mee eens, specifiek gaan oefenen met paarden legt ook weer zo de nadruk op het fenomeen paard.Inge O schreef:mensen hebben naar mijn gevoel heel vaaak de neiging om alles wat buiten niet goed gaat op te splitsen in 'deelproblemen' waarbij dan specifiek op die afzonderlijke situaties zou moeten geoefend worden.Safari schreef:Mijn schoonzus en zwager hebben twee paarden dus het is voor mij best mogelijk om op een eenvoudige manier met paarden in contact te komen. Ze hebben zelf ook honden dus de paarden zijn honden gewend. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit nou aan moet pakken?
terwijl dat natuurlijk niet zo is : er is maar één ding waar je écht moet oefenen en dat een hond echt moet beheersen en dat is bij je komen ook als hij liever wat anders zou doen.
dat 'wat anders' kan je dan invullen door oneindig veel dingen : mensen en kinderen waar hij tegenop wil springen, andere honden waar hij te wild of moeilijk tegen doet, paarden waar ze achteraan willen, ijs waar ze niet op mogen enz. enz. enz. : valt allemaal onder dezelfde hoofding : om echt veilg met een hond buiten te lopen moet je hem juist in dat soort situaties bij je kunnen roepen en daar erg op oefenen is zeer de moeite waard.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe hoort het met paarden?
Moderator: moderatorteam
- kipo
- Zeer actief
Re: Hoe hoort het met paarden?
- iones
- Zeer actief
Daar moet je uberhaupt de straat niet mee op. Je komt overal honden tegen. Ik heb veel meegemaakt dat er een blaffende erfhond de oprit van een boerderij af komt.MarjaV schreef: Met paarden die in paniek raken van honden, moet je denk ik niet in een losloopgebied gaan lopen.
Mijn paarden geven daar niets om. Die zijn aan honden gewend. Die kennen niet anders.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Ik vind dat je erg gemakkelijk voorbij gaat aan het feit dat paarden vluchtdieren zijn en je met levende wezens altijd voor verrassingen kan komen te staan.iones schreef:Daar moet je uberhaupt de straat niet mee op. Je komt overal honden tegen. Ik heb veel meegemaakt dat er een blaffende erfhond de oprit van een boerderij af komt.MarjaV schreef: Met paarden die in paniek raken van honden, moet je denk ik niet in een losloopgebied gaan lopen.
Mijn paarden geven daar niets om. Die zijn aan honden gewend. Die kennen niet anders.
Mijn paard is volledig verkeersmak (draait niet met zijn oren als de grootste vrachtwagen voorbij dendert), is gek op honden en reageert daar dus ook niet op. Maar op b.v. een bouwzak zand langs de weg kan hij ineens heftig reageren. Die vindt hij eng. Hoe vaak ik die dingen tegen kom? Zelden, maar omdat ik een kleine kans maak zo'n ding tegen te komen moet ik maar niet meer op pad gaan?
Als we met zijn allen een beetje rekening met elkaar houden, maken we het leuk voor en met elkaar. Dus ruiters rustig en op gepaste afstand passeren. Hondeneigenaren honden uit de buurt van paarden houden en voorkomen dat ze die achtervolgen.
- iones
- Zeer actief
Ja, maar dat neemt je eigen verantwoordelijkheid niet weg.Branka schreef: Ik vind dat je erg gemakkelijk voorbij gaat aan het feit dat paarden vluchtdieren zijn en je met levende wezens altijd voor verrassingen kan komen te staan.
Je eigen verantwoordelijkheid als ruiter om met dat feit om te gaan en ermee te dealen, i.p.v. bij voorbaat paniek te zaaien en het paard daardoor ZELF onnodig bang te maken. En je eigen verantwoordelijkheid door het feit onder ogen te zien dat je nu eenmaal in aanraking komt met verkeer, andere mensen en honden als je met je paard op straat begeeft.
En natuurlijk horen zij rekening te houden met jou als ruiter, maar jij dient hun aanwezigheid wel te accepteren. Het is tweerichtingen verkeer.
