Asta schreef:In september ga ik naar Canada Lieke, moet ik een puppy meenemen![]()
Ik geef je wel een paar adressen mee.
Moderator: moderatorteam
Asta schreef:In september ga ik naar Canada Lieke, moet ik een puppy meenemen![]()

Een paar.?lieke schreef:Asta schreef:In september ga ik naar Canada Lieke, moet ik een puppy meenemen![]()

bouvierpoedel schreef:Een paar.?lieke schreef:Asta schreef:In september ga ik naar Canada Lieke, moet ik een puppy meenemen![]()
Wa benne ge van plan dan.?

Wel een beetje in de buurt van toronto aublieke schreef:Asta schreef:In september ga ik naar Canada Lieke, moet ik een puppy meenemen![]()
Dit teefje vind ik ook erg mooi!~Suzanne~ schreef:
Dit vind ik een mooi teefje, mooi in hoofd ook (met een zekere mate van stop)
Suzanne
Ik vind dat verschil tussen de kort- en langhaar binnen de Engelse lijnen eerlijk gezegd nogal overtrokken._Leonie schreef:Nog een vraag: las ergens tussendoor dat korthaar en langhaar met elkaar gekruist worden. Nou was ik benieuwd of de 'Amerikaanse lijnen' lang- en korthaar qua karakter ook dichterbij elkaar liggen?
Want vind een mooie korthaar ook wel wat, maar die zijn in de 'Engelse lijnen' toch een stuk feller dan de langharen?
Okee bedankt! Ik dacht dat de kortharen een stuk 'feller' waren, minder tolerant inderdaad. Dat (over het algemeen) je qua wandelen wat snauwerige honden vaak had die nogal gesteld waren op hun eigen roedel.DeDiana schreef:Ik vind dat verschil tussen de kort- en langhaar binnen de Engelse lijnen eerlijk gezegd nogal overtrokken._Leonie schreef:Nog een vraag: las ergens tussendoor dat korthaar en langhaar met elkaar gekruist worden. Nou was ik benieuwd of de 'Amerikaanse lijnen' lang- en korthaar qua karakter ook dichterbij elkaar liggen?
Want vind een mooie korthaar ook wel wat, maar die zijn in de 'Engelse lijnen' toch een stuk feller dan de langharen?
De kortharen zijn over het algemeen wel energieker en actiever. Maar ik wandel regelmatig met een aantal kortharen en die zijn minder actief (en ook minder snel en wendbaar) dan Mila. Het verschil tussen kort- en langhaar is volgens mij net zo groot als het verschil tussen een slome langhaar en een actieve langhaar.
Over het algemeen vind ik de kortharen wel wat minder dociel en tolerant en meer terughoudend, maar ook daarin zitten natuurlijk binnen deze variant hemelsbrede verschillen.
Van de verschillen tussen Amerikaanse kort- en langharen weet ik eigenlijk helemaal niets. Ik gok dat daar het verschil nóg kleiner is.
Inge O schreef:het probleem zit bij collieliefhebbers waarschijnlijk in een gebrek aan vruchtenkennis : ze verwarren een amandelnoot met een beukennootjeDeDiana schreef: en ik vind die donkere, amandelvormige ogen prachtig en inderdaad zorgen voor de typische collie-expressie - dan moeten ze wel te zien zijn natuurlijk..

