Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waarom heb je gekozen voor juist dit ras?
Moderator: moderatorteam
-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Waarom heb je gekozen voor juist dit ras?
Een husky is altijd al een droom geweest en toen ik hoorde dat Akira bij haar vorige baasjes met spoed weg moest heb ik geen moment getwijfeld. Husky's zijn, wat mij betreft, schoonheden om te zien en heerlijk eigenwijs. Ze is sociaal, kan los lopen en is buiten erg baasgericht.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Tot nu toe 3 kruisingen (waarvan nog 2 in leven) en één rashond (border collie, pup). De kruisingen zijn we vooral op uiterlijk en een vaak minimale karakterbeschrijving af gegaan. Lara was iets met een herder en was onvoorwaardelijk trouw aan de baas, ondanks haar verleden (nu overleden). Pia heeft iets Beagle/Pinscher achtig iets, zeer sterk jachtinstinct, wel een enorme knuffel. Alfy heeft vermoedelijk retriever-achtige genen met nog een paar rassen er doorheen. Workaholic, knuffelkont, eenkennig, will to please.
De Border Collie is de eerste echt bewuste keuze geweest. Ik zocht een hond die in eigen roedel sociaal was, buiten niet persé niet sociaal naar andere honden. Een hond die echt wil werken met de baas, intelligentie en geen jachtinstinct. Uiteindelijk zijn we op de Border Collie uitgekomen en Oryn komt uit een show/werklijn kruising: z'n beide ouders lopen op redelijk hoog niveau GG/Belgische Gehoorzaamheid maar zijn vader is bijv. ook knuffelhond. Ik wilde geen super hyperactieve border en als hij opgroeit als zijn ouders, gaat dit wel lukken
De Border Collie is de eerste echt bewuste keuze geweest. Ik zocht een hond die in eigen roedel sociaal was, buiten niet persé niet sociaal naar andere honden. Een hond die echt wil werken met de baas, intelligentie en geen jachtinstinct. Uiteindelijk zijn we op de Border Collie uitgekomen en Oryn komt uit een show/werklijn kruising: z'n beide ouders lopen op redelijk hoog niveau GG/Belgische Gehoorzaamheid maar zijn vader is bijv. ook knuffelhond. Ik wilde geen super hyperactieve border en als hij opgroeit als zijn ouders, gaat dit wel lukken
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
M'n ex wilde een pitbull maar ivm de wet werd het een bull terrier. Toen we uit elkaar gingen kwam Tyra erbij.
Ik weet eigenlijk niet waarom
ik had al ervaring met die rassen en een ander type hond kwam gewoon niet in mij op.
Toen ik doorhad hoe doorgefokt de showhondjes waren dacht ik nou dan ga ik toch voor het werktype
dat werd Jigzy maar die is zo leip dat ik een wat rustigere stoicijnse en ook grotere hond bij wilde. De Akita dus.
Ik geef toe het oog wilt ook wat
Ik weet eigenlijk niet waarom
Toen ik doorhad hoe doorgefokt de showhondjes waren dacht ik nou dan ga ik toch voor het werktype
Ik geef toe het oog wilt ook wat
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Na een mislukt huwelijk met een duitse herder, die heel goed terecht is gekomen..begon de wens naar een hond na een aantal jaren toch weer te kriebelen.
Er kwam hier wat ruimte.
Vriend begon er over. Ik wou nog wachten, maar werd ook aangestoken.
Door het eerder genoemde verkeerde huwelijk, veel geleerd. Helaas, maar uiteindelijk is iedereen er beter van geworden, gelukkig.
Ik wou tandje minder dan de DH, al heb ik onwijs een zwak voor het ras. Vriend wilt het liefst een Husky.
Na heel veel onderzoek op wat wij zoeken, en wat wij kunnen geven, kwamen we dan tot 2 honden. Een Berner of een Witte Herder.
Daar ben ik toch weer gevallen voor het uiterlijk, ik heb gewoon een enorme zwak voor Herders.
En de witte herder leek in het plaatje te passen, wat wij zochten. Tandje minder.
Tot nu toe lijkt het de perfecte keus.
Ik heb veel werk aan Figo, maar daar hou ik ook van. Ondanks dat ik hem soms vervloek.
