Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pakwerk op openbare weg
Moderator: moderatorteam
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Re: Pakwerk op openbare weg
Ik kom dan nog weer uit een iets andere tak van sport, namelijk uit de praktijk en ik kan oprecht zeggen dat het over het algemeen geen gemeengoed is dat KNPV afgerichte honden "burger" bijten. Logisch ook er zijn weinig sporten waarbij je zo afhankelijk bent van anderen als binnen de KNPV. Dus is het bijzonder ongewenst als een hond op weg naar het certificaat ( duurt toch zo'n 3 jaar) als een dolle om zich heen bijt. Dat wordt dus ook niet geaccepteerd. Als die honden een pakwerker zien dan gaan ze voor de pakwerker, niet voor allerlei burgers op weg er naar toe.
Ook bij iedereen die roept, mijn honden bijten wel burger, dat hoef ik ze niet te leren trek ik nog wel eens een wenkbrauwtje op. Hij bijt in een mouwtje ja, of in brandslang, kranten etc, goed verstopt onder kleding, maar de gemiddelde hond is niet gek, en zelfs dan hebben ze de nodige aanmoedigingen nodig om de eerste keer te bijten. Immers mochten ze tot dan toe al wel eens een burger hebben willen bijten dan kregen ze toch echt op hun sodemieter.
En nog blijkt soms in de praktijk dat een hond ondanks oefenen oefenen en nog eens oefenen echt niet bijt op burgers. Dwz. dus zonder iets onder hun kleding. Sommigen zie je echt voelen, oeps er zit niets onder en laten dan onmiddellijk los. Die gaan weg.
Ik werk met honden die dus in de praktijk echt burgerbijten. Ik durf bij alle honden tijdens het stelwerk wel op 10 cm vd pakwerker te staan, ze gaan allemaal voor het pak, zelfs die gestoorde Mikey van mij. Dat zit ze enorm op het netvlies gebrand. Dat is immers de uberbeloning.
En oh ja wij oefenen overal, op straat, industrieterrein, midden in het centrum in winkels of op het perron van het station. We leggen het even uit en het gros van de mensen vindt het geweldig.
http://www.destentor.nl/regio/deventer/ ... tation.ece
Ook bij iedereen die roept, mijn honden bijten wel burger, dat hoef ik ze niet te leren trek ik nog wel eens een wenkbrauwtje op. Hij bijt in een mouwtje ja, of in brandslang, kranten etc, goed verstopt onder kleding, maar de gemiddelde hond is niet gek, en zelfs dan hebben ze de nodige aanmoedigingen nodig om de eerste keer te bijten. Immers mochten ze tot dan toe al wel eens een burger hebben willen bijten dan kregen ze toch echt op hun sodemieter.
En nog blijkt soms in de praktijk dat een hond ondanks oefenen oefenen en nog eens oefenen echt niet bijt op burgers. Dwz. dus zonder iets onder hun kleding. Sommigen zie je echt voelen, oeps er zit niets onder en laten dan onmiddellijk los. Die gaan weg.
Ik werk met honden die dus in de praktijk echt burgerbijten. Ik durf bij alle honden tijdens het stelwerk wel op 10 cm vd pakwerker te staan, ze gaan allemaal voor het pak, zelfs die gestoorde Mikey van mij. Dat zit ze enorm op het netvlies gebrand. Dat is immers de uberbeloning.
En oh ja wij oefenen overal, op straat, industrieterrein, midden in het centrum in winkels of op het perron van het station. We leggen het even uit en het gros van de mensen vindt het geweldig.
Gr. Aniek

- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Budkes schreef:Ik kom dan nog weer uit een iets andere tak van sport, namelijk uit de praktijk en ik kan oprecht zeggen dat het over het algemeen geen gemeengoed is dat KNPV afgerichte honden "burger" bijten. Logisch ook er zijn weinig sporten waarbij je zo afhankelijk bent van anderen als binnen de KNPV. Dus is het bijzonder ongewenst als een hond op weg naar het certificaat ( duurt toch zo'n 3 jaar) als een dolle om zich heen bijt. Dat wordt dus ook niet geaccepteerd. Als die honden een pakwerker zien dan gaan ze voor de pakwerker, niet voor allerlei burgers op weg er naar toe.

En daarbij willen ze bij politie, leger, buitenland etc die wild om zich heen bijtende honden helemaal niet meer hebben. Dus is het zeer ongewenst.