Dat klopt en je zult nooit kunnen voorkomen dat je paard schrikt voor dingen die afwijken van het gewone. Als jij bepaalde routes rijdt, waar zich plotsing iets begeeft wat er normaal niet is, dan is er grote kans dat je paard daarop reageert. Maar meestal is het zo dat jouw reactie dáárop weer bepalend is op de mate waarop het paard reageert. Ruiters gaan niet altijd goed om met de angsten van hun paard omdat ze met hun EIGEN angsten niet goed om kunnen gaan. En dan verhalen ze hun frustraties daarover op derden. En dat is niet correct.Branka schreef: Mijn paard is volledig verkeersmak (draait niet met zijn oren als de grootste vrachtwagen voorbij dendert), is gek op honden en reageert daar dus ook niet op. Maar op b.v. een bouwzak zand langs de weg kan hij ineens heftig reageren. Die vindt hij eng. Hoe vaak ik die dingen tegen kom? Zelden, maar omdat ik een kleine kans maak zo'n ding tegen te komen moet ik maar niet meer op pad gaan?
Bedoel je dit?Branka schreef: Als we met zijn allen een beetje rekening met elkaar houden, maken we het leuk voor en met elkaar. Dus ruiters rustig en op gepaste afstand passeren. Hondeneigenaren honden uit de buurt van paarden houden en voorkomen dat ze die achtervolgen.
iones schreef: Ik lijn mijn honden niet aan als er een paard passeert, maar ik roep ze wel even bij me. Vertrouw ik een hond niet (als ik die van iemand anders bij me heb), dan lijn ik die wel aan.
Een hond zou namelijk wel eens voor een paard langs kunnen lopen en een paard is niet iets wat je net als een machine efkes op de rem kunt drukken. En je mag ook niet verwachten van een ruiter of menner dat hij dat doet.
Mag ik even vragen waar jij leest dat ik niet vind dat er rekening gehouden moet worden met paarden en ruiters? Mag ik je er nog even aan herinneren dat ik zelf een ruiter ben en paarden heb? En verdomde goed weet hoe het is om intolerantie te ervaren, met name van verkeer en andere weggebruikers?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Branka
- moderator
Laatste opmerking is omdat je lijkt te vinden dat je met een paard alleen de weg op mag als deze 100% betrouwbaar is. En dat kan niet. Geen mens weet vooraf hoe hij reageert in een situatie, dus dat kan je al helemaal niet van een paard (vluchtdier) verwachten.
Ja, dat laatste bedoel ik. En daarom liet ik ook een regel wit tussen de tekst. Het eerste slaat op de quote. De rest is opmerking die daarvan los staat
Ja, dat laatste bedoel ik. En daarom liet ik ook een regel wit tussen de tekst. Het eerste slaat op de quote. De rest is opmerking die daarvan los staat
-
Coockie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): jachthonden + mix Border C
Mijn Ijslander reageerde helemaal niet op los lopende honden, maar mijn halfbloedje werd er knettergek van : hij ging dan steigeren en als ik hem niet snel onder controle had, ging hij als een gek in de "achteruit" : ben zo eens in een vrij diepe beek gekukkeld ( en de eigenaars van de hond maar lachen !! ) . Mijn mini paardjes moesten niks van honden hebben .
Ik ben wel eens met mijn paard ( aan de hand ) naar onze hondenschool geweest : dat was op vraag van een paar instructeurs : het was een extra oefening voor de aanwezige honden EN baasjes .
Ik ben wel eens met mijn paard ( aan de hand ) naar onze hondenschool geweest : dat was op vraag van een paar instructeurs : het was een extra oefening voor de aanwezige honden EN baasjes .
-
ayke
- Actief
- Mijn ras(sen): xherder
Bij paarden is het normaal dat je hond aan de lijn, strak naast loopt.
