Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden die echt werken

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Jachthonden die echt werken

Ongelezen bericht door gonnie »

ik denk dat er altijd wel een zeker risico in zit als je je hond los laat lopen, maar ik ga toch echt mijn honden niet hun hele leven aan de lijn houden omdat er misschien weleens wat me ze kan gebeuren.

Mijn honden gaan graag achter hazen aan en daar zijn ze ooit voor gefokt om schadelijk wild te verdelgen en het zijn ook zeer zelfstandige honden. Er zei hier iemand dat elke hond op te voeden is, maar de ene hond heeft wel meer jachtdrift dan de ander, als elke hond goed op te voeden zou zijn zou er ook geen probleemhonden bestaan.

Ik neem dat risico bewust, als er wat met ze gebeurd hebben ze het tenminste wel naar hun zin gehad. En dan kan er natuurlijk gezegd worden dat het zielig is voor het konijn, maar konijnen zijn hier onderhand een plaag geworden omdat de ''konijnenliefhebbers'' hun lieve konijntje in de vakantie in het bos dumpen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Laikalady
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Westsibirische en Russisch-Europese Laika
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Laikalady »

Ik denk dat een koe/varken die vervoert wordt naar de slachter en op zijn beurt staat te wachten op een vreemde plaats een stuk meer stress ervaart dan bij deze vorm van jacht.
Laikalady
Vaste gebruiker

Ze blijven staan omdat ze zich niet bedreigd voelen en gewoon hun ding blijven doen.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Inge O schreef:

en waarom blijven ze staan dan :oeps: ?
Dat moet je hun vragen :LOL:

Ze blijven staan omdat ze geloven dat er geen gevaar is (tenminste dat denk ik). Vluchtdieren zijn niet continu op de vlucht al kunnen zij aardig wat kilometers afleggen. Het is een gewoonte van een grazer om op een gegeven moment te gaan grazen zodra ze stil staan. De hond blaft niet tijdens het benaderen of achtervolgens, die begint pas als het wild ook daadwerkelijk stil staat (tenminste dat is mijn ervaring).
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Laikalady
Vaste gebruiker

chrico schreef:
Inge O schreef:

Ze blijven staan omdat ze geloven dat er geen gevaar is (tenminste dat denk ik). Vluchtdieren zijn niet continu op de vlucht al kunnen zij aardig wat kilometers afleggen. Het is een gewoonte van een grazer om op een gegeven moment te gaan grazen zodra ze stil staan. De hond blaft niet tijdens het benaderen of achtervolgens, die begint pas als het wild ook daadwerkelijk stil staat (tenminste dat is mijn ervaring).
Dat klopt helemaal.
chrico
Zeer actief

Laikalady schreef:
Nog even ter aanvulling...jij hebt blijkbaar een beeld van een woest blaffende wilde hond die er mee om heen danst. En zo is het ook niet, de hond staat rustig en geeft een regelmatige blaf te horen naargelang de aktie en soort van het wild.
Heel wat anders dan de woeste beelden dan velen er van hebben.
Ik lees nu je aanvulling pas.
Het klopt dat de meeste het idee van meutehonden die al loeiend door het bos lopen wat niet zo is bij deze rasgroep. Het is anders dan bij de meeste honden die jagen. Ook dat zij vertellen wat zij tegen gekomen zijn door de verschillende tonen vind ik heel apart. Als de honden in zicht zijn kan je ook zien aan hun houding op wat voor een spoor zij zitten.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik vind het niks, ik heb mijn hond naast het sporten ook nog voor mn plezier als maatje....
Natuurlijk zit er aan IPO ook een risico, zeker met pakwerk, maar dat calculeer ik er bij in... maar ik zou nooit mijn hond op een wild dier kunnen afsturen met het risico dat hij het er niet levend van af brengt... brrrr....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Inge O schreef:
Laikalady schreef:
chrico schreef:
Inge O schreef:

Dat klopt helemaal.
lijkt me dan wel heel toevallig dat ze nét dat super grasplekje vinden als de honden er zijn én dat ze zo lang op dat éne plekje blijven - dat is absoluut niet des grazers.

mij lijkt het logischer dat ze niet vluchten omdat ze weten dat ze zich dan kwetsbaar maken voor een aanval via de achterkant, zoals dat oa. zwijn in het water.
is het niet zo dat de hond gewoon nadert op een al grazend dier zeg maar? Al kan ik me niet voorstellen dat een eland een uur op dezelfde plek blijft grazen, hij zal vast wel een eindje gaan lopen lijkt me

Heb in noorwegen toen ik daar zat ook wel met wat jagers gesproken met elandhonden, maar had neit het idee dat die zo te werk gaan als op de hier geplaatste filmpjes.. Ik dacht alleen dat ze met een groepje gingen, maar dat weet ik niet meer zeker.

