Ik weet nu al dat dat niet waar gaat zijnEs schreef:Nou ze schrijven zelf dat ALLE gezondheidstest erin komen, dus je wens wordt vervuld!
http://www.nvjrt.nl/Raadar/Raadar_Fokbe ... 2011-1.pdf

Moderator: moderatorteam
Ik weet nu al dat dat niet waar gaat zijnEs schreef:Nou ze schrijven zelf dat ALLE gezondheidstest erin komen, dus je wens wordt vervuld!
Es schreef:Nou ze schrijven zelf dat ALLE gezondheidstest erin komen, dus je wens wordt vervuld!
Daarom vraag ik dus om een database die alles vermeldt wat ingestuurd wordt.Angelique25 schreef:Es schreef:Nou ze schrijven zelf dat ALLE gezondheidstest erin komen, dus je wens wordt vervuld!
Ja, die de Rv nodig acht. Voor de Bopper zijn er natuurlijk ook meerdere onderzoeken beschikbaar, maar de Rv vind ogen en heupen het enige noodzakelijke en alleen de uitslagen daarvan zullen in de matrix opgenomen worden.
Dan ga je toch uit van mensen die via de RV fokken?yamie schreef:hoezo gaat het juist om de mensen die geen lid zijn?
en ik praat helemaal niet alleen over mijn ras ( daarbij vindt ik bemiddeling ook niet belangrijk en dat weet jij best)
ik heb het puur over: RV stelt eisen aan fokdieren, of iig aan fokkers .. dus hebben die er belang bij, dat de uitslagen ook bekend zijn.
Ben je al bezig ?sirene schreef:Nou maak jij eens een briljant actieplan voor onze rashonden Nanna.
Nanna schreef:sirene schreef: Er kan in deze tijd heel veel hoor want je kunt heel makkelijk via internet en social media iedereen warm maken voor dingen.Ja, dat blijkt hier op het forum al wel waar ik verguisd wordt en uitgemaakt wordt voor eeuwige zeikerd die overal problemen ziet die er klaarblijkelijk helemaal niet zijn of die heel simpel met testen opgelost kunnen worden
Maar goed, wellicht kan ik wel eens een stukkie schrijven en dat opsturen naar kynologische bladen. Wie weet.
Ik zal mijn pennenwapentuig eens omgorden
Die RV's laat ik maar even voor wat het is voordat ik die figuren met historische proclamaties aan de broek krijg
Die uitslagen hoef je niet te missen. De tollerclub publiceert alle uitslagen op de website, ook van niet-leden. Dat werd in bepaalde kringen niet met gejuich ontvangen maar de rasvereniging heeft wel doorgezetMarjoleine schreef: Maar degenen die erbuiten fokken, dáár gaat het nou juist om.
Die worden nergens gecontroleerd en hoeven aan niks te conformeren.
Dus die uitslagen mis je, maar ze zijn wel allemaal onderdeel van een raspopulatie.
In die zin: het gaat dus vooral om mensen die geen lid zijn (en dus de honden die zij fokken)
Maar dan moeten ze wel testen natuurlijk. Dat is volgens mij wat Marjoleine bedoelt. Het is straks de bedoeling dat iedereen zich aan de minimale eisen van die matrix gaat houden, incl fokkers die geen lid zijn van een rv.under the red sky schreef: Die uitslagen hoef je niet te missen. De tollerclub publiceert alle uitslagen op de website, ook van niet-leden. Dat werd in bepaalde kringen niet met gejuich ontvangen maar de rasvereniging heeft wel doorgezetHet kan dus wel. Mits het gaat om officiële onderzoeken natuurlijk die worden doorgestuurd. Wat je niet hebt, kun je ook niet publiceren.
Ja, exact, die bedoel ik.sirene schreef:Maar dan moeten ze wel testen natuurlijk. Dat is volgens mij wat Marjoleine bedoelt. Het is straks de bedoeling dat iedereen zich aan de minimale eisen van die matrix gaat houden, incl fokkers die geen lid zijn van een rv.under the red sky schreef: Die uitslagen hoef je niet te missen. De tollerclub publiceert alle uitslagen op de website, ook van niet-leden. Dat werd in bepaalde kringen niet met gejuich ontvangen maar de rasvereniging heeft wel doorgezetHet kan dus wel. Mits het gaat om officiële onderzoeken natuurlijk die worden doorgestuurd. Wat je niet hebt, kun je ook niet publiceren.
Ja, er kan veel meer.Es schreef:Maar die eisen zijn zo minimaal dat straks iedereen zich daar nog (alleen) gaat houden....
En er kan veel meer.
Verrek.. ik maakte van de week een afspraak voor het oogonderzoek van onze Dazzle bij Dr. Heijn in Oisterwijk en toen zeiden ze dat ik ook het eigendomsbewijs mee moest nemen. Dat heb ik in al die jaren nog nooit gehoeven, de stamboom was voldoende. Zou er misschien heisa geweest zijn hierover en dat er nu nieuwe richtlijnen zijn?Es schreef:Op de site van de Teckelclub:
'We krijgen tegenwoordig niet alle resultaten van de verrichtte oogonderzoeken terug via de Raad van Beheer.
De reden hiervoor is niet geheel duidelijk. Waarschijnlijk worden ze niet doorgestuurd naar de rasvereniging als de handtekening op het formulier niet de handtekening is van de eigenaar.
Als teckelclub willen wij graag een compleet beeld hebben van de verrichtte oogonderzoeken. Heeft u het idee dat het oogonderzoek van uw hond niet bij de NTC terecht komt, dan kunt u altijd zelf een kopie van het oogonderzoek naar ons opsturen"
Marjoleine schreef:En jij bent ook op de Raadsvergaderingen, Es?