Ruiters moeten fatsoenlijk kunnen rijden voordat ze de straat op gaan. Heb het hier in het bos wel meegemaakt dat een paard van mijn hond schrok (Kira lag aan de voet en keek paard niet aan) Die paarden schrokken ook van de keien die in het bos liggen. Een ruiter lag er al haast naast toen haar paard even van schrik opzij stapte. Ben toen terug gelopen en een ander pad in gegaan, op hun verzoek, maar kom op leer eerst rijden voordat je naar buiten gaat. Ik lag er vroeger ook niet af als een paard in volle vaart opeens opzij ging.
Van Kira weet ik dat ze niet op paarden reageert, toch moet ze vast en aan de voet lopen. De meeste ruiters gedragen zich prima, maar je hebt net als hondeneigenaren ook rare ruiters.
Ayke heeft zich wel eens misdragen, ruiters waren prima, maar paard en geleider daar moest ze van blaffen, mensen horen op een paard te zitten er niet naast te lopen. Ik heb mij verontschuldigd dat Ayke aan het blaffen was en uitgelegd waarom ze zo reageerde, de paarden waren rustig waardoor ik even stil kon staan en Ayke ook tot rust kwam, daarna was het geblaf ook over. Ayke liep natuurlijk wel aan de voet en was aangelijnd, maar geblaf vind ik zelf niet kunnen.
Ruiters moeten fatsoenlijk kunnen rijden voordat ze de straat op gaan. Heb het hier in het bos wel meegemaakt dat een paard van mijn hond schrok (Kira lag aan de voet en keek paard niet aan) Die paarden schrokken ook van de keien die in het bos liggen. Een ruiter lag er al haast naast toen haar paard even van schrik opzij stapte. Ben toen terug gelopen en een ander pad in gegaan, op hun verzoek, maar kom op leer eerst rijden voordat je naar buiten gaat. Ik lag er vroeger ook niet af als een paard in volle vaart opeens opzij ging.
Van Kira weet ik dat ze niet op paarden reageert, toch moet ze vast en aan de voet lopen. De meeste ruiters gedragen zich prima, maar je hebt net als hondeneigenaren ook rare ruiters.
Ayke heeft zich wel eens misdragen, ruiters waren prima, maar paard en geleider daar moest ze van blaffen, mensen horen op een paard te zitten er niet naast te lopen. Ik heb mij verontschuldigd dat Ayke aan het blaffen was en uitgelegd waarom ze zo reageerde, de paarden waren rustig waardoor ik even stil kon staan en Ayke ook tot rust kwam, daarna was het geblaf ook over. Ayke liep natuurlijk wel aan de voet en was aangelijnd, maar geblaf vind ik zelf niet kunnen.
- iones
- Zeer actief
Het klopt dat het niet bestaat dat iemand, wie dan ook 100% controle heeft over een paard. Helemaal mee eens.Branka schreef:Laatste opmerking is omdat je lijkt te vinden dat je met een paard alleen de weg op mag als deze 100% betrouwbaar is. En dat kan niet. Geen mens weet vooraf hoe hij reageert in een situatie, dus dat kan je al helemaal niet van een paard (vluchtdier) verwachten.
- stefanie
- Zeer actief
Ik woon aan een losloopbos waar geen paarden mogen komen. Bij elke ingang staat een bord met regels met daarop dus ook dat paarden het bos niet in mogen. Helaas lappen de ruiterrs hier die regels aan hun rijlaars. Denk je in een paardlloos bos te wandelen, sta je oog in oog met een paard. Fijn als je een hond hebt die niet met paarden kan.
En als je de ruiter erop aanspreekt, kan je of een grote mond krijgen of ze doen net of ze je niet horen.
En als je de ruiter erop aanspreekt, kan je of een grote mond krijgen of ze doen net of ze je niet horen.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Maar dat doen de hondeneigenaren zo andersom ook. Wij hebben een gedeelte waar wel honden mogen en waar niet, ruiters mogen overal, maar honden kom je ook overal tegen.stefanie schreef:Ik woon aan een losloopbos waar geen paarden mogen komen. Bij elke ingang staat een bord met regels met daarop dus ook dat paarden het bos niet in mogen. Helaas lappen de ruiterrs hier die regels aan hun rijlaars. Denk je in een paardlloos bos te wandelen, sta je oog in oog met een paard. Fijn als je een hond hebt die niet met paarden kan.![]()
Ligt niet aan een groep, maar aan de mentaliteit van een hoop mensen.
