Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gezondheidsonderzoeken binnenkort op site RVB?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Gezondheidsonderzoeken binnenkort op site RVB?

Ongelezen bericht door sirene »

Es schreef:Nou ze schrijven zelf dat ALLE gezondheidstest erin komen, dus je wens wordt vervuld!

http://www.nvjrt.nl/Raadar/Raadar_Fokbe ... 2011-1.pdf
Ik weet nu al dat dat niet waar gaat zijn ;)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nou maak jij eens een briljant actieplan voor onze rashonden Nanna.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Es schreef:Nou ze schrijven zelf dat ALLE gezondheidstest erin komen, dus je wens wordt vervuld!

Ja, die de Rv nodig acht. Voor de Bopper zijn er natuurlijk ook meerdere onderzoeken beschikbaar, maar de Rv vind ogen en heupen het enige noodzakelijke en alleen de uitslagen daarvan zullen in de matrix opgenomen worden.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Angelique25 schreef:

Ja, die de Rv nodig acht. Voor de Bopper zijn er natuurlijk ook meerdere onderzoeken beschikbaar, maar de Rv vind ogen en heupen het enige noodzakelijke en alleen de uitslagen daarvan zullen in de matrix opgenomen worden.
Daarom vraag ik dus om een database die alles vermeldt wat ingestuurd wordt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

yamie schreef:hoezo gaat het juist om de mensen die geen lid zijn?

en ik praat helemaal niet alleen over mijn ras ( daarbij vindt ik bemiddeling ook niet belangrijk en dat weet jij best :wink: )

ik heb het puur over: RV stelt eisen aan fokdieren, of iig aan fokkers .. dus hebben die er belang bij, dat de uitslagen ook bekend zijn.
Dan ga je toch uit van mensen die via de RV fokken?

Maar degenen die erbuiten fokken, dáár gaat het nou juist om.
Die worden nergens gecontroleerd en hoeven aan niks te conformeren.
Dus die uitslagen mis je, maar ze zijn wel allemaal onderdeel van een raspopulatie.

In die zin: het gaat dus vooral om mensen die geen lid zijn (en dus de honden die zij fokken) ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Nou maak jij eens een briljant actieplan voor onze rashonden Nanna.
Ben je al bezig ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nou als jij nou een goed stuk schrijft om naar alle rv's te sturen dan weet ik wel wat mensen om het naar door te sturen. Maar dan moet je je idee dus wel uitwerken want van roepen op een forum wordt geen hond beter.
Ik ben heel erg vóór een open stamboek maar dat alleen gaat ook geen zoden aan de dijk zetten want er moeten wel mensen zijn die er mee aan de slag gaan. Daarbij is het in diverse landen wel mogelijk om honden aan te keuren maar die honden zijn toch echt niet persé gezonder. Met alleen dat kom je er niet maar ik zie je plan graag verschijnen :ok:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Als rv's er om vragen kunnen er wel dingen hoor. Maar dan moet je dus wel zelf met voorstellen komen.
Wat is het nou voor moeite om eens te proberen of je iets kan veranderen ? Er kan in deze tijd heel veel hoor want je kunt heel makkelijk via internet en social media iedereen warm maken voor dingen. Maar daar moet je wel even tijd in steken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Doe dat maar, Nanna.
En dan graag naar alle bladen ;)

Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
sirene schreef: Er kan in deze tijd heel veel hoor want je kunt heel makkelijk via internet en social media iedereen warm maken voor dingen.
:mrgreen: Ja, dat blijkt hier op het forum al wel waar ik verguisd wordt en uitgemaakt wordt voor eeuwige zeikerd die overal problemen ziet die er klaarblijkelijk helemaal niet zijn of die heel simpel met testen opgelost kunnen worden ;-)
Maar goed, wellicht kan ik wel eens een stukkie schrijven en dat opsturen naar kynologische bladen. Wie weet.
Ik zal mijn pennenwapentuig eens omgorden :engel:
Die RV's laat ik maar even voor wat het is voordat ik die figuren met historische proclamaties aan de broek krijg :engel:
:ok:

Hèhè, als ik het er mee eens ben dan zal ik het proberen te promoten waar ik kan! Ik vind dat het wel naar rv's moet hoor maar als je daar geen zin in hebt kan ik dat ook vanuit mijn eigen naam doen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Marjoleine schreef: Maar degenen die erbuiten fokken, dáár gaat het nou juist om.
Die worden nergens gecontroleerd en hoeven aan niks te conformeren.
Dus die uitslagen mis je, maar ze zijn wel allemaal onderdeel van een raspopulatie.

