Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Niet zo tevreden over smuldier

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Niet zo tevreden over smuldier

Ongelezen bericht door malinois »

smoekie schreef:
malinois schreef:
Yblokdijk schreef:Ik zie hier een aantal keer staan dat jullie brok voeren naast KVV , ik heb altijd begrepen dat dat niet naast elkaar kan omdat een brok heel langzaam verteerd en vers vlees snel?! Daardoor kan de hond last krijgen van maag/darmen.
dat is al een hele tijd achterhaald :wink: Je kunt het ook gewoon gelijktijdig geven.
Sorry hoor Mal, maar dat is gelul van de bovenste plank. Feit is en blijft dat kvv anders verteerd wordt dan brokken, en om dan te zeggen dat je het best tegelijkertijd kan geven, ja het zal vast hoor, menig hond zal er geen last van hebben, maar men moet dan als het over het promoten van vers vlees niet meer aankomen dat het (kvv/vlees) béter verteerd wordt en al wat nog meer, want bij het "tegelijkertijd" geven van brok doe je dat "beter" verteren van het vlees ook direct weer teniet, en dat heeft niks met "achterhaald" te maken dat is gewoon een vaststaand feit :19:
Alles verteerd anders, hier krijgen ze ook een penslap met kvv, beiden verteren op een andere manier maar daar is nog nooit iemand die verzonnen heeft dat dit niet zou kunnen... wel met brok want oei oei oei... dat kan niet. Het is achterhaald, dat is op heel internet inmiddels al te lezen.
Niet dat ik me daar ooit druk over gemaakt heb, want ik heb dat nooit begrepen, hier kregen pups en jongen honden altijd al brokjes met kvv gemengd... :wink: Al ruim voordat ik geheel op kvv over ben gegaan en op dat moment dus nog hele grote brokvoorstander was.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
smoekie schreef:
malinois schreef:
Yblokdijk schreef:Ik zie hier een aantal keer staan dat jullie brok voeren naast KVV , ik heb altijd begrepen dat dat niet naast elkaar kan omdat een brok heel langzaam verteerd en vers vlees snel?! Daardoor kan de hond last krijgen van maag/darmen.
dat is al een hele tijd achterhaald :wink: Je kunt het ook gewoon gelijktijdig geven.
Sorry hoor Mal, maar dat is gelul van de bovenste plank.
Helemaal geen gelul van de bovenste plank.
Natuurlijk verteert het anders, maar de hond krijgt er verder niks van. En volgens mij is dat wat Malinois bedoelde. :wink:
precies...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

malinois schreef:Alles verteerd anders, hier krijgen ze ook een penslap met kvv, beiden verteren op een andere manier maar daar is nog nooit iemand die verzonnen heeft dat dit niet zou kunnen... wel met brok want oei oei oei... dat kan niet. Het is achterhaald, dat is op heel internet inmiddels al te lezen.
Niet dat ik me daar ooit druk over gemaakt heb, want ik heb dat nooit begrepen, hier kregen pups en jongen honden altijd al brokjes met kvv gemengd... :wink: Al ruim voordat ik geheel op kvv over ben gegaan en op dat moment dus nog hele grote brokvoorstander was.
Prima hoor, zoals gezeg het kán. Maar feit is simpelweg dat het beide anders verteerd (kvv/brok) en dat de vóórstanders van kvv, die het 9 van de 10x hebben over dat het beter zou verteren dan brokvoer en men bij het voeren van kvv(vers) de opname van de voedingstoffen maximaliseert, het simpelweg teniet wordt gedaan.

