Een deel kan wel overleven, zo was een labrador na 1 jaar en 2 maanden zwerven weer herenigd met zijn baas, op de juiste plek is er genoeg te halen buiten voor honden. Maar er zijn ook honden die sterven door ondervoeding, die misschien dit instinct niet hebben. En verdwaalde honden worden helaas vaak aangereden, dat is ook niet zo gek.iones schreef:Kijk, dit wist ik dus gewoon niet. Jij legt het nu uit. Dit is een aspect van honden waarmee ik nooit mee in aanraking gekomen ben en dus ook niet kan weten.Browny schreef:Een verdwaalde hond gaat al snel in zijn overlevingsmodus en is dan niet meer bereikbaar, herkent de stem niet meer van de baas en wordt steeds meer schichtig. Hierdoor gebruikt de hond zijn neus niet meer om geuren te herkennen, de hond is daar niet ontspannen voormaar is super alert en kan onwijs snel 'verwilderen'.
Ik heb naar veel vermiste honden gezocht en blijf mij verbazen hoe snel dat gaat. Baasjes geloven het vaak niet en willen blijven roepen, vooral als ze de hond zien. Het is ook onbegrijpelijk als je hond in zijn vluchtgedrag niet meer reageert, terwijl je zou denken dat de hond blij zou zijn.
Dan kunnen we nu eigenlijk het algemeen aangenomen gegeven dat `honden afhankelijk zijn omdat ze zich niet in het wild kunnen redden, net zoals katten` hiermee dus ook onderuit halen.
Maar ja dát is nu ook wel gebleken n.a.v. een aantal voorbeelden van honden die gewoon overleven voordat ze na maanden weer eindelijk gevangen worden, zoals het verhaal in dit topic.
1 van onze honden is panisch voor vuurwerk en onweer. Als ik met haar buiten loop en het zou gaan onweren, dan ben ik haar ook kwijt, omdat ze wilt blijven vluchten voor het geluid dat niet weg gaat. Als we in de buurt lopen dan is er een kans dat ze naar huis zal lopen, maar ook een grote kans van niet. En uit zichzelf zal ze zwervend niet kalmeren ook al onweert het niet meer. De paniek is dan te groot en ze is al erg onzeker.
En zo zijn er ook honden waarvan de baas heel verbaasd kijkt als een hond ergens van geschrokken is terwijl de hond altijd zo goed luistert en bij de baas loopt.
Maar ook honden die opgejaagd worden door andere honden en de benen neemt en verdwaalt.
Het kan dus iedereen overkomen en dan is het afwachten hoe je hond reageert, want vaak kun je dat niet inschatten ook al ken je de hond zo goed. Want het zijn ongewone situaties.
Maar er zijn ook teveel vermiste honden door te snel loslaten na herplaatsing en veel buitenlandse honden