Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Effect en bijwerkingen alprazolam

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: Effect en bijwerkingen alprazolam

Ongelezen bericht door Hilde »

Ben benieuwd hoe het iedereen weer vergaat!
Beau is bezig met de Bach Rescue druppels en dat werkt voor hem al wel wat, scherpe kantjes. Nog steeds niet op zijn gemak maar het streven is een redelijk fijn oud-en-nieuw :D
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sas »

Laura84 schreef:Kreeg net een belletje van mijn mams, de dames kunnen niks meer van elkaar hebben en dreigen in elkaar te kletsen als ze niet heel goed oplet. Ben blij dat ik vanmiddag weer zelf scheidsrechter mag spelen
oh dat is ook niet alles. Ik heb er hier maar 1 op medicatie ( de Junk noemen we haar nu ;- :cool2: )) en dat gaat onderling gelukkig prima.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik lees hier over tabletten van 0.25mg en dat staat bij mij ook op het doosje.
Maar er zitten tabletten in van 0,5 mg.
Volgens mij bestaan tabletten van 0,25 mg niet eens.
Ik heb ze gisteravond ieder een half tabletje gegeven en daar werden ze wel wat rustiger van.
Maar voor oudejaarsavond zeker niet genoeg.
Afbeelding
Sas
Zeer actief

ja wel, ook op de doordrukstrips staat 0.25 bij mij.
Afbeelding
Mieke-Navajo
Actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël

Ongelezen bericht door Mieke-Navajo »

Het is een humaan middel, wil je nou weten wat je hond ervaart kun je zelf een halfje (0,25mg) innemen.
Het uitzicht op de berg is net zo mooi als de weg er naar toe. :zwaai
Sas
Zeer actief

de dosering gaat op gewicht, dan zet een 1/2 geen zoden aan de dijk ;-)
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

De effectieve dosering van alprazolam verschilt per individu.
Voor de hond ligt dat tussen 0.02 en 0.1 mg per kilo. Omdat dat zo'n wijde range is, wordt 0.05mg/kg als startdosis aangehouden, bij onvoldoende effect kun je die dosis dus verdubbelen en als het effect te sterk versuffend is, kun je de helft proberen.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Lorraine weegt 26 kilo en kreeg gister in de ochtend 1 tablet en 1x in de avond, vandaag weer 2x daags 1 tablet. morgen mag ze er 3x 2 3/4 per dag. Tot nu toe valt ze erg mee. Ze reageert eigenlijk alleen als Teun blaft.
Ellen
Afbeelding
Pemba
Zeer actief

Ik heb ze vanmiddag ieder een halfje gegeven maar ze vliegen nog steeds bij elke knal luid blaffend overeind. Niet genoeg dus
Afbeelding
Pemba
Zeer actief

Fijn dat de alprazolam er is, de honden waren redelijk ontspannen.
Maar jeetje wat een honger krijgen ze ervan, Senghe stond met zijn voorpoten op de tafel van de boursin te eten :80:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mila heeft gisteren ook weer 2 x een halve dosis gehad. Behalve wat meer drinken heb ik geen bijwerkingen opgemerkt en vandaag is ze ook gewoon weer zo fit als een hoentje.

De eerste keer toen ze Alprazolam kreeg, gaf ik wel gewoon de hele dosis en merkte ik dat ze wat brutaler was. Mila is normaal een voorzichtig hondje en die voorzichtigheid was toen helemaal verdwenen. Maar met een halve dosis heeft ze dat niet. Het haalt net de scherpe randjes van haar angst en de rest kan ik dan prima managen met afleiden met spelen en zoeken naar voertjes in een vuurwerkdoos.
Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar

Ongelezen bericht door Sabi85 »

We hebben Wilma gisteren Alprazolam gegeven maar ze bleef erg bang helaas :(
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Sabi85 schreef:We hebben Wilma gisteren Alprazolam gegeven maar ze bleef erg bang helaas :(
Wat jammer. En sneu voor Wilma. Hoeveel had je gegeven (en hoeveel weegt Wilma)?
Sabi85
Zeer actief

Wilma weegt 20 kg en we hebben 2x2 pilletjes gegeven.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Lorraine kreeg de toegestane dosering maar ik merkte weinig dat het hielp. Ze was bang en bleef bang, ze heeft de nacht in de douche door gebracht.
Ellen
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Mukkie is de 31 december en nieuwjaar rustig doorgekomen. Bij haar merk je dat haar remmingen wegvallen. Ze is normaal gesproken een rustig, voorzichtig en heel gehoorzaam hondje maar gisteravond was ze best ondeugend. :mrgreen: Zo stond ze op een bepaald moment op de eettafel naar eten te zoeken. :LOL:

Maar ze is zindelijk gebleven en heeft bijna iedere wandeling durven plassen en poepen. :cheer:
kipo
Zeer actief