Het darmstelsel van de hond zal zich ongetwijfeld aanpassen, en de 1e hond zal er beter tegen kunnen dan dene ander, maar het "gelul" van "beter" te verteren en het maximaal ophalen van voedingstoffen (uit die kvv) is dan direct ook achterhaald want dat klopt dan gewoon niet meer en is dan direct ook "achterhaald" en het nút van het geven van kvv (vanwege het betere verteren/verdragen van, opnemen voedingstoffen van...) dus ook :ok:

edit:
Tara schreef:Helemaal geen gelul van de bovenste plank.
Natuurlijk verteert het anders, maar de hond krijgt er verder niks van. En volgens mij is dat wat Malinois bedoelde. :wink:

Zal idd vast dat de gemiddelde hond er "verder niks van krijgt" maar wat was nu ook alweer precies de reden (waarom raden jullie het veelvuldig aan) om vers te voeren????
Laatst gewijzigd door smoekie op 11 jan 2013 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Canidae
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Canidae »

SuzieC1970 schreef:.Max had kip en had nergens last van. Kan toeval zijn hoor....
Canna krijgt juist van de kip schijterij....maar zoals eerder gezegd, ik zie geen enkele verandering bij smuldier ( ik koop het altijd bij Dirk van den Broek ).
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Mojuan schreef:Hebben jullie honden ook last van diarree sinds de Smuldier vlees compleet vetter is geworden?
Ik baal hier echt enorm van...
Zowel Julia als Anders hadden heel erge last van plakkerige donkerbruine smurriepoep.
Heel erg persen, en hele kleine beetjes drek kwamen naar buiten.
Als ik er brood bij geef hebben ze daar geen last van, maar ik ben niet van plan om elke keer brood te ontdooien voor bij de kvv, een kvv moet gewoon goed zijn...

Toch maar Lotgering gaan proberen....
Ollie heeft precies dat ja, als ik fulltime smul voer. Maar dat heeft ie ook altijd al gehad, is niet iets van de laatste tijd. Om die reden wissel ik smul af met carnibest, en dan poept ie gewoon keiharde keutels :)

Verder heb ik gelukkig nog geen verandering in smul bemerkt eigenlijk :)
P-tt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel

Ongelezen bericht door P-tt »

grover schreef:
Mojuan schreef:Hebben jullie honden ook last van diarree sinds de Smuldier vlees compleet vetter is geworden?
Ik baal hier echt enorm van...
Zowel Julia als Anders hadden heel erge last van plakkerige donkerbruine smurriepoep.
Heel erg persen, en hele kleine beetjes drek kwamen naar buiten.
Als ik er brood bij geef hebben ze daar geen last van, maar ik ben niet van plan om elke keer brood te ontdooien voor bij de kvv, een kvv moet gewoon goed zijn...

Toch maar Lotgering gaan proberen....
Ollie heeft precies dat ja, als ik fulltime smul voer. Maar dat heeft ie ook altijd al gehad, is niet iets van de laatste tijd. Om die reden wissel ik smul af met carnibest, en dan poept ie gewoon keiharde keutels :)

Verder heb ik gelukkig nog geen verandering in smul bemerkt eigenlijk :)
Dat doe ik nu ook, smuldier afwisselen met Tinlo en dat gaat prima.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:[
Zal idd vast dat de gemiddelde hond er "verder niks van krijgt" maar wat was nu ook alweer precies de reden (waarom raden jullie het veelvuldig aan) om vers te voeren????
Volgens mij zijn de redenen zeer divers en per hond vaak nog verschillend. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
smoekie schreef:

Daar gaat het hier toch helemaal niet om? Als iemand brokken naast de KVV wil voeren, dan moet hij of zij dat gewoon lekker doen.
En als het door elkaar gegooid wordt, dan gebeurt er dus helemaal niks ergs met de hond.
Daar ging het om.
Ja ik zie het probleem ook niet :U: Dat is het enige wat gezegd wordt idd. Je kunt gewoon brok en kvv gelijktijdig geven, zonder dat je hond terplekke dood neervalt omdat het ow zo slecht zou zijn.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Tara schreef:
smoekie schreef:

Daar gaat het hier toch helemaal niet om? Als iemand brokken naast de KVV wil voeren, dan moet hij of zij dat gewoon lekker doen.
En als het door elkaar gegooid wordt, dan gebeurt er dus helemaal niks ergs met de hond.
Daar ging het om.
Ja, mooi, leuk, lief en aardig hoor, zal ook allemaal vast, maar nogmaals, gewoon dan even off topic. Wát was nu ook alweer precies de reden waarom men (jullie) aanraden om vers te voeren?
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:
Tara schreef:
smoekie schreef:

Daar ging het om.
Ja, mooi, leuk, lief en aardig hoor, zal ook allemaal vast, maar nogmaals, gewoon dan even off topic. Wát was nu ook alweer precies de reden waarom men (jullie) aanraden om vers te voeren?

:lees:
malinois schreef:
smoekie schreef:[
Volgens mij zijn de redenen zeer divers en per hond vaak nog verschillend. :wink:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Kom, kom, zo moeilijk moet het dan toch niet zijn een paar redenen op te noemen waarom kvv béter is dan brokvoer :wink:
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

smoekie schreef:Kom, kom, zo moeilijk moet het dan toch niet zijn een paar redenen op te noemen waarom kvv béter is dan brokvoer?
Ach, in theorie zou het beter moeten zijn omdat een hond nu eenmaal een carnivoor is en vlees dus beter past bij de spijsvertering enzo dan brok met allemaal "nutteloze " koolhydraten en een beetje vlees....
Maar helaas gaat dat niet altijd op: Gizmo hier doet het absoluut niet lekker op alleen kvv! Slechte vacht en heel erg futloos! Ook op langere termijn geen verbetering. Nu krijgt hij brok met 2 a 3 dagen kvv en dat gaat super, hij heeft weer een mooie vacht en veel meer energie! Dus voer is pas goed als je hond het er goed op doet.... En ook ik meng regelamtig brok met kvv. Dat het anders verteert zal best maar feit blijft dat de ontlasting van mijn honden dan veel beter is dan op kvv alleen ...
annikabandit
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door annikabandit »

Ik heb ook een tijdje kvv gevoerd, ging best goed, al moet ik eerlijk zeggen dat ik het wel zelf wat lastig vond :roll: Vooral omdat ik niet zoveel kwijt kon in m'n vriezer. Nou wilde ik 2 dagen in de week kvv doen en dan de rest gewoon zn farmfood brokken.. Maar daar ben ik gauw vanaf gestapt.. Meneer plaste ineens weer ontzettend veel in huis op de dagen dat hij vlees kreeg. Heb wel eens gelezen dat dat kan omdat er veel vocht in zit en als hij dan ook nog eens veel water er bij drinkt.. Meer mensen die hier last van hebben? Ik wil het wel weer gaan proberen als hij wat ouder is en 100% zindelijk (hij is nu net 5 maanden)

En om even terug te komen op smuldier :mrgreen: Bij Bandit gaat het alleen goed met de pens variant, van de rest moest hij ook af en toe kotsen.. Net als van duck en ehmm een ander merk van de albert heijn. Farmfood vlees ging wel beter :)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:Kom, kom, zo moeilijk moet het dan toch niet zijn een paar redenen op te noemen waarom kvv béter is dan brokvoer :wink:
Ik denk dat je dat hier niemand hoort zeggen.
Wel dat honden het er beter op doen. Maar nogmaals de redenen zijn heel divers, wat wil je nu horen dan?
Mijn honden doen het er vele malen beter op in ieder geval, en ik heb behoorlijk wat verschillende brokken gevoerd in de loop der jaren. Sinds ze volledig op kvv staan, hebben ze veel minder ontlasting, ze zitten uitstekend in hun vacht en doen het er veel beter op (energie(behoefte), gezondheid etc.). Geen tandsteen meer terwijl dat niet weg te krijgen was met brok, ondanks botten erbij. Hier kregen overigens alle pups al kvv, daar werden ze ook op afgspeend bij de fokker... alleen dat kregen ze voorheen bij mij altijd tot een maand of 6 en daarna ging ik over naar brok en dan kregen ze nog eens per week kvv.
Naar alles wat ik inmiddels gezien, gehoord en gemerkt had, heb ik de beslissing genomen om Xavi geheel op kvv op te laten groeien, zonder brok als maaltijd. En dat is me dus zo goed bevallen, dat ik al mijn honden toen over heb gezet. Iets wat ik veel eerder had moeten doen vind ik nu.
Trouwens als een hond het er niet goed op doet, dan krijgt hij/zij wat anders, Dusty bij. kon nooit tegen vers of kvv, die kotste alles weer uit en at het dan ook niet meer op. Die kreeg gewoon brok met blik, want daar deed zij het op haar oude dag het beste op.
Verder vind ik het veel natuurlijk inderdaad dan brokjes dus als mijn honden het er heel goed op doen dan ben ik er alleen maar heel blij mee en krijgen ze dus gewoon vlees.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