- iones
- Zeer actief
Als er niet genoeg bossen zijn waar ruiters wél mogen komen, snap ik nog dat ze regels aan hun laars lappen.stefanie schreef:Ik woon aan een losloopbos waar geen paarden mogen komen. Bij elke ingang staat een bord met regels met daarop dus ook dat paarden het bos niet in mogen. Helaas lappen de ruiterrs hier die regels aan hun rijlaars. Denk je in een paardlloos bos te wandelen, sta je oog in oog met een paard. Fijn als je een hond hebt die niet met paarden kan.![]()
Maar misschien is het toch handig als jij je hond leert om met paarden om te gaan. Dat hoort een beetje bij de opvoeding. Om je hond te leren dealen met de dingen die hij geregeld in de maatschappij tegen komt.
Precies. Maar het ligt niet altijd aan de mentaliteit van mensen.TessaThomas schreef:
Maar dat doen de hondeneigenaren zo andersom ook. Wij hebben een gedeelte waar wel honden mogen en waar niet, ruiters mogen overal, maar honden kom je ook overal tegen.
Soms zijn ze die beperkingen die ze worden opgelegd gewoon spuugzat. En dat is toch ook begrijpelijk? Maar ik vind niet dat het belang van de een dat van de ander moet ondermijnen. Ik vind dat gemeenschappelijke belangen naast elkaar moeten kunnen bestaan zónder ten koste van elkaar te gaan.
- Danoontje powerrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Als ik te paard ben vind ik het zelf wel prettig als iemand zijn hond even aanlijnt tot ik voorbij ben.
Niet alle paarden die ik rijd zijn even 'bomproof'. Ik rijd wel altijd in stap langs zodat de honden rustig blijven.
Zelf laat ik mijn honden volgen of lijn ze aan als ik een ruiter/jockey/menner tegenkom, ookal zullen ze er niet heen gaan.
Niet alle paarden die ik rijd zijn even 'bomproof'. Ik rijd wel altijd in stap langs zodat de honden rustig blijven.
Zelf laat ik mijn honden volgen of lijn ze aan als ik een ruiter/jockey/menner tegenkom, ookal zullen ze er niet heen gaan.
- TessaThomas
- Zeer actief
Ja, dat is begrijpelijk, maar dan hoor je het niet op een andere groep te botviereniones schreef:Precies. Maar het ligt niet altijd aan de mentaliteit van mensen.TessaThomas schreef:
Maar dat doen de hondeneigenaren zo andersom ook. Wij hebben een gedeelte waar wel honden mogen en waar niet, ruiters mogen overal, maar honden kom je ook overal tegen.
Soms zijn ze die beperkingen die ze worden opgelegd gewoon spuugzat. En dat is toch ook begrijpelijk? Maar ik vind niet dat het belang van de een dat van de ander moet ondermijnen. Ik vind dat gemeenschappelijke belangen naast elkaar moeten kunnen bestaan zónder ten koste van elkaar te gaan.
-
Corneliana
- Zeer actief
ben het met je eens ionesiones schreef:Als er niet genoeg bossen zijn waar ruiters wél mogen komen, snap ik nog dat ze regels aan hun laars lappen.stefanie schreef:Ik woon aan een losloopbos waar geen paarden mogen komen. Bij elke ingang staat een bord met regels met daarop dus ook dat paarden het bos niet in mogen. Helaas lappen de ruiterrs hier die regels aan hun rijlaars. Denk je in een paardlloos bos te wandelen, sta je oog in oog met een paard. Fijn als je een hond hebt die niet met paarden kan.![]()
Maar misschien is het toch handig als jij je hond leert om met paarden om te gaan. Dat hoort een beetje bij de opvoeding. Om je hond te leren dealen met de dingen die hij geregeld in de maatschappij tegen komt.