Maar het is ook geen makkelijk karakter, ik heb ook geen makkelijk karakter. Ik vind zijn karakter wel geweldig mooi.
Ik hou van eigenwijs. En daar voldoet Figo absoluut aan.
Hij is in principe gewoon een grote knuffelkont. Als hij zijn behoeften maar vervuld krijgt. En dat vervul ik maar al te graag.
Maar wat een karakter hebben we in huis gehaald.
Hij kan zo door voor een oscar.
Ik ben verder niet echt rasgericht. Ik vind heel veel honden leuk.
Maar ik heb wel een zwak voor Herders, en Huskys..maar een Husky durfde ik niet aan.
Hoe mooi ik ze ook vind, ik denk niet dat ik daar een juiste baas voor kan zijn.
Er kwam hier wat ruimte.
Vriend begon er over. Ik wou nog wachten, maar werd ook aangestoken.
Door het eerder genoemde verkeerde huwelijk, veel geleerd. Helaas, maar uiteindelijk is iedereen er beter van geworden, gelukkig.
Ik wou tandje minder dan de DH, al heb ik onwijs een zwak voor het ras. Vriend wilt het liefst een Husky.
Na heel veel onderzoek op wat wij zoeken, en wat wij kunnen geven, kwamen we dan tot 2 honden. Een Berner of een Witte Herder.
Daar ben ik toch weer gevallen voor het uiterlijk, ik heb gewoon een enorme zwak voor Herders.
En de witte herder leek in het plaatje te passen, wat wij zochten. Tandje minder.
Tot nu toe lijkt het de perfecte keus.
Ik heb veel werk aan Figo, maar daar hou ik ook van. Ondanks dat ik hem soms vervloek.
Maar het is ook geen makkelijk karakter, ik heb ook geen makkelijk karakter. Ik vind zijn karakter wel geweldig mooi.
Ik hou van eigenwijs. En daar voldoet Figo absoluut aan.
Hij is in principe gewoon een grote knuffelkont. Als hij zijn behoeften maar vervuld krijgt. En dat vervul ik maar al te graag.
Maar wat een karakter hebben we in huis gehaald.
Hij kan zo door voor een oscar.
Ik ben verder niet echt rasgericht. Ik vind heel veel honden leuk.
Maar ik heb wel een zwak voor Herders, en Huskys..maar een Husky durfde ik niet aan.
Hoe mooi ik ze ook vind, ik denk niet dat ik daar een juiste baas voor kan zijn.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Ik wilde een kortharige sociale hond waar ik veel mee kon lopen en zwemmen. Mijn ouders hebben altijd buldoggen gehad die niet veel konden lopen en naar de bodem zonken, ik vond ze superlief maar zocht toch wat anders. Ik kwam al snel uit op de Labrador en heb een gouden hondje aan Gollum. Sociaal naar alles en iedereen, een kalm zachtaardig hondje. Houd van lopen en zwemmen (en eten).
Mika kwam toevallig op mijn pad, die heb ik moeten leren kennen. Ik denk dat er ergens border collie in zit, ze drijft als een border tenminste. Ze is supersnel en heel wendbaar. Ze komt oorspronkelijk uit Turkije van de straat. Het is een maf en actief hondje, wat nerveus aangelegd en waaks. Gek op vrouwen, kinderen en katten en wat afwachtend en soms angstig naar mannen. Rennen is haar grootste hobby, ook door het water maar nooit verder dan tot waar ze kan staan.
Mika kwam toevallig op mijn pad, die heb ik moeten leren kennen. Ik denk dat er ergens border collie in zit, ze drijft als een border tenminste. Ze is supersnel en heel wendbaar. Ze komt oorspronkelijk uit Turkije van de straat. Het is een maf en actief hondje, wat nerveus aangelegd en waaks. Gek op vrouwen, kinderen en katten en wat afwachtend en soms angstig naar mannen. Rennen is haar grootste hobby, ook door het water maar nooit verder dan tot waar ze kan staan.
- primera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier
Bouviers die ik heb gehad kwamen er door mijn vader die persé een waakhond wou.