annikabandit schreef:Ik heb ook een tijdje kvv gevoerd, ging best goed, al moet ik eerlijk zeggen dat ik het wel zelf wat lastig vond :roll: Vooral omdat ik niet zoveel kwijt kon in m'n vriezer. Nou wilde ik 2 dagen in de week kvv doen en dan de rest gewoon zn farmfood brokken.. Maar daar ben ik gauw vanaf gestapt.. Meneer plaste ineens weer ontzettend veel in huis op de dagen dat hij vlees kreeg. Heb wel eens gelezen dat dat kan omdat er veel vocht in zit en als hij dan ook nog eens veel water er bij drinkt.. Meer mensen die hier last van hebben? Ik wil het wel weer gaan proberen als hij wat ouder is en 100% zindelijk (hij is nu net 5 maanden)

En om even terug te komen op smuldier :mrgreen: Bij Bandit gaat het alleen goed met de pens variant, van de rest moest hij ook af en toe kotsen.. Net als van duck en ehmm een ander merk van de albert heijn. Farmfood vlees ging wel beter :)
Tja als hij net zoveel blijft drinken bij kvv als hij bij brok gedaan heeft dan zal hij idd. veel meer vocht binnen krijgen, kvv bestaat natuurlijk voor een groot deel uit vocht. In Smuldier zit volgens mij iets van 60% vocht. Hier pasten ze zich vrij snel aan, en drinken bijna niks meer thuis, hooguit onderweg nog in een sloot of plas.
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mijn honden krijgen smorgens smuldier en savonds brokken, zonder problemen.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Mijn honden zijn sinds een tijdje ook in de dunne van de smuldier. Ik heb ze nu daarom tijdelijk maar op Carnibest overgezet maar dat is me eigenlijk te duur.
Tot afgelopen herfst gaf ik ze Tammenga maar door de enorme prijsstijging die ze daar doorvoerden ben ik toen overgestapt op Smuldier.
Ik ga nu dus maar weer op zoek naar iets wat goed is en betaalbaar (en niet te vet). Als iemand nog tips heeft.....
Groetjes, Marjan
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Lotgering :wink:
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief

Dat heb ik een hele tijd gevoerd maar dat was zo vet dat ik mijn honden, die zo'n 50-55 kilo wegen maar 500gr. per dag kon geven,
waarbij ze nog aan bleven komen.
Als het echt minder vet is geworden zou ik het nog eens kunnen proberen...
Heb jij de indruk dat het minder vet is tegenwoordig? Het is inmiddels een jaar geleden dat ik het voerde.
Groetjes, Marjan
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Mijn indruk wel iig...Ik kan het nu aan mijn hondjes geven zonder dat ze binnen 2 weken op biggetjes gaan lijken :D
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
malinois
Zeer actief
Contacteer:

fes/lou schreef:Mijn indruk wel iig...Ik kan het nu aan mijn hondjes geven zonder dat ze binnen 2 weken op biggetjes gaan lijken :D
Ja ik ook, zelfs Xena kan er nu meer van hebben zonder dat je dr kan rollen na een paar weken. :wink:
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief

Ok dan ga ik dat binennkort weer eens bestellen.
Groetjes, Marjan
Chan35
Actief
Mijn ras(sen): Dwergteckel langhaar

Ongelezen bericht door Chan35 »

Nanna schreef:Ik voer ook Smuldier (allevier) maar merk daar niks van.
Nou geef ik er ook brok bij, dat scheelt misschien.
Waar kopen jullie Smuldier? Want ik hoor eigenlijk alleen maar goede dingen over Smuldier...Ik wil het Yara straks ook gaan geven, maar geen idee waar je dat kunt kopen. Bij onze dierenwinkel verkopen ze wel Energique maar geen smuldier.
Yara (8 weken oud) is nu alleen nog brokjes gewend, hoe kan ik dat het beste doen qua overstappen? Ik wil uiteindelijk om de dag smuldier doen en dus ook gewoon brokjes blijven voeren.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Chan35 schreef:
Nanna schreef:Ik voer ook Smuldier (allevier) maar merk daar niks van.
Nou geef ik er ook brok bij, dat scheelt misschien.
Waar kopen jullie Smuldier? Want ik hoor eigenlijk alleen maar goede dingen over Smuldier...Ik wil het Yara straks ook gaan geven, maar geen idee waar je dat kunt kopen. Bij onze dierenwinkel verkopen ze wel Energique maar geen smuldier.
Yara (8 weken oud) is nu alleen nog brokjes gewend, hoe kan ik dat het beste doen qua overstappen? Ik wil uiteindelijk om de dag smuldier doen en dus ook gewoon brokjes blijven voeren.

Heb je de topictitel gelezen :engel:

Dan kun je niet zeggen dat je alleen maar goede dingen hoort over smuldier

Hier is de smuldier trouwens ook weer 59 ct bij de jumbo
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Ik lees steeds meer dat staffs problemen hebben met bepaalde voedingen, is het geen arlergie is wel wel iets anders. Ik zou eens Marlies een berichtje sturen, geen idee hoe ze hier heet, maar haar hond Gkeysha (dacht ik) had ook problemen met bepaalde voeding, je kan eens vragen wat zij heeft gedaan om dit op te lossen??
Chan35
Actief
Mijn ras(sen): Dwergteckel langhaar

Ongelezen bericht door Chan35 »

Heeft iemand trouwens ervaring met kvv van Energique?
wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wenmart20 »

ik vind energique te fijn gemalen.
en zo grijs..

ik geef liever iets wat echt op gemalen vlees lijkt haha

hier krijgen ze nu lotgering. gaat super
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Chan35 schreef:Heeft iemand trouwens ervaring met kvv van Energique?
Heb het vroeger weleens gegeven als ik niet genoeg AHV had, maar ik vind het er te 'nepperig' uitzien, net als Duck. Lijkt wel papier-maché
Afbeelding
TomCee
Zeer actief

Ongelezen bericht door TomCee »

We geven Peblles al vanaf het begin (zeg maar jl september) smuldier. Afgelopen week plots kotsen en diaree. Eeen paar dagen op rijst&kip gezet. Ging aardig over. Gisteren weer smuldier gegeven: vanochtend gekotst en flink aan de schijt. Ik weet het ook ff niet meer met smuldier.... Voorlopig krijgt ze het niet meer.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

TomCee schreef:We geven Peblles al vanaf het begin (zeg maar jl september) smuldier. Afgelopen week plots kotsen en diaree. Eeen paar dagen op rijst&kip gezet. Ging aardig over. Gisteren weer smuldier gegeven: vanochtend gekotst en flink aan de schijt. Ik weet het ook ff niet meer met smuldier.... Voorlopig krijgt ze het niet meer.
Even OT, maar wat heb je met je avatar gedaan Tom ??
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”