Precies. Maar het ligt niet altijd aan de mentaliteit van mensen.TessaThomas schreef:
als iedereen zn best doet om in de samenleving ook echt samen te leven ziet alles er 10x beter uit. dat geld ook voor het bos en de straat.
er moet altijd ruimte zijn voor compromis.
en alles aan een groep vastbinden en die tot de verdoemenis veroordelen schiet gewoon niet op.
-
Corneliana
- Zeer actief
ben het met je eens ionesiones schreef:Als er niet genoeg bossen zijn waar ruiters wél mogen komen, snap ik nog dat ze regels aan hun laars lappen.stefanie schreef:Ik woon aan een losloopbos waar geen paarden mogen komen. Bij elke ingang staat een bord met regels met daarop dus ook dat paarden het bos niet in mogen. Helaas lappen de ruiterrs hier die regels aan hun rijlaars. Denk je in een paardlloos bos te wandelen, sta je oog in oog met een paard. Fijn als je een hond hebt die niet met paarden kan.![]()
als iedereen zn best doet om in de samenleving ook echt samen te leven ziet alles er 10x beter uit. dat geld ook voor het bos en de straat.
er moet altijd ruimte zijn voor compromis.
en alles aan een groep vastbinden en die tot de verdoemenis veroordelen schiet gewoon niet op.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Het is natuurlijk ook nog eens zo dat niet ieder paard verkeersmak en bomproof geboren wordt (even in verlaat antwoord op Iones' eerdere post). Het zal een paard ook geleerd moeten worden om vertrouwen te hebben in de ruiter en langs allerlei obstakels, al dan niet bewegend te gaan. En dat zal je toch op den duur moeten oefenen daar waar je die obstakels tegenkomt en dus niet op eigen terrein.
Ik ben toen ik Romanov net had veel met hem aan de hand het nabijgelegen recreatiegebied in geweest om hem op die manier en zonder dat ik hem kon beïnvloeden als ruiter door op zijn rug te zitten en zo veel duidelijker mijn eventuele spanning door te geven. Hierdoor is zijn vertrouwen in mij gegroeid en loopt hij eigenlijk altijd achter me aan, ook als hij iets eng vindt (wat natuurlijk helemaal niet zo raar is en ook gewoon mág).
Hij heeft zo kennis gemaakt met allerlei vreemde dingen, zoals de Galloway runderen, al dan niet met jongen, golfkarretjes, elektrisch aangedreven golftassen, rijdende en geparkeerde auto's, tractoren die er heel anders uitzagen/klonken dan die op het eigen terrein, wandelaars al dan niet met 1 of meerdere honden, hardlopers, fietsers, brommerrijders, mensen in rolstoel, mensen met kinderwagen, skeeleraars en mensen op ligfietsen.
O ja, en dan moest ik ook langs een aantal vlaggenmasten waar vlaggen in hingen, onder een fietserstunnel door en over veeroosters.
Toen hij met heel veel situaties buiten vertrouwd was (ik zeg bewust "heel veel" en niet "alle" want je kunt onmogelijk alles trainen, soms kom je alsnog voor iets nieuws te staan onderweg), ben ik hetzelfde gaan doen maar dan op mijn paard in plaats van ernaast. En als hij iets echt heel spannend vond (of vindt) dan stap ik even af en geleid hem er aan de hand langs. Bij hem werkt dat het beste, heb ik ondervonden.
Al doende leert men, en dit geldt ook voor paarden. En net zoals bij honden moeten sommige situaties getraind worden, een hond noch een paard wordt opgevoed en perfect voor iedere situatie geboren.
Ik ben toen ik Romanov net had veel met hem aan de hand het nabijgelegen recreatiegebied in geweest om hem op die manier en zonder dat ik hem kon beïnvloeden als ruiter door op zijn rug te zitten en zo veel duidelijker mijn eventuele spanning door te geven. Hierdoor is zijn vertrouwen in mij gegroeid en loopt hij eigenlijk altijd achter me aan, ook als hij iets eng vindt (wat natuurlijk helemaal niet zo raar is en ook gewoon mág).
