Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

BOA terreur

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Re: BOA terreur

Ongelezen bericht door Naima »

Hier is alles binnen de bebouwde kom aanlijngebied. Ik loop vrij vaak op stukken waar honden niet los mogen, zoals het begrazingsgebied of de dijk. Mijn hond jaagt niet en blijft in mijn buurt, hebben die stieren echt geen last van. Als ik dan een boete krijg, ja dat is het risico dat je neemt.
Ik vind de reactie van TS enorm asociaal, die mensen controleren of men zich aan regels houdt. Als je het daar niet mee eens bent moet je wat in de gemeentepolitiek gaan doen om die regels aan te laten passen.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
aszen
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Groenendealer en Terveurense
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door aszen »

En over het stukje dat er ook geen bordenstonden dat er een aanlijnpligt is kan ik volgens mij heel kort zeggen dat er in heel nederland (vover ik weet) een aanlijnplicht geld behalve als er met borden word aangegeven dat het losloopgebied is.
Dus hoeven er geen borden geplaatst te worden dat er een aanlijnplicht geld.
Zou wel erg druk met borden moeten worden dan.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

aszen schreef:En over het stukje dat er ook geen bordenstonden dat er een aanlijnpligt is kan ik volgens mij heel kort zeggen dat er in heel nederland (vover ik weet) een aanlijnplicht geld behalve als er met borden word aangegeven dat het losloopgebied is.
Dus hoeven er geen borden geplaatst te worden dat er een aanlijnplicht geld.
Zou wel erg druk met borden moeten worden dan.
Dat heb je niet goed. :wink:

In 99% van de gemeentes geldt binnen de bebouwde kom een aanlijnplicht en buiten de bebouwde kom niet. Maar dit moet je dus zelf even opzoeken in de APV van de gemeente waar je woont/wandelt.
Gr. Aniek

Afbeelding
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Lin851 schreef:
Reny schreef:Nou dat is dus het lastige, uit bezuinigingsoverwegingen heeft de gemeente Heerhugowaard alle bordjes verwijderd. Je hoort de wet te kennen en te weten of je toevallig in een legaal losloopgebied bent, maar ja, de BOA dus ook.
Even los van het verbale gedrag van Arcee,
hondenpoep dien je sowieso ( :engel: ) op te ruimen.
maar loslopen kan wel eens een discussiepunt zijn :W: (daarom ben ik zo benieuwd waar e.e.a. is gebeurt)
Binnen de gemeente Heerhugowaard zijn 40 locaties aangewezen waar honden los mogen lopen. Deze gebieden variëren van stroken langs voetpaden om wandelingen te kunnen maken tot grote gebieden voor de broodnodige beweging van de honden

http://www.heerhugowaard.nl/inwoners/uw ... denbeleid/
Staan alle losloopgebieden per wijk aangegeven. Bij alle gebieden bij mij in de buurt (in Heerhugowaard centrum) zijn de houten paaltjes vervangen door verkeersborden met daar op een rond groen bord met "losloopgebied"
Dus waar je de wijsheid vandaan haalt dat ze weg bezuinigd zijn snap ik niet :scratch:

Ik denk zomaar dat het het veld bij de bij het Larixplansoen was..
(in de buurt van zijn huis en geen losloopgebied)
Stond in het stadsnieuws :ok:
En de groeten van de mannen :zwaai
Lin851
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder

Ongelezen bericht door Lin851 »

Reny schreef:
Lin851 schreef:
Reny schreef:Nou dat is dus het lastige, uit bezuinigingsoverwegingen heeft de gemeente Heerhugowaard alle bordjes verwijderd. Je hoort de wet te kennen en te weten of je toevallig in een legaal losloopgebied bent, maar ja, de BOA dus ook.
Even los van het verbale gedrag van Arcee,
hondenpoep dien je sowieso ( :engel: ) op te ruimen.
maar loslopen kan wel eens een discussiepunt zijn :W: (daarom ben ik zo benieuwd waar e.e.a. is gebeurt)
Binnen de gemeente Heerhugowaard zijn 40 locaties aangewezen waar honden los mogen lopen. Deze gebieden variëren van stroken langs voetpaden om wandelingen te kunnen maken tot grote gebieden voor de broodnodige beweging van de honden

http://www.heerhugowaard.nl/inwoners/uw ... denbeleid/
Staan alle losloopgebieden per wijk aangegeven. Bij alle gebieden bij mij in de buurt (in Heerhugowaard centrum) zijn de houten paaltjes vervangen door verkeersborden met daar op een rond groen bord met "losloopgebied"
Dus waar je de wijsheid vandaan haalt dat ze weg bezuinigd zijn snap ik niet :scratch:

Ik denk zomaar dat het het veld bij de bij het Larixplansoen was..
(in de buurt van zijn huis en geen losloopgebied)
Stond in het stadsnieuws :ok:
Apart dan dat ze ze hier afgelopen maand allemaal vervangen hebben...
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Als je dit al onbeschoft vind, dan ben je weinig gewend zeg, ik heb me nog ingehouden. :S:
Die fokking BOA'S lopen alleen maar geld binnen te halen. In dat zelfde park is Gila door een fietser aangereden en daar heb ik mij toen bij dezelfde BOA'S over beklaagd, maar NOG NOOIT HEBBEN ZIJ DAAROP STAAN CONTROLEREN! nee, alleen de honden eigenaar word opgejaagd als loslopend wild.

Ik kreeg dus de prent, ALLEEN omdat ze los liep, op een veld, in een park die compleet 100% verlaten was. We waren de enige en we waren even aan het ballen. Poepen doet ze namelijk niet op het veld, en als er mensen lopen of voetballen hou ik haar aan de lijn.
Hij wilde dus een foto maken van mijn ID, zonder dit te vragen of overleggen, en dat doen we dus niet!! Er zijn al mensen genoeg geweest die daar in de problemen zijn gekomen met val;se ID'S etc. De groeten.

Nou kwamen ze vanmiddag weer langs............en nu deden ze niks???? Concequent zijn ze dus ook al absoluut niet, ligt zeker ook nog eens aan de stemming van de dag??

Er zijn zoveel zaken die ze kunnen aanpakken: Bakken die te lang aan de weg staan. Aanhangers of caravans die te lang in straten staan. Fietsers op voetpaden en in parken. Mensen die zomaar troep weg gooien, noem maar op maar nee........elke keer is die honden eigenaar de sigaar.
Of jullie dat nou ASO vinden of niet maar ik heb me jaren netjes opgesteld bij die gasten, maar ik ben er klaar mee dat ze alles door de vingers zien, BEHALVE DIE HONDEN EIGENAAR!!

Honden zijn tegenwoordigh voor gemeentes zeker de nieuwe melkkoeien om tekorten in de begroting op te vullen? Nou, niet via mijn rug. :devil:
De Beuk Erin, Keihard en Doelgericht!!
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Want? Je gaat de boete niet betalen?
Gr. Aniek

Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik snap je frustratie best. Hondenbezitters zijn meestal de gebeten hond en makkelijk te bekeuren. Terwijl men de opgeschoten hangjeugd die de straat vervuilt met plastic afval en blikjes niet aanpakt. Of een fietser die op het voetpad fietst. Nee, de hondenbezitter is makkelijker aan te pakken en dat durven ze wel.
Ik zou het alleen wel anders aangepakt hebben. Mocht je zien dat ze wel fietsers laten gaan en andere overtredingen niet bekeuren, dan kun je dat ook filmen / fotograferen en een stuk schrijven in de lokale krant. Zo zou ik het aanpakken, zeker als ze een foto van mijn id hadden gemaakt. En ik zou een klacht indienen bij de politie hierover, want dat kan inderdaad echt niet. Maar verder had ik mij toch wat anders uitgelaten tegen die mensen dan jij. :mrgreen:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

ArCee schreef:Als je dit al onbeschoft vind, dan ben je weinig gewend zeg, ik heb me nog ingehouden. :S:
Die fokking BOA'S lopen alleen maar geld binnen te halen. In dat zelfde park is Gila door een fietser aangereden en daar heb ik mij toen bij dezelfde BOA'S over beklaagd, maar NOG NOOIT HEBBEN ZIJ DAAROP STAAN CONTROLEREN! nee, alleen de honden eigenaar word opgejaagd als loslopend wild.

