britty schreef:Dat vraag ik me al een tijdje af.. Wij hebben honden altijd van pup af aan gehad, maar hierna komt ern een herplaatser.
Nu vraag ik me dus aff of je met een pup een andere band opbouwt dan met een hond die al een verleden heeft.
Of maakt dat helemaal niets uit?
Ik heb vanuit mijn ouderlijk huis vaak pups meegemaakt, maar ben, toen ik zelf een hond wilde, altijd achter een herplaatster aan gegaan. Natuurlijk zit daar een verschil in, en natuurlijk is dit ook weer per hond verschillend.
Met een pup begin je, als het goed is, met een compleet neutraal hondje, en die ga je alles leren vanaf 0. Zo kun je er helemaal je hondje van maken die jij voor ogen hebt, desnoods met trainen op een hondenschool.
Elke herplaatster draagt daarentegen een verleden met zich mee, en soms is het verleden niet eens bekend. Dan ga je dus uitvinden, en van tijd tot tijd kom je achter zaken uit het verleden.
Een band bouw je er WEL mee op, want ook met een herplaatster ga je meteen aan het werk, en werken met elkaar creeert een band. Je bent 1 op 1 met elkaar bezig, jij leert de hond kennen, maar de hond leert ook zeker jou kennen. Daarbij heb je wel vaak het voordeel met een herplaatster dat er een basis in zit, waqaruit jij verder kunt gaan, je hebt min of meer een betere start?
Maar, ook heb je kans dat er dingen in zitten die je eruit moet halen, en dingen afleren is lastiger als de juiste dingen aanleren.
Je zult een herplaatster, beetje afhankelijk van ras en gedrag, in het begin wel een beetje kort moeten houden zodat het niet teveel eigen zaken gaat uitvinden, aanleren of doortrekken vanuit het verleden. meteen een houding van:
Nu doen we het op mijn manier.
Meteen een echte roedel leider zijn, omdat het vaak toch om iets oudere honden gaat die al een "personality"hebben ontwikkeld.
Ik zelf zou niet anders meer willen als een herplaatster, maar ik zoek ze wel altijd, vanuit een voorliefde en gevoel, jonger als 2 jaar. dat ben ik gewend.
Heb ik ze tenslotte ook langer bij me als een hond van een jaar of 8