Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aan laten komen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Re: Aan laten komen

Ongelezen bericht door maart »

Vitalia schreef:
maart schreef:
Vitalia schreef:Ik vind dit niet, dat is wat mijn DA mij aanraadde als leidraad, ik zeg ook niks over de levenverwachting van de hond, ik zeg iets over mijn angst voor tekorten en wat de impact zou kunnen zijn op zijn leven.

Lees jij wel wat ik zeg?
Mijn hond heeft 2 weken op rij een CAC wedstrijd gewonnen, de 2de zelfs met 14 punten voorsprong op de 2de.
Dat doet hij echt niet als hij tekorten zou hebben.

Jij kunt het wel vinden hoor. Maar dat maakt niet dat het ook zo is.
Wil je niet of lukt het niet? Ik zeg niks over tekorten bij één van jullie honden! Ik zeg dat IK bang daarvoor ben, verdorie julie zijn moeilijk, zeg!

En flink van je hond hoor! Proficiat!
Het lukt mij prima. Je woorden vind ik trouwens ook een beetje vet uitslaan :cool2:
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Vitalia »

Ik probeer nadruk op iets te leggen: helpt misschien... :engel:
Afbeelding
Afbeelding
maart
Zeer actief

nog 1 keer dan hoor.

Jij vindt dat als je de ribben ziet, de honden veel te mager zijn, ondervoedt zijn en tekorten zullen hebben.

Ik zeg dat het niet zo is, dat ik hier zo een exemplaar heb rondlopen en dat deze wel duidelijk aantoont dat hij kerngezond is. (2 maal per jaar wordt trouwens ook zijn bloed onderzocht. Indien tekorten, zou dat daar dan bijgevolg ook meteen duidelijk worden).

En dan ga jij daarna roepen en vet schreeuwen dat ik niet lees.
Ik lees prima. Jij begrijp niet dat je gerust iets mag vinden, maar dat dat niet betekent dat dat ook overeen stemt met de werkelijkheid, gewoon omdat je het vindt.

Je mag het echter nog steeds vinden hoor van mij. :wink:

De honden op de foto kon zomaar een foto van mijn hond geweest zijn, dan zeg je dus wel iets over mijn hond. En dan zeg ik je dat je nergens bang voor hoeft te zijn, beest heeft een prima gelukkig en gezond leven.

Zo.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Vitalia schreef:
maart schreef:
Vitalia schreef:Ik vind dit niet, dat is wat mijn DA mij aanraadde als leidraad, ik zeg ook niks over de levenverwachting van de hond, ik zeg iets over mijn angst voor tekorten en wat de impact zou kunnen zijn op zijn leven.

Lees jij wel wat ik zeg?
Mijn hond heeft 2 weken op rij een CAC wedstrijd gewonnen, de 2de zelfs met 14 punten voorsprong op de 2de.
Dat doet hij echt niet als hij tekorten zou hebben.

Jij kunt het wel vinden hoor. Maar dat maakt niet dat het ook zo is.
Wil je niet of lukt het niet? Ik zeg niks over tekorten bij één van jullie honden! Ik zeg dat IK bang daarvoor ben, verdorie julie zijn moeilijk, zeg!

En flink van je hond hoor! Proficiat!
Ik wil niet lullig doen maar jij koppelt het zien van ribben aan een angst wat de effecten van die ondervoeding op termijn zijn.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind dat een Argentijnse dog ook ribben MAG tonen. Dit is nog eens een dogo in top conditie en je ziet alle ribben en tussenribspieren:

Afbeelding
Afbeelding
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Vitalia »

Je bent niet lullig en idd IK koppel dat eraan omdat ik bv. (en nu spreek ik over mensen) een vriendin heb, die onmogelijk een baby kon voldragen omdat ze te weinig gewicht had. Zij was van nature zo en zij kon echt wel sporten enz... zonder om te vallen. Toch zei haar lichaam, dat er wat mis was... (ze was vruchtbaar, maar ze kon de baby's niet houden, ze kreeg miskraam na miskraam) en hier heeft haar arts dit gezegd. Het is natuurlijk niet hierom dat ik bang ben voor tekorten, maar ik geef wel een voorbeeld dat er toch dingen kunnen misgaan als je te mager bent.