Groetjes Marja
- CharlesvdBerkt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
- Aantal honden: 3
sylviawallie schreef:
ok , dat je dat van je hond liever ziet is ok,maar dan hoor je niet thuis bij de IPO , dan moet je dus naar de KNPV dan mag hij bijten waar en wat hij wil, als hij hem maar stelt .
De regels bij IPO zijn gewoon anders en daar mogen ze niet bijten op de persoon, en zo trainen doen ze al zeker niet .
gr sylvia
Ik zou niet weten waarom je dan niet thuis hoort in de IPO.
In een aantal gevallen bijvoorbeeld de bewakingsfase is het soms beter om de hond te trainen om op de man te letten ipv op de mouw (buit).
Dat kan inbijten of afleiding (= puntenaftrek) voorkomen.
En wat ook al door anderen is genoemd ook in de KNPV kan en mag de hond niet zomaar overal bijten
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): santos onze newfoundlander en luna en roxy onze franse bulldogjes
ik weet niet of er intussen regels veranderd zijn ,maar ik heb ruim 8 jaar IPO getraint en wedstrijden gedraait, mijn rotweiler was puur mouw gericht , zodra de pakwerker de mouw afgaf dan liep ze vol trots met de mouw het veld af en was het voor haar een overwinning .
Wat ik bij KNPV gehoord en gezien heb is dat die op het moment dat de pakwerker weg rend ze ook achter op de rug springen en ze tegen de vlakte werken , deze honden worden dan ook gebruikt bij bewaking en politie, en is het belangrijker dat de "verdachte"gesteld wordt dan waar hij bijt.
De IPO honden ( misschien dan van die tijd ) waren puur voor de sport , werden dus ook niet gebruikt als bewakings honden of politie honden , daar waren ze dus niet geschikt voor .
En tuurlijk waren er honden bij die de mouw uit de bek lieten vallen op het moment dat de pakwerker hem afgaf als beloning en dan weer opnieuw richting pakwerker keken maar dat werdt dus niet beloond ,dit gedrag mocht dus niet .
gr sylvia
Wat ik bij KNPV gehoord en gezien heb is dat die op het moment dat de pakwerker weg rend ze ook achter op de rug springen en ze tegen de vlakte werken , deze honden worden dan ook gebruikt bij bewaking en politie, en is het belangrijker dat de "verdachte"gesteld wordt dan waar hij bijt.
De IPO honden ( misschien dan van die tijd ) waren puur voor de sport , werden dus ook niet gebruikt als bewakings honden of politie honden , daar waren ze dus niet geschikt voor .
En tuurlijk waren er honden bij die de mouw uit de bek lieten vallen op het moment dat de pakwerker hem afgaf als beloning en dan weer opnieuw richting pakwerker keken maar dat werdt dus niet beloond ,dit gedrag mocht dus niet .
gr sylvia
- tycha
- Zeer actief
- Contacteer:
Ook 8 jaar geleden (en veel langer terug) mocht een honden de knpv niet bijten waar hij maar wil. Ook toen werd de hond aangeleerd om op de bepaalde plek te bijten. Het klopt dat er ook een achter aanval is. Maar ookdaar wordt de hond geleerd om op een bepaalde plek te bijten.
De beoordeling en de plek van de beet telt niet mee tijdens het examen, maar de hond wordt wel geleerd om op een bepaalde plek te bijten, vol en met rust.
De beoordeling en de plek van de beet telt niet mee tijdens het examen, maar de hond wordt wel geleerd om op een bepaalde plek te bijten, vol en met rust.

Groetjes Marja
-
- Zeer actief
@sylvia: in de knpv kost het je misschien geen punten als je hond op de rug van de pakwerker bijt, maar ik kan je verzekeren dat dit erg ongewenst is. Heb je enig idee hoe dat voor een pakwerker is? Het kan een keer gebeuren maar zo hou je geen man over om pakwerk te maken als dat normaal gevonden zou worden. Op een beetje serieuze club zal er altijd getraind worden de hond op de goede plaats te zetten, dus hoog op de arm of in de knie. Beter voor de pakwerker en beter voor de hond.
(edit: typos gecorrigeerd, was vanaf telefoon)
(edit: typos gecorrigeerd, was vanaf telefoon)
Laatst gewijzigd door Gos op 12 nov 2012 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- tycha
- Zeer actief
- Contacteer:
Steeds opnieuw kort opzetten. Dus beide handen aan de zijkanten van de kop en de hond op de plek zetten. En daar rust creëren en belonen. Dan later een keer de lijn wat alten vieren in het aanbijten en kijken of de hond zelf naar de juiste plek gaat. En dan steeds van meer afstand laten komen. Maar alleen als de hond naar de juiste plek gaat. Zonet weer terug naar zetten.

