Corneliana schreef:als jij je 5 min verslaapt krijg je dan ook straf of ga je dan zelf vroeg naar bed?
en ik lees toch meer wat jij wil dan wat je kinderen willen.
als jij je dochter zat bent kan ze vertrekken... omdat jij ook het laatste woord wil hebben anders liet je haar wel. nu zit ze boven te mokken. en wat als ze niet gaat? wat is dan je optie?
ik zie er geen logica in maar ik geloof best dat je het met alle liefde en de beste bedoelingen doet hoor. en het zal vast wel even werken maar de meeste kinderen laten zich niet zomaar wegsturen.
Ik verslaap me niet
En idd gaat het hier idd om wat ik wil. Ik wil dat mijn kinderen gewoon normaal hun bed uitkomen en de dag gewoon "normaal" kan beginnen ipv met gemekker van mij omdat er 1 bijzit die liever nog ff blijft liggen pitten

En ja, de oudste "pak" je met zijn bedtijd en "pak" je met zijn laptop/playstation
En ik stuur mijn dochter niet naarboven omdat ik háár zat ben

goed lezen. Ik ben de discussie die we dan hebben zát. Zij heeft mogen zeggen wat zij wil, ik heb gezegd wat ik wil. En komen we eruit is het goed, maar als we er niet uitkomen omdat zij het anders ziet of iets van mij gewoon niet mág. Ja, dan houd het op een gegeven moment op en ben ik die
discussiezat

Ik heb dan al minimaal 2x gezegd dat het klaar is en dan volgt er idd de waarschuwing dat al ze nu niet ophoud, haar mond dicht houd daarover over of wat dan ook, ze lekker naar boven kan vertrekken

Ik ga toch niet tot in dene eeuwigheid met een kind van 12 door blijven discussiëren over iets waar we niet uitkomen
En wat als ze niet gaat? Hoe moet ik dat weten. Ze luisteren genoeg (te laat dus soms) om te weten dat als iets klaar is, het dan ook echt klaar is en ze de straf die ze opgelegd hebben gekregen "verdiend" hebben

Overigens, is het hier trouwens wél altijd zo dat ze niet lang daarna uit eigen beweging hun excuus komen aanbieden zoals ik ook doe als ik iets gedaan heb wat niet hoort
En mede daarom wordt de "straf" vaak ook iets verminderd

Hoe dan ook, is het hier in ieder geval een feit dat dergelijk "straffen" hun doel niet missen en hoe "de meeste" andere kinderen daarmee omgaan, tja, vind je het heel erg als ik zeg dat ik dáár niks mee te schofffelen heb
edit:
Corneliana schreef:nou in zekere zin begint het toch bij de baby hoor. mijn kinderen zijn heel zelfstandig en onafhankelijk ook van karakter maar daar ga ik graag in mee. kinderen hebben een drang naar groot zijn dat hoort zo. zo ontwikkelen ze door naar het volwassen worden. opvoeden is voor mij meer aan de zijlijn staan en ingrijpen indien nodig maar het meeste zoeken ze graag zelf uit. en dat kan ik alleen maar toejuichen.
Kun je dat misschien duidelijker uitleggen? Ik bedoel, kun je daar voorbeelden van geven? Hoe bedoel jij precies dat jij aan de zijlijn staat en ze de dingen zelf laat uitzoeken? Over welke dingen heb je het dan bijvoorbeeld?