Tijdje geleden waren er een aantal gepakt door kuddes wolven, waar ik woonde dan. Begreep dat er daar heel veel zaten. Ook nog een risico dus :)
Laikalady
Vaste gebruiker

Inge O schreef:
lijkt me dan wel heel toevallig dat ze nét dat super grasplekje vinden als de honden er zijn én dat ze zo lang op dat éne plekje blijven - dat is absoluut niet des grazers.

mij lijkt het logischer dat ze niet vluchten omdat ze weten dat ze zich dan kwetsbaar maken voor een aanval via de achterkant, zoals dat oa. zwijn in het water.
De honden verplaatsen zich mee met het grazen, en dan dusdanig weer dat het wild niet op de vlucht slaat.
Natuurlijk speelt dat laatste ook mee, zeker bij zwijnen. Een eland loopt een hond er met gemak uit op de lange vlucht en is niet zo kwetsbaar van achter met zijn reuzehoeven, dus als hij wilt vluchten doet hij dat.
chrico
Zeer actief

malinois schreef:ik vind het niks, ik heb mijn hond naast het sporten ook nog voor mn plezier als maatje....
Natuurlijk zit er aan IPO ook een risico, zeker met pakwerk, maar dat calculeer ik er bij in... maar ik zou nooit mijn hond op een wild dier kunnen afsturen met het risico dat hij het er niet levend van af brengt... brrrr....
Maar wel bijv op een aanvaller met een wapen (als het je werk is waar je de hond mede voor gebruikt). Dat is in mijn ogen hetzelfde risico al is het schitterend hoe een hond werkt.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

malinois schreef:ik vind het niks, ik heb mijn hond naast het sporten ook nog voor mn plezier als maatje....
maar je vind het prachtig als een hond ook voor echt "politie"werk gebruikt wordt, m.i toch echt net zoiets hoor, je hond blootstellen aan een wild dier, maar dan in menselijk vorm...
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

chrico schreef:
Nanna schreef:
Ze kan niet gebeten worden door een konijn maar zich wel verstappen in een kuil of gespietst worden aan een tak en met die snelheden gaat dat hard. Tsja, dat moet dan maar. Ik kan haar niet het allerliefste ontnemen dat ze doet.
Dat spietsen heb ik een keer gezien bij een windhond :O: gelukkig ook niets ernstig, geen vitale delen maar de stok verdween gewoon zo een 15 cm en je schrikt je te pletter als je ontdekt hoever die stok naar binnen is gedrongen.
Been there...
Afbeelding
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

yamie schreef:
maar je vind het prachtig als een hond ook voor echt "politie"werk gebruikt wordt, m.i toch echt net zoiets hoor, je hond blootstellen aan een wild dier, maar dan in menselijk vorm...
ja dat vind ik idd. mooi, alleen ik zou het persoonlijk niet kunnen, ik zou zelf niet het risico willen lopen mijn hond te verliezen als agent zijnde... dus zulke dingen zijn voor mij niet weggelegd. Hoeft ook niet, de sport is voldoende (ook KNPV om te kijken). (en ja ook daar zit een risico maar dat zit in alle sporten denk ik, en dat risico is vele malen minder dan in het echte werk). Maar ik zou ook geen hond kunnen trainen om hem vervolgens te verkopen aan de politie...
Niettemin vind ik het idd. super om te zien, ook de band tussen agent en hond in de meeste gevallen....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
chrico
Zeer actief

Was dit die wond waardoor je op zoek ging naar een jas of is dit een andere.
Gadver, het ziet er ook niet uit en dat allemaal gewoon door alleen maar rennen en blijven haken :O:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

chrico schreef:Was dit die wond waardoor je op zoek ging naar een jas of is dit een andere.
Gadver, het ziet er ook niet uit en dat allemaal gewoon door alleen maar rennen en blijven haken :O:
Ja, hier was hij ook tijdens het rennen op een tak gespiest.
Die jas is er nooit gekomen trouwens. :F:
Maar dit had ook heel anders kunnen aflopen. :ugh:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Zeg dat wel, arme ziel. Je moet er toch niet aan denken dat zo een klote tak het leven van je hond kost.
Wat dat betreft ben ik blij dat de vachten hier behoorlijk beschermen. Hier kunnen ze door de bramenstruiken rennen en missen niet eens een haar.
Okee een doorn in het oog, dat dan weer wel de sukkel :engel: maar gelukkig is dat ook helemaal goed gekomen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -

Ongelezen bericht door daywalker »

Zo jagen honden op zwijnen. Opgepast niet voor gevoelige kijkers
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Om even een antwoord op de eerste vraag te geven....;

Ik heb dus `echte zelfstandig jagende jachthonden` maar laat mijn honden dus niet echt jagen.
Dat wil zeggen ik doe niet mee aan de jacht maar zouden ze uit zich zelf er vandoor gaan prima maar liever niet!
Helaas zie ik op mijn werk te veel slachtoffers van de jacht, zowel degenen die met een zwijn in aanraking zijn gekomen als degenen die per ongeluk een ree achtervolgenden en toen de weg overstaken, dat ik het risico liever uit de weg ga.
Dit houd voor mijn honden helaas ook in dat zij geen kampioenstitels op de show kunnen vergaren omdat een brevet de chasse verplicht is.
Net gisteren ook weer ondervonden op een show dat mijn enige teef in de werkhondenklasse (met brevet op ree) won van mijn andere teef die in de openklasse stond die toch echt veel beter is maar de keurmeesters in Frankrijk hechten helaas in mijn ogen een beetje te veel waarde aan het jachtbrevet.......;en dat vind ik jammer want deze openklas teef is een excellente huishond en kan ik overal los laten omdat ze zo heerlijk gehoorzaam is. om haar neus wel te trainen gaan we haar volgend jaar speurwerk laten doen samen met de lagotto en dat vind ik een stuk veiliger ;-)
Sandra
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Dat is dan helemaal balen als je geen risico wil lopen met je hond waar de meeste mensen een vrije keus in hebben, dat het op show verplicht is wil je verder komen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Laikalady schreef: *knip*

Heyyyy Jolanda !! wist niet dat je hier ook rondhing :F:

sorry offtopic :roos:
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
empyree schreef: Net gisteren ook weer ondervonden op een show dat mijn enige teef in de werkhondenklasse (met brevet op ree) won van mijn andere teef die in de openklasse stond die toch echt veel beter is maar de keurmeesters in Frankrijk hechten helaas in mijn ogen een beetje te veel waarde aan het jachtbrevet.......
Ik vind dat alleen maar een goede zaak, de jachteigenschappen worden daarmee in elk geval wel streng bewaakt.
Dat betekent dan gelijk ook dat er gelet wordt op functionele bouw, en afsplitsing van showlijn en werklijn zal hierdoor minder snel ontstaan.
Moesten ze bij alle gebruikshondenrassen eens gaan doen... :ok:
Ben ik het niet helemaal mee eens want nu wordt dus een betere hond qua bouw/type minder beoordeeld dan degene die toevalig bij haar vorige baasje wel gejaagd heeft maar net minder rastypisch is.
Zo heb ik een paar jaar geleden toevallig op dezelfde show maar met een andere keurmeester (voorzitter van de franse club) meegemaakt dat het CAC ook naar de werkhondenklas ging maar ik het verzoek kreeg om met mijn openklasteef naar de erering te gaan omdat dat een mooier plaatje was en dan had hij het NIET over mij !
Daarbij durf ik er van uit te gaan dat al onze honden prima jagers zijn maar ik gun ze liever een normaal huiselijk leven als gezelschapshond dan daarna verbanning aan de riem of opsluiting in een kennel omdat ze niet meer gewoon los kunnen.
Sandra
Afbeelding
Laikalady
Vaste gebruiker

Nuyvilaq schreef:

Dat was ook lang geleden dat ik hier aktief was :lol1:
Ik werd gewezen op dit topic, kon nog steeds inloggen en wilde wel even reageren :D
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Laikalady schreef:
Nuyvilaq schreef:

Dat was ook lang geleden dat ik hier aktief was :lol1:
Ik werd gewezen op dit topic, kon nog steeds inloggen en wilde wel even reageren :D

leuk :ok:
Yaika
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel

Ongelezen bericht door Yaika »

Diesels oma is weggelopen tijdens de jacht. En een paar dagen later teruggevonden in een hol. Dood.

ze is gestorven tijdens het beoefenen van haar grootste passie. Konijnen uit hun holen jagen.