En ik wil ook niet lullig doen : maar een hond waar je de ribben van kan tellen is te mager : dat vind ik (én mijn DA).

Bedankt voor het gesprek trouwens, dit laat mij eraan denken dat er idd mensen zijn die gewoon niet lezen wat er staat en reclameren om te reclameren.

Nog veel plezier met je hond!
Afbeelding
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Vitalia schreef:Ik heb een poes gehad die, ondanks dat ik haar elke keer ik haar zag eten gaf, ook mager bleef terwijl ze vroeger niet echt dik was, maar slank. Naarmate ze ouder werd (ze is uiteindelijk 21 jaar geworden), werd ze ook magerder, ik bleef me ongerust maken en het deed zelfs lichamelijk pijn als ik zag hoe mager ze was. Behalve een hartprobleem (door haar leeftijd) was er niks te vinden, maar het zorgt er wel voor dat je erg ongerust bent.
QED :wink:

Beter te mager dan te dik.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Nou vind ik veel dierenartsen ook een beetje krom hierin. De hond van mijn buurvrouw is een worst maar volgens haar dierenarts is hij precies goed... koekkoek
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Vitalia schreef:Je bent niet lullig en idd IK koppel dat eraan omdat ik bv. (en nu spreek ik over mensen) een vriendin heb, die onmogelijk een baby kon voldragen omdat ze te weinig gewicht had. Zij was van nature zo en zij kon echt wel sporten enz... zonder om te vallen. Toch zei haar lichaam, dat er wat mis was... (ze was vruchtbaar, maar ze kon de baby's niet houden, ze kreeg miskraam na miskraam) en hier heeft haar arts dit gezegd. Het is natuurlijk niet hierom dat ik bang ben voor tekorten, maar ik geef wel een voorbeeld dat er toch dingen kunnen misgaan als je te mager bent.

En ik wil ook niet lullig doen : maar een hond waar je de ribben van kan tellen is te mager : dat vind ik (én mijn DA).

Bedankt voor het gesprek trouwens, dit laat mij eraan denken dat er idd mensen zijn die gewoon niet lezen wat er staat en reclameren om te reclameren.

Nog veel plezier met je hond!
Dan heb je een ouwehoer van een dierenarts :19:

Ik ken genoeg 'powerrassen' die zo gespierd zijn dat ze bij inademing rib vertonen of als ze op hun kant liggen te slapen ook rib tonen

En daarbij...jij mag vinden dat er wat meer aan mag zitten bij verschillende honden
FEIT blijft dat de gemiddelde Nederlandse huishond - zelfs de honden waarmee gesport wordt als in agility of zo, te dikkig zijn
Dat zegt dan toevallig mijn dierenarts weer :wink: en vele dierenartsen met haar trouwen.

Ik vind en propageer zelfs dat een hond BETER te schraal kan zijn dan TE dik...
TE dik geeft doorgaans meer problemen op de lange termijn dan schraal
Doe mij maar een schrale hond - voor mezelf - en om te zien zie ik ze ook liever schraal.
Dat OOGT namelijk gezonder dan te dik en dat IS het ook nog eens voor de gewrichten etc

Ik heb zelf een kroket-hond en had voorheen een schrale schrielkip
De schrale schrielkip was een Sharpei reu en de kroket is een gesteriliseerd kruising teefje Jack Hussel met Beagle.
Totaal verschillende honden en het maakte ook dat ik twee keer een totaal ander voerbeleid hanteerde