Als je zonder komt is er niks aan de hand. Is mijn ervaring van vorige maandLaboriginals schreef:Verrek.. ik maakte van de week een afspraak voor het oogonderzoek van onze Dazzle bij Dr. Heijn in Oisterwijk en toen zeiden ze dat ik ook het eigendomsbewijs mee moest nemen. Dat heb ik in al die jaren nog nooit gehoeven, de stamboom was voldoende. Zou er misschien heisa geweest zijn hierover en dat er nu nieuwe richtlijnen zijn?Es schreef:Op de site van de Teckelclub:
'We krijgen tegenwoordig niet alle resultaten van de verrichtte oogonderzoeken terug via de Raad van Beheer.
De reden hiervoor is niet geheel duidelijk. Waarschijnlijk worden ze niet doorgestuurd naar de rasvereniging als de handtekening op het formulier niet de handtekening is van de eigenaar.
Als teckelclub willen wij graag een compleet beeld hebben van de verrichtte oogonderzoeken. Heeft u het idee dat het oogonderzoek van uw hond niet bij de NTC terecht komt, dan kunt u altijd zelf een kopie van het oogonderzoek naar ons opsturen"
Hanneke
Maar je weet niet of de uitslag naar de RV gaat.Rosita Compagner schreef:Als je zonder komt is er niks aan de hand. Is mijn ervaring van vorige maand
Als je het echt allemaal zo duidelijk weet, zet het dan gewoon hier neer?Es schreef:Blijf maar lekker dromen. Of bel me even kan ik nog wel meer toelichten. En als er slechte voorstellen worden gedaan dan worden ze niet aangenomen en zijn we weer een jaar verder voor er iets gebeurt...
Precies! Altijd dat gemekker over de Raad van Beheer. Die zit volgens mij in een onmogelijke spagaat tussen de roep om meer regelgeving enerzijds en anderzijds de rasverenigingen c.q. fokkers die toch zekers zelf wel weten hoe het allemaal moet.Marjoleine schreef: Er wordt wel degelijk van alles geprobeerd, maar ja. Die rasverenigingen he. Die democratie. Ze moesten het afschaffen
Ja, maar wie houden dat dan tegen?Nanna schreef:Als al járen gewaarschuwd wordt voor de gevolgen van fokken binnen gesloten raspopulaties maar verreweg de meeste betrokken weigeren arrogant zich daar ook maar ene sodemieter van aan te trekken (laat stáán er iets aan te doen, ze werken liever tegen), ja, dan kan ik me voorstellen dat je op een gegeven ogenblik enorm cynisch wordt hoor....helemaal als je daardoor een geliefd ras volkomen naar de donder ziet gaan.Marjoleine schreef: Ik loop al even mee hoor. En ik heb een hekel aan dat negatieve gedoe.
Ja, dus?Een vriendin van me heeft een Berner (altijd al Berners gehad) maar dit is haar laatste. Het ras is door inteelt volkomen kapot gefokt en dondert om van ellende. Gemiddelde leeftijd: 5 jaar. Maar hé, we kunnen dat maar niet zómaar veranderen hè. Néé, daar moeten decennia overheen voordat alle snel aangebrande neuzen dezelfde kant op staan..
Nou, newsflash: die tijd heeft het hele ras niet.
Dat is flauwekul. Het openstellen van het stamboek laat fokkers écht niet weglopen.Nanna schreef:Ja. Wel als ze het voortbestaan van de rashond willen garanderen.![]()
Maar dat durven ze niet want dan stappen veel fokkers op en lopen ze inkomsten mis.
Het is dus een financiële patstelling. Fokkers zijn bang om inkomsten mis te lopen en de Raad ook.
Ja, dat weet ik, dat ze dat denken.Bovendien geloven nog steeds heel veel fokkers dat inteelt helemaal niet erg is, als je maar lustig test
Dit staat op de site van een Bernerfokker te lezen:
"Ofschoon soms ieder denkbaar defect ten onrechte in verband wordt gebracht met inteelt, is het zo dat inteelt geen problemen veroorzaakt, als het met zorg wordt gedaan.
Inteelt concentreert (vermenigvuldigt als het ware) eigenschappen die al aanwezig waren en inteelt brengt verborgen eigenschappen (=recessief aanwezig) aan de oppervlakte.
Dit kan uit de aard der zaak wenselijk of juist ongewenst zijn.
Daarom heeft inteelt alleen succes, als exemplaren van het ras met voortreffelijke eigenschappen en met weinig of geen recessieve genen voor serieuze fouten worden gebruikt.
Wat men moet onthouden is, dat inteelt niet, zoals oudewijvenpraat ons zou doen geloven, een probleem zal scheppen."
Nee, ik bedoel: niemand hoeft die lijnen te gebruiken toch?Nanna schreef:Iemand zul je bedoelenMarjoleine schreef:Ja, dat ben ik met je eens. De Raad moet daar gewoon naar kijken, naar dat openstellen van stamboeken.
Niemand moet dat doen tenslotte.
Zolang het maar wel mág.
Wat mij betreft liever vandaag dan morgen.
En ik heb veel respect voor de Raad dat ze zich wat dat betreft hard maken voor de Wetterhoun. De paar zèlf ingeteelde idioten die ertegen zijn en mensen lopen te bedreigen kunnen het heen-en-weer genieten. Gaan dié toch lekker zelf verder fokken met hun inteelthap. Kijken hoe snel ze de Wetter met vers bloed nodig hebben