Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ontroerend filmpje van de zoektocht naar een vermiste hond.

Is je hond vermist? Vraag hier extra aandacht voor hulp bij het zoeken naar je hond !

Moderator: moderatorteam

Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Re: Ontroerend filmpje van de zoektocht naar een vermiste ho

Ongelezen bericht door Browny »

iones schreef:
Browny schreef:Een verdwaalde hond gaat al snel in zijn overlevingsmodus en is dan niet meer bereikbaar, herkent de stem niet meer van de baas en wordt steeds meer schichtig. Hierdoor gebruikt de hond zijn neus niet meer om geuren te herkennen, de hond is daar niet ontspannen voor :wink: maar is super alert en kan onwijs snel 'verwilderen'.
Ik heb naar veel vermiste honden gezocht en blijf mij verbazen hoe snel dat gaat. Baasjes geloven het vaak niet en willen blijven roepen, vooral als ze de hond zien. Het is ook onbegrijpelijk als je hond in zijn vluchtgedrag niet meer reageert, terwijl je zou denken dat de hond blij zou zijn.
Kijk, dit wist ik dus gewoon niet. Jij legt het nu uit. Dit is een aspect van honden waarmee ik nooit mee in aanraking gekomen ben en dus ook niet kan weten.

Dan kunnen we nu eigenlijk het algemeen aangenomen gegeven dat `honden afhankelijk zijn omdat ze zich niet in het wild kunnen redden, net zoals katten` hiermee dus ook onderuit halen.

Maar ja dát is nu ook wel gebleken n.a.v. een aantal voorbeelden van honden die gewoon overleven voordat ze na maanden weer eindelijk gevangen worden, zoals het verhaal in dit topic.
Een deel kan wel overleven, zo was een labrador na 1 jaar en 2 maanden zwerven weer herenigd met zijn baas, op de juiste plek is er genoeg te halen buiten voor honden. Maar er zijn ook honden die sterven door ondervoeding, die misschien dit instinct niet hebben. En verdwaalde honden worden helaas vaak aangereden, dat is ook niet zo gek.

1 van onze honden is panisch voor vuurwerk en onweer. Als ik met haar buiten loop en het zou gaan onweren, dan ben ik haar ook kwijt, omdat ze wilt blijven vluchten voor het geluid dat niet weg gaat. Als we in de buurt lopen dan is er een kans dat ze naar huis zal lopen, maar ook een grote kans van niet. En uit zichzelf zal ze zwervend niet kalmeren ook al onweert het niet meer. De paniek is dan te groot en ze is al erg onzeker.

En zo zijn er ook honden waarvan de baas heel verbaasd kijkt als een hond ergens van geschrokken is terwijl de hond altijd zo goed luistert en bij de baas loopt.
Maar ook honden die opgejaagd worden door andere honden en de benen neemt en verdwaalt.
Het kan dus iedereen overkomen en dan is het afwachten hoe je hond reageert, want vaak kun je dat niet inschatten ook al ken je de hond zo goed. Want het zijn ongewone situaties.

Maar er zijn ook teveel vermiste honden door te snel loslaten na herplaatsing en veel buitenlandse honden :roos:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ja, bij mij was de narigheid dat toen Beau na een eerste vuurwerkknal terug kwam en toen kwam de tweede knal precies toen hij bij mij kwam :ugh: Dus hij wilde toen echt niet direct meer komen en is gewoon in blinde paniek gaan rennen :(
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:Nou valt het wel op dat dit soort gedoe vaak Shelties betreft.
Zijn dat van die bange zenuwelijers?

de shelties die ik ken wel. ik heb een bordercollie allergie, maar op een heel andere manier dan de BC scoren de shelties hoger op mijn "nerven-schaal"

en alle BC's en shelties die ik ken(de) zijn sporthonden, dus geen opgefokte, ik kan mijn energie niet kwijt honden
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

iones schreef:
Cleva schreef:
Jion schreef:@ Cleva: Hmmmm. Ik hoop heel erg dat je gelijk hebt en dat het dus de 'goede' hondenbazen nooit zal kunnen overkomen. Maar ik kan daar toch niet echt in geloven. Ik heb inmiddels wat baasjes ontmoet van wie een hond was vermist (en lees hier bijvoorbeeld ook van een Inge O. dat het haar ooit is overkomen), en ik kon die mensen toch op weinig verkeerds betrappen.
Vermist is iets anders dan weken lang weten waar een hond is en hem niet kunnen roepen. Ik snap prima dat een hond de weg kwijtraakt maar als je hem gevonden hebt allerlei listen moeten bedenken om hem te vangen?
Ik snap er ook helemaal niets van.