Bullterriers zijn door vriendlief gekomen
, ik wou een toller of drentse patrijs hebben maar dat vond hij niets... nouja de bullterrier bevalt me ook wel ondanks dat ze mega eigenwijs zijn.
Bullterriers zijn door vriendlief gekomen
- h a n s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Hier hetzelfde.dagmar88 schreef:Ze zijn allemaal gewoon ergens onderweg op m'n pad gekomen.
Ik heb nooit bewust een hond op verwachtingen of raseigenschappen uitgekozen.
Ik moet er wat mee hebben en een nieuw dier moet passen bij de rest.
(Ze zeggen vaak dat je de hond krijgt die je nodig hebt...)
-
chaos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
- Aantal honden: 3
Thuis groot geworden met werkende Duitse herders, dus zo groot geworden met een liefde voor Duitse herders. Daar altijd erg actief mee geweest. Baasgericht, actief, allrouder, gezinshond.
Toen de gezondheid bij de Duitsers aanzienlijk minder werd en er een te grote diversiteit in karakter kwam voor een ander ras gegaan om wel te kunnen blijven sporten, baas gericht, iets gevoeliger, sportief, werklustig en ook een redelijke all rounder, kwamen we uit bij de beauceron.
Naast " werkende rassen" hebben we altijd kleine honden erbij gehad omdat naar mijn mening een hond niet alleen gehouden moet worden. Dus cairn, teckel en straks een volpino erbij, klein formaat, grote honden die fysiek niet onder doen voor mijn grote honden.
En uiteindelijk ga ik afbouwen naar alleen kleine honden vanwege fysieke beperkingen van mijn kant...
Maar mijn echte liefde, het ras wat altijd een bijzonder plekje in mijn hart heeft, waarvan mijn hart net even wat sneller gaat slaan is een Duitse herder, zoals die naar mijn mening hoort te zijn.
Toen de gezondheid bij de Duitsers aanzienlijk minder werd en er een te grote diversiteit in karakter kwam voor een ander ras gegaan om wel te kunnen blijven sporten, baas gericht, iets gevoeliger, sportief, werklustig en ook een redelijke all rounder, kwamen we uit bij de beauceron.
Naast " werkende rassen" hebben we altijd kleine honden erbij gehad omdat naar mijn mening een hond niet alleen gehouden moet worden. Dus cairn, teckel en straks een volpino erbij, klein formaat, grote honden die fysiek niet onder doen voor mijn grote honden.
En uiteindelijk ga ik afbouwen naar alleen kleine honden vanwege fysieke beperkingen van mijn kant...
Maar mijn echte liefde, het ras wat altijd een bijzonder plekje in mijn hart heeft, waarvan mijn hart net even wat sneller gaat slaan is een Duitse herder, zoals die naar mijn mening hoort te zijn.
- ZomerStorm
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Akita, Akita
Wij wilden graag een hond die wat meer rustig en zelfstandig is. Het liefst een grotere hond (maar ook geen reuzenras) uit de rasgroep kees- en poolhonden, aangezien we qua uiterlijk daar het meest mee hebben. Aanhankelijk naar ons en mensen die veel over de vloer komen was wel belangrijk, maar het hoefde geen allemansvriend te zijn. Daarnaast houden we wel van een beetje een eigenzinnige en eigenwijze hond en kunnen we de humor van veel gedragingen (zoals af en toe een behoorlijke middelvinger tijdens het trainen) wel inzien. We zijn dan allebei ook niet zo snel gefrustreerd en stellen ons en vooral de hond geen enorm hoge doelen. Toen we vielen voor akita's was de vraag alleen nog of het een Amerikaanse of Japanse zou worden. Hoewel onze voorkeur qua uiterlijk aanvankelijk uitging naar het Japanse type, vonden we de Amerikanen (die we hebben gezien) wat betreft karakter wat opener en spontaner. Om die reden hebben we voor de Amerikaan gekozen en ik moet zeggen dat ik Zomer niet alleen geweldig lief en leuk vind, maar ik vind haar ook mooier dan Japanse akita's (maar dat is natuurlijk niet geheel objectief
).
