Nee echt hond- of baasvriendelijk is onze gemeente niet, maar ach.. Het hoort erbij zeggen we dan maar

Moderator: moderatorteam
Als je dat vindt, waarom vindt je dan niet dat iedereen in de gemeente maar moet mee betalen aan die 'hondenvoorzieningen' wat in de praktijk dus eigenlijk weinig inhoudt? Net zoals dat iedereen meebetaalt aan bushokjes, fietsenrekken, etc?smoekie schreef: En nee, tis niet eerlijk dat een niet hondenbezitter mee zou moeten betalen aan de voorzieningen voor honden. Ik wil ook niet meebetalen aan de bushokjes die de jeugd sloopt. maar het gebeurd wel. Jammer danIndien bekend mogen ze die kosten van mij op de ouders verhalen hoor
![]()
Die kattenbelasting is er niet omdat daarover niks in de wet staat. Daarom is er ook geen paardenbelasting etc.smoekie schreef: Daar waar ze een "melkkoe" zien zullen ze dit niet nalaten, dus wat dat betreft sta ik er eerlijk gezegd nog van te kijken dat er geen kattenbelasting is, maar dat zal wel komen door het feit dat dat lang niet zo "controleerbaar" is![]()
sjaak-k schreef:Er wordt hier niet opgeruimt, nooit, tenzij je grasmaaien als opruimen ziet, maar dat gras blijft liggensmoekie schreef:Wat ik al eerder zei Sjaak. Als er dáádwerkelijk niets werd opgeruimd stond je morgen nog tot aan je knieën in de stront.Waar woon jij dan (gemeente) dat jij zegt dat jullie geen controle hebben, geen aanlijnplicht, geen opruimplicht niks??? Als je dat zegt, prima, maar dan ben ik oprecht benieuwd waar jij dan woont
Heel veel honden lopen ook gewoon los trouwens, ook in het centrum/naast de fiets/in de wijk. We hebben ook geen honden uitlaat plaatsen, dat mag gewoon overal
Tara schreef:Waaruit inderdaad blijkt dat je het principe dus niet snapt, want dat doet er nou net wél toe namelijk.smoekie schreef:Tara schreef:Smoekie, je snapt het principe gewoon niet.
Ik snap het principe heel goed hoor.
Ik maak als autobezitter gebruik van de openbare weg zoals iedereen dat doet. Óók zij zonder auto(fietser, voetganger,bromfietsrijder noem maar op)
Dat de wegen minder hebben te lijden door het gebruik van de fietsers e.d. doet er toch niet toe??
Maar het geeft niet hoor, jij vindt hondenbelasting dus duidelijk geen onredelijke belasting.
En die mening staat je geheel vrij natuurlijk.
Omdat mijn buurman/buurvrouw voor mij niet hoeft meebetalen aan de "overlast/onkosten" voor mijn hondEcho schreef:Als je dat vindt, waarom vindt je dan niet dat iedereen in de gemeente maar moet mee betalen aan die 'hondenvoorzieningen' wat in de praktijk dus eigenlijk weinig inhoudt? Net zoals dat iedereen meebetaalt aan bushokjes, fietsenrekken, etc?smoekie schreef: En nee, tis niet eerlijk dat een niet hondenbezitter mee zou moeten betalen aan de voorzieningen voor honden. Ik wil ook niet meebetalen aan de bushokjes die de jeugd sloopt. maar het gebeurd wel. Jammer danIndien bekend mogen ze die kosten van mij op de ouders verhalen hoor
![]()
Vindt je het helemaal niet oneerlijk dat de hondeneigenaren als melkkoe worden gebruikt en meer betalen voor diezelfde algemene pot waar iedereen voor betaalt?
