugknokt.
Er zit natuurlijk ook verschil in de volwassen honden. Niet alle volwassen honden zijn even goed in staat om de jongere generatie op hun plaats te zetten. Mijn Fries is er zoeen, dat is helemaal geen hondje om andere honden op hun plaats te zetten of om de baas te spelen of te leiden of hoe je het ook noemen wilt. Dat is een hondje die zich van nature graag laat leiden, die zich het gemakkelijkst voelt als ie de minste verantwoordelijkheid heeft. Die Fries had het dan ook behoorlijk te kwaad toen de Fransman hier, net 8 weken oud, met z'n brutale bek binnen kwam stappen. Maar het went allemaal en soms moet je ze een beetje helpen. Nu 1,5 jaar later zijn ze beste maatjes en officieel is de Fries op ancienniteit nog de 'baas' van de twee, maar het zal mij niet verbazen als de (jongere) Fransman straks alsnog die rol van hem overneemt. En ik weet zeker dat die Fries dat dan zonder morren zal pikken.
Dus er zijn toch mensen met hondenkennis aanwezig op dit forum, top om te lezen dat jij het begrijpt :ok:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Mojuan schreef:
Laura84 schreef:

Ze zou al saté worden vanaf de dag dat ze hier is, maar het is nog steeds niet gebeurd.
op hoop vooral voor Anders dat dit goed af gaat lopen. Voor jou hoop ik dat je eens flink met je snufferd op de feiten gedrukt gaat worden, alleen jammer genoeg lijkt dat alleen te kunnen als het goed fout gaat. Ik zou iig een flinke buffer opbouwen zodat je de da kan betalen als het mis gaat
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Mojuan schreef:
Rebble schreef:Wat heb je nou aan dit topic? Het starten met de intentie dat je negatieve reacties krijgt door de toedracht weg te laten en dan gaan lopen mekkeren over die reacties.

Eerlijk gezegd was ik gewoon benieuwd of mensen nou laatst alleen maar aan het hielenlikken waren met mijn vorige topic.

Natuurlijk kon ik het verwachten, maar toch snap ik het niet. Het is echt niet moeilijk om een topic wat luchtiger op te vatten hoor.
Met al mijn smilies etc.
Het was een topic met een knipoog, en toch duikt men er bovenop, als een stel vliegen op een dikke plakkaat stront.

Of mensen reageren gewoon op de inhoud van een post
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Mojuan schreef:

Met al mijn smilies etc.
Kortom je verveelde je en je startte een toppic om te rellen.
Om uit te zoeken of mensen zouden happen. Dat doen ze hier je bent hier al vanaf 2006.
Maar als een gedeelte van je verhaal wel waar is zou ik iets minder zelf vertrouwen hebben met alle opgedane ervaring en toch echt hulp zoeken bij de opvoeding van de pup want ik heb niet de indruk dat je dit in goede banen kunt lijden, ben niet zo onder de indruk van maniertjes die beschrijft.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Mojuan schreef:

Ja, net zoals toen ik Anders in huis haalde toch?
Toen blies ik even hoog van diezelfde toren, en hetzelfde geval toen Blits erbij kwam.
Gek he, dat ik hoog van die toren blaas, met een toeter nog wel.
Zelfvertrouwen en kennis heet dat, weten waar ik mee bezig ben, en ervaring leert dat het idd goed komt met de kennis die ik tegenwoordig heb.
Vroeger bakte ik er niets van, ik luisterde naar alles en iedereen, en deed wat anderen vonden dat ik moest doen, en toen ging het allemaal juist fout.
Sinds ik zelf de touwtjes in handen heb genomen, vinden mensen dat ik hoog van mijn torentje blaas, maar goh... het gaat allemaal wel goed.

Het leuke is dat de mensen die hier wél werkelijk in mijn buurt wonen, helemaal geen moeite hebben met mijn honden en mijn keuze voor Tselfde. :cheer:
Ik heb totaal geen moeite met je keuze voor Tselfde, als je op een bepaald type valt is het logisch dat je daarvoor gaat. Maar een pup van 9 weken die terug vecht en spelen met een andere hond zo ruw doet dat het afgekapt moet worden klinkt mij niet als een gezellig meegaand ding. Misschien is het voor mensen een schat hoor, dat zal best maar ik denk dat dit hondje het beste tot zijn recht komt in een huis zonder andere honden. En bij iemand die weet wat hij in huis heeft natuurlijk want bij een nitwit die denkt dat dit lekker spelen is en de boel maar lekker laat gaan komt ook niet goed :ugh: Maargoed jouw feestje zullen we maar zeggen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Mojuan
Zeer actief

Mojuan schreef:

Het komt op mij eerder arrogant over, de manier waarop je dingen zegt doet overkomen alsof je jezelf zoveel beter vind als de gemiddelde HFer.
Ik hou er niet zo van, maar veel plezier met je pup!
Oh maar dat kan ik wel begrijpen dat je dit zo ervaart.
Ook dat is een bewuste keuze om zo te doen, puur omdat bepaalde personen toch altijd wel het negatieve op gaan zoeken.
Heb ik het alvast voor ze gedaan. Nee serieus, het was gewoon een lolletje, en ik was wel voorbereid op een handjevol nare reacties. Maar het voert meteen de boventoon, en daar was ik idd niet echt op voorbereid.
En vanaf nu ga ik weer lekker leuk doen, en laten zien hoe een schatje ze is. :F:
Maar ik ga haar genetische pakketje niet ontkennen, en dat was ook klein beetje de opzet van mijn stukje.
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Hoe iedereen zijn/ haar hond opvoed moet ieder voor zich weten. Vanaf een scherm is het vaak lastig oordelen omdat er vaak zoveel meer achter zit.

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is waarom je in haar etensbak gaat zitten als zij aan het eten is. Ik zie dat ook wel eens bij die amerikaanse programma's dat ze bij het testen v an een hond zo'n plastic arm gebruiken. Ik heb dat nooit begrepen en vraag mij af welke gedachte hier achter zit.

Nu ben ik een mens, maar als ik lekker zit te eten en iemand gritst ineens mijn bord weg, dan kan je ook een niet zo vriendelijke reactie verwachten. Peuters reageren ook als je dat doet, die zetten het op het krijssen.
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Mojuan
Zeer actief

Laura84 schreef:
Mojuan schreef:
Laura84 schreef:

op hoop vooral voor Anders dat dit goed af gaat lopen. Voor jou hoop ik dat je eens flink met je snufferd op de feiten gedrukt gaat worden, alleen jammer genoeg lijkt dat alleen te kunnen als het goed fout gaat. Ik zou iig een flinke buffer opbouwen zodat je de da kan betalen als het mis gaat

Met mijn neus op de feiten gedrukt?
Dat stadium ben ik al lang voorbij hoor, ik heb de fouten in het verleden gemaakt, en daar goed van geleerd.
Romeo heb ik totaal verkeerd opgevoed, en die was echt niet leuk met andere honden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”