Hij heeft zo kennis gemaakt met allerlei vreemde dingen, zoals de Galloway runderen, al dan niet met jongen, golfkarretjes, elektrisch aangedreven golftassen, rijdende en geparkeerde auto's, tractoren die er heel anders uitzagen/klonken dan die op het eigen terrein, wandelaars al dan niet met 1 of meerdere honden, hardlopers, fietsers, brommerrijders, mensen in rolstoel, mensen met kinderwagen, skeeleraars en mensen op ligfietsen.
O ja, en dan moest ik ook langs een aantal vlaggenmasten waar vlaggen in hingen, onder een fietserstunnel door en over veeroosters.
Toen hij met heel veel situaties buiten vertrouwd was (ik zeg bewust "heel veel" en niet "alle" want je kunt onmogelijk alles trainen, soms kom je alsnog voor iets nieuws te staan onderweg), ben ik hetzelfde gaan doen maar dan op mijn paard in plaats van ernaast. En als hij iets echt heel spannend vond (of vindt) dan stap ik even af en geleid hem er aan de hand langs. Bij hem werkt dat het beste, heb ik ondervonden.
Al doende leert men, en dit geldt ook voor paarden. En net zoals bij honden moeten sommige situaties getraind worden, een hond noch een paard wordt opgevoed en perfect voor iedere situatie geboren.
- stefanie
- Zeer actief
Dus omdat sommige hondeneigenaren zich niet aan de regels houden, moet ik het maar goed vinden dat ruiters het ook doen?TessaThomas schreef:Maar dat doen de hondeneigenaren zo andersom ook. Wij hebben een gedeelte waar wel honden mogen en waar niet, ruiters mogen overal, maar honden kom je ook overal tegen.stefanie schreef:Ik woon aan een losloopbos waar geen paarden mogen komen. Bij elke ingang staat een bord met regels met daarop dus ook dat paarden het bos niet in mogen. Helaas lappen de ruiterrs hier die regels aan hun rijlaars. Denk je in een paardlloos bos te wandelen, sta je oog in oog met een paard. Fijn als je een hond hebt die niet met paarden kan.![]()
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Nou dit zat ik dus ook al de hele tijd te denken. Bij mij is dat dus het commando eheh of uhuh ( ja sorryInge O schreef:mensen hebben naar mijn gevoel heel vaaak de neiging om alles wat buiten niet goed gaat op te splitsen in 'deelproblemen' waarbij dan specifiek op die afzonderlijke situaties zou moeten geoefend worden.Safari schreef:Mijn schoonzus en zwager hebben twee paarden dus het is voor mij best mogelijk om op een eenvoudige manier met paarden in contact te komen. Ze hebben zelf ook honden dus de paarden zijn honden gewend. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit nou aan moet pakken?
terwijl dat natuurlijk niet zo is : er is maar één ding waar je écht moet oefenen en dat een hond echt moet beheersen en dat is bij je komen ook als hij liever wat anders zou doen.
dat 'wat anders' kan je dan invullen door oneindig veel dingen : mensen en kinderen waar hij tegenop wil springen, andere honden waar hij te wild of moeilijk tegen doet, paarden waar ze achteraan willen, ijs waar ze niet op mogen enz. enz. enz. : valt allemaal onder dezelfde hoofding : om echt veilg met een hond buiten te lopen moet je hem juist in dat soort situaties bij je kunnen roepen en daar erg op oefenen is zeer de moeite waard.
En klaar alweer. Een stop commando dus. Aangeleerd via de pak het en stop methode.
Dus zie ik een paard en zij ook dan zeg ik simpel uh uh en ze negeren het paard. Nou negeren ze een paard sowieso al maar ff voor de duidelijkheid zeg ik dat er nog even bij. Maar dat doe ik ook als ze een weg willen over steken, naar een andere hond, kat of cavia willen. Het is gewoon het algemne commando niet doen.
Ik lijn ze overigens niet aan, ze talen niet naar een paard. Geen enkele interesse.