Groetjes Marja
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Ik denk dat je in ieder geval niet veel gezien en gehoord hebt want het raakt niet echt de werkelijkheid wat je hier allemaal beweerd over KNPV en over de bewaking en de politie.sylviawallie schreef:ik weet niet of er intussen regels veranderd zijn ,maar ik heb ruim 8 jaar IPO getraint en wedstrijden gedraait, mijn rotweiler was puur mouw gericht , zodra de pakwerker de mouw afgaf dan liep ze vol trots met de mouw het veld af en was het voor haar een overwinning .
gr sylvia
Dat maakt niet uit maar dan moet je het niet neerzetten alsof het een feit is.
Bij de KNPV worden ze geleerd te bijten op de arm of op het been. Niet zo maar ergens. Een pakwerker wordt wel eens tegen de grond gesteld maar dat is zeer zeker niet de bedoeling. Ze worden niet in de rug gespronfen maar jij verward dit me de oefening schot/werp. De pakwerker rent dan idd van de hond af maar de hond plaatst dan een aanval op de arm of op het been. Bij een hard stellende hond komt de pakwerker wel eens ten val.
En dat bij de politie een hond overal maar mag bijten klopt ook niet. Politiehonden moeten elke 2 jaar gekeurd worden, waarbij ze een min of meer KNPV gelijkend programma moeten afwerken, dus bijten op arm of been.
Wij trainen 3x per week hoe denk je dat we nog aan pakwerkers kunnen komen als onze honden maar voor god en vaderland om zich heen mogen bijten?

Gr. Aniek

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
sylviawallie schreef:
ok , dat je dat van je hond liever ziet is ok,maar dan hoor je niet thuis bij de IPO , dan moet je dus naar de KNPV dan mag hij bijten waar en wat hij wil, als hij hem maar stelt .
De regels bij IPO zijn gewoon anders en daar mogen ze niet bijten op de persoon, en zo trainen doen ze al zeker niet .
gr sylvia
oei, dan zit ik al een behoorlijk lange tijd in de verkeerde tak van de africhting.
Maar goed, als jij van je stellingen overtuigd blijft, doe dat dan maar.
Ik train toch verder zoals ik bezig ben. Ik kan er mee leven

-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): santos onze newfoundlander en luna en roxy onze franse bulldogjes
vreemde vereniging ben jij dan lid maart , dat zou dan inderdaad een vereniging zijn die niet tussen het publiek thuis hoort en zeker de honden niet , dit om even weer terug te komen op het verhaal wat topic starter neer zette .
Heb aangegeven dat ik geen KNPV heb gedaan dus alleen IPO , heb trainingen gezien omdat wij een trainer hadden die ook KNPV deed , en daar heb ik dus gezien dat de hond op de rug springt , zei ook dat wat ik gehoord en gezien heb , dan zit ik daar dus in fout , weet wel wat er binnen de IPO speelt en dat was dus 8 jaar terug niet normaal dat de hond ergens anders bijt dan op de mouw .
gr sylvia
Heb aangegeven dat ik geen KNPV heb gedaan dus alleen IPO , heb trainingen gezien omdat wij een trainer hadden die ook KNPV deed , en daar heb ik dus gezien dat de hond op de rug springt , zei ook dat wat ik gehoord en gezien heb , dan zit ik daar dus in fout , weet wel wat er binnen de IPO speelt en dat was dus 8 jaar terug niet normaal dat de hond ergens anders bijt dan op de mouw .
gr sylvia
-
- Zeer actief
tja, dat denk jij dan maar. Jij weet heel goed misschien hoe het op eigen club en 8 jaar geleden er aan toe ging. (maar dat weet ik ook).sylviawallie schreef:vreemde vereniging ben jij dan lid maart , dat zou dan inderdaad een vereniging zijn die niet tussen het publiek thuis hoort en zeker de honden niet , dit om even weer terug te komen op het verhaal wat topic starter neer zette .
gr sylvia
aangezien je eruit bent, moet het zijn dat je geen heel hoge toppen bereikte, dus misschien was er toch iets fout aan jouw manier