Ze is pas 7 maanden, dus qua gedrag kan er nog van alles veranderen. Wel merk ik dat ze opener naar vreemde mensen is dan ik had gedacht, al heeft ze wel haar voorkeuren. In huis is ze heel rustig, maar ook erg aanhankelijk naar ons toe. Ze zit echter niet de hele dag aan mijn voeten of vlak bij me en dat vind ik wel prettig, aangezien ik ook nog werk gedaan moet krijgen. Bij trainingen leert ze ontzettend snel, maar is het ook snel moe. Dan heeft ze geen zin meer en doet ze het ook niet meer. Wij stoppen de training dan of onderbreken die even voor spel, om frustratie te voorkomen. Het heeft bij haar geen zin om op zo'n moment te gaan pushen. Naar andere honden toe is ze op zich vriendelijk en nieuwsgierig, maar kan wel bij sommige honden haar wil gaan opleggen. Niet alle honden vindt ze leuk. We maken dan ook een selectie met welke honden er wel of niet gespeeld mag worden. Tot nu toe gaat het vooral met reutjes en onderdanige teefjes erg goed (met die laatste nog beter dan met de gemiddelde reu). Op de een of andere manier maakt ze vooral veel vriendjes met vrouwelijke jachthonden. Hoe het in de toekomst met het gedrag naar honden gaat, daar kan ik nog niet zo veel over zeggen.
Ze is pas 7 maanden, dus qua gedrag kan er nog van alles veranderen. Wel merk ik dat ze opener naar vreemde mensen is dan ik had gedacht, al heeft ze wel haar voorkeuren. In huis is ze heel rustig, maar ook erg aanhankelijk naar ons toe. Ze zit echter niet de hele dag aan mijn voeten of vlak bij me en dat vind ik wel prettig, aangezien ik ook nog werk gedaan moet krijgen. Bij trainingen leert ze ontzettend snel, maar is het ook snel moe. Dan heeft ze geen zin meer en doet ze het ook niet meer. Wij stoppen de training dan of onderbreken die even voor spel, om frustratie te voorkomen. Het heeft bij haar geen zin om op zo'n moment te gaan pushen. Naar andere honden toe is ze op zich vriendelijk en nieuwsgierig, maar kan wel bij sommige honden haar wil gaan opleggen. Niet alle honden vindt ze leuk. We maken dan ook een selectie met welke honden er wel of niet gespeeld mag worden. Tot nu toe gaat het vooral met reutjes en onderdanige teefjes erg goed (met die laatste nog beter dan met de gemiddelde reu). Op de een of andere manier maakt ze vooral veel vriendjes met vrouwelijke jachthonden. Hoe het in de toekomst met het gedrag naar honden gaat, daar kan ik nog niet zo veel over zeggen.
- maaiike17
- Actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Wij wilden graag een hond die op mensen gericht, sociaal naar honden, niet snel bang en actief is. We wilden niet een te grote hond, omdat we geen enorm huis hebben en aangezien ons huis ook behoorlijk gehorig is, wilde we geen waakse hond. We wilden een hond met weinig kans op slechte heupen en dergelijke, omdat we er graag behendigheid mee wilden gaan doen. Mijn ouders hebben ook een Toller gehad en wij vonden dat allebei een heerlijke hond, dus toen zijn we bij een aantal fokkers langs gegaan. Bij een van de fokkers waar we geweest zijn, begonnen we toch eerst weer te twijfelen, omdat daar toch een aantal behoorlijk onzekere honden rondliepen. Maar toen we bij de fokker waren waar Dexter vandaan komt, wisten we het weer helemaal zeker. We zagen daar de stuiterballen waar we naar op zoek waren, die blij waren met iedereen die op bezoek kwam.
Dexter is ook echt een geweldige hond geworden. Hij leert belachelijk snel en let alleen maar op ons. We zijn toch geen behendigheid met gaan doen, maar jachttraining. Dit vonden we toch beter bij hem passen en dit vinden we ook erg leuk. Hij vindt iedereen leuk die bij ons langskomt en is nergens bang voor. Hij is ook behoorlijk sociaal naar andere honden, maar hij is wel een patsertje en kan daardoor met sommige reuen wat moeilijk door 1 deur. Hij heeft gelukkig zelf ook al steeds minder interesse in andere reuen en met het commando 'doorlopen' is dit allemaal in goede banen te leiden.