Sabi85 schreef:Wilma weegt 20 kg en we hebben 2x2 pilletjes gegeven.
Als dat de pilletjes van 0,5 waren, zat je aan een dosis van 0,05mg per kilo. Je mag tot 0,1mg per kilo gaan. Mocht je het nog eens willen proberen, dan zou je Wilma dus 2x4 pilletjes mogen geven.
Die individuele gevoeligheid is gewoon lastig. Aura weegt ook 20 kilo en die heeft ook 2 pilletjes gehad, ze is de hele avond heerlijk ontspannen geweest, alleen om 12 uur even wat grote ogen.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Jigzy weegt 20 kg en mocht inderdaad 2x 4 pillen. Ik heb 1x 3 pillen gegeven gister om 6 uur en dat was genoeg :Q: :F: ze was zo stoned als een kanarie. Ze stond op de kast, tafel, eettafel en het aanrecht. Ook ging ze even op Kiyoshi zitten en wilde ze de prullenbak leeghalen. Ik lag in een deuk om haar. Ze liep wel wat zwabberig. Ik heb haar nog om 9 uur kunnen laten plassen en verder is ze niet bang geweest. Echt ideaal. Ik ben wel nog naar een vuurwerkvrijpark geweest maar je hoort om 12 uur genoeg door het dorp verderop.
Volgend jaar weer op deze manier, nu hoef ik er niet meer tegenop te zien. Kiyoshi heeft er allemaal geen last van gelukkig.
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

Pemba schreef:Ik lees hier over tabletten van 0.25mg en dat staat bij mij ook op het doosje.
Maar er zitten tabletten in van 0,5 mg.
Volgens mij bestaan tabletten van 0,25 mg niet eens.
Ik heb ze gisteravond ieder een half tabletje gegeven en daar werden ze wel wat rustiger van.
Maar voor oudejaarsavond zeker niet genoeg.
de tabletten zijn er in 2 sterktes, 0,25 en 0,5 dus als er bij jou 0,5 in het doosje zit terwijl er op het doosje 0,25 staat hebben ze in de praktijk ergens iets fout gedaan, waarschijnlijk hebben ze in het systeem de verkeerde aangeklikt en ben je nu goedkoper uit ;)
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Bij Laicka heeft het super gewerkt, bij Fix niet helaas. Denk toch dat ik volgende oud en nieuw maar ergens in België ga zitten.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Sabi85
Zeer actief

kipo schreef:
Als dat de pilletjes van 0,5 waren, zat je aan een dosis van 0,05mg per kilo. Je mag tot 0,1mg per kilo gaan. Mocht je het nog eens willen proberen, dan zou je Wilma dus 2x4 pilletjes mogen geven.
Die individuele gevoeligheid is gewoon lastig. Aura weegt ook 20 kilo en die heeft ook 2 pilletjes gehad, ze is de hele avond heerlijk ontspannen geweest, alleen om 12 uur even wat grote ogen.
Het waren idd pilletjes van 0,5 mg. Ik denk dat het wel iets heeft geholpen, maar ze was nog steeds erg bang. Buiten was ze vreselijk in paniek, wilde niet poepen of plassen en gelijk weer terug naar binnen. Binnen lag ze in de gang te rillen.
Vandaag gaat het nog steeds helemaal niet goed. Ik moet heel veel moeite doen om haar mee naar buiten te krijgen. In de lift zit ze al te rillen. Buiten is ze heel bang, ook als er geen knallen zijn. Vanmiddag was er een knal in de verte toen ik haar uitliet en toen raakte ze erger in paniek dan ik eerder heb gezien. Haar tong liep zelfs blauw aan. En dat met Bach rescue druppels en een adaptil halsband :(. Voor de volgende jaarwisseling wil ik op zoek naar een huisje waar geen vuurwerk in de buurt is.
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

Sabi85 schreef:
kipo schreef:
Het waren idd pilletjes van 0,5 mg. Ik denk dat het wel iets heeft geholpen, maar ze was nog steeds erg bang. Buiten was ze vreselijk in paniek, wilde niet poepen of plassen en gelijk weer terug naar binnen. Binnen lag ze in de gang te rillen.
Vandaag gaat het nog steeds helemaal niet goed. Ik moet heel veel moeite doen om haar mee naar buiten te krijgen. In de lift zit ze al te rillen. Buiten is ze heel bang, ook als er geen knallen zijn. Vanmiddag was er een knal in de verte toen ik haar uitliet en toen raakte ze erger in paniek dan ik eerder heb gezien. Haar tong liep zelfs blauw aan. En dat met Bach rescue druppels en een adaptil halsband :(. Voor de volgende jaarwisseling wil ik op zoek naar een huisje waar geen vuurwerk in de buurt is.
bach werkt bij ons ook niet, wij hebben dit jaar weer gekozen voor PUUR rust icm PUUR nervositeit dit werkte voor 3 van de 4 angsthazen voldoende. nummer 4 had er niet voldoende aan en die heeft er alprazolam bij gehad
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Bijna 2 weken geleden bij Tessa ook met Puur Rust en Nervositeit, op aanraden van Tannetje Koning, begonnen. Gisteren als aanvulling Bach Rescue erbij en dat scheelde best veel, vergeleken met vorig jaar.
Nu is Tessa niet echt bang, maar ze raakt erg gestrest van de knallen en nog meer van die hoge fluittonen.
De rescue gaat nu de kast in, maar de Puur houden we nog even vol. Kan ze wel gebruiken.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