In die zin: het gaat dus vooral om mensen die geen lid zijn (en dus de honden die zij fokken) ;)
Die uitslagen hoef je niet te missen. De tollerclub publiceert alle uitslagen op de website, ook van niet-leden. Dat werd in bepaalde kringen niet met gejuich ontvangen maar de rasvereniging heeft wel doorgezet :ok: Het kan dus wel. Mits het gaat om officiële onderzoeken natuurlijk die worden doorgestuurd. Wat je niet hebt, kun je ook niet publiceren.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
sirene
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef: Die uitslagen hoef je niet te missen. De tollerclub publiceert alle uitslagen op de website, ook van niet-leden. Dat werd in bepaalde kringen niet met gejuich ontvangen maar de rasvereniging heeft wel doorgezet :ok: Het kan dus wel. Mits het gaat om officiële onderzoeken natuurlijk die worden doorgestuurd. Wat je niet hebt, kun je ook niet publiceren.
Maar dan moeten ze wel testen natuurlijk. Dat is volgens mij wat Marjoleine bedoelt. Het is straks de bedoeling dat iedereen zich aan de minimale eisen van die matrix gaat houden, incl fokkers die geen lid zijn van een rv.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Es
Zeer actief
Contacteer:

Maar die eisen zijn zo minimaal dat straks iedereen zich daar nog (alleen) gaat houden....
En er kan veel meer.
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

Op de site van de Teckelclub:

'We krijgen tegenwoordig niet alle resultaten van de verrichtte oogonderzoeken terug via de Raad van Beheer.
De reden hiervoor is niet geheel duidelijk. Waarschijnlijk worden ze niet doorgestuurd naar de rasvereniging als de handtekening op het formulier niet de handtekening is van de eigenaar.
Als teckelclub willen wij graag een compleet beeld hebben van de verrichtte oogonderzoeken. Heeft u het idee dat het oogonderzoek van uw hond niet bij de NTC terecht komt, dan kunt u altijd zelf een kopie van het oogonderzoek naar ons opsturen"
Op elke wandeling is
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
under the red sky schreef: Die uitslagen hoef je niet te missen. De tollerclub publiceert alle uitslagen op de website, ook van niet-leden. Dat werd in bepaalde kringen niet met gejuich ontvangen maar de rasvereniging heeft wel doorgezet :ok: Het kan dus wel. Mits het gaat om officiële onderzoeken natuurlijk die worden doorgestuurd. Wat je niet hebt, kun je ook niet publiceren.
Maar dan moeten ze wel testen natuurlijk. Dat is volgens mij wat Marjoleine bedoelt. Het is straks de bedoeling dat iedereen zich aan de minimale eisen van die matrix gaat houden, incl fokkers die geen lid zijn van een rv.
Ja, exact, die bedoel ik.
Het gaat mij om die gezondheidsprotocollen die ze willen voor iedereen, ook de fokkers die nergens lid van zijn.
Es schreef:Maar die eisen zijn zo minimaal dat straks iedereen zich daar nog (alleen) gaat houden....
En er kan veel meer.
Ja, er kan veel meer.
En er kan ook veel anders.
Maar je moet ergens beginnen en niet gaan lopen rellen omdat het niet meteen allemaal 180 graden draait.
Dat kán niet in één keer.

Afbeelding

Es
Zeer actief
Contacteer:

Uhm het is 2012...er kan al zoveel en de de rv's kunnen het toch ook?

Er wordt hier al jaren om gevraagd, en men maakt zich druk over dingen gaan printen op stambomen en allerlei andere oplossingen terwijl in feite het enige wat de meeste fokkers willen is: een Openbare database en daar hoor je bijzonder weinig over van de RVB, zelfs geen uitleg waarom het niet kan. Dan hoef je verder niet zoveel meer.

Men is gewoon bang om minder stambomen te kunnen afgeven. (Bovendien moeten ze beslist niet schrijven dat ze alle gegevens gaan publiceren als de dat niet kunnen.
DAT kan dus echt niet.)
Op elke wandeling is
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

En jij bent ook op de Raadsvergaderingen, Es?