Ik kreeg dus de prent, ALLEEN omdat ze los liep, op een veld, in een park die compleet 100% verlaten was. We waren de enige en we waren even aan het ballen. Poepen doet ze namelijk niet op het veld, en als er mensen lopen of voetballen hou ik haar aan de lijn.
Hij wilde dus een foto maken van mijn ID, zonder dit te vragen of overleggen, en dat doen we dus niet!! Er zijn al mensen genoeg geweest die daar in de problemen zijn gekomen met val;se ID'S etc. De groeten.

Nou kwamen ze vanmiddag weer langs............en nu deden ze niks???? Concequent zijn ze dus ook al absoluut niet, ligt zeker ook nog eens aan de stemming van de dag??

Er zijn zoveel zaken die ze kunnen aanpakken: Bakken die te lang aan de weg staan. Aanhangers of caravans die te lang in straten staan. Fietsers op voetpaden en in parken. Mensen die zomaar troep weg gooien, noem maar op maar nee........elke keer is die honden eigenaar de sigaar.
Of jullie dat nou ASO vinden of niet maar ik heb me jaren netjes opgesteld bij die gasten, maar ik ben er klaar mee dat ze alles door de vingers zien, BEHALVE DIE HONDEN EIGENAAR!!

Honden zijn tegenwoordigh voor gemeentes zeker de nieuwe melkkoeien om tekorten in de begroting op te vullen? Nou, niet via mijn rug. :devil:
Stoer man!
Ik ben iig blij dat ik een eind uit de buurt woon :D
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

ArCee schreef:Als je dit al onbeschoft vind, dan ben je weinig gewend zeg, ik heb me nog ingehouden. :S:

Cool, dus BOA's moeten lijstjes bij gaan houden met daarop de status quo van welke hond wel of niet op het veld poept en welke eigenaar zijn hond dan wel los heeft op een plek waar het niet mag, maar wel vastbindt als er voeltballers spelen? Een soort paranormale boabegaafdheid? Met daarop natuurlijk bovenaan de lijst dat Meneer Arcee nooit op de bon heeft omdat het dan wel líjkt alsof hij de regels overtreedt, maar in feite een gouwe vent is die precies doet wat Het Gezag van hem verwacht. En jij staat 24 uur per dag in het park om te constateren wie ze wel en niet op de bon slingeren blijkbaar, kun je niet iets beters gaan doen (of boa worden :mrgreen: ).

Nogmaals: die boa's zijn niet degenen die je moet hebben. Helemaal niet met zulke suffe spierballentaal
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

fes/lou schreef:

Stoer man!
Ik ben iig blij dat ik een eind uit de buurt woon :D
Dat moet je niet zeggen, het kan dolkomisch zijn...
een paar mnd. geleden heb ik mij erg vermaakt met iemand die zo aso ging doen tegen 2 BOA's, prompt kwamen er 2 bij en daar hing dat ventje te spartelen :cheer:
Hij mocht ook mee naar de enige echte politie.
hermelien1989
Actief
Mijn ras(sen): Bruce, engelse buldog
Lilo, cockapoo

Ongelezen bericht door hermelien1989 »

Marion. schreef:
DjockPuck schreef:die mensen doen alleen maar hun werk denk ik zo.
Ja, ok. Maar er lopen me ook wel een stel frustraatjes rond hoor. Afgekeurd voor de politie, en nu machttttttttttttt!

Zo worden ook ik en mijn collega's belaagd. Als we door de stad moeten (met een ontheffingskaart) dan is er standaard eentje die ons aanspreekt met "mevrouwtje.... weet u wel dat stapvoets, stapvoets is? Maximaal 5 kilometer per uur!" (Vriend, ik rij in zijn één en moet continue bijremmen, zachter dan dit gaat niet).
De beste man is wel ongeveer dagelijks onderwerp van gesprek aan de koffietafel "ojaa hoor, nu weet ik ook wie jullie bedoelen!"