De alprazolam zorgde er bij Kiwi ook niet voor dat ze helemaal niet meer bang was maar het maakte het wel wat minder. Om 00.00u was ze alsnog in paniek en naar buiten wilde ze ook niet. Ik heb de 31e en de 1e beide gewerkt dat was eigenlijk wel ideaal. Bij mijn werk hoor je amper vuurwerk dus de honden konden daar mooi rustig spelen en hen behoefte doen en 's avonds moe mee naar huis. Voor mij pittige dagen maar dat overleef ik ook wel weer. :tongue: Ja ik ga volgend jaar mooi weer werken met oud en nieuw. :mrgreen:
Sas
Zeer actief

Top spul dat Alprazolam! ik ben de 29e begonnen met 2 x daags 2 x 0,25, op de 30e 3 x daags 2x 0,25 en op oudejaarsdag heeft ze 4 keer 3 pillen van 0,25 gehad, laatste dosis om 22.45 en het scheelde haar echt een slok op een borrel. Nog niet zoals normaal maar op deze manier is het absoluut te doen. Geen vreetkicks, wel enorme dorst.

Volgend jaar doe ik het weer zo.
Afbeelding
*Eva*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Eva* »

Pemba schreef:Fijn dat de alprazolam er is, de honden waren redelijk ontspannen.
Maar jeetje wat een honger krijgen ze ervan, Senghe stond met zijn voorpoten op de tafel van de boursin te eten :80:
Sasha heeft ook niet getrild met oud en nieuw en was ook vrij ontspannen. :D
Die honger hebben wij ook gemerkt. :goeie: Normaal schooit ie alleen bij mn vader, maar nu bij iedereen en fanatiek ook. :80:
Mn broer legde even een seconde een oliebol op tafel. Toen stormde hij er al op af en hapte mis in een verrassingsei. :LOL:
Groetjes Eva
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Ik kon helaas alleen Pexion krijgen. En daar ben ik helemaal niet blij mee. Ik heb nog wat rondgebeld, maar helaas :L:
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

https://www.knmvd.nl/geregistreerde-med ... werkangst/
Echt belachelijk dat dit zo kort voor oud en nieuw is besloten, of dat er nu pas door dierenartsen ruchtbaarheid aan wordt gegeven.

Als ik een zeer bange hond had en wel aan alprazolam kon komen dit jaar zou ik ook Pexion of Sileo gaan halen om in ieder geval te kunnen zeggen dat het niet werkte. Ze mogen namelijk wel alprazolam voorschrijven als het andere niet werkt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Hier probleemloos een nieuwe doos voorgeschreven gekregen, mijn DA zei helemaal niets over een nieuw middel.
Nadeel is alleen dat Frank er dit jaar wat anders op reageert. Normaal wordt hij er brutaal en wat suf van, gisteren werd het brutaal en hyper :80:
Kan ook zijn omdat ie vanwege een blessure en de bijbehorende verplichte rust sowieso nerveuzer is nu maar mother of god, ik had zelf bijna de rest van de doos nodig.
kipo
Zeer actief

Dat heeft niks te maken met druk van een farmaceut en alles met de wet dieren. Als er een middel geregistreerd is voor (in dit geval vuurwerk-) angst bij hond en of kat, dan móet dat middel voorgeschreven worden. Pas als er gegronde bezwaren zijn om dat middel bij een individu niet te gebruiken mag er voor iets anders worden gekozen en daar zijn ook weer strikte richtlijnen voor.

Het hypocriete is alleen dat er al sinds mei 2015 een middel geregistreerd is voor vuurwerkangst en dús mag alprazolam al sinds toen niet meer voorgeschreven worden. Dit jaar - en dan ook nog tegen het einde van het jaar- heeft de beroepsvereniging ineens contact gezocht met de controlerende instantie en gevraagd hoe die laatste omgaat met het gebruik van middelen tegen vuurwerk. Het antwoord was: daar bemoeien wij ons in principe niet mee, maar niet- vergunde middelen voorschrijven is altijd al in strijd met de wet en daar kunnen wij sancties op uitdelen.

En nu is Leiden in last en gaat iedereen zich ineens
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”