Afbeelding

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Weet je: ik heb me gemeld als lid van een RV (Markiesje) juist om me met de tijd de overleggen in te kunnen wurmen.
Met aan de zijkant staan en iets brullen los je ook niks op: dus vooruit maar, ik zal wel een paar jaar net doen of ik actief een ras wil propageren.
Laboriginals
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Es schreef:Op de site van de Teckelclub:

'We krijgen tegenwoordig niet alle resultaten van de verrichtte oogonderzoeken terug via de Raad van Beheer.
De reden hiervoor is niet geheel duidelijk. Waarschijnlijk worden ze niet doorgestuurd naar de rasvereniging als de handtekening op het formulier niet de handtekening is van de eigenaar.
Als teckelclub willen wij graag een compleet beeld hebben van de verrichtte oogonderzoeken. Heeft u het idee dat het oogonderzoek van uw hond niet bij de NTC terecht komt, dan kunt u altijd zelf een kopie van het oogonderzoek naar ons opsturen"
Verrek.. ik maakte van de week een afspraak voor het oogonderzoek van onze Dazzle bij Dr. Heijn in Oisterwijk en toen zeiden ze dat ik ook het eigendomsbewijs mee moest nemen. Dat heb ik in al die jaren nog nooit gehoeven, de stamboom was voldoende. Zou er misschien heisa geweest zijn hierover en dat er nu nieuwe richtlijnen zijn?

Hanneke
Es
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:En jij bent ook op de Raadsvergaderingen, Es?

Vaak wel, niet altijd.
Op elke wandeling is
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Laboriginals schreef:
Es schreef:Op de site van de Teckelclub:

Verrek.. ik maakte van de week een afspraak voor het oogonderzoek van onze Dazzle bij Dr. Heijn in Oisterwijk en toen zeiden ze dat ik ook het eigendomsbewijs mee moest nemen. Dat heb ik in al die jaren nog nooit gehoeven, de stamboom was voldoende. Zou er misschien heisa geweest zijn hierover en dat er nu nieuwe richtlijnen zijn?

Hanneke
Als je zonder komt is er niks aan de hand. Is mijn ervaring van vorige maand ;-)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Als je zonder komt is er niks aan de hand. Is mijn ervaring van vorige maand ;-)
Maar je weet niet of de uitslag naar de RV gaat.
En dus ook niet of de teckelclub gelijk heeft met een eventueel cuasaal verband ;)

@Es: ik vind het zo makkelijk om te roepen dat het om de stambomen gaat. Het gaat toch over rashonden? En over inkomsten om dingen te kunnen bekostigen? Daar horen die stambomen gewoon bij.
Dat is geen schande toch?
Dat eeuwige gezeur daarover. Ja, er moeten inkomsten. Want er zijn ook uitgaven. :19:

Er wordt wel degelijk van alles geprobeerd, maar ja. Die rasverenigingen he. Die democratie. Ze moesten het afschaffen :roll:

Afbeelding

Es
Zeer actief
Contacteer:

Blijf maar lekker dromen. Of bel me even kan ik nog wel meer toelichten. En als er slechte voorstellen worden gedaan dan worden ze niet aangenomen en zijn we weer een jaar verder voor er iets gebeurt...
Op elke wandeling is
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Es schreef:Blijf maar lekker dromen. Of bel me even kan ik nog wel meer toelichten. En als er slechte voorstellen worden gedaan dan worden ze niet aangenomen en zijn we weer een jaar verder voor er iets gebeurt...
Als je het echt allemaal zo duidelijk weet, zet het dan gewoon hier neer?
Daar ga ik niet voor bellen.

Ik loop al even mee hoor. En ik heb een hekel aan dat negatieve gedoe.
Als je het anders wilt moet je wat doen en niet lopen zeuren op Internet.