Snap ik, en is ook niet controleerbaar. (niet echt)echo schreef:Die kattenbelasting is er niet omdat daarover niks in de wet staat. Daarom is er ook geen paardenbelasting etc.smoekie schreef: Daar waar ze een "melkkoe" zien zullen ze dit niet nalaten, dus wat dat betreft sta ik er eerlijk gezegd nog van te kijken dat er geen kattenbelasting is, maar dat zal wel komen door het feit dat dat lang niet zo "controleerbaar" is![]()
De hondenbelasting stamt uit een tijd waar alle honden los liepen en een gevaar waren voor verkeer; en veel arme mensen de hond gebruikten voor de 'hondenkar'.
Overigens ben je het er dan wel mee eens dat de hondenbelasting dan een doelbelasting moet worden waarbij de gemeente moet verklaren waar het geld naar toe gaat? Dat lijkt me nuttiger dan alle gemeentes maar hetzelfde bedrag te maken.
Frederiek schreef:Het was hier in Groningen 91,80 euro voor één hond in 2011. We hebben netjes betaald, maar we hebben in 3,5 jaar tijd maar één keer iemand ter controle aan de deur gehad. Drie jaar terug, om precies te zijn.
Van mij mag 't ook afgeschaft worden. De laatste grap van de gemeente, in 't parkje om de hoek, was dat men alle boomblaadjes precies op het wandelpad had geblazen. Waarom?.
Misschien hou je een beetje teveel je eigen gemeente voor ogen. Hier zijn géén kliko's. Geen uitlaatstroken die worden onderhouden door de gemeente (er zijn wel een aantal aangewezen uitlaatstrookjes van 5 x 20 meter, maar die worden niet onderhouden). Maar niemand heeft last van de stront van mijn honden (want ik ruim het op). En ik betaal wel ruim 200 euro hondenbelasting.smoekie schreef:Gaat er om dat als deze "kostenpost" zou verdwijnen andere belastingen verhoogd worden en dat je daarmee de "rekening doorschuift naar mensen zonder hond die niets met mijn of jouw hond(en) te maken heeft maar wel dus op mogen draaien voor de kosten van de overlast die mijn en jou (en van anderen) veroorzaakt![]()
Je kunt wel zeggen dat het te gek voor woorden is dat jij moet betalen voor de speeltuin van de buurman met kinderen maar zonder hond. Nee, dat vind ik niet te gek voor woordenWaarom???? Er zijn toch ook meer dan genoeg uitlaatstroken waar je je hond op uit kunt laten en die onderhouden worden door de gemeente
![]()
Ik denk dat ze er dan met zo'n machine overheen gaan om het op te vegengrover schreef:
Ach jemig. Je moet nog even verder googelen Smoek. In de tijd dat de hondenbelasting is verzonnen was er nog niet zo heel veel verkeer. En ook de paarden in die tijd voor de kar nog even ietsje meer stront produceerden.smoekie schreef:De hondenbelasting stamt uit een tijd waar alle honden los liepen en een gevaar waren voor verkeer; en veel arme mensen de hond gebruikten voor de 'hondenkar'.
Al sinds de middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven. Het werd ingevoerd om de overlast van met name van zwerfhonden te beperken en om de verspreiding van hondsdolheid tegen te gaan.[1] Daarnaast zag de overheid er in de tijd dat de hondenkar als transportmiddel werd gebruikt, een middel in om transportbelasting te kunnen heffen. Tegenwoordig, begin 21e eeuw, wordt er dikwijls van uitgegaan dat de heffing van hondenbelasting is gerechtvaardigd teneinde de overlast van hondenpoep terug te dringen. De hondenbelasting is echter zoals de meeste belastingen geen bestemmingsheffing om de kosten van het ruimen van hondenpoep te dekken en het betalen van hondenbelasting stelt je dan ook zeer zeker niet vrij van de verplichting om de hondenpoep op te ruimen.
De veelgehoorde vraag "waarom niet ook kattenbelasting?" is juridisch simpel te beantwoorden: Omdat de wet alleen de mogelijkheid van een belasting op honden kent. (Er staat niet "op huisdieren" maar: "op honden"). Het instellen van belasting op andere dieren kan dus alleen als de Gemeentewet wordt aangepast, een gemeenteraad kan dat niet zelf regelen.