En verder: ik doe gezellig verder zoals ik bezig ben hoor

Tja, je moet er mee weten omgaan, dat wel. En velen kunnen dat niet, dat is ook waar

- CharlesvdBerkt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
sylviawallie schreef:vreemde vereniging ben jij dan lid maart , dat zou dan inderdaad een vereniging zijn die niet tussen het publiek thuis hoort en zeker de honden niet , ........knip ......... weet wel wat er binnen de IPO speelt en dat was dus 8 jaar terug niet normaal dat de hond ergens anders bijt dan op de mouw .
gr sylvia
We hebben het niet over bijten op een andere plek dan de mouw en dat heeft Blondie (waar jij op reageerde) ook niet. Die had het er over dat ze liever zag dat de hond de persoon in de gaten hield,
We hebben het dus over bewaken "op de man" en dat gebeurt ook bij maart op de vereniging net zoals dat ook bij meerdere IPO verenigingen gebeurt.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, ook binnen de IPO.sylviawallie schreef:vreemde vereniging ben jij dan lid maart , dat zou dan inderdaad een vereniging zijn die niet tussen het publiek thuis hoort en zeker de honden niet , dit om even weer terug te komen op het verhaal wat topic starter neer zette .
gr sylvia

Een hond die niet puur mouwgericht is maar ook mangericht staat niet gelijk aan een gevaarlijke hond tussen omstanders natuurlijk
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Perle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
- Aantal honden: 5
'Mangericht' of 'mouwgericht' hangt volgens mij niet vast aan een bepaalde discipline. Wel aan de hond zelf.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
-
- Zeer actief
of aan de manier van opzettenPerle schreef:'Mangericht' of 'mouwgericht' hangt volgens mij niet vast aan een bepaalde discipline. Wel aan de hond zelf.

- Perle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
- Aantal honden: 5
Inderdaad, dat ook.maart schreef:of aan de manier van opzettenPerle schreef:'Mangericht' of 'mouwgericht' hangt volgens mij niet vast aan een bepaalde discipline. Wel aan de hond zelf.

Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
juistPerle schreef:'Mangericht' of 'mouwgericht' hangt volgens mij niet vast aan een bepaalde discipline. Wel aan de hond zelf.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Vaste gebruiker
een hond kan na 8 jaar ook doodgaan hoor en als je dan de keuze maakt om te stoppen omdat je geen werk hond meer wilt heeft dat niks met de prestaties te maken ,daar hadden wij gelukkig niet over te klagen.
-
- Zeer actief
ik zeg toch ook niet dat het op de openbare weg hoeft?Nanna schreef:Ik hoef het, hoe dan ook, niet op de openbare weg. Net zo min als ik de boogschietvereniging niet op de hoek van de straat hoef. Is dat zo raar?maart schreef:of aan de manier van opzettenPerle schreef:'Mangericht' of 'mouwgericht' hangt volgens mij niet vast aan een bepaalde discipline. Wel aan de hond zelf.
-
- Zeer actief
maar die is al 4 pagina's geleden 

-
- Zeer actief
Nanna schreef:Ja, maar dat maakt mij niks uitmaart schreef:maar die is al 4 pagina's geleden

nou ja, met jou ben ik het dan eens, het hoeft niet op de openbare weg. (plaats genoeg er naast

Maar met die ander (kan ff niet op de naam komen) die 8 jaar IPO gedaan heeft en er dus alles van weet, niet

-
- Vaste gebruiker
zeg maar sylvia hoor , wist je bij je vorige post ook, zei niet dat ik er alles van wist ,maar dat het 8 jaar jaren geleden bij ONZE VERENIGING EN IN DE WEDSTRIJDEN anders ging .
- Budkes
- Zeer actief
Dat is ook prima, maar je beweert alleen wel met grote stelligheid onwaarheden over onder andere de KNPV. En dat is best jammer.sylviawallie schreef:zeg maar sylvia hoor , wist je bij je vorige post ook, zei niet dat ik er alles van wist ,maar dat het 8 jaar jaren geleden bij ONZE VERENIGING EN IN DE WEDSTRIJDEN anders ging .
Gr. Aniek