Afbeelding

under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Marjoleine schreef: Er wordt wel degelijk van alles geprobeerd, maar ja. Die rasverenigingen he. Die democratie. Ze moesten het afschaffen :roll:
Precies! Altijd dat gemekker over de Raad van Beheer. Die zit volgens mij in een onmogelijke spagaat tussen de roep om meer regelgeving enerzijds en anderzijds de rasverenigingen c.q. fokkers die toch zekers zelf wel weten hoe het allemaal moet.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef: Ik loop al even mee hoor. En ik heb een hekel aan dat negatieve gedoe.
Als al járen gewaarschuwd wordt voor de gevolgen van fokken binnen gesloten raspopulaties maar verreweg de meeste betrokken weigeren arrogant zich daar ook maar ene sodemieter van aan te trekken (laat stáán er iets aan te doen, ze werken liever tegen), ja, dan kan ik me voorstellen dat je op een gegeven ogenblik enorm cynisch wordt hoor....helemaal als je daardoor een geliefd ras volkomen naar de donder ziet gaan.
Ja, maar wie houden dat dan tegen?
Vertel me dat eens?
Een vriendin van me heeft een Berner (altijd al Berners gehad) maar dit is haar laatste. Het ras is door inteelt volkomen kapot gefokt en dondert om van ellende. Gemiddelde leeftijd: 5 jaar. Maar hé, we kunnen dat maar niet zómaar veranderen hè. Néé, daar moeten decennia overheen voordat alle snel aangebrande neuzen dezelfde kant op staan..
Nou, newsflash: die tijd heeft het hele ras niet. :ok:
Ja, dus?
Dus moet de Raad die gekoesterde democratie, waar zo voor geknokt is indertijd (weet je nog?) maar overboord zetten?

Ik kan me wel ongeveer voorstellen wat dát voor effect zou hebben.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ja. Wel als ze het voortbestaan van de rashond willen garanderen. :19:
Maar dat durven ze niet want dan stappen veel fokkers op en lopen ze inkomsten mis.
Het is dus een financiële patstelling. Fokkers zijn bang om inkomsten mis te lopen en de Raad ook.
Dat is flauwekul. Het openstellen van het stamboek laat fokkers écht niet weglopen.
Het afschaffen van democratie wel, en dat kan trouwens ook helemaal niet. Voor je het weet heb je weer een rechtszaak aan je broek trouwens.
Daar zijn die RV's best goed in.
Bovendien geloven nog steeds heel veel fokkers dat inteelt helemaal niet erg is, als je maar lustig test ;-)
Dit staat op de site van een Bernerfokker te lezen:
"Ofschoon soms ieder denkbaar defect ten onrechte in verband wordt gebracht met inteelt, is het zo dat inteelt geen problemen veroorzaakt, als het met zorg wordt gedaan.
Inteelt concentreert (vermenigvuldigt als het ware) eigenschappen die al aanwezig waren en inteelt brengt verborgen eigenschappen (=recessief aanwezig) aan de oppervlakte.
Dit kan uit de aard der zaak wenselijk of juist ongewenst zijn.
Daarom heeft inteelt alleen succes, als exemplaren van het ras met voortreffelijke eigenschappen en met weinig of geen recessieve genen voor serieuze fouten worden gebruikt.
Wat men moet onthouden is, dat inteelt niet, zoals oudewijvenpraat ons zou doen geloven, een probleem zal scheppen
."
Ja, dat weet ik, dat ze dat denken.
Maar wat kan de Raad daaraan doen?
Leg me dat eens uit?

Die berners zijn trouwens behoorlijk het slachtoffer van vriend Malcolm Willis, die geneticus was en ze fokte en bovendien wereldwijd propageerde wat hierboven staat.
Dus toen gingen ze lustig uitsluiten, en de gevolgen zijn bekend.

Maar nogmaals: wat kan de Raad daaraan doen dan?
Je kunt mensen niet verplichten te fokken zoals jij dat wilt.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ja, dat ben ik met je eens. De Raad moet daar gewoon naar kijken, naar dat openstellen van stamboeken.
Niemand moet dat doen tenslotte.
Zolang het maar wel mág.
Wat mij betreft liever vandaag dan morgen.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:Ja, dat ben ik met je eens. De Raad moet daar gewoon naar kijken, naar dat openstellen van stamboeken.
Niemand moet dat doen tenslotte.
Zolang het maar wel mág.
Wat mij betreft liever vandaag dan morgen.
Iemand zul je bedoelen ;-)
En ik heb veel respect voor de Raad dat ze zich wat dat betreft hard maken voor de Wetterhoun. De paar zèlf ingeteelde idioten die ertegen zijn en mensen lopen te bedreigen kunnen het heen-en-weer genieten. Gaan dié toch lekker zelf verder fokken met hun inteelthap. Kijken hoe snel ze de Wetter met vers bloed nodig hebben :ok:
Nee, ik bedoel: niemand hoeft die lijnen te gebruiken toch?
Niemand moet inkruisen. Zolang het maar mag.

Probleem is dat het dus wel moet worden aangenomen op de ALV van de rasvereniging.
Nouja. Die is volgende maand. We wachten af.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”