Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nood commando woord.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Re: Nood commando woord.

Ongelezen bericht door Dee »

Bij ons op de pupcursus werd het commando Blijf dan gewoon gebruikt.
Pup moest als ik het me goed herinner een stuk los mee lopen, dan moest ik blijven staan. Als pup dan doorliep op een gegeven moment Blijf!
Dan hopen dat het effect had. Dat werd bij ons als 'noodcommando' geleerd op de pupcursus. Als pup dus bijvoorbeeld wilt oversteken.

Ik gebruik buiten zelf liever 'wacht' omdat ik weet dat bij Figo dan de kans groter is dat hij z'n aandacht op mij richt, omdat er dan wat volgt.
Of z'n naam, dan is het de bedoeling dat er een commando volgt.
Op het strand werkt z'n naam bijvoorbeeld wel, is dan geen noodsituatie. Maar dan wil ik ook niet dat hij altijd maar op alles afstiert.
Aangezien ik daar merkte dat dat werkte, ben ik dat op straat ook meer gaan gebruiken. Figo! kijkt..dus draait naar mij om en rent dan niet door..Wacht!

Maar we zijn nog niet zover dat dat altijd werkt.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Heb ik niet, als mijn honden niet naar normale commando's luisteren zouden ze ws. ook schijt aan een nood-commando hebben :mann:

Hier ook niet snel nood situaties: ik heb ze alleen los als dat relatief makkelijk gaat (gelukkig heb ik die mogelijkheid ivm woonplaats).

Ik merk dat Nando afliggen makkelijker doet in ''lastige'' situaties dan zitten (bv. leuke teef, pakwerker). Dus misschien is dat een tip?
Ik heb ook een commando ''remmen'' en dat betekent niet verder rennen/lopen.

Een nood-commando heb ik dus niet, ik heb meer een nood-balletje :mrgreen:
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik heb geen noodcommando's.
Wel 2 commando's waar onvoorwaardelijk naar geluisterd moet worden voor hun veiligheid.
Dat is "hier" en "ly down".
Bij nood is mijn stem wat anders en zullen ze ook sneller reageren.
Beide commando's hebben er al eens voor gezorgd dat ze niet in een risico volle situatie kwamen doordat ze niet onder de auto/fiets liepen.

Die ene keer met mijn 1e hond staat me nog het meeste bij.
Was bij de manege waar we altijd trainde, daar waren door hard rijdende auto's al 2 honden van de manege zelf doodgereden.
De weg gaat daar van onverhard naar verhard waardoor veel dan het gas flink intrappen.
Ik liet mijn hond even plassen in de berm, hij liep aan de ene kant van de weg en ik stond aan de andere kant.
Zag een auto naderen, maar besefte dat hierroepen ws niet snel genoeg zou gaan. Dus een "ly down" gegeven en gelukkig volgde hij dat hij super op. Auto reed met flinke vaart voorbij en toen hij voorbij was lag mijn hond nog netjes in de berm te wachten. pffffff
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cornelia »

Vind het lastig. Kan me goed het verhaal van een kennis herinneren wiens hond zeer goed afgericht was maar waarbij het toch een keer mis ging en hond en baas gescheiden werden door een weg. Hoe de situatie precies ontstaan was etc. weet ik niet meer maar wel dat het allemaal erg snel en hard ging, ik was vnl onder de indruk van het vervolg verhaal van de man. De hond reageerde n.l. meteen op HIER en stak helaas als nog de weg over. Die kennis heeft zich daar jaren vreselijk schuldig over gevoeld, de hond kende ook het commando BLIJF en TERUG wat in de situatie beter was geweest. De man beschrijft echter perfect het bijna onhaalbare van het beslissen in een ruimte van amper een seconde. Voor het zelfde geld had de hond al op de weg gestaan en had hij BLIJF geroepen, dan was de hond dus voor de auto blijven staan. De kwestie waar de man dus mee bleef zitten was het feit dat de hond zo goed afgericht was dat hij onvoorwaardelijk altijd alles deed wat de man van hem vroeg. De man heeft jarenlang die verantwoordelijkheid niet meer willen hebben, heeft jarenlang rond gelopen met het gevoel zijn hond vermoord te hebben.
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Zitfluit of een keiharde brul "zit" voor Ushi. En pasha begint ook al op de zitfluit te reageren. Daar zeg ik overigens blijf tegen.