Yep, want in de middeleeuwen waren honden al een gevaar voor het verkeersjaak-k schreef:Al sinds de middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven.
Marion. schreef:Misschien hou je een beetje teveel je eigen gemeente voor ogen. Hier zijn géén kliko's. Geen uitlaatstroken die worden onderhouden door de gemeente (er zijn wel een aantal aangewezen uitlaatstrookjes van 5 x 20 meter, maar die worden niet onderhouden). Maar niemand heeft last van de stront van mijn honden (want ik ruim het op). En ik betaal wel ruim 200 euro hondenbelasting.smoekie schreef:Gaat er om dat als deze "kostenpost" zou verdwijnen andere belastingen verhoogd worden en dat je daarmee de "rekening doorschuift naar mensen zonder hond die niets met mijn of jouw hond(en) te maken heeft maar wel dus op mogen draaien voor de kosten van de overlast die mijn en jou (en van anderen) veroorzaakt![]()
Je kunt wel zeggen dat het te gek voor woorden is dat jij moet betalen voor de speeltuin van de buurman met kinderen maar zonder hond. Nee, dat vind ik niet te gek voor woordenWaarom???? Er zijn toch ook meer dan genoeg uitlaatstroken waar je je hond op uit kunt laten en die onderhouden worden door de gemeente
![]()
I.t.t. mijn buurvrouw zonder hond voor wiens 3 kinderen wel het speeltuintje wordt onderhouden en opgeknapt. En i.t.t. de andere buurvrouw, voor wiens loslopende kat je moet oppassen dat je die niet overrijdt en wiens stront je uit je eigen tuin mag lopen scheppen.
Marion. schreef:Ach jemig. Je moet nog even verder googelen Smoek. In de tijd dat de hondenbelasting is verzonnen was er nog niet zo heel veel verkeer. En ook de paarden in die tijd voor de kar nog even ietsje meer stront produceerden.smoekie schreef:De hondenbelasting stamt uit een tijd waar alle honden los liepen en een gevaar waren voor verkeer; en veel arme mensen de hond gebruikten voor de 'hondenkar'.
Ook toen was er verkeer hoorMarion. schreef:Yep, want in de middeleeuwen waren honden al een gevaar voor het verkeersjaak-k schreef:Al sinds de middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven.
Dat was ik die dat zei. Smoekie heeft niet goed geqoute waardoor het er uitziet alsof zij het zei.Marion. schreef:Ach jemig. Je moet nog even verder googelen Smoek. In de tijd dat de hondenbelasting is verzonnen was er nog niet zo heel veel verkeer. En ook de paarden in die tijd voor de kar nog even ietsje meer stront produceerden.smoekie schreef:De hondenbelasting stamt uit een tijd waar alle honden los liepen en een gevaar waren voor verkeer; en veel arme mensen de hond gebruikten voor de 'hondenkar'.
Echo schreef:Als ik elke keer kotsmisselijk moest worden als ik het niet met je eens was nou dat lijk me nie best.
Echo schreef:Dat was ik die dat zei. Smoekie heeft niet goed geqoute waardoor het er uitziet alsof zij het zei.Marion. schreef:Ach jemig. Je moet nog even verder googelen Smoek. In de tijd dat de hondenbelasting is verzonnen was er nog niet zo heel veel verkeer. En ook de paarden in die tijd voor de kar nog even ietsje meer stront produceerden.smoekie schreef:De hondenbelasting stamt uit een tijd waar alle honden los liepen en een gevaar waren voor verkeer; en veel arme mensen de hond gebruikten voor de 'hondenkar'.