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Pakwerk op openbare weg
& hoeveel andere verenigingen heb je in die tijd zien oefenen (dus niet een keertje kijken, want dan weet je niet hoe ze oefenen)sylviawallie schreef:zeg maar sylvia hoor , wist je bij je vorige post ook, zei niet dat ik er alles van wist ,maar dat het 8 jaar jaren geleden bij ONZE VERENIGING EN IN DE WEDSTRIJDEN anders ging .
-
- Vaste gebruiker
genoeg verenigingen hier in het noorden en duitsland, als je in dat wereldje zit ( en ja dat zouden jullie dan toch met al jullie ervaringen moeten weten ) dan kom je nog al eens ergens .
-
- Zeer actief
Zij weten dat wel, maar de vraag is meer of jij er nog wel komt en weet of ziet hoe bepaalde trainingen gaan, ook in de IPO. Geen hond is hetzelfde te trainen in mijn ogen omdat ze allemaal anders zijn, de dingen die jij af en toe tikte, en stelling die je innam doet mij vermoeden van niet.sylviawallie schreef:genoeg verenigingen hier in het noorden en duitsland, als je in dat wereldje zit ( en ja dat zouden jullie dan toch met al jullie ervaringen moeten weten ) dan kom je nog al eens ergens .
Daaro(m)(p) reageren sommige mensen.
-
- Vaste gebruiker
ga het topic maar even goed terug lezen blondie , dan zul je misschien ontdekken dat ik inderdaad al heel lang niet meer in de sport zit , dit heb ik dus vele malen bekend gemaakt ( gemist zeker ??) , maar kan ook zijn dat je alleen maar leest waar je zelf zin aan hebt , nou doe vooral je best dan maar he .
gr sylvia
gr sylvia
-
- Zeer actief
Dat laatste vind ik juist meer van jou, heb inderdaad gelezen dat je lang geleden in de sport zat, ik overigens ook. Maar de beweringen die jij maakte raakten soms kant noch wal.sylviawallie schreef:ga het topic maar even goed terug lezen blondie , dan zul je misschien ontdekken dat ik inderdaad al heel lang niet meer in de sport zit , dit heb ik dus vele malen bekend gemaakt ( gemist zeker ??) , maar kan ook zijn dat je alleen maar leest waar je zelf zin aan hebt , nou doe vooral je best dan maar he .
gr sylvia
Deed zelf ipo maar ben ook wel eens bij KNPV gaan kijken. Als ik niet weet waar ik over praat, overal mogen bijten en niet thuis horen in de IPO, als ik zeg het mooi te vinden als een hond niet alleen buitgericht is maar meer bewakingsgericht is op de persoon bijvoorbeeld vond ik nogal een botte uitspraak, als ik niet zeker weet wat de regels her en der zijn zet ik dat niet zo bot neer. Dan zet ik het nog altijd met een vraag neer.
Uitspraken dat er op "jouw" club niet zo getraind werd, prima. Maar dan zeggen dat honden die niet buitgericht zijn, dat het niet "jullie" manier van trainen is etc. dat deed mij doen afvragen of je na die acht jaar dat je niet in de sport zit nog wel ergens hebt gekeken. Gezien je laatste reactie niet dus.
Begrijp overigens niet waarom je nu zo raar reageert. Vind je nogal bot overkomen op mij terwijl ik me niet bewust ben dat ik iets verkeerds heb gezegd. Als dat zo overkomt, prima, maar dat is geenszins de bedoeling.
-
- Zeer actief
Als ik me niet vergis is juist appél een belangrijk onderdeel van IPO, je mocht willen dat je eigen hond zo onder appél zou staanAsta schreef:Het gaat er mij niet om of de honden onder appel staan of niet. Die 50 mensen zitten er totaal niet op te wachten om jouw hond langs zich heen te zien gaan en volop een pakwerker te duiken. Wat als er een stuk 5 mensen bij die 50 zitten die doodsbang zijn voor honden bv kinderen. Lekker tafereeltje krijgen ze dan ongevraagd voorgeschoteld.malinois schreef:Want? Ik kan mijn hond tussen 50 willekeurige mensen door laten stellen naar de pakwerker hoor, zonder dat ie maar een seconde overweegt om een ander dan de pakwerker te stellen.Asta schreef:Ze moeten sowieso van de gebiedseigenaar toestemming hebben, lijkt mij als het bv in een natuurgebied is.
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo snugger om het tussen mensen op een niet afgesloten terrein te doen.
En daarnaast zitten ongelukken in kleine hoekjes. Dus waarom het risico nemen

Het is een hele mooie hondensport mits goed uitgeoefend en dat is met iedere sport zo

Persoonlijk vind ik twee uur lang je hond op een tafel zitten kammen en sprayen op een show pas echt dierenmishandeling