Marion. schreef:Selene schreef:Ik had bij rayos al helemaal niet moeten aankomen met alleen straffen en streng zijn, dat hij niet getrokken en dan was hij hier niet meer geweest. Er zit wel een ruim gat tussen alles maar laten gaan en gewoon grenzen stellen en bespreken.
Eens. Onze eerste hond (gevoelig typje, alà Miep) moest volgens trainster niet zo miepen. Hij was enorm wagenziek, en tja een ritje naar cursus in Rijswijk duurt vanuit Scheveningen nu eenmaal een half uurtje, was drama! En we deden de MG cursus, gehoorzaam in 10 dagen. Joepie, 3 dagen in de week de auto in
Ik heb nog een filmpje van de cursus. Continu naar ons opkijken "is dit dan wat je wil??? Doe ik het zo goed?"
Het was in '97. MG was toen net de ommezwaai aan het maken naar geen slipketting, maar trainster vond een slipketting bij Sam nodig. Zei er ook nog bij dat MG die eigenlijk afgezworen had, maar in dit geval was het toch erg nodig. Sam moest even goed tot de orde geroepen worden. En dat deed ze. De gil van hem hoor ik nog, en de lessen daarna was het nog meer drama. Eerst al die autoreis, en dan die nare avond waarop hij van alles moest wat hij niet snapte. Hij mocht tijdens die cursus ook beslist niet van de lijn.
Na de laatste les hebben we dat wel gedaan. En hij was door het dolle. En is doodgereden. Ik weet eigenlijk heel erg zeker dat wanneer we het bij Sam aangepakt hadden zoals we bij Miep deden/doen, we het beter aangepakt hadden bij zijn karaktertje en hij bij ons oud was geworden.
Is helaas anders gelopen (door onze onervarenheid, en blindelings vertrouwen in de hondenschool).
Ik ben beslist niet wars van echte correcties. Ikzelf ben nooit geslagen, maar ik moest wel in de donkere kelder mijn bord opeten binnen 5 minuten (want anders zwaaide er natuurlijk nog niets, maar ik had mijn bord wel grotendeels leeg dan). Het is allemaal heel erg afhankelijk van het kind, en de hond. Denk ik. Ik geloof niet dat een tik voor mijn kont op mij meer indruk had gemaakt, dan die "straf" van op de kelder zitten. Dat was natuurlijk helemaal geen straf - want kelder heeft gewoon een raam - maar de boodschap was dat mijn bord leeg moest zijn als mijn vader weer naar zijn werk ging. En ik wist dat dat serieus was.
En dat laatste is denk ik de crux. Mijn honden luisteren beslist niet perfect, maar hebben exact door wanneer het serieus is. "Nu doen wat ik zeg!".
Miepje was pup, dus Saar was net 2. Teun was kwijt (ze werd uitgelaten door de vader van de eigenaresse, samen met Lobke zijn eigen hond) , en ik zou hetzelfde rondje lopen andersom en dus uitkijken naar Teun. Ik vond Teun. Heb haar dus - jonge hond - aangelijnd met Saar's riem, en Saar opgedragen naast me te lopen langs een drukke weg. Vast aan mijn knie, liep ze. Feilloos had ze door dat er een bijzondere situatie was ("vreemde" hond aan de lijn, ook). Doodeng voor mij, want dadelijk wordt mijn hond weer doodgereden. Maar goed, ik wist wel dat ik dit aan Saar over kon laten. En dat kon ook.
Met Miep kan dat denk ik nu ook. Die heeft er wat meer jaartjes over gedaan dan Saar
Het ligt gewoon aan het individu waar je mee te maken hebt.