Ben de "weg" ff kwijt want met dat debiele gequote snap ik nu ff niet over wat of wie je het nu hebtEcho schreef:Oké verkeer dan niet, maar ik had dat ergens gelezen (niet goed gelezen dus want je hebt gelijk!)
ja, maar lieve Echo, ik wordt helemaal niet overal kotsmisselijk van. Verre van zelfs. Ik wordt enkel nu zo onderhand kotsmisselijk van dat simplex gelul waarin men ene uitlaatstrook vergelijkt met ene kinderspeeltuintje. Of als het over honden gaat men er altijd direct "kinderen" bij betrekt alsware een hond en een kind hetzelfdeEcho schreef: En Smoekie, je hoeft helemaal niet overal kotsmisselijk van te worden als mensen het niet met je eens zijn hoor. Als ik elke keer kotsmisselijk moest worden als ik het niet met je eens was nou dat lijk me nie best.
Echo schreef:Anyway jij vindt de hondenbelasting helemaal normaal en ook dat jij enkel en alleen omdat je een hond hebt meer belasting betaalt voor de algemene pot dan je buren zonder hond. Dat is jouw mening dan, ik ben het er niet mee eens.
Tegen beter weten in, maarjasmoekie schreef:Idd.Net zo normaal als men autobelasting moet betalen enkel en alleen omdat je een auto hebtEn derhalve ook "meer' aan belasting betaal aan de algemene pot dan mijn buren (zonder auto) die van dezelfde wegen (oke snelwegen uitgezonderd) gebruik maken
Dat jij het er niet mee eens bent. Tja ehm. Meningen verschillen nu eenmaal prima toch
Als je iets naar boven scrollt op deze pagina zul je zien dat Marion reageerde op de post waar jij op mij gereageerd had. Je hebt daar de quote verpest en dus lijkt het alsof jij het zegt, en niet ik. Ik hoef verder niks te googlen want weet wel dat ze gelijk heeft.smoekie schreef:Echo schreef:Dat was ik die dat zei. Smoekie heeft niet goed geqoute waardoor het er uitziet alsof zij het zei.Marion. schreef:Ach jemig. Je moet nog even verder googelen Smoek. In de tijd dat de hondenbelasting is verzonnen was er nog niet zo heel veel verkeer. En ook de paarden in die tijd voor de kar nog even ietsje meer stront produceerden.smoekie schreef:De hondenbelasting stamt uit een tijd waar alle honden los liepen en een gevaar waren voor verkeer; en veel arme mensen de hond gebruikten voor de 'hondenkar'.
Ey ff he. Maarre, ik was niet degene die niet goed gequote heeft, dat was Marion. Marion gaf dan misschien wel een reactie op Smoekie, maarre aangezien jij degene bent die zij dus (verkeerd) heeft gequote weet je nu dus in ieder geval dat je (jij dus) nog ff verder moet googlen Echo![]()
Ik zei dat tegen Marion, die op mijn zin reageerde (waarvan ze dacht dat het van jou kwam).smoekie schreef:Ben de "weg" ff kwijt want met dat debiele gequote snap ik nu ff niet over wat of wie je het nu hebtEcho schreef:Oké verkeer dan niet, maar ik had dat ergens gelezen (niet goed gelezen dus want je hebt gelijk!)![]()
Ik denk dat je dan niet zo heul goed gelezen hebt JaapJaap* schreef:Tegen beter weten in, maarjasmoekie schreef:Idd.Net zo normaal als men autobelasting moet betalen enkel en alleen omdat je een auto hebtEn derhalve ook "meer' aan belasting betaal aan de algemene pot dan mijn buren (zonder auto) die van dezelfde wegen (oke snelwegen uitgezonderd) gebruik maken
Dat jij het er niet mee eens bent. Tja ehm. Meningen verschillen nu eenmaal prima toch
![]()
Je maakt een denkfout door de veronderstellen dat de uitlaastrook betaald wordt uit een apart hondenbelastingpotje, althans, je wekt de indruk dat te denken. Maar dat is dus niet zo.
Dat geld wordt gewoon op een bult gegooid met de rest aan gemeentelijke belastingen.