Rimpel de Sharpei vrat met zijn 22-25 kilo een KILO vlees op een dag
Muis met haar 12 kilo krijgt "maar 220-250 gram"
Als je Muis drie dagen stukkie worst of kaas geeft zie je dat meteen en als ze een paar dagen niet flink rent is het net een vrouw met aanleg voor dikkig worden na haar 55 e :mrgreen:
Ik zou voor Muis graag zien dat ze wat schraler is maar ik vind het ook sneuig voor een hond van bijna 12 dus ze krijgt gewoon en ik let wat op...
er zou een kilo afkunnen en om haar schraal te krijgen zou er wel twee kilo afmogen
Ze heeft korte, dunne hussel pootjes met een kroketten lijf..
Dat zie ik ECHT veel liever schraal dan te dik
Maar omdat ze al ouder is en ongeveer leeft voor eten en lekkers mag ze om mij een kroketje blijven
En TOCH zie je zelfs bij mUis een kleine lijn bij haar ribben...
Haar figuur klopt gewoon niet maar toch hou ik het in de gaten
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Sjon is inmiddels de 21 maanden al voorbij hoor :wink: en hij hoeft geen kilo's aan te komen absoluut niet ik maak me gewoon zorgen omdat hij zo vreselijk weinig eet en ik mag ik wel zeggen behoorlijk wat met hem doe. Hij is absoluut niet ziek of wat dan ook en zoals ik al zei hebben we de belangrijkste dingen voor de zekerheid laten nakijken. We trainen nu voor een UV test en hij maakt aardig wat km naast de fiets en dat vind hij heerlijk en juist daarom zou ik het prettig vinden als hij wat beter zou eten want hij heeft toch ook energie nodig? En het is absoluut niet voor de shows als ik het daarvoor zou doen zou ik op Phantom ook wel 10kg meer kunnen kweken, de laatste show mocht Sjon overigens met een ZG de ring uit maar dat kwam omdat hij totaal niet het type was dat de keurmeester wilde zien, te iel voor een reu. Met Phantom doen we nu af en toe wat dragpullen en ik zou zoiets met Sjon ook graag doen maar omdat hij zo is zoals hij is weet ik niet of hij dat wel aan zou kunnen? terwijl ik weet dat hij het vast heerlijk zou vinden want alles dat hij doet doet hij vol overgave.

Phantom is niet dik, was een spriet als jonge hond net zoals Bunker ook was en ik vind zelf dat ik mijn best doe om mijn honden er goed en gezond bij te laten staan en ja ik zou Sjon daarom graag iets voller willen zien kan ik ook niets aan doen dat is gewoon mijn gevoel. Als ik zonder problemen gewoon lekker kan doen wat ik zou willen dus gewoon lekker fietsen en bezig zijn op allerlei manieren en het niet uitmaakt als hij daarbij nu zo is dan kan ik me daar best wel overheen zetten (denk ik :mrgreen: )

edit
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

De meeste herders die ik ken worden pas na hun 2de jaar wat 'voller' ook qua bespiering en zijn daarvoor inderdaad in verhouding tot andere honden nogal schraal. Maar ik kan me best voorstellen dat je je afvraagt of hij genoeg binnenkrijgt.
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

Maar, als ik het goed heb, gaat het er bij Bri niet zozeer alleen over dat hij te mager is, maar hij eet gewoon niet. Ze hoort zijn maag knorren. Ze zijn heel actief met hem en dan wil je gewoon dat je hond ook de energie binnenkrijgt die hij verbruikt. Als hij een week niet eet maar wel dezelfde niveau blijft verbruiken zou ik misschien ook wel naar neigen met het met de pot mee-eten.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ja ik ken dat gevoel. .. Maar honden zijn zo enorm efficiënt met hun voedsel, ongelofelijk. Ik heb een border teef die bij schapen werkt, dagelijks aan de fiets loopt, lange wandelingen en het liefst in de kou ligt (kost ook veel energie) en die vreet met lange tanden een bakje smuldier per dag en wat tafel restjes ...
Blijkbaar is het genoeg maar ik kan het me nauwelijks voorstellen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Brigitte
Zeer actief

Tiny schreef:Maar, als ik het goed heb, gaat het er bij Bri niet zozeer alleen over dat hij te mager is, maar hij eet gewoon niet. Ze hoort zijn maag knorren. Ze zijn heel actief met hem en dan wil je gewoon dat je hond ook de energie binnenkrijgt die hij verbruikt. Als hij een week niet eet maar wel dezelfde niveau blijft verbruiken zou ik misschien ook wel naar neigen met het met de pot mee-eten.
Ja, ik kon van de week niet eens slapen door dat geknor zo enorm hard :80: en vanmorgen lag er weer dit op de plaats(Sjon slaapt nl 's nachts het liefst buiten) terwijl hij gister wel iets gegeten heeft.

Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

oh wat vervelend he Bri!
Was met Rimpel net zo
Liet hij het staan, vrat niets, knorde het bed zowat uit en de volgende morgen spuugde hij wit schuim of gelig schuim
lekkkerrrr dan :gvd:
Dus ik proberen weer wat neer te zetten, boterhamworst erbij, kaas erbij, ei erover..
Nam hij twee lebbers liep hij weer weg :goeie: :schrik:
.En als hij echt knorde of gespuugd had WILDE hij ook gewoon niet eten
Kon het duren tot 16 uur voor hij wat at.
Hele dag dat geknor...maar het leek er dan op dat hij gewoon 'buikpijn' had
En ik dacht dan; ja...als je nou eet gaat die pijn wel over en gaan we de goede kant weer op want anders blijven we maar in een kringetje ....
Maar ja...een hond is primitief en eet dan gewoon niet...

lastig hoor... leef met je mee want ik herken het :roos: :flower:
Brigitte
Zeer actief

Inge O schreef:dat zou ik ook niet meer leuk vinden :( .
Nee, en dit gebeurt dus regelmatig en ja na het spugen heeft hij dan ook een hele tijd geen trek :ugh: en hij hoeft geen kilo's voer weg te werken maar ik zou het gewoon fijn vinden als hij regelmatig gewoon een beetje eet. 's morgens loop hij aardig wat km naas de fiets, in de middag een flinke wandeling en in de avond gaan we met de honden naar een plek waar ze kunnen zwemmen, rauzen op bergen zand en we met Phantom wat dragpullen en flirtpole enz doen en dat zou ik met Sjon ook graag doen. En omdat Sjon altijd aan een lange lijn zit hierbij ga ik nu om de 2 weken (hopelijk over een tijdje iedere week) met hem naar een hondenspeeltuin waar hij gewoon echt even los kan en zijn eigen ding kan doen. Na zo'n dag hebben alle honden enorme trek maar Sjon dus gewoon niet, dagen niet en ja ik heb daar gewoon wat moeite mee. Al eet hij maar een beetje smuldier of een handje brok. 1 dag in de week hebben we een rustdag dan doen we gewoon alleen wandelen.

edit
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat zou ik ook zorgelijk vinden. Je vraagt je dan toch vanaf waar die energie weg komt en of dat wel goed gaat als er niks in gaat.
Want dat is het punt natuurlijk. Niet dat hij mager is, maar dat er niks in gaat.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
maart
Zeer actief

galbraken moet er idd niet gaan bijhoren :ugh:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nee, geen gal braken ik zou ook gaan voor met de pot mee, jammer dan :engel: voor alle brokken en KVV klanten, gewoon doen
Brigitte
Zeer actief

Inge O schreef:je zal het misschien ook al eens geprobeerd hebben maar na galbraken (gebeurt hier zelden maar sette heeft het ook wel eens 's ochtends) wil ze eerst wat gras gaan eten - dan voelt ze zich al iets beter - maar wil ze toch nog niet eten. en door dat 'niet eten' blijft ze misselijk, heeft ze geen honger enz. enz. enz. en dus verplicht ik haar om wat te eten, ik kieper het gewoon naar binnen dus :pffff: . en het gekke is dat ze onmiddellijk daarna bijna altijd uit zichzelf wil verdereten, ietsje vulling in de maag maakt blijkbaar dat ze zich meteen al wat beter voelt.
maar ja, ze is voor de rest wel een normale eter dus geen idee of dat bij sjon ook zo zou werken.
Nou, nu ik dit lees bedenk ik me dat hij als we naar het terrein gaan waar we 's avonds lopen hij weleens staat te snaaien langs de waterkant maar geen gras nee meneer wil allerlei rare plantjes eten :piew: :mrgreen: ja dat mag hij dan weer niet want ik weet niet wat voor planten dat zijn maar ik zal eens kijken als hij gespuugd heeft of hij dan gras wil eten.
Brigitte
Zeer actief