Als ik mijn honden kwijt zou zijn, en ik ga lopen roepen en ze horen mij, komen ze toch opgelucht naar mij toe.

dat is echt te makkelijk gezegd. mijn lola kwam altijd op roepen en als ze niet kwam maakte ik een bepaald geluidje en kwam ze alsnog.

1x is ze de tuin uit geglipt en kon ik haar niet vinden (ik was thuis toen het gebeurde) roepen, geluidjes maken, met de voerbak rammelen.. niks!

toen vond het buurmeisje haar. mevrouw lag bij de buren onder een coniveer. letterlijk 8 meter van mij af.. maar kwam niet. waarom? geen idee.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Browny schreef:
Een deel kan wel overleven, zo was een labrador na 1 jaar en 2 maanden zwerven weer herenigd met zijn baas, op de juiste plek is er genoeg te halen buiten voor honden. Maar er zijn ook honden die sterven door ondervoeding, die misschien dit instinct niet hebben. En verdwaalde honden worden helaas vaak aangereden, dat is ook niet zo gek.
Alles wat je hier zegt geldt evenzo voor katten. Wist je dat zwerfkatten maar gemiddeld 2 jaar oud worden? Het leven in vrijheid is hard hoor.
Browny schreef: 1 van onze honden is panisch voor vuurwerk en onweer. Als ik met haar buiten loop en het zou gaan onweren, dan ben ik haar ook kwijt, omdat ze wilt blijven vluchten voor het geluid dat niet weg gaat. Als we in de buurt lopen dan is er een kans dat ze naar huis zal lopen, maar ook een grote kans van niet. En uit zichzelf zal ze zwervend niet kalmeren ook al onweert het niet meer. De paniek is dan te groot en ze is al erg onzeker.

En zo zijn er ook honden waarvan de baas heel verbaasd kijkt als een hond ergens van geschrokken is terwijl de hond altijd zo goed luistert en bij de baas loopt.
Maar ook honden die opgejaagd worden door andere honden en de benen neemt en verdwaalt.
Het kan dus iedereen overkomen en dan is het afwachten hoe je hond reageert, want vaak kun je dat niet inschatten ook al ken je de hond zo goed. Want het zijn ongewone situaties.

Maar er zijn ook teveel vermiste honden door te snel loslaten na herplaatsing en veel buitenlandse honden :roos:
Bobbes komt in de regel haar veiligheid bij mij zoeken, maar je kunt nooit weten. Ik verwacht dan ook dat als ze zou ontsnappen en ze zou me later horen roepen, dat ze onmiddellijk naar mij op zoek gaat.

Mijn vroegere hond Polleke is inderdaad gevlucht vroeger als nog vrij jonge hond als er een grote lompe niet luisterende hond op haar af gedenderd kwam. Dan kon ik roepen wat ik wilde, maar ze was dan blind, als een op hol geslagen paard. Maar ze ging wel linea recta naar huis.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Inge O schreef:
iones schreef: Dan kon ik roepen wat ik wilde, maar ze was dan blind, als een op hol geslagen paard. Maar ze ging wel linea recta naar huis.
en wat als er dan geen huis was geweest om naartoe te rennen?
Precies. Hetzelfde heb ik bij Saar gehad. Die hoorde mij helemaal niet meer, wilde alleen maar in 1 streep naar huis. Hoorde me dus gewoon niet meer. En ja, we waren dichtbij huis toen die ballon weer overvloog, en ze is in 1 streep naar huis gerend. Met mij erachteraan, maar ik had nog een Mieppe-pup mee dus wij waren minder snel.
Mij hoorde ze in elk geval niet meer, en zag me niet meer. Later thuis is ze wel in mijn armen in slaap gevallen. Maar toen was de paniek dus ook gedaald.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Inge O schreef:
iones schreef: Dan kon ik roepen wat ik wilde, maar ze was dan blind, als een op hol geslagen paard. Maar ze ging wel linea recta naar huis.
en wat als er dan geen huis was geweest om naartoe te rennen?
Tsja, dat weet ik niet. In die tijd was daar geen sprake van. Ik had geen auto, liet haar altijd uit op dezelfde plek en dat was de enige plek waar ze los mocht: aan de overkant.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Plaats reactie

Terug naar “Vermiste honden, help met zoeken!”