Het hol is in gestort en ze is helaas gestikt.
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
empyree
Zeer actief
Contacteer:

@Tara, om reden van werkeigenschappen kies ik er wel voor om reuen te kiezen die wel uitstekende jagers zijn zodat de pups waarschijnlijk wel die eigenschappen zullen krijgen alhoewel dat ook nooit een garantie is.

Ik denk dat het ook rasafhankelijk is of je er voor kiest wel of niet met je hond(en) te willen werken want de jacht met een staande hond is wel iets minder risicovol dan met een lopende jachthond !

Eén van onze honden die wel een jachtbrevet heeft kan ik echt NOOIT loslaten en dat vind ik sneu omdat ze nu alleen op eigen terrein lekker kan scheuren maar de anderen kunnen wel lekker los tijdens de wandelingen. Twee van hen kunnen niet echt samen los omdat ze elkaar dan aanmoedigen en de benen nemen maar in combinatie met de oudste die gelukkig erg baasgericht en gehoorzaam is kan dat gelukkig wel.

Ik zou het een slechte zaak vinden dat bij wijze van spreken een a-typische hond kan winnen op een show enkel omdat hij/zij toevallig goed jaagt en dus in we werkklasse is ingeschreven, terwijl een andere die dat enkel van haar/zijn baas niet mag het dan niet kan winnen. Ik denk dat je het zou moeten kunnen mixen. Gelukkig zijn er enkele keurmeesters die, zij het met enige schroom, dan toegeven de voorkeur aan mijn openklas teef te geven en haar laten winnen maar over het algemeen is het in Frankrijk not-done.
Sandra
Afbeelding
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

Ik houd er zelf niet van, van het echte werk, de honden zullen het best geweldig vinden maar persoonlijk laat ik ze liever "kunstmatig" genieten, met een jachthond zou ik jachttraining doen met dummies, een windhond laat ik rennen op de renbaan of op het coursingterrein, met een terrier naar jachttraining voor terriers, en katten laat ik niet los buiten.
Een ongeluk zit in een klein hoekje natuurlijk maar ik houd het liever zo safe mogelijk, toch zoveel mogelijk rekening houdend met de aard van het beestje.
Afbeelding
jeanine
Actief

Ongelezen bericht door jeanine »

mijn terriers nu 11 en 12 jaar hebben er heel wat aktieve jaren in de jacht opzitten, zeker gevaarlijke jaren, met de jacht op de wilde zwijnen en de vossen.
geef ook toe dat ik altijd blij was als ze weer veilig en wel thuis waren. maar het heeft me nooit tegen gehouden om ze niet mee te laten gaan.
ze zijn er voor gefokt, het zit in hun bloed en ze deden het erg graag. het is een keuze die je maakt.
de fousek gaat mee op kleinwild jacht, maar ook dat is niet zonder risico's, heb ook wel eens minder leuke dingen gezien.

denk dat voor en tegenstanders in deze discussie niet bij elkaar komen.
Afbeelding
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Gelukkig speelt dit geneuzel over honden die niet meer geschikt zijn voor hun oorspronkelijk taak zich vooral af in de welvarende westerse wereld waar vaak sterke anti-jacht gevoelens heersen of er geen plaats is voor jacht. En met jacht bedoel ik echt brakken of windhonden werk, niet beesten schieten en je hond als slaaf ze op laten halen. Out there, in de rest van de wereld zijn er nog genoeg honden die op functie worden gefokt en doen waarvoor ze al 1000den jaren worden gebruikt.

Als er een echte crisis komt en wij mensen gaan knokken om eten zullen we zien aan welke honden we iets hebben.

L
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Een van de redenen dat ik dus de 'jacht' niet zo goed aan durf.
Je kan gewoonweg je hond verliezen, en daar moet ik eerlijk gezegd niet aan denken :schrik:

Misschien ooit in de toekomst, maar voor nu lijkt het me nog niets.
Natuurlijk sterft een hond in het harnas als ie dan gaat, maar het zou bij mij wel voelen als 'mijn schuld, ik moest je zo nodig je brevet laten halen'.

Ik weet overigens wel dat Lune en Sorbonne en hopelijk pompidou als ze wat ouder is ook prima kunnen jagen. Hier in het leesten gaan ze dagelijks hun neus
achterna. Maar wel veilig in een begrenst gebied waar je geen auto's tegenkomt, of zwijnen etc.
Laatst gewijzigd door Suuz! op 11 aug 2011 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

langehond1 schreef:
Als er een echte crisis komt en wij mensen gaan knokken om eten zullen we zien aan welke honden we iets hebben.

L

Ik weet dat ik dan gebakken zit :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”