Nogmaals Jaap, ik zei het eerder al. Als autobezitter betaal je puur en alleen voor het in je bezit hebben van een auto. Dit terwijl nagenoeg alle wegen (snelwegen uitgezonderd) worden gebruitk door fietsers,door brommers, door mensen in een scootmobiel noem maar op. Deze hoeven ook geen belasting te betalen. Prima hoor, lig ik zeker niet wakker van.Jaap* schreef:Iemand die vaak rotzooi op straat gooit betaald ook geen extra vervuilingsbelasting, en iemand die veelvuldig gebruik maakt van een fietspad betaald ook geen aparte fietspadenbelasting. We betalen eigenlijk álles samen, met z'n allen.
Niet??? Nu ja, dat ben ik dus niet met je eens. Een fietser, brommer, iemand in een scootmobiel laat doorgaans niet zoveel "shit" achter die jij nog eens mee naar binnen neemt als je ff pech hebt dan wanneer jij vrolijk rondloopt op je niet door de gemeente onderhouden,opgeruimte loslaatstrookJaap* schreef:Daar een uitzondering op maken voor honden is daarom een beetje gek. Het slaat eigenlijk nergens op.
Ja en???Jaap* schreef:[Jij betaald ook voor een fietspad waar je misschien nooit gebruik van maakt, en je betaald ook voor de straatveger terwijl je misschien nooit iets op straat gooit.
Omdat???Jaap* schreef:Het fenomeen hondenbelasting is iets wat slechts in naam bestaat, het is een reclamebord aan een lege winkel.Het zorgt alleen maar voor verwarring en valse verwachtingen.
Wat zijn gewoon feiten????Jaap* schreef: Dat is niet een mening, het zijn gewoon feiten![]()
Klopt.Maar feit is en blijft dat jij belasting moet betalen puur en alleen om het in bezit hebben vanJaap* schreef:[Wegenbelasting is overigens een niet vrijblijvende rijksaangelegenheid, geen gemeentelijke. Een gemeente kan zelf de afweging maken hoe ze hun belasting willen noemen.
Waarom betaal je dan naar vervuiling en belasting van het wegennet?smoekie schreef: Klopt.Maar feit is en blijft dat jij belasting moet betalen puur en alleen om het in bezit hebben vanDat is ook de reden waarom ik zeg dat het afschaffen van de hondenbelasting niet goed zou zijn, maar dat het wel een goede zaak zou zijn de hondenbelasting voor elke gemeente gelijk te trekken
Als je mij dan ff "tijdstip" noemt zou ik je zeer erkentelijk zijnEcho schreef:Als je iets naar boven scrollt op deze pagina zul je zien dat Marion reageerde op de post waar jij op mij gereageerd had. Je hebt daar de quote verpest en dus lijkt het alsof jij het zegt, en niet ik. Ik hoef verder niks te googlen want weet wel dat ze gelijk heeft.
Dat snap ikEcho schreef:Ik zei dat tegen Marion, die op mijn zin reageerde (waarvan ze dacht dat het van jou kwam).smoekie schreef:Ben de "weg" ff kwijt want met dat debiele gequote snap ik nu ff niet over wat of wie je het nu hebtEcho schreef:Oké verkeer dan niet, maar ik had dat ergens gelezen (niet goed gelezen dus want je hebt gelijk!)![]()
Verder agree to disagree.
Jaap* schreef:ok
Nou, dat dacht ik eerst ook, maar het ligt er al 5 dagen zo bijsjaak-k schreef:Ik denk dat ze er dan met zo'n machine overheen gaan om het op te vegengrover schreef:[/img]http://i65.photobucket.com/.jpg[/img]
dagmar88 schreef:Waarom betaal je dan naar vervuiling en belasting van het wegennet?smoekie schreef: Klopt.Maar feit is en blijft dat jij belasting moet betalen puur en alleen om het in bezit hebben vanDat is ook de reden waarom ik zeg dat het afschaffen van de hondenbelasting niet goed zou zijn, maar dat het wel een goede zaak zou zijn de hondenbelasting voor elke gemeente gelijk te trekken
Mochten ze van mij ook wel invoeren hoor.
![]()
Belasting aan de hand van de 'last' die anderen er van hebben en hoeveelheid troep die achter blijft.
sjaak-k schreef:Jaap* schreef:ok