Dexter is ook echt een geweldige hond geworden. Hij leert belachelijk snel en let alleen maar op ons. We zijn toch geen behendigheid met gaan doen, maar jachttraining. Dit vonden we toch beter bij hem passen en dit vinden we ook erg leuk. Hij vindt iedereen leuk die bij ons langskomt en is nergens bang voor. Hij is ook behoorlijk sociaal naar andere honden, maar hij is wel een patsertje en kan daardoor met sommige reuen wat moeilijk door 1 deur. Hij heeft gelukkig zelf ook al steeds minder interesse in andere reuen en met het commando 'doorlopen' is dit allemaal in goede banen te leiden.
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Ik zocht een wat grotere hond, actief, zelfstandig, niet te veel werklust, maar vooral om flinke wandelingen mee te maken en te fietsen, etc.
Korthaar (of eigenlijk, geen langhaar) was een pre.
Niet zenuwachtig, wel waaks en moeten ook een dagje zonder flinke wandeling kunnen.
De Ridgeback paste op die manier perfect. Ik ben geen type om meerdere avonden per week op een trainingsveld te staan (wel de gewone gehoorzaamheidscursussen enzo), en hou van grote wandelingen, fietsen en skeeleren. Past super!
Korthaar (of eigenlijk, geen langhaar) was een pre.
Niet zenuwachtig, wel waaks en moeten ook een dagje zonder flinke wandeling kunnen.
De Ridgeback paste op die manier perfect. Ik ben geen type om meerdere avonden per week op een trainingsveld te staan (wel de gewone gehoorzaamheidscursussen enzo), en hou van grote wandelingen, fietsen en skeeleren. Past super!
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Leuk om de verhalen zo te lezen, vooral van maaiike17, want ik wil al jaren een Toller en heb er ettelijke uren over gedagdroomd maar het is een Stabyhoun geworden. Misschien ooit als tweede hond
Ik heb een zwak voor Border Collies, maar ook dat is nog even een toekomstdroom. Bij mijn ouders thuis, hadden we een droomhond en dat was een Border, maar toen ik me wat meer begon in te lezen, hebben we geluk gehad met deze hond. (die zichzelf opvoedde en zonder geestelijke en lichamelijke uitdaging toch een gouden gezinshond was)
Ik woon in Friesland als import Fries en vond het idee om een Friese hond te nemen leuk. Daarnaast leek de Stabyhoun goed bij mijn levensstijl te passen, al is de gevoelsmatige klik met het ras minder als bij de Toller en de Border.
Op verstand gekozen dus. Zelfstandige, sportieve, gezonde, mooie, levendige, en vriendelijke hond met de perfecte maat - een 'echte' hond zonder log te zijn. Die onderdeurtjes heb ik weinig mee.
Geen keffer, rustig in huis en slim zonder slaafs te zijn.
Ik moet het allemaal nog gaan meemaken, want ik heb dr net. Dat "rustig in huis" moet ik met een 11week oude pup nog even met een korrel zout nemen
Ik heb een zwak voor Border Collies, maar ook dat is nog even een toekomstdroom. Bij mijn ouders thuis, hadden we een droomhond en dat was een Border, maar toen ik me wat meer begon in te lezen, hebben we geluk gehad met deze hond. (die zichzelf opvoedde en zonder geestelijke en lichamelijke uitdaging toch een gouden gezinshond was)
Ik woon in Friesland als import Fries en vond het idee om een Friese hond te nemen leuk. Daarnaast leek de Stabyhoun goed bij mijn levensstijl te passen, al is de gevoelsmatige klik met het ras minder als bij de Toller en de Border.
Op verstand gekozen dus. Zelfstandige, sportieve, gezonde, mooie, levendige, en vriendelijke hond met de perfecte maat - een 'echte' hond zonder log te zijn. Die onderdeurtjes heb ik weinig mee.
Geen keffer, rustig in huis en slim zonder slaafs te zijn.
Ik moet het allemaal nog gaan meemaken, want ik heb dr net. Dat "rustig in huis" moet ik met een 11week oude pup nog even met een korrel zout nemen