Werkt dus ook niet, bedenk ik me nu. Twee verschillende noodcommando's..
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

Antonetta schreef:We gaan volgende week bij de puppycursus met het noodcommando bezig. Ik moet een commandowoord bedenken dat we enkel in geval van levensgevaar voor de hond zullen gebruiken. Ik zit zelf aan, hier te denken, omdat dit een woord is dat ik dan waarschijnlijk automatisch al zal roepen. Normaal gesproken roep ik Balou bij zijn naam.

Hebben jullie ook een nood commando woord, en welke?
de voornaam en achternaam van de hond :wink:
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

cornelia schreef:Vind het lastig. Kan me goed het verhaal van een kennis herinneren wiens hond zeer goed afgericht was maar waarbij het toch een keer mis ging en hond en baas gescheiden werden door een weg. Hoe de situatie precies ontstaan was etc. weet ik niet meer maar wel dat het allemaal erg snel en hard ging, ik was vnl onder de indruk van het vervolg verhaal van de man. De hond reageerde n.l. meteen op HIER en stak helaas als nog de weg over. Die kennis heeft zich daar jaren vreselijk schuldig over gevoeld, de hond kende ook het commando BLIJF en TERUG wat in de situatie beter was geweest. De man beschrijft echter perfect het bijna onhaalbare van het beslissen in een ruimte van amper een seconde. Voor het zelfde geld had de hond al op de weg gestaan en had hij BLIJF geroepen, dan was de hond dus voor de auto blijven staan. De kwestie waar de man dus mee bleef zitten was het feit dat de hond zo goed afgericht was dat hij onvoorwaardelijk altijd alles deed wat de man van hem vroeg. De man heeft jarenlang die verantwoordelijkheid niet meer willen hebben, heeft jarenlang rond gelopen met het gevoel zijn hond vermoord te hebben.
Mijn zoon die mijn cairns los had meegenomen, heeft het zelfde gevoel gehad. Ook Gogo stond nog aan de andere kant van de weg toen hij ineens de weg op schoot en onder een tractor kwam. Blijf, had hem misschien kunnen redden, misschien ook niet.
Het was een triest ongeluk waarbij, had ik maar dit of had ik maar zo, niets aan het gebeurde verandert.

Zaterdagmorgen stond ik paraat met het ongelooflijke lekkers (kip knacks) en mijn noodcommandowoord (hier!!!). Voor niets, er werd helemaal geen aandacht aan besteed, gebeurd vast nog wel. Maar de hindernisbaan was ook erg leuk, Balou is grotendeels over zijn angst heen en ging zonder problemen door de tunnel. Wel blijft hij afstandelijk naar vreemden die moeten hem ook niet aanraken, hij zet dan wel zijn tandjes in ze.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Loek schreef:
Antonetta schreef:We gaan volgende week bij de puppycursus met het noodcommando bezig. Ik moet een commandowoord bedenken dat we enkel in geval van levensgevaar voor de hond zullen gebruiken. Ik zit zelf aan, hier te denken, omdat dit een woord is dat ik dan waarschijnlijk automatisch al zal roepen. Normaal gesproken roep ik Balou bij zijn naam.

Hebben jullie ook een nood commando woord, en welke?
de voornaam en achternaam van de hond :wink:

haha dat herken ik. of voor de verandering weer eens de volledige naam van de hond ipv de standaard afkorting.
Afbeelding
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

als ze moeten stilstaan, dus voor een straat is het wacht.
als ze onmiddelijk moeten komen is het fluiten op mijn vingers.
dat doe ik niet vaak dus dan weten ze dat het menens is.

voor mijn dove hondje heb ik geen commando uiteraard.
die zit gewoon aan de riem en blijft ook aan de riem. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”