Nee, je bent absoluut niet de enige. De Engelse collie wordt ook steeds kleiner, dus gaat qua formaat ook steeds meer richting de Sheltie.sTefaniA schreef:Ben ik nu de enige die vind dat de engelse collie's steeds meer op shelties beginnen te lijken?
Ik zie soms nauwelijks verschil, en zeker op foto.
De rasstandaard schrijft dat heel kleine oog absoluut niet voor hoor:Tara schreef:Ongeacht wat een rasstandaard voorschrijft, het moet allemaal wel reëel blijven.
En als dat zo gewenste amandelvormig oog bijna non-existent gaat worden, dan is men er al veel te veel in doorgeschoten.
Een oog dient primair om fijn mee te kunnen kijken, en alles dat er voor zorgt dat dat niet of minder goed meer kan is dus onwenselijk.
Ogen: zeer belangrijk kenmerk, dat de zachte expressie geeft. De grootte is middelmatig (nooit erg klein). De ogen zijn enigszins schuin geplaatst, amandelvormig en donkerbruin gekleurd.
Blijkbaar niet nee. Maar voorgeschreven in de rasstandaard is het dus niet, en zelfs ongewenst volgens die rasstandaard. Van mij mogen de keurmeesters die rasstaandaard veel stricter aanhoudenInge O schreef:ja, duhh, dat zeggen ze weer om zich in te dekken want is er één kleinoog die er een show minder om wint? menen ze dus wat ze zeggen?DeDiana schreef:De rasstandaard schrijft dat heel kleine oog absoluut niet voor hoor:Tara schreef:Ongeacht wat een rasstandaard voorschrijft, het moet allemaal wel reëel blijven.
En als dat zo gewenste amandelvormig oog bijna non-existent gaat worden, dan is men er al veel te veel in doorgeschoten.
Een oog dient primair om fijn mee te kunnen kijken, en alles dat er voor zorgt dat dat niet of minder goed meer kan is dus onwenselijk.Ogen: zeer belangrijk kenmerk, dat de zachte expressie geeft. De grootte is middelmatig (nooit erg klein). De ogen zijn enigszins schuin geplaatst, amandelvormig en donkerbruin gekleurd.
nee.

Ja, dat is zeker zo, het zijn echt niet allemaal ontplofte haarballen. Dit zijn bijvoorbeeld ook Engelse collies met in mijn ogen geen te overdadige vacht:Jacan schreef:Maar ook bij het engelse type heb je verschillende haartypes, onze Sandy is ontplofte haarbal, al word het naar elke verharing wel wat minder, Jayjay daarintegen heeft maar weinig vacht en luna hangt tussen deze beide in.

Tuurlijk worden ze op shows ook erg opgedoft maar ook dit is afhankelijk van de keurmeester sommige willen niet van die opgedofte hondenDeDiana schreef:Ja, dat is zeker zo, het zijn echt niet allemaal ontplofte haarballen. Dit is bijvoorbeeld ook een Engelse collie met in mijn ogen geen te overdadige vacht:Jacan schreef:Maar ook bij het engelse type heb je verschillende haartypes, onze Sandy is ontplofte haarbal, al word het naar elke verharing wel wat minder, Jayjay daarintegen heeft maar weinig vacht en luna hangt tussen deze beide in.
Maar over het algemeen zijn de ontplofte haarballen wél de honden die het op de shows goed doen.
En de manier van trimmen en opdoffen speelt ook nog mee.

Idem, zo op canvas zettenhansopanso schreef:
Wat een coole foto!!!!
Oei, wat een slechte ruggen hebben deze, of is het dezelfde hond?DeDiana schreef:Ja, dat is zeker zo, het zijn echt niet allemaal ontplofte haarballen. Dit zijn bijvoorbeeld ook Engelse collies met in mijn ogen geen te overdadige vacht:Jacan schreef:Maar ook bij het engelse type heb je verschillende haartypes, onze Sandy is ontplofte haarbal, al word het naar elke verharing wel wat minder, Jayjay daarintegen heeft maar weinig vacht en luna hangt tussen deze beide in.
Maar over het algemeen zijn de ontplofte haarballen wél de honden die het op de shows goed doen.
En de manier van trimmen en opdoffen speelt ook nog mee.
Nee, is niet dezelfde hond. Was even een snel voorbeeld van Engelse collies zonder plofvacht.Tara schreef:Ik zat er ook net naar te kijken, wat zie ik nou aan de rug van die tweede?Longfields schreef:Oei, wat een slechte ruggen hebben deze, of is het dezelfde hond?
Misschien vertekenen de foto's hoor, dat hoop ik eigenlijk maar.
Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat onder al dat haar een graatmagere hond schuilgaat.

Beetje vreemd dat haar tussen zijn achterpoten en achter zijn poten.Lijk net of het beest 2 staarten heeft.Nanna schreef:Hondje komt met de rug maar tot de knie van de handler![]()
Veel te klein en veel te veel haar....

Zie je wel, het worden sheltie's.Nanna schreef:Hondje komt met de rug maar tot de knie van de handler![]()
Veel te klein en veel te veel haar....

O jee, dan krijgen we straks dit:Tara schreef:Het worden teckels!![]()
Wat een korte pootjes zeg!