S@ndr@ schreef:nee, geen gal braken ik zou ook gaan voor met de pot mee, jammer dan :engel: voor alle brokken en KVV klanten, gewoon doen
Nou ja, na vanmorgen weer al die plekken gal te hebben gevonden (lag nog meer) ben ik hier ook wel toe geneigd hoor. Tis ook niet van een korte tijd dat het zo gaat maar al geruime tijd.
En dan kan ik wel van alles blijven proberen of denken hij heeft vast niet veel nodig maar dit is iets teveel van het goede.
S@ndr@
Zeer actief

Kijk dat zijn wijze gedachtes, zo zou ik er ook in staan, Damn de rest en wie weet is t in de toekomst anders, maar voor nu, - ik zou t gewoon doen :F:
Brigitte
Zeer actief

Marjoleine schreef:Dat zou ik ook zorgelijk vinden. Je vraagt je dan toch vanaf waar die energie weg komt en of dat wel goed gaat als er niks in gaat.
Want dat is het punt natuurlijk. Niet dat hij mager is, maar dat er niks in gaat.
Ja, nu gaat het nog goed maar hij is wel nog wat in de groei en hij moet ook nog een tijdje mee gaan graag en op den duur vraag ik me af of dat goed zal blijven gaan. Hij zit nu eenmaal niet bij een kudde in Turkije (had hem dat graag gegund maar helaas het is niet zo) maar hier op de bank en ik wil gewoon dat hij nog een tijdje mee gaat :klaar: :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mijn wetters eten paardenbloemwortel. Die graven z eheel gericht op en eten ze.
Dat werkt vochtafdrijvend en kalmeert de darmen en ze doen dat lang niet altijd, dus ze hebben er blijkbaar een reden voor.
Toen ik hier zat met dat virus was de paardenbloem niet aan te slepen, ze hebben het halve bospad afgegraven ervoor.
Ik zou eens kijken wat Sjon wil eten. Honden zijn niet gek, die eten geen giftige planten.
En dan opzoeken wat het doet. Kon je nog wel eens verrassen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Marjoleine schreef:Mijn wetters eten paardenbloemwortel. Die graven z eheel gericht op en eten ze.
Dat werkt vochtafdrijvend en kalmeert de darmen en ze doen dat lang niet altijd, dus ze hebben er blijkbaar een reden voor.
Toen ik hier zat met dat virus was de paardenbloem niet aan te slepen, ze hebben het halve bospad afgegraven ervoor.
Ik zou eens kijken wat Sjon wil eten. Honden zijn niet gek, die eten geen giftige planten.
Precies. Ik laat mijn honden hun gang gaan wanneer ze aarde, gras of plantjes willen eten. Ik weet niet altijd waarom ze het doen maar ze zijn er nog nooit ziek van geworden, het leek ze eerder te helpen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Gollum schreef:
Marjoleine schreef:Mijn wetters eten paardenbloemwortel. Die graven z eheel gericht op en eten ze.
Precies. Ik laat mijn honden hun gang gaan wanneer ze aarde, gras of plantjes willen eten. Ik weet niet altijd waarom ze het doen maar ze zijn er nog nooit ziek van geworden, het leek ze eerder te helpen.

hier dus ook, Gina eet bv vaak net voor haar loopsheid (als ze er zijn) graag brandnetels....
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

crutz schreef:
Gollum schreef:

hier dus ook, Gina eet bv vaak net voor haar loopsheid (als ze er zijn) graag brandnetels....
Hier eten ze graag de wortels van rietstengels, ik zal eens opzoeken of dat ook wat doet of alleen lekker is.
S@ndr@
Zeer actief

die vinden ze heerlijk Gil ook, die doet er bijna een moord voor :engel:
maart
Zeer actief

hier ook kieskeurige planteneters. Runar is gek op brandnetels, bepaalde blaadjes toch. Die worden heel zorgvuldig uitgekozen.
Vooral na training als ik nog een stukje met hem wandel, duikt hij de bosjes in om ze te gaan uitzoeken.

Op dit moment vreten ze nog altijd van de aardappelen op het veld, die vorig jaar uitgereden zijn :hmmm:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”