Vorige week parkeerde een collega z'n auto gewoon op een parkeerplek. Van de winkel ernaast "laad/los-plek" mogen wij namelijk beslist niet op die plek laden of lossen, want die plek is speciaal voor zijn leveranciers. En het is gewoon een doorgaande weg, dus op de weg gaan stilstaan is niet handig voor de doorstroming. Dus op een parkeerplek (die was toevallig vrij). Alarmlichten aan en pakje wegbrengen. Maar ja, dat is een appartementencomplex van een paar hoog, dus soms ben je wel 5 minuten bezig.
En hij kreeg een bekeuring van zo'n overijverig, afgekeurd agentje. Nee, dan moest hij op de weg gaan staan met alarmlichten aan, dat mocht wel. En als hij in een parkeervak ging staan moest hij gewoon maar steeds 10 cent in de parkeermeter gooien voor een bonnetje :roll: :roll: :roll:

Gelukkig is het een collega die niet bang is voor rechtsgangen, en klaagt hij dit aan. Ik ben benieuwd.
(en als het mij gebeurd, weiger ik gewoon in de stad nog pakjes af te leveren;)

ik heb hetzelfde gehad. Een idioot groot parkeer terrein dat 3/4 leeg stond, maar daar mocht ik niet parkeren om even de post te bezorgen. Nee ik moet maar midden op de straat gaan staan en al het verkeer ophouden (was een straat midden in het centrum). Gelukkig net geen boete gekregen omdat ik net op tijd aan kwam lopen. Ik heb het toen voorgelgt bij een baas en die zei dat ik maar gewoon daar moest parkeren en dat hij de boete wel zou betalen.
Groetjes hermelien1989 en gioia

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Dat omkeren van wie dader en slachtoffer is begrijp ik niet zo. Als je een boete te incasseren hebt, kun je dat heel goed beleefd doen en zonder discussie. Ben je het er niet mee eens, kun je in beroep gaan en daar netjes je punt maken. Persoonlijk vind ik het niet juist dat mensen bij het uitoefenen van hun beroep dagelijks onheus, of agressief bejegend worden. Zoals gezegd, bezwaar maken kan op andere wijze, is in dit land goed geregeld.
De wereld verbeteren begint overigens bij jezelf.
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Arcee, verhuis eens naar Alkmaar e.d. daar mag je hondenbelasting betalen :19:
Aangezien onze stadsgenoten aangeven dat zij hondenoverlast in de top 5 hebben staan hebben die Boa's juist de instructie gehad om op te treden tegen hondeneigenaren die zich niet aan de regels houden.
Owh mijn honden lopen ook los daar waar het niet mag omdat ik het niet eens ben met de losloopgebieden (strand van Luna) maar krijg ik een bekeuring dan is dat zonder gemauw, ik weet dat ik de regels overtreed.

Staat trouwens allemaal in de communicatiemiddelen van de gemeente, daar staat ook in dat aanspreken en waarschuwen blijkbaar niet werkt en dat er meteen een boete volgt. :U:
En de groeten van de mannen :zwaai
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Tja, Arcee, mensen als jij zorgen ervoor dat meteen beboet wordt, in plaats van een waarschuwing te geven. Bedankt!!!!!!!!!!!!
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Lin851
Zeer actief

Hufterige cijfers Heerhugowaard
De meeste hufterovertredingen werden in het verkeer gemaakt; in Heerhugowaard waren dat er 695. Voor vandalisme werden 256 personen beboet. Voor wildplassen is daarnaast maar liefst 236 keer een boete gegeven. Verder kregen 171 hufters in Heerhugowaard een boete voor afval, 109 vanwege dronkenschap, 106 voor het achterlaten van hondenpoep, 49 voor geluidsoverlast, 32 voor vuurwerkoverlast, twintig voor schelden en twee voor naaktlopen.  :80:

Cijfers zijn van de periode tussen 2007 en 2011... Valt mij alles mee (en ik moet zeggen dat ik tijdens het uitlaten van de hond nog nooit een boa ben tegengekomen.. En ik loop minstens een uur per dag, dwars door Heerhugowaard)
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Cleva schreef:

Even iets anders. Gebruik jij ergens medicatie voor?
Misschien vergeten in te nemen??
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Wat is een BOA ?
Ken alleen de slang hoor.
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Hier moeten we een ID en opruimzakjes/schepjes bij ons hebben.
En als er om gevraagd word heb je het maar te tonen.
Wij betalen hier geen hondenbelasting, dus het is het een of het ander.
Nou nee hoor, hier betalen we OOK voor hondenbelasting (nouja zouden we moeten) en moeten we ook zakjes kunnen tonen. het is dus niet het een of het ander :wink:
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Lin851
Zeer actief

Melanie 74 schreef:Wat is een BOA ?
Buitengewoon opsporings ambtenaar
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Arcee, ik had vroeger ook de neiging om meteen in de aanval te gaan ipv verdediging. Bv bij controles luister en kijkgeld controle aan de deur. Maar daarmee krijg je hem dubbel en dwars, en liefst nog terugwerkend ook.
Ik heb inmiddels geleerd dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn, zeker als je zelf fout zit :ugh: Dus ik ben nog best wel eens in overtreding op sommige plekken waar mijn hond los loopt, maar met een beetje onnozel gedrag kom je er zonder financiele schade vanaf meestal. :mann:
Soms lukt het niet, dan komt mijn recalcitrante ik heel even opzetten, maar slim is het niet
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Voor iedereen die geïnteresseerd is:

http://www.hondvriendelijkgroningen.nl/nieuws

een website met nieuws over het hondenbeleid en aanverwante zaken in Groningen (stad).
Het 2de item gaat over de zaak die de club heeft lopen via de ombudsvrouw, ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen!
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Lin851 schreef:
Melanie 74 schreef:Wat is een BOA ?
Buitengewoon opsporings ambtenaar

Heb ik hier in dit duffe dorp geen last van, alleen van jagers die denken de wereld te bezitten .... :piew:
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik begrijp dat gejank niet zo over die boetes. Je weet dat je de hond niet los mag laten lopen, doet dat wel en gaat dan lopen grienen over een boete. Je weet dan toch dat dat een risico is? Of ben jij zo belangrijk dat jij verheven bent boven apv?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Cleva schreef:

Even iets anders. Gebruik jij ergens medicatie voor?
Jouw advies om er dan maar aan te gaan.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Samengevat: Jouw hond liep los op een veld waar dat niet mocht en je kreeg daarom een boete van een stadswacht/BOA. En nu ben je boos.

Hmmm... boete is zonde van het geld dus balen. Maar was terecht. En dat de rest van de wereld ook overtredingen begaat betekent nog steeds niet dat jij daar jouw hond los mag laten.
Tekeer gaan tegen die BOA's helpt je echt niet. Heb je nog steeds geen gelijk mee en krijg je ook geen medewerking mee.
Jouw hond poept vast niet op dat veld, maar dat zien ze niet op zijn voorhoofd staan. En andere honden poepen wel op dat veld.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Lillith schreef:Dat moet je niet zeggen, het kan dolkomisch zijn...
een paar mnd. geleden heb ik mij erg vermaakt met iemand die zo aso ging doen tegen 2 BOA's, prompt kwamen er 2 bij en daar hing dat ventje te spartelen :cheer:
Hij mocht ook mee naar de enige echte politie.
Mijn moeder is ooit ook een keer begeleid door 2 politieauto's en een motoragent naar het politiebureau gebracht met de honden. Die bleef beleefd en is er daarom met een vriendelijke waarschuwing vanaf gekomen.
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

de beste arcee is overigens zelf beveiligingsmedewerker.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

linlin schreef:de beste arcee is overigens zelf beveiligingsmedewerker.
gezien zijn taalgebruik verbaast dat me niks :mrgreen:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

yuki schreef:
Hier moeten we een ID en opruimzakjes/schepjes bij ons hebben.
En als er om gevraagd word heb je het maar te tonen.
Wij betalen hier geen hondenbelasting, dus het is het een of het ander.
Nou nee hoor, hier betalen we OOK voor hondenbelasting (nouja zouden we moeten) en moeten we ook zakjes kunnen tonen. het is dus niet het een of het ander :wink:
Hier betalen we geen hondenbelasting meer maar moeten wel zakjes of andere opruimmiddelen kunnen tonen.
Heb er dus ook altijd een stuk of wat bij me.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”