Gr. Aniek

- stefanie
- Zeer actief
Als er niet genoeg bossen zijn waar ruiters wél mogen komen, snap ik nog dat ze regels aan hun laars lappen.iones schreef:stefanie schreef:Ik woon aan een losloopbos waar geen paarden mogen komen. Bij elke ingang staat een bord met regels met daarop dus ook dat paarden het bos niet in mogen. Helaas lappen de ruiterrs hier die regels aan hun rijlaars. Denk je in een paardlloos bos te wandelen, sta je oog in oog met een paard. Fijn als je een hond hebt die niet met paarden kan.![]()
We hebben hier 2 losloopbossen. In 'mijn' bos mogen ruiters niet komen, het andere bos is wel open voor ruiters. Bovendien woon ik aan de polder dus er is plek zat om met je paard te gaan wandelen.
Tevens bedoelde ik met 'je zal maar een hond hebben die niet met paarden kan' in het algemeen. Sommige mensen komen speciaal hierheen omdat ze dan geen paarden tegenkomen. Fijn als je dan toch asociale ruiters tegenkomt.
Lekker dan dat ik mijn honden zou moeten leren met paarden om te gaan, omdat de ruiters er schijt aan hebben zich aan regels van staatsbosbeheer te houden. Als de ruiters gewoon weg blijven daar waar zij niet mogen komen, komen mijn honden nooit paarden tegen.
- TessaThomas
- Zeer actief
Nee, dat zeg ik toch nergens?
Het enige wat ik zeg, is dat dat een beetje de mentaliteit is van tegenwoordig, van elke groep.
Het enige wat ik zeg, is dat dat een beetje de mentaliteit is van tegenwoordig, van elke groep.
- Branka
- moderator
Mwahhh... als ik ergens niet graag buiten ga rijden is het in de polder. Over het algemeen smalle weggetjes met haastige automobilisten. Geloof mij, zelfs met een verkeersmak paard is dat niet lekker ontspannen rijden.stefanie schreef:We hebben hier 2 losloopbossen. In 'mijn' bos mogen ruiters niet komen, het andere bos is wel open voor ruiters. Bovendien woon ik aan de polder dus er is plek zat om met je paard te gaan wandelen.
Tevens bedoelde ik met 'je zal maar een hond hebben die niet met paarden kan' in het algemeen. Sommige mensen komen speciaal hierheen omdat ze dan geen paarden tegenkomen. Fijn als je dan toch asociale ruiters tegenkomt.![]()
Lekker dan dat ik mijn honden zou moeten leren met paarden om te gaan, omdat de ruiters er schijt aan hebben zich aan regels van staatsbosbeheer te houden. Als de ruiters gewoon weg blijven daar waar zij niet mogen komen, komen mijn honden nooit paarden tegen.
Je hebt gelijk dat als een stuk verboden is voor paarden, ruiters er niets te zoeken hebben. Maar als je jouw honden leert met paarden om te gaan, kan jouw ergernis ook minder zijn als je onverhoopt wel een keer een ruiter tegenkomt
- iones
- Zeer actief
Klopt.TessaThomas schreef:
Ja, dat is begrijpelijk, maar dan hoor je het niet op een andere groep te botvierenWant inderdaad, we zouden toch allemaal gebruik moeten kunnen maken van dat bos, zonder een hele heisa ervan te maken?
Ik begrijp het als een groep (of dit nu mensen met honden zijn of mensen met paarden) niet in een bepaald bos mogen gaan, dat tóch doen.
Ik begrijp het echter niet, dat ze dan geen rekening willen houden met anderen.
En ik snap al helemaal niet dat ze iemand ook nog eens afsnauwen als die vraagt of er rekening met ze gehouden wordt. Zo krijg je alleen maar een negatieve wisselwerking > afnemende tolerantie > nóg meer beperking in wat mag en tot slot ook nog strenge controle op naleving.
En ik snap ook niet dat mensen niet de consequenties van hun gedrag zien.
En daarom is het gewoon handig als mensen hun hond leren om te dealen met paarden.
En ruiters moeten op hún beurt hun paarden trainen om te dealen met honden.